Ga naar inhoud

Luidsprekeraansluitingen Hifi amplifier


Tja

Aanbevolen berichten

Dit lijstje heb ik voor Ruud uit de schema's gehaald. Het gaat hier om een 'Hifi-Verstärker' geleverd van '96-'98, maar ik weet niet of er ook nog andere versies zijn :thumbup: . Dit zijn de kleuren op de stekers bij de hifi-versterker. Door allerlei connectors en overgangen kunnen de kleuren op de speakers zelf anders zijn.

Syntax: Pennummer; kleurcode: luidspreker

Voorbeeld: 5; BLU/VIO: TRH+ (Tief Rechts Hinten)

pennetje nummer 5

Blauwe draad met smal violet streepje

Plusaansluiting van de woofer rechts achterin

steker X605:

5; BLU/VIO: TRH+ (Tief Rechts Hinten)

6; BLU/GRY: TRH-

7; YEL/RED: TLV+ (Tief Links Vorn)

8; YEL/BRN: TLV-

9; BLU/RED: TRV+ (Tief Rechts Vorn)

10; BLU/BRN: TRV-

11; YEL/GRY: TLH+ (Tief Links Hinten)

12; YEL/BLU: TLH-

X606:

8; YEL/RED: MRV+ (Mitteltöner Rechts Vorn)

9; BRN/ORG: MRV-

21; YEL/GRN: HLV+ (Hochtöner Links Vorn)

22; YEL/BRN: HLV-

23; BLU/BRN: HRV+ (Hochtöner Rechts Vorn)

24; BLU/GRN: HRV-

25; YEL/GRY: MLV+ (Mitteltöner Links Vorn)

26; YEL/BLU: MLV-

10; YEL: MLH+ (Mitteltöner Links Hinten)

11; BRN: MLH-

12; BLU: MRH+ (Mitteltöner Rechts Hinten)

13; BRN: MRH-

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heel mooi Bart, dankjewel :thumbup:

Plaatjes bij het geheel. We hebben het over de 20 kabels die uit deze 10 kanaals versterker komen:

IMG_0820.JPG

IMG_0825.JPG

Er gaat 1 stekker in, waar voeding op zit en het amplified signaal uit de radio (op de foto hieronder de middelste stekker)

IMG_0822.JPG

En 1 stekker uit, waar het (nogmaals versterkte) signaal richting de 10 speaker-units in de auto gaat. Op de foto hierboven de onderste stekker. Dit is 'm in detail:

IMG_0834.JPG

Tot zover de "ist" situatie.

Link naar reactie

Mijn theorie is dat ik de geluidskwaliteit kan verbeteren door deze versterker met pensioen te laten gaan en de vier-kanaals uitgang van de radio rechtstreeks aan de speaker units ga hardwiren.

Dus op de "front-left" uitgang van de radio sluit ik dan de hoge, midden en lage tonen speakers van linksvoor aan. (zes draadjes dus). Zelfde voor rechtsvoor (nog eens zes draadjes). En voor achter verbind ik de hoge en lage tonen speakers direct op de "rear" uitgangen. Nog eens twee keer vier draadjes. Dan zijn alle twintig speakers in de auto direct verbonden met de radio, die met 4x52 watt geen moeite zal hebben om (wat in essentie) een 13 cm composetje (is) aan te sturen.

Maar de barbatruuk is natuurlijk uit te vinden welke van de tien kabelparen uit die stekker waar naartoe gaan (voor/achter/links/rechts). En met Bart's schema moet dat gaan lukken. (hoop ik :thumbup: )

Link naar reactie
Er gaat 1 stekker in, waar voeding op zit en het amplified signaal uit de radio..

En 1 stekker uit, waar het (nogmaals versterkte) signaal richting de 10 speaker-units in de auto gaat.

Zo simpel is het nu ook weer niet.

Op steker 606 zitten zowel de signaalverbindingen van radio naar hifi-versterker als van hifi-versterker naar de luidsprekers. En op 605 zitten er ook nog een aantal van hifi-versterker naar luidsprekers.

Link naar reactie
Mijn theorie is dat ik de geluidskwaliteit kan verbeteren door deze versterker met pensioen te laten gaan en de vier-kanaals uitgang van de radio rechtstreeks aan de speaker units ga hardwiren.
Hoewel dit principieel mogelijk is, weet ik zo net nog niet of het geluid daar veel beter van gaat worden...
Dan zijn alle twintig speakers in de auto direct verbonden met de radio

Ehhh... dit gaat mij te snel.

