Ga naar inhoud

Fusee kogels vervangen Z3 Coupé


nick wood

Aanbevolen berichten

De fuseekogels vervangen van een Z3 Coupé

Ok, hier gaan we, eerst de wielen eraf.... makkelijker gezegd dan gedaan. Met bruut geweld komen ze wel los hoor, zie hier waarom de wielen zo vast zitten....

De binnenkant van het wiel,

IMGP4177.JPG

En de naaf.

IMGP4178.JPG

Goed schoonmaken en oppoetsen voordat die er weer opgeschroefd gaan worden.

Deze "boomerang" draagarm moet er onderuit, je kunt zien dat het achterste rubber helemaal scheef staat.

Ook de fuseekogel bij het wiel heeft speling dus tijd voor nieuw spul ...

IMGP4180.JPG

Een detail van de achterste draagbus,

IMGP4181.JPG

En de linken van de stabilisatorstang mogen ook wel vervangen worden, maar die heb ik niet in huis. Dus nog "even" nabestellen.

IMGP4183.JPG

Dan de fuseekogel losmaken van de "knuckel", juist daar kom ik nooit met mijn fusee-persje tussen...

IMGP4185.JPG

Daar moet de schokbreker voor los....

IMGP4198.JPG

en dat valt niet mee, de bovenste bout zit in het gat vastgeroest. Na enige overtuigingskracht van mijn 2 kilo vuisthamer en een halve bus WD40 komt het los.

Nu kan ik eindelijk de fuseekogel gaan losmaken.

IMGP4199.JPG

Fusee-pers erop....

IMGP4201.JPG

En dan gaat het wonderwel vrij makkelijk los.

IMGP4202.JPG

De 2 bouten van het achterste draagrubber gaan zonder moeite, ook de middelste kogel geeft geen problemen. Het is alleen wel in een bijna onmogelijk hoekje, bovenop het subchassis, weggewerkt.

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goed, de draagarm is eruit en het is tijd om voor de eerste keer mijn pers te gaan gebruiken.

IMGP4165.JPG

De kogel aan de wielkant gaat er redelijk makkelijk uit, "slechts" 4 ton druk nodig... Maar de middelste kogel zit een stuk vaster. Bij een druk van 11 ton springt het ding los. Dat gaf een beste klap !!

De rubber bus aan het einde van de arm is nog een ander verhaal, geen beweging in te krijgen... Dus eerst het rubber afgesneden wat nog aan de houder vast zat, daarna de metalen bus die in het rubber zit doorgezaagd en met een beitel eraf geslagen.

Hier een foto van de kale draagarm met de nieuwe kogels en eindrubber-houder-bushing-ding....

IMGP4166.JPG

De kogel aan de wielkant gaat er vrij makkelijk ook weer in,

IMGP4169.JPG

mooi gezicht zo'n nieuwe kogel erin.

IMGP4170.JPG

IMGP4171.JPG

De middelste kogel heeft behoorlijk wat druk nodig om langzaam in zijn houder te glijden, de meter is al weer wat terug gelopen maar er was toch 8 ton druk nodig om hem op zijn plaats te krijgen.

IMGP4173.JPG

Ook die zit erin hoe het hoort.

IMGP4174.JPG

IMGP4175.JPG

Dan het rubber eindlager erop.

IMGP4176.JPG

Zo, 1 nieuwe draagarm !!

Hier nog de restanten van het oude spul....

IMGP4168.JPG

Nu weer terug in de Z3 bouwen maar dat was vrij simpel.

Morgen de andere kant doen.

Link naar reactie

prachtige uitleg met duidelijke foto`s, maar als je geen pers hebt kun je denk ik beter een draagarm kopen waar de nieuwe fusee`s en rubberlager al op zitten.

