Ga naar inhoud

Joepie, BMW Z3 1.9 '98 eergisteren in Duitsland gekocht!!!


anna_moska

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Eergisteren een BMW Z3 gekocht, in Duitsland.

Ik heb mij net geregistreerd op dit forum, alhoewel ik de berichten erop al een geruime tijd in de gaten houd. Allen trouwens bedankt voor de goede adviezen!!!

Ik moet zeggen dat het even wennen is, een Z3. We hebben hiervoor een geruime tijd Audi gereden, als laatste een A4 2.6 quattro full options, die wegens omstandigheden weg moest. We zijn toen op zoek gegaan naar een betaalbare, mooie auto met een sterke uitstraling.

Uiteindelijk ben ik, mede vanwege de enthousiaste reacties op dit forum, uitgekomen op een Z3. Mijn vorige auto heb ik in Duistland gehaald; voor deze auto hebben we dezelfde werkwijze gehanteerd.

Duitse sites afgestruind en de dag na Kerst voor een aantal Z3’s gebeld (had allebei de Kerstdagen nodig om mijn wederhelft over te halen een Z3 aan te schaffen). Mijn Duits is niet al te goed, maar je komt er wel uit. Het zijn toch dezelfde soort gesprekken die je voert en die Duitse technische termen pak je zo op. Uiteindelijk een vijftal Z3’s uitgekozen, info uitgeprint en om 2 uur ’s-nachts vertrokken naar Duitsland. Zo vroeg omdat de eerste Z3 helemaal in het zuiden van Duitsland stond en de Zulassungsstelle (zeg maar de Duitse RDW) op vrijdag al om 11:30 sluit.

Na een (helse) rit van vijf en half uur (in een oud Opeltje van dertien jaar met veel te veel stuurspeling, verschrikkelijk weer met op sommige plaatsen ijs en sneeuw) aangekomen op de eerste bestemming. De eerste auto bekeken (groen met groen leer) en wilden die meteen kopen. De auto zag er goed uitzag, de onderhandelde prijs was zeer gunstig en de auto kon dezelfde dag nog uitgevoerd worden naar NL.

De andere mogelijkheden waren een zwarte (met grijs leer) en een blauwe (zwart leer, zonder lichtmetaal), allebei zo een 1000-1500 euri duurder dan de eerste keus en zo een 200-300 km verder naar het westen. Dus qua prijs-kwaliteit zaten we bij de eerste het beste.

Het is dus eentje geworden die donkergroen is, met donkergroene lederen bekleding, bouwjaar '98, motorinhoud 1.9 (140 PK’s), en originele lichtmetalen velgen. Tweede eigenaar, 150.000 op de teller en dealeronderhouden (boekjes aanwezig).

Samen met de garagehouder koopcontract ingevuld (erin laten opnemen dat de auto schadevrij is) en het bedrag afgerekend. Moesten nog een half uurtje wachten op de exportkentekens, die de garagehouder voor 100 euri extra wilde regelen. Aangezien de Zulassungstelle over een half uurtje dicht ging en we maar vaag wisten hoe we daar moesten komen, leek het ons wel een verstandig idee dat de garagehouder de export regelde.

Na een half uurtje wachten werden de nieuwe kentekenplaten gemonteerd en konden we terug naar NL rijden.

Zoals eerder gezegd is het voor ons even wennen, een Z3. In de Audi voelde je pas boven 190 km/h dat je op moest gaan letten, zo natuurlijk reed die auto op hogere snelheden. Bij de Z3 ervaar je 160 al als buitengewoon snel en onrustig. Maar een Z3 is natuurlijk meer een auto voor mooie bochtige tochten op provinciale wegen, met het dak eraf.

Ook waren we aan het luxe interieur van de Audi gewend, en de materiaalkeuze van BMW is toch minder royaal dan bij Audi. Over het algemeen toch hard goedkoop plastic (dashboard, middenconsole enz.), jammer voor een auto van dergelijke klasse.

Daarentegen is het uiterlijk gewoonweg uitmuntend. Ongelofelijk mooi en precies wat we zochten, een sterke uitstraling. Je ziet zelfs die verwende Duitsers in dikke Mercedessen kijken, toch wel een soort van jongensdroom van menig.

In Nederland succesvol door een politiecontrole gereden bij de grens, maar tussen Arnhem en Utrecht toch staande gehouden door de KLPD. Gelukkig waren ze aan het staken en hebben we daardoor geen bekeuring gekregen voor het rijden op Duitse kentekens (stond volgens de agent een boete van EUR 100,- voor).

Thuis aangekomen met een beetje gemengde gevoelens gezeten. Een beetje getwijfeld over van alles en nog wat. Maar na het opstaan de volgende ochtend en gekeken te hebben uit het raam (de ZZZ staat voor de deur) toch weer wel helemaal overtuigd.

De auto trekt veel aandacht van voorbijgangers (is het de auto, of de Duitse kentekens?) Weet nog niet of het positief dan wel negatief is. We zullen zien.