Link naar reactie
Zo simpel is het nu ook weer niet.

Op steker 606 zitten zowel de signaalverbindingen van radio naar hifi-versterker als van hifi-versterker naar de luidsprekers. En op 605 zitten er ook nog een aantal van hifi-versterker naar luidsprekers.

Dan heb je een pinlayout van een andere versterker dan ik heb. Die van mij heeft maar twee stekkers: eentje vanuit de radio en eentje naar de speakers. Meer niet. (waarom is Mizzz Coupe nu net met de Coupe op pad als je aan de versterker wil prutsen! )

Dit is het label op de versterker, ik ga het partnummer eens opzoeken:

IMG_0823.JPG

deze versterker is het Nummer 12 hieronder (je kunt zelfs de twee connectoren zien zitten)

MTE1MzZfcA==.png

Ding is nog klote duur ook nog: € 315 ex btw! :thumbup:

Link naar reactie
Dan zijn alle twintig speakers in de auto direct verbonden met de radio
Ehhh... dit gaat mij te snel.

okay, okay...alle twtintig kabels aan alle tien speakers :thumbup:

Link naar reactie
Dan heb je een pinlayout van een andere versterker dan ik heb. Die van mij heeft maar twee stekkers: eentje vanuit de radio en eentje naar de speakers.
Kun je aan de stekers zien waar die draden naartoe gaan dan :thumbup: ?

Of kun je het aan de draden zelf zien?

Edit: overigens kunnen er best meerdere versies van die Hifi-versterker zijn hoor, dus misschien heb ik wel het verkeerde schema.

Link naar reactie
Kun je aan de stekers zien waar die draden naartoe gaan dan :thumbup: ?

Of kun je het aan de draden zelf zien?

Aan de draden zelf. voor de vier speakers achter in het dak kan je de kabels gewoon op basis van kleur tracen. Maar ik zal morgen even de versterker uit de coupe halen en detailfoto's van de connectors maken, plus wat shots van het ding van binnen.

Link naar reactie

Bart is nieuwsgierigheid wat er in de versterker zit. Net even uit elkaar geschroefd met de camera erbij:

Behuizing bestaat uit twee delen: een metalen kap en een aluminium heatsink.

IMG_0825.JPG

De kap heb je er zo vanaf:

IMG_5439.JPG

Dan zie je de vijf "versterker-onderdelen" (jullie merken het, ik heb geen HTS electronica gedaan, weet niet hoe die dingen heten :fiew: ) tegen de heatsink geplakt met pasta:

IMG_5442.JPG

Deze "dingen" dus (er zijn er vijf):

IMG_5452.JPG

Na wat gefreubel ook de heatsink er vanaf gekregen. Dan zie je dat de aansluitingen op een header-board (heet dat buiten de IT ook zo? :ok: ) zitten op het mainboard.

IMG_5447.JPG

Op het headerbord staan alle benamingen van de aansluitingen. Deze twee foto's zijn van de twintig polige stekker (door mij verdacht als "power uit naar speakers" stekker)

IMG_5449.JPG

IMG_5450.JPG

Deze aansluitingen zitten op de twaalf polige stekker waarvan ik verwacht dat alle kabels van de radio of het 12V boordnet komen.

IMG_5448.JPG

De twee connectoren op de versterker:

IMG_5445.JPG

Nou Bart, kan ik met een gerust hard de kniptang in de kabels zetten? :thumbup:

Link naar reactie

Dankjewel Ruud B) .

Dan zie je de vijf "versterker-onderdelen" (jullie merken het, ik heb geen HTS electronica gedaan, weet niet hoe die dingen heten :blush: ) tegen de heatsink geplakt met pasta:

Deze "dingen" dus (er zijn er vijf):

"versterker-onderdelen" is redelijke omschrijving. Ieder zwart doosje bevat een tweekanaals eindversterker van 22W. Zo kom je op aansluitingen voor tien luidsprekers.

Ik zou zo hier en daar wat close ups van hebben gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat je dacht 'nou ja, het zijn gewoon allemaal onderdeeltjes op een print' :schater: .

Nu de stekkers...

Op het headerbord staan alle benamingen van de aansluitingen. Deze twee foto's zijn van de twintig polige stekker (door mij verdacht als "power uit naar speakers" stekker)
'RL' met '-' en '+' er boven tot en met 'FL' met '+' en '-' er boven (links op de foto, boven 'CB201') zijn de acht aansluitingen voor de vier ingangsignalen van de HIFI-versterker (ieder kanaal heeft twee aansluitingen). Hier sluit je dus de vier uitgangskanalen van de headunit op aan.