Dit heb ik pas geleden ook gedaan, moet ik wel zeggen dat ik de fusee`s met zo`n wigvormige drijver los moest tikken ( lees slaan :) )

Maar voor diegene die een pers ter beschikking hebben een goede handleiding :clapping:

Link naar reactie

Bedankt !! Als je een complete draagarm koopt dan zitten de rubber eindlagers er niet op voor zover ik weet.

Zonder goede pers is het beter een hele nieuwe draagarm te kopen. Overigens zijn er genoeg persen die tot 4 of 6 ton gaan, daar heb je niet genoeg aan. Om de binnenkogel in te persen had ik 8 ton druk nodig.

Voor de rubber eindlagers bestaat er een "special tool" van BMW.

Nog een tip, als je de rubber lagers gaat vervangen neem dan de versie van een E36 M, die zijn "vol" en geven een betere stabiliteit. Deze info kreeg ik vanmiddag pas, toen was ik net klaar met de andere kant.

Link naar reactie

De rubberen lagers heb ik vaker vervangen bij meerdere bmw`s, hiervoor had ik een tooltje gemaakt waardoor je de lagers er gemakkelijk opdraait zeg maar.

Maar complete armen koop je bijvoorbeeld op ebay, laatst ook vervangen op de z3, http://www.ebay.nl/itm/2-Querlenker-mit-Lager-Meyle-HD-BMW-e36-Z3-verstarkt-3160500023-HD-/160761143005?pt=DE_Autoteile&hash=item256e1c5edd

Ik heb ook getwijfeld over de lagers van een M3 maar toch gekozen voor de meyle.

Misschien handig om te weten, als je de moeren op de buitenste fusee eerst helemaal los draait, gaat net dan zit je daarna niet meer te kloten met een meedraaiende kogel als je de moer verder los wilt draaien las de kogel los is. Ik heb de kogel los gekregen met zo`n wigvormige driver die je tussen de kogel en de arm tikt, paar tikjes en de kogel ging los. Kost iets van rond de €15 euro maar het scheelt een hoop gevloek en pleisters :)

Voor de e46 330 heb ik een complete set vam bilstein gebruikt, deze hebben voor het M2 sportonderstel een complete set en hier zit ook alles al op geperst.

Maar het is je gelukt en daar gaat het om.

Link naar reactie

Inderdaad de moer helemaal eraf draaien en dan pas de kogel losmaken, als je naar de foto kijkt waar ik het fusee-persje erop heb zitten kan je dat zien.

Een wig ben ik persoonlijk geen voorstander van, als de kogel echt vast zit kan je de beugel van de schokbreker verbuigen.

Voor het fusee-persje heb ik jaren geleden zo'n 23 euro betaald, het voordeel is dat je het voor elke auto kunt gebruiken.

Meyle is vrij goed, maar ik heb liever Lemförder, dat is wat BMW zelf ook gebruikt. Ik heb voor de losse delen 92 euro betaald incl verzenden.

Lemförder is duurder dan Meyle, daar zou je zonder het rubber eindlager 100 euro per stuk voor moeten betalen http://www.car-parts24.com/products/BMW/3er-E36/Achs-und-Lenkungsteile/Querlenker-links-von-Lemfoerder-BMW-e36-Z3.html

Met de eindlagers erbij kom je dan op 286 Euro incl. verzenden. Dus ben ik 194 Euro goedkoper uit, en dat vind ik de moeite waard.

Buiten dat was het een leuke klus, ik kan daar echt van genieten !!

Link naar reactie

Met die 2 hamers heb ik ook vaker gedaan en dat dit nou echt zo geweldig gaat kan ik niet zeggen, geef mij maar zo`n wigje. Een paar kleine tikjes en de fusee is los. Ik heb bij de z3 ook op deze manier de binnenste fusee`s los moeten tikken want die gingen er met geen mogelijkheid uit, toch lang vanaf de bovenkant staan slaan maar helaas niet los te schrikken. hier hetzelfde wigje ertussen en een paar tikken later ligt de draagarm op je knietjes zodat hij natuurlijk niet beschadigd voordat je hem weggooit ^_^

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.