Ga naar inhoud

trillen


Bob01

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ben net (vandaag) terug van een familie bezoek uit Duitsland. Voor het eerst kon ik mijn nieuwe zwarte Z3 2.2 eens proberen. Geluid blijft mooi wat hoort bij sportautos' Ook de snelheid is prima. Vanaf 140 km heeft ie nog genoeg power om door te accelereren. Fantastisch. Dit is mijn eerste cabrio met een voor mij vette motor. Echt een sportauto vind ik.

Wat mij wel opviel is het volgende;

Bij 140 km trilt de auto een beetje. Ook het stuur trilt. Als ik harder ga rijden gaat het weg hetzelfde als de snelheid eraf gaat en bij remmen. Zou het kunnen zijn dat de wielen opnieuw gebalanceerd moeten worden? Ook viel mij op (beetje moeilijk uitleggen) dat als ik mijn vinger op mijn voorschijf van boven naar beneden beweeg ik merk dat de schijf niet meer vlak is. Dit zou een bekend euvel zijn, weten jullie hier iets van? Mijn vorige Z3 had dit ook en het was weg zodra ik nieuwe schijven en blokken had laten monteren.

Is bijvoorbeeld zo een schijf nog vlak te maken door een bedrijf of zo?

Bandendruk misschien? Hoe veel Bar doen jullie in de banden? Ik heb voor 225/45 met 2,2 bar en achter 245/45 met 2,3 bar meen ik.

Maar op deze kleine puntjes na het was genieten.

Groet

Bob

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bandendruk is ok voor deze maat van banden.

Wss zal het idd verholpen zijn als je de voorwielen opnieuw laat uitbalanceren.

Indien niet, zal je de wagen eens moeten laten uitlijnen.

Betreffende de remmen is het zoals je zelf aangeeft, de schijven zijn denkelijk "ingelopen". Ik weet niet of je die kan laten afvlakken. Een stel nieuwe Zimmermann schijven kost ook niet zoveel en dan ben je weer een tijdje gerust.

Link naar reactie

Vanochtend bij Detmar geweest. Banden gecontroleerd. 3 van de 4 waren goed en hoefde niet verder gebalanceerd te worden. Maar 1 fuseekogel had speling. Wel zijn de naven goed schoongemaakt zodat de wielen goed strak tegen de as aan gemonteerd zitten. 1 wiel dus wel gebalanceerd. De auto reed nog beterderderder :newblush: . Wel is gebleken dat er in 1 fuseekogel behoorlijk wat speling zat en 1 rubbere manchet was stuk. Afspraak gemaakt want ik heb nog garantie. Dus alles zal wel recht kommen! :wave:

Groet

Link naar reactie

Bij mij trilde de auto ontzettend bij 80 en 110 km. De garage heeft de wielen uitgebalanceerd en er was ergens bij de wielen een loodje af (weet niet precies wat dit inhoudt ?), afijn het was garantie en nu is het trillen over. Het is al wel de 2e keer in 4 maanden dus ik vraag me toch wel af of er niets anders aan de hand is.

Link naar reactie
Bij mij trilde de auto ontzettend bij 80 en 110 km. De garage heeft de wielen uitgebalanceerd en er was ergens bij de wielen een loodje af (weet niet precies wat dit inhoudt ?), afijn het was garantie en nu is het trillen over. Het is al wel de 2e keer in 4 maanden dus ik vraag me toch wel af of er niets anders aan de hand is.

Loodjes (gewichtjes) worden gebruikt om de wielen te balanceren. Deze zitten (als het netjes is gedaan!!) aan de binnenzijde van het wiel. Soms ziten ze geklemd om de velgrand. Da's natuurlijk niet mooi.

Als zo'n loodje loslaat (slecht gelijmd of geklemd) dan raakt het wiel in onbalans met trillen in het stuur als voelbaar gevolg. Dit is allemaal niet zo erg hoor. Je hebt alleen pech gehad met een verloren loodje.

Link naar reactie

Ja maar dan moet er toch zeker nog meer aan de hand zijn. Ik kan me niet voorstellen dat door het ontbreken van zo'n loodje het stuur zo absurd hard gaat trillen. Hoe valt zo'n loodje eraf, gebeurt dit bijv. al als je ergens overheen rijdt ?

