Ga naar inhoud

Aantrekken Cilinderkopbouten


taaf

Aanbevolen berichten

ik heb net cilinderkop gedemonteerd , klopt het dat voor een z3 bouwjaar 96 1800 cc deze de volgende zijn

aantrekken 30 newtonm,

90 graden bij trekken

en 2de x aantrekken 90 Gr?

indien je bij deze wagen als het nodig mocht zijn de rolantie wat moet bij regelen is dit enkel mogelijk met de computer?

of is dit alles electronisch geregeld en kan je hier weinig aandoen?

Greetz

ps , ik heb eens zitten kijken tis online maar vind dit nergens terug technische gegevens zoals aantrekken cilinderkopbouten enz...

ook heb ik de aantrekkoppels nodig voor het aantrekken als je de nokkenas terug monteerd van de palliers van de nokkenas ?

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

na gisteren de 330 een beurtje gegeven te hebben was vandaag de z3 aan de beurt. Aan de onderkant zat het blok en alles eromheen onder de olie, een beetje googlen en ja hoor een bekend probleem bij dit blok. Een afdichting onder de cilinderkop is niet goed en daardoor lekkage.

@ Taaf wat heb je allemaal nodig om dit klusje te klaren, de pakkingen die jij al aangeeft of is er nog meer wat ik nodig heb? Heb je de cilinderkop gewoon teruggeplaatst of ook nog op een vlakbank gecontroleerd?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of heb je nog wat tips, ik denk dat ik volgende week zaterdag er aan begin.

Gr jack

Link naar reactie

net even een ander topic gelezen over dit onderwerp en zelf sleutelen https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/11885-aantrekken-cilinderkop/

Ik doe bijna alles zelf aan mijn auto`s en motors en hang ook zelf de schilderijen op :lol: . Verder heb ik nogal een vriendenkring met monteurs die dagelijks sleutelen en eentje die bij een motoren revisie bedrijf werkt en thuis amerikaanse blokken compleet doet reviseren. Dus de vragen hierboven zijn een beetje informatief omdat ik goed voorbereid wil beginnen en misschien dat er nog iets is waar ik speciaal op kan letten of van te voren in huis kan halen omdat ik op zaterdag wil beginnen en zondags zijn de winkels dicht ^_^

Als ik het niet vergeet zal ik foto`s maken en een how 2 proberen te maken.

Link naar reactie

beste jack,

wat betreft je olieverlies dichting die onder je cilinderkop zit heb je de dichtingen nodig die ik opgegeven had , alsook de dichting , uitlaat , dichting inlaat collector, de rest heb ik kunnen recupereren, vooral de ijzeren dichtingen inlaatspruitstuk.

ook heb je nodig dichting thermostaat.

culas bouten vervangen (dit zijn rekbouten)

ook natuurlijk koppakking

voor het demonteren culas heb je nodig as voor vliegwiel te blokkeren, en speciaal gereedschap voor nokkenas te blokkeren ( dit om juiste timing te hebben) deze heb ik zelf gemaakt

culas heb ik niet moeten vlakken ik heb deze gecontroleerd met speciaal gereedschap op vlakheid , alsook heb ik de kleppen gecontroleerd of ze perfect afsluiten (dit was ook ok motor heeft 95000 km)

onderste distrubutie deksel hoef je niet te demonteren en kel het bovenste.

indien je nog iets moet weten laat maar iets weten,

greetz taaf

Link naar reactie

Taaf bedankt voor je reactie,

Ik heb een pakking revisie set voor de cilinderkop besteld waar alle benodigde pakkingen inzitten bij http://www.mijnautoonderdelen.nl/, deze was net zo duur als de pakkingen los bestellen die jij beschrijft en meteen nieuwe rekbouten meebesteld. Moet alleen even nog kijken hoe de toestand van de waterpomp is en hiervoor een pakking halen of meteen de pomp vervangen. Het hulpgereedschap zat ik ook al aan te denken om dit zelf te maken, heb jij misschien de afmetingen nog anders haal ik even het kleppendeksel eraf om te meten hoe groot de nok is. De cilinderkop gaat even met een vriend mee naar een revisie bedrijf om te laten controleren en eventueel te laten vlakken maar ik denk dat dit niet nodig is. Heb jij het uitlaatspruitstuk van de kop afgehaald of laten zitten? Volgens mij is dit makkelijker maar dat zie ik zaterdag wel.