Rechts op de foto zie je 'FL.H+' (twee soldeerpunten), dan 'FL.H-' (met twee soldeerpunten) enzovoort. Dat lijken me de twee luidspreker aansluitingen voor 'Front Left High'. En dan Front Right High, Front Left Mid, Rear Right High (slechts één aansluiting)...

IMG_5449.JPG

...dan de luidspreker aansluitingen voor Rear Right High (tweede aansluiting), Rear Left High, Front Right Mid.

IMG_5450.JPG

Deze aansluitingen zitten op de twaalf polige stekker waarvan ik verwacht dat alle kabels van de radio of het 12V boordnet komen.

Maar ik denk: luidsprekers Front Right Bass, Front left Bass, Rear Right Bass en Rear Left Bass.

Zo, dat zijn er tien.

IMG_5448.JPG

De twee connectoren op de versterker:

IMG_5445.JPG

Duidelijk een andere Hifi-versterker dan waar ik de schema´s van heb!
Nou Bart, kan ik met een gerust hard de kniptang in de kabels zetten? :thumbup:

Ik zou het niet doen.

Ik maak me sterk dat die HiFi-versterker met 10 keer 15 Watt, waarbij iedere speaker zijn eigen versterker kanaal heeft, een heel wat gebalanceerder geluid voortbrengt dan wanneer je een aantal speakers zomaar parallel op je 4 maal 50 Watt headunit gaat aansluiten. Ik vermoed namelijk dat er in die HiFi-versterker voor iedere eindtrap een filtertje zit, zodat een tweeter ook alleen maar (15 Watt) aan hoog geluid krijgt en de middentoner ook alleen maar (15 Watt) aan middentonen en de woofers ook (15 Watt, dat is dan misschien wel wat povertjes) aan bassen.

Om die povere bassen op te krikken zal die HK actieve subwoofer geintroduceerd zijn: dan gaat het signaal voor de achterste twee woofers vanuit de Hifi-versterker nogeens door een extra versterkertrap voordat het bij de (zwaardere) subwoofers komt.

Als je die Hifi-versterker er helemaal tussenuit trekt, zul je een andere vorm van scheidingsfilters moeten aanbrengen. En dat is niet triviaal. Als het zo makkelijk was, had BMW dat destijds zelf wel verzonnen...

Wel met een betere marketing dan ik het hier neerschrijf, natuurlijk.

Als je het non-destructief wilt proberen, heb ik wel een berg van die kleine snoertjes met krokodillenbekjes.

Link naar reactie

Hoi Tja en RvE,

Uhh, waar zal ik beginnen :thumbup: ?

Dus uhh, de beste optie is nog steeds om de Focal sets aan te sluiten op de huidige aansluitigen en niet de originele business/cassette direct aan te sluiten op de speakers? Maar als er dan in de versterker filters zitten die de middentonen aansturen, hoe zorg ik ervoor dat de Focal sets met midden/laag en hoog wel het juiste geluid produceren? Verlies ik dan wat geluid doordat ik de middentoners ga loskoppelen? Of moet ik voor een vervangset gaan met losse laag, midden en hoog B) ?

Dus.... :blush:

Link naar reactie

Vanmorgen een erg prettig en verrassend bezoek gehad van de Boston Groene hulp-brigade superhero18373vr1.gif!

Bart belde me "ik ben onderweg, over twintig minuutjes bij je, ik wil toch even die versterker bekijken".

En zo geschiedde. Ik post straks nog wel mijn (uh...Bart's :thumbup: ) bevindingen.

Sneak-preview-tip voor Rogier, nav je vraag hierboven: laat de versterker zitten waar ie zit, hij filtert netjes alles voor je. Niks gaan knippen! B)

Link naar reactie
Uhh, waar zal ik beginnen :thumbup: ?

Dus uhh, de beste optie is nog steeds om de Focal sets aan te sluiten op de huidige aansluitigen en niet de originele business/cassette direct aan te sluiten op de speakers? Maar als er dan in de versterker filters zitten die de middentonen aansturen, hoe zorg ik ervoor dat de Focal sets met midden/laag en hoog wel het juiste geluid produceren? Verlies ik dan wat geluid doordat ik de middentoners ga loskoppelen? Of moet ik voor een vervangset gaan met losse laag, midden en hoog :blush: ?

