Ga naar inhoud

Stuurbediening van radio en cruisecontrol


pierrez101

Aanbevolen berichten

In 03.99 kwam de dubbele airbag daarna gaat het naar het schijnt niet meer.

Daarvoor kun je vrij makkelijk de stuurbediening bij het ///M stuur van de E39 gebruiken.

In combinatie met de slijpring uit de E39.

Al naar gelang het bouwjaar is het meer of minder werk om de tempomat aan te sluiten.

Kijk HIER en lees HIER

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben ook al lang naar deze oplossing op zoek. De stuurbediening (zijn ook niet schrikbarend duur wanneer je ze nieuw moet kopen) en een cruise control unit heb ik al, een sleepring zoek ik nog. Mijn probleem is dat ik geen idee heb wat waar op aangesloten moet worden, voornamelijk het kabelboompje is voor mij onduidelijk. Uit diverse berichtjes uit het verleden over deze zaken heb ik ook wel eens begrepen dat een BMW Traffic Pro ook aansluitbaar zou moeten zijn.

Wat mij het meeste benieuwd zijn:

- onderdeelnummers van de toe te passen onderdelen

- een schema van de aansluitingen en waar de componenten zich bevinden

- en foto's zou natuurlijk helemaal het einde zijn.

Pierre mocht je jouw beste Duits een keer willen gebruiken om dit op het Duitse forum duidelijk te krijgen zou ik hier graag gebruik van willen maken.

m.v.gr.

Han

Link naar reactie

Zal het ff vertalen:

Bijv: bij de Z3 met Motortype:

Z3 met 2,8l TÜ-Motor (Bj. 9/98- 3/99), die hebben immers E-gas:

StuurSchakelaars en sleepring van de E39/38 monteren, een aansluiting past dan op de Ibus aansluiting van de moderne BMW radio's met I-bus zoals de BMW traffic pro/Indianapolis en de BMW Business CD met dubbel display. Aansluiten op pin 7 van de radio. Dan nog plus en massa aansluiten en de radio doet het.

De aansluiting voor de cruise op het stuur/de sleepring kun je aansluiten op de interfaceschakeling van de cruisecontrol.

Voor de E36 en alle andere Z3 (ook M) tot bj3/99 wordt het volgende extra gebruikt:

Een Cruisecontrol stuurapparaat van de E38/39 (dit heeft eens seriele ingang ipv je eigen stuurapparaat, van de sleepring Pin4(witte kabel) naar de Radiostekker Pin 7 en voor de cruise control kabel van de sleepring pin 3 (zwarte kabel) op Pin5 van de nu vrije aansluiting van de stuurschakelhendel van de cruisecontrol leggen, dan nog Pin2 van de sleepring aan KlemR en Pin1 aan de Massa aansluiten en klaar is kees.

:nono: :D

Link naar reactie

Pierre bedankt voor het vertalen. Dit was ook wel ongeveer wat ik er van begrepen had. Alleen het klinkt zo makkelijk. Een viertal draadjes aansluiten en het werkt. Haast te mooi om waar te zijn.

Zou het mogelijk zijn mijn vragen op het Duitse forum te stellen? De onderdeelnummers, het schema en foto's bedoel ik. Ik zou het zelf doen als mijn Duits niet zo slecht was. En mijn ervaring is dat je op een een slecht gestelde vraag ook een onduidelijk antwoord krijgt. Voornamelijk de onderdelen en de bekabeling zou ik graag een keer gefotografeerd zien.

Groeten,

Han

Link naar reactie

Dat klopt. Alleen hoop ik dat er een orgineel draadboompje is naar de radio en zo. Alleen die zijn zo moeilijk te achterhalen. En door de nummers een keer bevestigd te zien, heb je de zekerheid dat je dejuiste delen hebt en alles op elkaar past.

Laten we maar hopen dat er reactie komt op het duitse forum.

Groeten,

Han

Link naar reactie

Je moet eigenlijk zo'n kompleet stuur op de kop tikken komt wel eens bij ebay langs, dan zitten de draadjes van de bediening naar de sleepring er al bij. Hoef je alleen de sleepring van de E39 te kopen die bij dit stuur hoort en van daar af moet je verder gaan conform de beschrijving :D

Link naar reactie

Het stuur is niet het probleem. Het draadboompje van de sleepring naar de radio is mij niet helemaal duidelijk. Is dit een BMW draadboompje of is deze zelf gemaakt? Het lijkt mij het laatste. Mocht dat zo zijn had ik daar graag foto's of een schema van.

Link naar reactie

AFAIK moet je deze idd zelf maken: Pin4(witte kabel) van de sleepring naar de Radiostekker Pin 7 de kabel voor de I-Bus leggen, dan nog Pin2 van de sleepring aan de schakeldraad radio aan en Pin1 aan de massa. :newblush: makkelijker kan ik het niet maken :nono:

Link naar reactie

Binnenkort eens kijken of dit wil lukken. Afgelopen weekend nog even in de EBA van een e39 gekeken. Hier staat wel wat in, echter de bedrading is geheel anders, dus niet bruikbaar.

Eerst maar eens de juiste sleepring zien te scoren op Ebay. Dit is tenslotte het duurste onderdeel.

Z3tje wat is het onderdeelnummer van de sleepring die jij hebt?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.