Wordt in ieder geval vervolgd (RDW en BPM perikelen komen er nog aan). En de foto’s hebben jullie nog van ons tegoed.

De vriendelijke groeten aan allen. En alvast een gelukkig, snel en veilig Nieuw Jaar!

anna_moska

P.S. Ik lees op het forum dat het aan te raden is de auto voor onderhoud te brengen bij Ruud. Overweeg het ook te doen. Ervaringen? En hoe kom ik met hem in contact?

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat zeggen ze nou altijd? "Wat je ver haalt is lekker" :wave:

Welkom hier op het forum, wat rijgedrag betreft is er nog wel het een en ander te doen aan de ZZZ maar dat zul je in je zoektocht over het forum vast nog wel vinden.

Link naar reactie

Kan het niet laten.

Anna, zonder gelijk een nieuwe vrouw op het forum af te schrikken, intrigeert mij vooral de zin: "had allebei de Kerstdagen nodig om mijn wederhelft over te halen". Was een leuke kerst dus, dunkt me!

Veel plezier met de auto en welkom op het forum. En, vergeet je man niet ook na de aankoop te bedanken. :wave:

Link naar reactie

Een bevlogen intro. Welkom!

Wat de import betreft: er zijn er hier genoeg die dat gedaan hebben en erover schreven en bovendien heb je het zelf al aan de hand gehad, als ik het goed lees. Met de zoek-knop vind je ook nog het een en ander. Zie ook de FAQ. En je kunt het gewoon vragen natuurlijk!

Veel plezier met de aanschaf.

PS "had allebei de Kerstdagen nodig om mijn wederhelft over te halen" laat veel aan de verbeelding over. Vooral niet verder toelichten hoor :wave:

Link naar reactie

Welkom, leuk intro! Klinkt als een goede balans tussen doordacht acteren en een gezonde dosis impulsiviteit :wave: hoort bij een emotie-aankoop als een auto, helemaal een fun-car als deze. Zal inderdaad wel wennen zijn ten opzichte van de A4 Quattro, maar ach: het is geen straf :thumbup: . Veel plezier.

PS googlen naar Anna Moska levert deze link op. Dus dat overhalen tijdens de kerst ging vast vrij gemakkelijk, leuke meiden :schater: (grapje hoor)

Link naar reactie

Gefeliciteerd, maar vbt jouw opmerking: ""Bij de Z3 ervaar je 160 al als buitengewoon snel en onrustig. Maar een Z3 is natuurlijk meer een auto voor mooie bochtige tochten op provinciale wegen, met het dak eraf. ", zou ik toch eens goed naar jouw zzz.tje laten kijken.

Mijn ex 1.8 reed open by top (195) nog strak en met een slapende vrouw in de bijrijdsersstoel :schater:

gr rob

Link naar reactie

Gefeliciteerd met de aankoop!

De Z3 hoort strak te sturen, ook bij hoge snelheden. Ruud kan je zeker helpen de wegligging te verbeteren. Wat beteft de "look and feel" / kwaliteit van de BMW versus de Audi: ik heb het niet opgezocht maar vermoed dat de Audi toch nieuw een stuk duurder was. Je zult echter geen spijt krijgen van je Z3: zodra het weer iets beter wordt kan het Grote Genieten beginnen: een cabrio is natuurlijk op zijn best met de kap open.

Tot slot: je vroeg ervaringen, die zijn volop te vinden op het forum, en zijn zeer positief. Uit eigen ervaring: Ruud is een vakman en hanteert fatsoenlijke prijzen. Zijn bedrijf (garage van Vuuren) zit in Reeuwijk. Ik hoop dat dat voor jou een beetje in de buurt is.

Link naar reactie

Welkom!

Ruud is zeker aan te raden. Aardige vent en helemaal Z3-gek. Als hij iets niet weet weet niemand het :P.

En wat betreft het rijgedrag van de Z3... ik heb o.a. een veerpootbrug laten plaatsen. Maakt de Z wat "stijver" (want zonder vast dakkie is een auto naar mijn idee toch wel minder stabiel) en daardoor ligt ie zeker strakker op de weg.

En wat dan nog... zodra het straks droog en zonnig is (hoeft niet eens warm te zijn) en die kap gaat eraf.. dan weet je pas echt waarom je een Z3 hebt :thumbup:.

Link naar reactie

Van Harte met de ZZZ, en veel veilige km's ermee !!! :P

Oja, en die Ruud !? Zie hieronder ! :thumbup:

8eqkgg3.jpg

:D

aangepast door Marvin
Link naar reactie

Zelfs zonder brug moet ie toch redellijk strak rijden, en zeker niet al bij 160 kn/u onzeker gaan rijden.

Kan mij nog proefrit met mijn zzz herinneren: was mijn eerste BMW, met kap open de snelweg op en gas er op. dan stuur los en zien of dit ging trillen etc. niets aan de hand.

