Ga naar inhoud

Koppeling vervangen


sledgehammer

Aanbevolen berichten

Ik wil wat preventief onderhoud plegen bij het vervangen van de koppeling. Wat raden jullie allemaal aan? Ik heb op dit moment:

Vliegwiel, drukgroep + plaat

Druklager

Ontkoppelingsvork

Metalen beugeltje en kleine pinnetje

Geleidering en keerring aan de bak

Nieuwe pakking voor het spruitstuk + bouten voor het geval dat....

Vliegwielbouten

Lager en keerring aan de krukas zijde

Guibo moeren

Hier ben ik nog niet helemaal over uit:

Er bestaat zoiets als Shift pins, weet de nederlandse benaming niet, maar schijnt zeer goed te helpen bij bakken die moeilijk schakelen. Nu is dat bij mij niet het geval, maar nu de bak er toch onderuit gaat.... Is dit alleen bij de M gebakjes het geval, of hebben de 4 cilinder modellen ook iets dergelijks?

Mis ik nog iets van pakkingen? Andere suggesties zijn ook van harte welkom!!!

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

....................................bij bakken die moeilijk schakelen. Nu is dat bij mij niet het geval,

Moeilijk schakelen is een groot woord, maar ik voel een lichte weerstand bij 1 naar 2 (4 cil bak)

Link naar reactie

Het BMW Bulletin is alleen gericht op de 6 cilinders, dus hoe het zit bij de 4 cilinders? Het is geen moeilijke klus (afgezien van het feit dat de bak eronderuit moet), maar schijnt dus erg goed te helpen bij bakken die in de versnelling blijven plakken.

49609793ys8.jpg

97677768up7.jpg

En als jij het leuk vindt om mij te zien klussen Paul maak ik foto's voor jou. :schater::thumbup:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

In het kader van: als we nu toch bezig zijn!!!

Wanneer je de bak er toch onderuit haalt kun je toch beter de olie ook gelijk meepakken, of is dit al pas geleden gebeurt?

Voordeel is dat je er nu gemakkelijk bij kan en je de bak kan aftappen voordat hij er onderuit gaat. Scheel weer wat met tillen of heb je een bak lift ter beschikking???

Extra kosten zijn het ook niet volgens mij.

Ik zou in ieder geval wel de olie gelijk meepakken als je toch bezig bent, maar dat is mijn mening.

Groeten en succes,

Vincent

Link naar reactie

Komt een lichter vliegwiel in met M5 (geveerde) plaat en M3 drukgroep.

Het vliegwiel hoeft normaliter ook niet vervangen te worden, maar wordt opnieuw gebalanceerd, tenzij het oppervlak verglaasd is. Meeste BMW's hebben echter een twee massa vliegwiel dat aan slijtage onderhevig is, en geen autoleven lang meegaat.

@ Vincent, olie is voor een half jaar terug vervangen inderdaad, en ik heb alles bij de hand. Brug, lift, assteunen en motortakel. Dus die ene kilo doet het ook niet. :thumbup:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wordt dit hele proces ook vastgelegd op foto en voorzien van bijpassend commentaar? Vooral opmerkingen als: "pas op, hierachter bevindt zich een veer die de garage uitvliegt als dit onderdeel niet voorzichtig wordt verwijderd."

(Als ervaringsdeskundige heb dit eens meegemaakt :thumbup: . Was geen versnellingsbak).Hiermee kunnen de forumleden dan hun voordeel doen. Enerzijds: om aan de hand van deze verslaglegging zelf aan het klussen te gaan, anderzijds om te besluiten dat een dergelijke klus toch te groot is om op een zaterdag/zondagmiddag uit te voeren.

Link naar reactie
Ik wil wat preventief onderhoud plegen bij het vervangen van de koppeling. Wat raden jullie allemaal aan?

Ik raad je iemand aan om gereedschap aan te geven:

thewlis3L2609_228x644.jpg

En wat te drinken:

beer-girl3.jpg

Vergeet niet te eten:

DSC00121.jpg

Als je slaap krijgt moet je maar gaan slapen, morgen is weer een nieuwe dag:

delaney%20b-t%20girl%208-10-07.jpg

Ik kan je anders wel komen helpen:

grease-monkey.jpg

Of we komen met Z'n allen:

cars-poster2.jpg

Trouwens, hebben Ze je die olie nog gebracht ?

46901913.IMG_0312.jpg

"OnTopicModus on" Mooi vliegwiel, maar dat blijft Zeker niet Zichtbaar he? "OnTopicmodus Off"

Link naar reactie

Elf uur later en hij zit er eindelijk in. Had alleen even hulp nodig met de bak eruit en erin te tillen.

Ik kan twee tips geven:

1: Vergeet niet de accu los te koppelen in je enthousiasme. ^_^

2: Nooit de transmissie op zijn zij neerleggen, zie foto's voor verdere uitleg.

Video zal achter een paar weken volgen, eerst wat kilometers op de nieuwe onderdelen krijgen.

Daar gaan we!!!

4-9.jpg

Kaartje met de positie van alleen bouten, erg handig.

3-12.jpg

Kat, hitteschild en een vuile transmissie.

5-7.jpg

Oude koppeling.

7-4.jpg

Twee bussen remmenreiniger later.

1-11.jpg

Nieuw prise as lager en oliekeerring.

6-4.jpg

Yum....

9-2.jpg

Nieuwe plaat moet omgekeerd gemonteerd worden.

8-2.jpg

Dus nooit de bak op zijn kant leggen, dan verliest hij bloed. :thumbup:

2-13.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.