Je hee, zomaar binnen vallen en meeliften?
  • Heb jij wel dezelfde connectors?
  • Heb jij toevallig die Hifi-versterker waar ik de bedradingsschema's van heb?
  • Foto´s! Foto´s!
  • Koffie! Koffie!

Daarna volgen misschien de antwoorden B) .

Link naar reactie

Heerlijk topic. Draadjes, aansluitingen, versterkers. Hoe meer ik lees, des slechter kan ik het allemaal volgen. Ik snap er geen reet meer van. B)

Gelukkig hebben we Tja en RVE voor dit soort problemen :thumbup:

Ga door mannen.

Link naar reactie

Hoi Tja,

Ik zou graag mijn versterker willen bekijken ware het niet dat er een LPG tank voor geplaatst is (weet je nog...ik zou toch gas gaan inbouwen). Ik krijg die kap er dus niet af. Het zou mij dus HEEL goed uitkomen als ik simpelweg 2 Focal sets in kan bouwen en de middentoners in de deur los kan koppelen dan dat ik allemaal speciale (en dure) dingen moet gaan doen.

Weet jij hoe dat zit: als ik 2 Focal sets inbouw met de huidige versterker (die ook middentoners aanstuurt) en ik koppel het middentonen gedeelte in de deuren los en ik werk alleen maar met de Focals (1x midden/laag en 1x hoog en dat maal 4) mis ik dan een middentoon-gedeelte van het geluid of merk je dat niet?

Bedankt alvast!

En ik woon in Helmond en hier hebben we koffie zat dus ik zie je straks wel!

Groeten,

Rogier :thumbup:

Link naar reactie
[*]Heb jij toevallig die Hifi-versterker waar ik de bedradingsschema's van heb?

Rogier, kleine tip: als je de versterker hebt waar Bart de schema's van heeft, staat ie binnen een half uur op je stoep! :blush:

In ieder geval hier de foto's van ons gezellig Boston Groene samenzijn:

IMG_5453.JPG

IMG_5455.JPG

The Amp Whisperer at work ;)

IMG_5454.JPG

Thanks Bart!!! ;) :thumbup:

Zojuist van Simone deze Papparazzi shot gekregen, met de lange lens geschoten B)

5rW9u.jpg

Link naar reactie
En ik woon in Helmond en hier hebben we koffie zat dus ik zie je straks wel!
Moet je wel even zo'n videootje plaatsen waaruit ik kan opmaken dat je tegenover de T***** benzinepomp in B****** woont, zoals Ruud had gedaan :schater: .

PM met adres en telefoonnummer mag ook natuurlijk.

Misschien in het weekend? Ik heb weinig excuus nodig hoor om met dit weer (open!) even bij een medeforummer op bezoek te komen :ok: .

Link naar reactie
Denk dat ik ze nog heb helpen maken.

Mooi dan toch om te weten dat ze het na 13 jaar nog steeds doen!

Ja wat wil je van nijmegen naar singapore en weer terug met die korte pootjes. :schater:

Ze hebben het binnen zeven weken dat traject afgelegd, in KW 36 vsn 1996 kwamen ze bij de Alpine fabriek in de versterker terecht:

IMG_0823.JPG

(om dan vervolgens nog bijn twee jaar op de plank te liggen tot aan de zomer van 1998)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

hehe, het zit er allemaal in, in "de bak". :rolleyes:

Bart, je bent een superheld! Zonder jou had ik nu heeeeel veel kroonsteentjes/soldeerbruggetjes/krimpkous/isolatietape in mijn kofferbak. Geen enkele kabel waarvan ik dacht dat ie voor diende klopte.

Uiteindelijk de subwoofer op de rear-bass out L & R van de hifi-amp geprikt. Gelukkig bij Conrad eine ganze menge kabels en van die handige kabelsplitters (Waarbij je een klem in de kabel prikt) besteld, dan werkt het lekker snel en makkelijk.

Sub doet het goed, net even The Prodigy laten draaien. Ik kan de "Bass" instelling van de radio nu vrij vlak laten. Dan krijgen de speakers in de auto niet al teveel bass (waar ze geen weg mee weten) en met de "gain" van de sub kan ik dan de sub het baswerk laten doen. Perfect.

Ik schiet morgen nog wat foto's en zal ook even uitleggen waar ik wat ingeprikt heb.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.