Gr jack

Link naar reactie

het inlaat spruitstuk bovenste gedeelte is gemakkelijk te demonteren, het spruitstuk waar de injectors inzitten hoef je niet te demonteren enkel de bouten lostrekken en inlaatspruitstuk achteruit trekken wel moet je de benzine leidingen lossen deze zitten op injectorrail

voor het vliegwiel te blokkeren dit kan je eventueel doen met een boor (als je set boren hebt) dit lukt ook , voor het bovenste gedeelte nokkenas zet je 4de cilinder op tuimelen dan staat nokkenas vooraan gecentreerd dit kan je aan de hand van een streepje zien op nokkenas tandwiel , wel is het gemakkelijk als je alles gefixeerd hebt en en demonteerd het nokkenaswiel van de ketting je een merkteken plaatst op de ketting en op de tand van het nokkenas tandwieltand , dit is gemakkelijk als je deze achteraf terug monteerd.

wel als alles terug geplaatst is krukas 2 omwentelingen ronddraaien en timing nog eens controleren, als je kop terug monteerd draai je best krukas een beetje terug zo de kleppen de zuigers niet raken bij montage

ik heb momenteel waterverlies radiator aan het expantievatje , ik denk dat dit ook gekend probleem is ( zo blijven we bezig he')

greetz taaf

ps wat betreft nokkenasblokkering dit zit vooraan aan de nokkenas en is een vierkante nok ik heb 2 hoek ijzers op maat gezaagd links en rechts gaatje geboord in deze 2 dat je deze kan bevestigen waar het kleppendeksel vast komt te zittenje plaatst deze 2 dan met 2 boutjes en dan plat ijzer boven op de nok geplaatst te samen met het l ijzer links en rechts dit bevestigt met vize grip tangen terug gedemonteerd ( juist de boutjes demonteren , vize gripp tangen laten zitten ) en deze aan elkaar gelast . je kan dit ook zo doe met winkelhaak kijken of de vierkant nok haaks op bovenkant motor (dus waar je kleppendeksel op zet)

Link naar reactie

hoi Taaf,

Ik ben al begonnen vanavond en heb alles zo ver los alleen de cilinderkop zit nog vast, distributie is ook al zover los. Krukas is geblokkeerd met een passende bout. Alleen de distributie ketting ontspannen lukte niet zo goed dus na wat redeneren dat de bout hiervan gewoon losgedraait kan worden is dit dus ook gelukt. Moet morgen alleen ff kijken of we dit weer in mekaar op dezelde manier maar dan omgekeerd natuurlijk :)

Heb een mal geleend om de nokkenas te fixeren, deze zit nu met een tier-rap vast. We hebben wel gezien dat bijna alle vacuumslangetjes die uit het zicht zitten poreus zijn dus die worden ook nog vervangen. Ik heb ook meteen de o ringen gehaald die in het expansie vat zitten omdit dit ook een bekend probleem is vanwege koelwater verlies. Morgen gaan we verder en dan zah het zetje morgen wel weer rondsnorren als alles meezit. Bedankt voor de tips!

Gr Jack

Link naar reactie

voor de ketting kan je gewoon in omgekeerde richting terug alles monteren , je kan de geleider ketting iets omhoog trekken en dan ontspan je de ketting de bout hiervan moet je wel lossen zoals je gezegd hebt.

na het demonteren had ik een stroef gaspedaal dit was te wijten aan de gasklep die beetje vastzat ik heb deze ook gereinigd en met licht schuurpapier opgekuist en de stelschroef gasklep klein beetje verder ingedraaid en stroefheid is ok nu.

plaats wel klein beetje vloeibaar pakkingsmiddel tussen de 2 dichtingen waar het olieverlies was ( waar de 2 pakkingen bijeen komen) ook bovenop waar de pakkingen bijeen komen klein beetje.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heren, Ook ik kamp met wat lekkage echter vraag ik mij af of het ook daadwerkelijk van de rubber afdichting nummer 16 http://de.bmwfans.in...ne/timing_case/ komt. Ik heb meer het idee dat nummer 17 de boosdoener is. Voor ik de kop er af ga trekken zou ik graag jullie ervaring willen weten in hoeveel gevallen nummer 16 of nummer 17 de lekkage veroorzaakt. Mocht het zo wezen dat ik met 50% kans de lekkage kan opheffen door nummer 17 te vervangen ga ik hiervoor aangezien dit maar een klein klusje is. Mocht het niet helpen kan ik alsnog de rest gaan vervangen. Hoor graag jullie reacties, met name van de mensen welke de kop reeds hebben losgehaald kunnen wellicht aangeven hoe de rubberpakkingen er uit zien welke de lekkage hebben veroorzaakt.