Na aankoop direct de grens over en top uitproberen. nog nooit een auto gehad (en ik heb er aardig wat versleten) die zo strak stuurde. zzz is inderdaad niet zo stijf als mijn huidige zzzz, waar toch heel wat stijver dan de gemiddelde franse auto. Japanners wil ik het zelfs niet over hebben dus moet toch echt aan auto liggen.

Daarom, ook mijn advies: Rijdt eens naar Reeuwijk.

Link naar reactie

Mooie intro! :thumbup: En veel plezier met de nieuwe aanwinst. We zien de foto's wel in de "members area" :P

Ik denk dat je qua luxe de Quattro moet vergelijken met de Z3 6 cylinders, neem bijvoorbeeld het leerpakket wat je vaak ziet in deze modellen. Ik heb zelf een Seat Leon (type 1) gereden waar het dashboard zo uit het oude model A3 kwam en was ook niet van zeer hoogwaardige kwaliteit.

De wegligging van de Z3 zou ik zeker even laten controleren.

Link naar reactie

Welkom op het forum en veel plezier en veilige kilometers gewenst.

Heb je al vernomen dat er in maart een meidenrit komt? Er zijn nu al 20 aanmeldingen een leuke gelegenheid om de meute eens te ontmoeten, dus als het even kan......meld je aan!!!

Groetjes,

Carin

Link naar reactie

Waarom gaan (sommigen van) jullie er vanuit dat deze member een dame is? :thumbup:

Door de forumnaam? Nou, we hebben hier wel eerder misleidende forumnamen gehad.

Ik ben benieuwd.

aangepast door Rob
Link naar reactie
Waarom gaan (sommigen van) jullie er vanuit dat deze member een dame is? :thumbup:

Door de forumnaam? Nou, we hebben hier wel eerder misleidende forumnamen gehad.

Ik ben benieuwd.

Ik dacht het. Jij schijft het.

Wat betreft wegligging, zouden wellicht versleten schokbrekers kunnen zijn (?). Ik kan me voorstellen dat na 150.000 km deze aan vervanging toe zijn.

Het interieur vind ik ook geen BMW-kwaliteit hebben. Ik vermoed dat een combinatie van amerikaanse bouwkwaliteit en om de ZZZ destijds een "budget"-auto te houden mee hebben gespeeld in o.a. materiaalkeuze. Overigens vind ik de afwerking van de face-lift modellen wel stukken beter, behalve de lelijke zijpanelen van het middelconsole met de naar mijn smaak te grote naden en zichtbare schroefpunten.

Link naar reactie
Waarom gaan (sommigen van) jullie er vanuit dat deze member een dame is? :thumbup:

Door de forumnaam? Nou, we hebben hier wel eerder misleidende forumnamen gehad.

Ik ben benieuwd.

Er werd ook gesproken over een wederhelft, hierbij aangenomen dat 1 van de 2 een vrouw is (wat ook niet per definitie zo hoeft te zijn). :thumbup:

Link naar reactie

Begrijp ik het dus goed; als je een auto koopt in Duitsland en je betaalt voor een exportkenteken, dus je bent ook verzekerd neem ik aan, dat je hiermee eigenlijk tot aan de grens mee mag rijden want in NL ben je strafbaar?

Mag je als NL-er dan ook uberhaupt wel met een exportkenteken rondrijden in Duitsland?

Bob

Link naar reactie

Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij heeft dat niet zozeer met de verzekering te maken (die is wel in orde) maar met de wegenbelasting. Je mag als Nederlander in NL niet met een auto met buitenlands kenteken rijden, omdat je daar dan geen wegenbelasting voor betaald.

Maar ik laat mij graag verbeteren in deze als iemand hier meer van weet.

aangepast door Rob
Link naar reactie
Begrijp ik het dus goed; als je een auto koopt in Duitsland en je betaalt voor een exportkenteken, dus je bent ook verzekerd neem ik aan, dat je hiermee eigenlijk tot aan de grens mee mag rijden want in NL ben je strafbaar?

Mag je als NL-er dan ook uberhaupt wel met een exportkenteken rondrijden in Duitsland?

Bob

Beste Bob,

Het is zowiezo verboden om op Duits garagekenteken te rijden in NL (en die hadden we nou juist), omdat zo een garagekenteken bedoeld is om proef te rijden en je geen politieagent kan wijsmaken dat je 500 km aan het proefrijden bent. Hier wilde de politieagent ons voor bekeuren.

Met een Duits exportkenteken daarentegen mag je wel van de politie rijden in NL (zolang die geldig is, meestal is het maar een paar dagen), maar weer niet van Douane. Als zij je pakken, dan kunnen ze je een bekeuring geven (heeft inderdaad te maken met het feit dat je geen wegenbelasting betaalt in NL, terwijl je een Nederlander bent en hier te lande verblijft hebt).

Groetjes,

anna_moska

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.