Ga naar inhoud

Wie weet er iets over stuurbekrachtiging


Rewij

Aanbevolen berichten

Mooi weer en de Z4 de garage uit. Eerste echte open trip met deze wagen. Na enige tijd merkte ik dat het stuur stug (stroef) aanvoelde en naar het leek een vast punt te hebben. Tijdens bochten lijkt de boel (door stroefheid) soms meer kracht nodig te hebben dan normaal (stuur lijkt in een bepaalde stand te willen blijven staan). Komt dit door de electronische stuurbekrachtiging of heeft er iemand ervaring met droge draaipunten . Het vreemde is als de wagen" koud is " je totaal niets merkt van enige stroefheid of hapering. Wat kan ik aan het probleem doen?? PS als de wagen niet in beweging is merk je niets aan het stuur en draait het zonder enige hapering rond. Verder dacht ik achteraf nog om de sportstand in te schakelen ,maar heb dit nog niet geprobeerd, dus weet niet of er dan verbetering of verslechtering optreedt.

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb je gekeken of er genoeg hydraulische olie in het reservoir van de stuurbekrachtiging zit?

Link naar reactie
Heb je gekeken of er genoeg hydraulische olie in het reservoir van de stuurbekrachtiging zit?

De pre 04/2006 modellen gebruiken geen hydraulische olie...

Is het een facelift Z4 (pre 04/2006) of de "oude" (post 04/2006) versie?

Indien het de oude versie is: sypmtoom= "sticky steering". De wrijving van de EPS onderdelen vergroot naarmate de temperatuur toeneemt. Oplossing: stuurhuis-eenheid moet vervangen worden. En je bent niet alleen: klik

Niet echt goedkoop grapje...

Link naar reactie

Jullie hebben het over de stuurhuis- eenheid, is dat de electromotor of het computer gedeelte. Wat gaat dat ongeveer kosten?? Zouden de Nederlandse BMW dealers op de hoogte zijn van dit probleem?? Het komt zo te zien wel vaker in buitenland voor,maar Nederland?? Ik bedoel eigenlijk als ik naar een BMW dealer ga met dit verhaal, kan men dan e.e.a. door meten om tot de juiste diagnose te komen?

Link naar reactie

Ik heb dit ook een paar keer gehad gedurende de afgelopen 19000 km. Wat wel eens hielp was de sportstand uit/in schakelen. Indien het blijvend is naar de dealer

Link naar reactie

Het storingsgeheugen bevat geen foutboodschap omdat het een puur mechanisch mankement is.

Het is het volledige stuurhuis met elektromotor dat moet vervangen worden.

Probleem is gekend bij BMW Duitsland... is een zgn. Service Bulletin. De dealer kan dit opzoeken in zijn TIS-computer systeem. Het SI nummer is vgs mij TSB 3220104. NORMALITER zou inderdaad ookal is de wagen uit garantie dit onderdeel op kosten van BMW moeten vervangen worden. De werkuren zijn sowieso voor jou. Onderdeel zelf is iets van een 1300€ + BTW. Werkuren circa 300€? De dealer lanceert een zgn "Kulanz anfrage" waarbij de NL BMW importeur aanvraag tot terugbetaling aan BMW Duitsland vraagt.

Wanneer de wagen ouder is dan 3 jaar of meer dan 100.000 km heeft, durft dit soms toch al eens geweigerd te worden.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi, Ik heb net mijn auto uit Duitsland gehaald, 600 km mee gereden en ik heb het ook. Tijdens proefrit van de auto heb ik het nooit gemerkt, maar was waarschijnlijk niet warm genoeg geworden. Tijdens de terugreis naar Nederland is het verschijnsel voelbaar geworden. Werd ook steeds erger. Tevens vind ik dit zeer onveilig!!!!!!!!!!! Ga straks even naar de dealer vragen wat zij ervan afweten. Heb wel 1 jaar garantie van de dealer in Duitsland, en zou ook in Nederland ok moeten zijn. De auto is een Z4 2.5i met 18" velgen uit 11/2003.

Link naar reactie

In TIS staan inderdaad eindeloos veel problemen beschreven over de stuurinrichting !? ;)

1 voorbeeldje (van de vele) !

2s8jk8g.jpg

Daar moet de dealer wel wat mee kunnen ! :angry:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

:ok: Alles is na drie weken goed gekomen ,Garage Evers te Ederveen heeft het probleem onder garantie verholpen. Auto stuurt heel anders; de spoor vorming, waarvan ik dacht dat het kwam door de brede banden, is zogoed als verdwenen. Verder voelt de auto stabieler :thumbup:

Link naar reactie

Hallo Salukje ;is toch nog hele rompslomp geweest. Eerst aan de computer en dan oorzaak vinden,ik had heel veel kopieen en andere info over dit probleem, meegezonden naar de garage. Uiteindelijk bleek dat het complete stuurhuis en electronische unit vervangen moest worden. Daarna moest eea aan de computer om weer uitgelezen te worden. Nu lijkt alles inorde te zijn.Onze wagen is bij Ekris in Veenendaal uitgelezen.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Hoi, mijn complete stuurhuis is vervangen bij de dealer onder garantie! Mijn geluk was dat daar een duitstallig vrouw werkt aangezien de Z4 uit duitsland kwam, werd er tussen de dealer door veel heen en weer gebeld. Is toch een reparatie van rond de 2000 euro. Dus echt super gedaan van hun kant :rolleyes: Auto stuurt nu wel een stuk beter. Maar nog niet volledig kunnen testen ivm het prachtige weer deze zomer :fiew:

Link naar reactie

Mijn zzzz gaat 6 augustus naar de dealer voor vervanging van Stuurhuis etc.

Na een jaar klagen eindelijk actie ! Toch een goede investering die extra euro'tjes voor de garantie

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
na heel het forum doorgezocht te hebben begrijp ik dat het stuurprobleem alleen bij auto,s van voor de facelift vookomt

en dus niet bij de modellen van na 4-2006 en de coupe ??

Hans

Voor zover bekend ja, maar heb je er dan last van?

Met het warme weer van de laatste tijd, wanneer alles normaal werkt, zou ik mij geen zorgen maken.

Link naar reactie

nee geen last mijn auto is van eind oktober 2006 en ik heb uitgevonden dat de produktiedatum van een paar weken eerder is

vandaar mijn vraag of dit probleem zich ook voordoet bij auto,s van na die datum :kisstogether:

Hans

Link naar reactie

Ik zou zeggen testen.

De mijne is van 2005 (kenteken) gefabriceerd 2004,(ooit eens uitgezocht adh van hetz serienummer op amerikaanse site, helaas weet ik de link niet meer) en tijdens montage demping materiaal kwam ik ook labels op de binnenkant van de deur bekleding tegen met datum 2003.

Dit heb ik vroeger ook meegemaakt met andere auto's, dus uitproberen en je weet het

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Loopt ergens tegenaan (stuur as) Kan een losse kabel oid zijn.

Goed luisteren waar het vandaan komt en dan de oorzaak traceren.

Kunststof delen om en rond het stuur (onderzijde dashboard) kunnen eenvoudig los. Alles zit geschroefd.

Ik draai alles 1x per jaar vast, met dank aan de wegen hier in de eifel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.