Link naar reactie

Je zou inderdaad de bovenste distributiedeksel kunnen verwijderen en kijken of nr 17 de boosdoener is, blijkt toch dat het nr 16 is heb je in ieder geval dit werkje al gedaan want het is dan toch nodig ^_^

bij mij was nr 16 de boosdoener, dit kon je zien aan het hoekje waar de dichting al een beetje naar buiten kwam en waar olie zat. Beetje onduidelijk te zien op de volgende foto, er zit nog een vierkantig uitsteeksel vlakbij de hoek waar de pakking lekt

IMG_4617.jpg

Op de volgende foto zie je de nieuwe afdichting nr 17 en de nieuwe stalen pakking en een beetje vloeibare pakking waar nodig

IMG_4634.jpg

Ook zat er 1 oliekanaal helemaal dicht in de kop, dit was dichtgeslipt. dit zou je ook meteen kunnen controleren als je het klepdeksel eraf hebt. Van de pakking zelf heb ik helaas geen foto genomen maar hij was inderdaad een beetje naar buiten gedrukt.

op de volgende link kun je beter zien wat ik bedoel, bij mij was het nog niet zo erg gelukkig.

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic98129_Problem_Ölverlust_M43_Motor_Kettenkasten_3er_BMW_-_E36.html

Omdat ik binnenkort het kleppendeksel wil opnkappen want dit is verweerd heb ik de oude klepdekselpakking hergebruikt, deze zag er nog als nieuw uit. als ik het kleppendeksel opgeknapt heb gebruik ik denk ik de nieuwe pakking hiervoor.

Link naar reactie

OK bedankt voor de info en foto's.

Ga vanavond de boel ff loshalen en kijken of het inderdaad nummer 17 de boosdoener is, wordt vervolgd.

BTW jij heb een set gekocht bij mijnautoonderdelen.nl, heb ze een mailtje gestuurd om te vragen wat hier allemaal in zat echter kreeg het volgende bericht terug.

Beste Rob Hoffman,

Door een hele slechte documentatie van Elring zelf weten wij niet precies wat er allemaal in zit. Wij weten wel dat het alles bevat om de cilinderkop (pakkingen) te vernieuwen. De klepsteeldichtingen zitten er ook in.

Onze excuses dat wij niet exact kunnen aangeven wat er in zit!

Hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Klantenservice

MijnAutoOnderdelen.nl

Tja dan verkoop je ook spullen :unsure:

Kun jij aangeven wat er allemaal inzit?????

Link naar reactie

Moet alleen even nog kijken hoe de toestand van de waterpomp is en hiervoor een pakking halen of meteen de pomp vervangen.

Ik geloof dat het nog niet gezegd is en ik hoop dat de tip niet te laat komt: de originele waterpomp schijnt nog weleens te overlijden omdat het schoepenrad los komt van de as, of zoiets. Typisch een gevalletje van de klok en de klepel, ik ken de details niet precies. Maar als ik zover zou komen, zou ik dat even nazoeken (en mogelijk preventief dat ding vervangen).

Link naar reactie

@ Rob,

De set bevat alle pakkingen om de cilinderkop te verwijderen en terug te plaatsen, ik heb zelfs nog wat o-ringen en wat dichtingen over, die ben ik waarschijnlijk niet tegengekomen omdat ik niet alles los heb gehaald volgens voorschrift.

IMG_4608.jpg

Vergeet niet om de cilinderkop bouten mee te bestellen, deze waren ook vrij goedkoop daar

IMG_4607.jpg

De o-ring die aan de achterzijde bij de waterinlaat/uitlaat? zit was al een keer vervangen, dit was te zien omdat ze met een klein schroevendraaier wat krasjes in de cilnderkop hadden gemaakt om de de zitting schoon te maken denk ik.

IMG_4631.jpg

De waterpomp heb ik preventief vervangen, ik heb bij de bmw dealer nagevraagt wat hun ervaringen zijn en ze vertelden dat ze rond de 200.000 km pas slecht werden :blink: mijn ervaring met een e36 is dus dat de waterpomp toen rond de 150.000 km kapot liep op de plastic schoepen. Dit gebeurde gelukkig dicht bij huis. De waterpomp in de Z3 was al voorzien van metalen schoepen maar ik heb ze toch preventief vervangen omdat ze toch een keertje gaan lekken door de speling die ze krijgen. De pomp koste rond de €50 en je weet dan zeker dat ze weer over een ton meegaat!

