Ga naar inhoud

Rubber a-stijl lekkage


Ralf

Aanbevolen berichten

Mijn Zettie heeft zondag tijdens de Toerrit de eerste Waterproef ondergaan.... (een buitje maar volgens Frank :schater: )

(De vorige eigenaar had de auto altijd in de garage.)

Er kwam dus water de auto in, heel irritant. Water komt via de rubbers bij de aanluiting van A-stijl op de rubbers van de kap binnen.

Wat is nu mijn vraag;

Op de hoek bij de a-stijl zit zeg maar een prop in de rubber. Bij mij zit deze aan de buitenzijde los van de rest van de rubber.

Hoe zit dat bij jullie?

Ik lees hier uiteenlopende dingen over op z3-roadster forum en zroadster.com. Er zijn mensen die stellen dat de "prop" los hoort te zijn van de rubber voor de afwatering vanuit het deel boven de zijruit naar de a-stijl toe.

Ik ben echter van mening dat dit NIET het geval hoort te zijn. (ik wil de boel netjes gan afkitten) Jullie?

Ter verduidelijking, heb ik een aantal foto's van het Duitse forum genomen. (met de 'prop' bedoel ik het driehoekige stuk rubber centraal op foto 2)

driehoekje1z3.jpg

driehoekje.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

afkitten werkt niet (uit ervaring) wat wel goed werkt is een klodder lagervet ertussen.

Link naar reactie
afkitten werkt niet (uit ervaring) wat wel goed werkt is een klodder lagervet ertussen.

Houdt dat vet het water ook tegen?

Wat nu gebeurt is dat water de a-stijl opzoekt = ok

maar deels achterwaarts richting de prop stroomt en dan omlaag druppelt op de stoel. (als je stil staat of als de auto achterover helt)

zie mooie tekening: :schater:

z3water.jpg

Link naar reactie

blaas het rubber eens door aan de bovenkant met perslucht (Compressor) en voel aan de onderzijde van het rubber of de lucht eruit komt. zo niet dan zit het rubber waarschijnlijk verstopt en kan deze niet afwateren.

Komt er wel lucht uit, kijk dan of er niet nog ergens lucht ontsnapt, grote kans dat het rubber ergens gescheurd is en het water daardoor naar binnen komt. In dat geval kun je het rubber proberen dicht te maken, of een nieuw rubber ( = vrij prijzig als ik mij niet vergis)

Link naar reactie
blaas het rubber eens door aan de bovenkant met perslucht (Compressor) en voel aan de onderzijde van het rubber of de lucht eruit komt. zo niet dan zit het rubber waarschijnlijk verstopt en kan deze niet afwateren.

Komt er wel lucht uit, kijk dan of er niet nog ergens lucht ontsnapt, grote kans dat het rubber ergens gescheurd is en het water daardoor naar binnen komt. In dat geval kun je het rubber proberen dicht te maken, of een nieuw rubber ( = vrij prijzig als ik mij niet vergis)

Maik, zit bij jou die prop wel vast in de rubber of zit er rondom een 'naadje' wat verder open gaat staan wanneer je de rubber op de hoek indrukt?

BTW, volgens mij heb ik laatst bij je buren getankt, kan dat kloppen? Midden in dorp?

Link naar reactie

Kan het nu even niet nakijken, maar volgens mij zit deze vast.

Dat is heel goed mogelijk. :thumbup: De zaak is namelijk naast een BP station en een vriendin van mij woont naast de Tamoil in het midden van het dorp. Je had de Z zien staan?

Link naar reactie
  • Administrator

Komt het water wel van de A-stijl en niet toevallig door een afgebroken plastic deel van de kapconstructie (1e deel van zijkant dak vanaf de voorruit gezien)?

Link naar reactie

Ff een update;

zojuist gewapend met onze luchtbed-pomp, wattenstaafjes, het rode platic pijpje van de WD-40 en een flesje water aan de slag geweest.

Afwateringskanaal door de A-stijl is in orde en vrij (getest met water en verder preventief gereinigd met de wattenstaafjes en WD-40 pijpje).

De rubber op de hoek van de A-stijl lag echter iets scheef, met de nodige kracht is ie verder over een ijzeren haakje gevallen wat schuil gaat onder de rubber.

Het spleetje/kleine scheurtje rond de "prop" bleek nu zeker te zorgen voor de lekkage.

Met dank aan Napoje :rolleyes: : Een flinke dot Vaseline houdt nu het water tegen.

Mocht dit op termijn niet houden ga ik er een dot kit in zetten.

Heeft iemand specificaties en een merk voor deze zwarte kit. (sterk verlijmend, goede elasticiteit en waterdichtheid vereist)

Ik zal voor toekomstig gebruik door andere forumleden later deze week even wat foto's posten.

@ Maik, zag je ZZZ waarschijnlijk staan bij de zaak denk ik, ik was bij de BP (nog even snel van de provinciale weg afgeschoten) op weg naar huis.

Link naar reactie
  • Administrator
Ik zal voor toekomstig gebruik door andere forumleden later deze week even wat foto's posten.
Die foto's kunnen mij gestolen worden...
zojuist gewapend met onze luchtbed-pomp, wattenstaafjes, het rode platic pijpje van de WD-40 en een flesje water aan de slag geweest.