Ik heb zo'n loodje trouwens nog nooit gezien dus het zal wel aan de binnenkant zitten.

Link naar reactie

Resonantie, my dear Watson, resonatie

filmpje

een systeem (je wiel) wat in onbalans is (door verkeerde gewichtsverdeling) kan bij een beweging (agitatie) die een natuurlijke frequentie van het systeem bereikt (een bepaalde snelheid) extreem gaan meebewegen. Het stuur kan uit je hand schudden als het erg is.

Het filmpje is een leuk voorbeeld van wat een beetje wind kan doen met een verkeerd gebouwd systeem. Verder ken ik genoeg leuke voorbeelden van mensen die met de wintersport ff in het sneeuw rijden. De bevroren vastgekoekte sneeuw blijft aan de wielen plakken en zo lang ze langzaam door de koude vallei naar de snelweg hobbelen is er niks aan de hand. Dan, bij het opgaan van de snelweg wordt de snelheid verhoogd en plots slaat je stuur uit je hand en lijkt het complete dashbord uiteen te vallen. is nie leuk.

Link naar reactie

Anders langs een echt bandencentrum rijden, en de boel daar laten balanceren. Er zijn garage's die zich niet eens de moeite nemen om de plaats waar het lood moet worden aangebracht schoon te maken, zoals Shrike al zei.

Je zou zeggen dat die paar gram niks uitmaken, maar ze plakken het niet voor niks erop.

balans2.jpg

balans3.jpg

Link naar reactie

Aha, nu begrijp ik ook waarom die aftersales manager (het was bij de BMW dealer, vandaar) zei dat ze de auto gewassen hadden. Zo vies was tie nou ook weer niet (de auto) toen ik hem bracht, maar dan zal het daar wel mee te maken hebben. Die foto's laten die loodjes van 20 g. trouwens goed zien, weer wat geleerd. Alleen resonatie zegt me niks.

Link naar reactie

Ga het nog moeilijker maken zeg. :schater:

Resonantie is gewoon een trilling, die veroorzaakt wordt door imperfecties in het wiel. Een wiel of band is nooit perfect rond, waardoor ze op hogere snelheid in onbalans kunnen raken (lees: gaan trillen). Door de imperfectie op te heffen (dmv een loodje) creëer je een balans.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Waarschijnlijk balanceren, of er moet een velg krom zijn.

Remschijven kan je laten afdraaien maar dat is afhankelijk van de dikte van de schijf.

waarschijnlijk als je ze niet zelf kan demonteren kan je net zo makkelijk nwe schijven laten monteren.

Suc6 en groeten Joachim

Misschien een gekke vraag, maar hoe kun je erachter komen of een velg krom is? Sinds vorige week ook last van trilling, volgens mij door voorwiel bestuurderskant. Afgelopen zaterdag twee nieuwe voorbanden bij de Kwikfit laten monteren (Goodyear F1) voor EUR 350, maar trilling blijft (met banden overigens prima rijgedrag, vooral in bochten). Misschien opnieuw uitlijnen, omdat Kwikfit naar eigen zeggen de camera's niet op een Z3 kon monteren? Ben een week geleden wel tegen stoeprand aangereden met het linker voorwiel, dus het zou ook aan de velg kunnen liggen. Wat is wijsheid?

Groet,

Luuk

Link naar reactie
Misschien een gekke vraag, maar hoe kun je erachter komen of een velg krom is? Sinds vorige week ook last van trilling, volgens mij door voorwiel bestuurderskant. Afgelopen zaterdag twee nieuwe voorbanden bij de Kwikfit laten monteren (Goodyear F1) voor EUR 350, maar trilling blijft (met banden overigens prima rijgedrag, vooral in bochten). Misschien opnieuw uitlijnen, omdat Kwikfit naar eigen zeggen de camera's niet op een Z3 kon monteren? Ben een week geleden wel tegen stoeprand aangereden met het linker voorwiel, dus het zou ook aan de velg kunnen liggen. Wat is wijsheid?

Groet,

Luuk

Ben vorige week in mijn lokaal bandencenter geweest om ZZZ te laten uitlijnen. Was geen enkele probleem.

Gegevens van de diverse ZZZ's zat in het bestand en spiegels (camera's ?!) worden toch op de wielen gemonteerd... :thumbup::P

Vreemd !

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.