IMG_4609.jpg

Moet wel zeggen dat je heel makkelijk bij de waterpomp komt dus mij lijkt het beter om deze zowieso preventief een keertje te vervangen. Even de spanrol ontspannen met sleutel 17/19 ? met hierop een andere sleutel om te verlengen of een stukje pijp en je haalt zo de riem los. vier inbussen losdraaien van de pomp en hierna 2 boutjes in de andere schroefgaten van de pomp die met schroefdraad (zie nieuwe pomp die je dan al hebt dan wordt het wel duidelijk) van de pomp draaien en je draait zo de pomp uit het blok.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

P.S. de 2 maal 90 graden aantrekken is op een gradenschaal dus een schaal van 360 graden aanhouden :)

Link naar reactie

Vandaag mijn zoon opgehaald van vliegbasis Leeuwarden en daarna doorgereden naar Franeker om bij http://www.offenga.nl/ wat onderdelen te scoren.

Was deze zaak al regelmatig op het internet tegengekomen hebben daar ook gebruikte onderdelen. Goede service en de mensen hebben goede expertise

wat betreft BMW.

Voor wat betreft de rubber pakkingen 16 en 17 deze zien er nog nieuw uit, weliswaar komt de pakking er op de hoek wat naar buiten maar geen zichtbare lekkage waarneembaar.

Na een grondige inspectie blijkt dat de meeste olie bij de krukaskering weg komt.

Dus deze gaan we vervangen tevens ook een nieuwe waterpomp en wat bougies, multyriem, luchtfilter en een nieuwe poelie voor de waterpomp gekocht.

De poelie was zo poreus dat deze bijkans uit elkaar viel bij de demontage. Morgen gaan we weer lekker verder sleutelen, moet alleen een stuk speciaal gereedschap

maken om de krukaspoelie los te krijgen.

img1605dn.jpg

img1604c.jpg

img1601tp.jpg

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Jammer dat dit topic nu stil staat! Mooie foto's en een hoop informatie. Ik voel mij nu geroepen om een DIY te schrijven voor het vervangen van de koppakking bij de M43 motor. Als is dat alleen al omdat er zo weinig te vinden is voor de M43 motor. En aangezien ik net de laatste onderdelen voor de grote klus besteld heb. Dus....... laat de informatie maar komen, ga ik een mooi PDF document samen stellen inclusief kleurenfoto's.

Link naar reactie

Nice!!! Als je de foto's met gedetailleerde beschrijving in dit topic plaatst dan maakt onze "how to editor" er een PDF-je van!

Ga je samen met de koppakking nog gelijk andere punten meepakken? (Waterpomp, thermostaat...?)

Link naar reactie

Nice!!! Als je de foto's met gedetailleerde beschrijving in dit topic plaatst dan maakt onze "how to editor" er een PDF-je van!

Pffffffffffffff....................... :book:

Link naar reactie

Haha, maar is niet nodig hoor. Ik print het geheel gewoon naar pdf. V.w.b. de extra dingen: ja, ik vervang de thermostaat, waterpomp, pakkingen achter het distributiehuis, de riemen en spanrollen. En gelijk een grote beurt, dus nieuwe bougies, olie, filters etc. Denk dat ik ook de krukaskeering meepak. Maar op een gegeven moment moet je ook stoppen want er is steeds wel weer iets nieuws dat eigenlijk ook gelijk wel even kan. Het is wel de bedoeling om heel lange relatie met de Z aan te gaan, dus ik wil wel zoveel mogelijk gelijk goed proberen te doen. Enige wat ik nu nog nodig heb zijn de kopbouten, want volgens mij was het slim om die te vervangen voor nieuwe, dat kan er dan ook nog wel vanaf.

Ik heb wel via eBay een setje besteld om het vliegwiel en de nokkenas te blokkeren. Ik wilde het ook wel zelf maken, maar kon niets vinden over hoe dat er dan uit zou moeten zien. (En het was goed te doen op eBay). Ook denk ik aan Murphys law, als het op de plank ligt heb je het niet nodig :)

Link naar reactie

Ik heb wel via eBay een setje besteld om het vliegwiel en de nokkenas te blokkeren. Ik wilde het ook wel zelf maken, maar kon niets vinden over hoe dat er dan uit zou moeten zien. (En het was goed te doen op eBay). Ook denk ik aan Murphys law, als het op de plank ligt heb je het niet nodig :)

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/12665-help-mij-het-fixeergat-te-vinden/?hl=boor

Kopbouten zeker vervangen, kijk ook gelijk even naar de kunstof waterinlets nummer 9 en 7 en deze waren bij mij helemaal verteerd kosten maar een paar centen

en als je de boel toch open hebt liggen :)

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CJ11&mospid=48077&btnr=11_1393&hg=11&fg=35

aangepast door HOFFR02
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.