Een video hiervan wil ik zien!! :schater:

Link naar reactie

@ Rob, dat die foto's jou gestolen kunnen worden, betekent niet dat je mijn kunt weerhouden van het posten er van. :schater:

Dit forum is door de vele ervaringsdeskundigen voor mij van toegevoegde waarde.

Mijn ervaringen nu kunnen voor een toekomstig lid (die nu nog niet kan inschatten of die foto's hem ook gestolen kunnen worden) van diezelfde toegevoegde waarde zijn, vandaar dat ik mijn bevindingen graag documenteer.

Vaak wordt op dit forum alleen een vraag gesteld, antwoord met dank aangenomen en dan blijft het stil, jammer m.i.

Voorbeeld

Zo krijg ik voor mijn bijdrage mbt plaatsen windscherm nog af en toe via PM een bedankje, dat is leuk en daar doe ik het voor. :rolleyes:

Link naar reactie
Ff een update;

zojuist gewapend met onze luchtbed-pomp, wattenstaafjes, het rode platic pijpje van de WD-40 en een flesje water aan de slag geweest.

Afwateringskanaal door de A-stijl is in orde en vrij (getest met water en verder preventief gereinigd met de wattenstaafjes en WD-40 pijpje).

De rubber op de hoek van de A-stijl lag echter iets scheef, met de nodige kracht is ie verder over een ijzeren haakje gevallen wat schuil gaat onder de rubber.

Het spleetje/kleine scheurtje rond de "prop" bleek nu zeker te zorgen voor de lekkage.

Met dank aan Napoje :fiew: : Een flinke dot Vaseline houdt nu het water tegen.

Mocht dit op termijn niet houden ga ik er een dot kit in zetten.

Heeft iemand specificaties en een merk voor deze zwarte kit. (sterk verlijmend, goede elasticiteit en waterdichtheid vereist)

Ik zal voor toekomstig gebruik door andere forumleden later deze week even wat foto's posten.

@ Maik, zag je ZZZ waarschijnlijk staan bij de zaak denk ik, ik was bij de BP (nog even snel van de provinciale weg afgeschoten) op weg naar huis.

Ik gebruik voor het afdichten en kitten de zwarte "3M super weatherstrip and gasket adhesive", dit plakt gigantisch, superspul :rolleyes:

Heb dit twee jaar geleden uit Amerika laten komen.

Link naar reactie
Had zelf ook eens een lekje rond die plek.

Bij mij hielp een goede zelfklevende schuimtape,tussen de kap en de stijl.

succes,

gr w

Zoiets: (maar dan enkelzijdig) ?

schuimtape.jpg

Link naar reactie
  • Administrator
@ Rob, dat die foto's jou gestolen kunnen worden, betekent niet dat je mijn kunt weerhouden van het posten er van. :schater:

Als je die video maar plaatst, vind ik alles best :rolleyes:

Link naar reactie

Wat ook kan helpen is de rubbers (liefst als het warm is) naar voren "kneden". En je kan ze wat naar buiten plaatsen door metalen ringetjes op de metalen strip eronder te plaatsen. Is in de forumprehistorie ooit een topic over gemaakt dat ik zo snel niet kan vinden.

Link naar reactie
Is in de forumprehistorie ooit een topic over gemaakt dat ik zo snel niet kan vinden.

als het is de pre-historie was, dan is er natuurlijk zeker geen overlevering van, duh, contradictio in terminis :fiew: :rolleyes:

Link naar reactie
als het is de pre-historie was, dan is er natuurlijk zeker geen overlevering van, duh, contradictio in terminis ;) :fiew:

Natuurlijk zou er niet eens een forum kunnen bestaan in een prehistorie, dat begrijp ik ook wel wijsneus. Maak ik er "forumpleistoceen" van :rolleyes: Haec hactenus :huh:

Link naar reactie
:fiew: Ralf, je weet wat de beste oplossing is he? ;)

:huh: Nee, geen idee.......haha

Welke kit gerbuik jij voor die groene bestelbus ;) :rolleyes:

Link naar reactie
Zoiets: (maar dan enkelzijdig) ?

schuimtape.jpg

Ja,een enkelzijdige Tape van 2,5 mm dik.

T'is eigenlijk een afdichtings-seal voor in de industrie.

Ooit een keer geleend van de werkgever.

Tesa enkelzijdig zou misschien ook wel kunnen.

gr w

Link naar reactie

Ralf,

Als het lekt tussen het rubber van de A stijl en het raamrubber van de kap kun je ook proberen de kap iets strakker te stellen. door de 2 haken aan de voorzijde van de kap iets in te draaien. Hierdoor worden bij dichtekap de rubbers wat strakker op elkaar gedrukt.

Grtz

Hans

Link naar reactie
zojuist gewapend met onze luchtbed-pomp...

luchtbed-pomp.... :P Ralf, je bent van harte welkom om hier bij ons even de compressor te gebruiken als je wil en je in de buurt bent dit weekend onderweg van Boalder naar Zitterd. Laat maar weten.

Hoop dat je het gauw waterdicht krijgt, is jammer als je VB-Beaty nat wordt van binnen. :offtopic:

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Zie HIER voor de oplossing.

Hier kan een slotje op wat mij betreft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.