Ga naar inhoud

Ruitje Softtop dof?


Z3emmer

Aanbevolen berichten

Ik heb het al eens eerder bij een oldtimer gedaan en het werkt echt!

Het klinkt misschien raar, maar doffe plekken en krassen op de softtop ruit kun je met de ouderwetse "Brasso" koperpoets verwijderen. In de Brasso zit een zeer licht polijstmiddel waarmee je je ruitje bijna weer in nieuwstaat krijgt! Een zachte doek, Brasso en wat tijd is alles wat je nodig hebt. Viel Spass en post je ervaringen hieronder!

Link naar reactie

vraagje: kan dat ruitje er uit (en dan ook weer er in)? anders is het wel erg moeilijk poetsen, zeker aan de binnenkant.....

Dat Brasso hier goed voor is daar twijfel ik niet aan, het werkt nl. ook prima als je krassen in het glas van je horloge hebt, voor de plastic kap van de koplampen zal het ook wel heilzaam zijn.

Link naar reactie
vraagje: kan dat ruitje er uit (en dan ook weer er in)? anders is het wel erg moeilijk poetsen, zeker aan de binnenkant.....

is niet aan te raden. Een nieuwe plaatsen is al lastig dus een oude terugplaatsen zal wel helemaal lastig zijn.

Dus toch maar iets aan je lenigheid doen en aan de binnenkant poetsen.

Link naar reactie
vraagje: kan dat ruitje er uit (en dan ook weer er in)? anders is het wel erg moeilijk poetsen, zeker aan de binnenkant.....

Dat Brasso hier goed voor is daar twijfel ik niet aan, het werkt nl. ook prima als je krassen in het glas van je horloge hebt, voor de plastic kap van de koplampen zal het ook wel heilzaam zijn.

Het lijkt me sterk dat er krasjes aan de binnenkant van de ruit zijn ontstaan !? :angry:

Meestal alleen de buitenkant ! :nono:

Link naar reactie
Het lijkt me sterk dat er krasjes aan de binnenkant van de ruit zijn ontstaan !? :angry:

Meestal alleen de buitenkant ! :nono:

Als jij je kap omlaag doet en dat ruitje zich invouwt zal dat ruitje toch echt aan 2 kanten beschadigen (als je er geen doek o.i.d. tussenlegt).

Link naar reactie
Als jij je kap omlaag doet en dat ruitje zich invouwt zal dat ruitje toch echt aan 2 kanten beschadigen (als je er geen doek o.i.d. tussenlegt).

Maar het doekje leg je toch aan de buitenkant? Of moet je ook aan de binnenkant een doekje leggen? Ik zet de mijne nu alleen aan de buitenkant, een gewone handdoek.

Sorry voor dit vraagje tussendoor.

Het is idd handig zo'n Brasso. Waar is die te koop eigenlijk, ik heb het spul nooit gebruikt of gezien.

Link naar reactie
Beetje lastig uit te leggen, maar het ruitje vouwt zich min of meer zig-zag op. Vandaar 2 zijden.

De handdoek aan de buitenzijde is prima.

Okay bedankt. Ik dacht laat ik maar vragen voordat ik mijn ruitje beschadigt. Het is pas vervangen, zelf met de windscherm op kan ik nog goed achter kijken. Met de ander z3 had dit niet gekunt.

Link naar reactie
Ben ik eindelijk eens aardig, doe mijn best netjes te antwoorden, krijg ik PM: "dat nette antwoorden past niet bij je". 't Is ook nooit goed... :schater:

Ik bekijk het positief: Inmiddels is het forum dus wel zo volwassen dat ze nu commentaar leveren via een PM. :schater:

Link naar reactie

Brasso is bij elke drogist te koop, het is koperpoets.

Ik doe nooit iets tussen mijn ruitje, mij te lastig. Dan maar eens in de zoveel tijd poetsen. Ik zal eerst buitenkant doen en vervolgens indien nodig de binnenkant, maar.... ik vind het wel zo'n rotklus dat ik het pas doe als het echt niet anders meer kan. Voorlopig niet dus.

Wat de koplempen betreft: de mijne worden aan de buitenkant dof, binnen zal wel meevallen......

  • Like 1
Link naar reactie
En hoe zit het dan met dat middeltje dat je bij de BMW dealer kan kopen?? Zoals dit:

Is dat vergelijkbaar of heeft dit een hele andere werking??

Dat is de meest betrouwbare pasta voor onZe Z'ts. Teilenr: 81 22 9 407 665

Je kunt ook tandenpasta gebruiken of Zelfs een fijne ZandZeep, maar daar is het natuurlijk niet voor, net Zo min als koperpoets.

Het gevaar bestaat namelijk dat er door een vertraagde chemische reactie verkleuring van je ruitje ontstaat.

En het ligt voor de hand dat je die met koperpoets wel kunt krijgen, Zeker als het Zonnetje met haar UV straling eens lekker haar werk kan doen.

Niet doen dus en het lekker bij geteste en goedgekeurde [bMW] producten houden.

Het is wel van essentiëel belang om een poetsdoekje te gebruiken met een ultra-fijne structuur, anders blijf je krasjes poetsen.

En voor bescherming van je ruitje gebruik je natuurlijk óók weer datgene wat er voor gemaakt is: [€55.- bij Bartho braat.]

10000232yh8.jpg

Was je ruitje voorZichtig.

Na het wassen van je auto het achterruitje niet droogwrijven maar deppen, het liefst met een gedroogtrommelde theedoek.

Als je het ruitje van binnen gaat poetsen, ga dan niet Zomaar met je kniëen op de stoel Zitten, maar leg er eerst een dik kussen op.

Hiermee voorkom je diepe, onnodige plooien in het Zitvlak.

Link naar reactie

Nou, dan voeg ik ook 'n middeltje toe aan de groeiende lijst: Sigarenas!

Moet je natuurlijk wel eerst zo'n stinkstok oproken, ook zonder dat er een kleine is geboren, maar 't heeft met een beetje vocht dezelfde werking als koperpoets en BMW poetsmeuk.

Allemaal polijst-spullie-poeders in een of andere oplossing. Een echte verspanende werking, dus je haalt effectief een laagje weg! (toevallig het zelfde laagje als waarin de krassen zich bevinden ;-) Lak cleaner werkt ook zo, maar de waarschuwing i.v.m. UV bestendigheid hiervoor is een wijze! (wie wil er nu een kots-geel raampje?)

Heb je dus iets liggen wat je wil proberen: eerst op een ander stukje zacht-PVC proberen en dat daarna, samen met een stukje van hetzelfde materiaal, maar dan onbehandeld, een paar dagen in de zon leggen om te zien of het oplosmiddel / conserveringsmiddel / Nicotine in de polijstpasta je PVC echt niet verkleurt.

BTW: Sigarenas werkt, net als koperpoets e.c. ook prima voor het verwijderen van krassen in je CD's en DVD's, op dezelfde manier als het cabrioruitje. Ik heb er al menig "onherstelbaar beschadigde" DVD mee gered ;-)

Cheers!

HJ2

Link naar reactie

Nog niet zo lang geleden is dit onderwerp uitgebreid aan de orde geweest en ook toen was de conclusie dat het perfecte middel niet bestaat. Ik gebruik het originele BMW spul en daarmee krijg je de waas van kleine krassen wel weg maar de diepere en grotere krassen dus niet. Moet in theorie wel mogelijk zijn met een grove polijstpasta en dan steeds fijner maar ik begin er niet aan. Omdat ik alleen maar open rij ook niet zo heel relevant, echter als het je dagelijkse auto is dan kan het denk ik behoorlijk irritant worden dat je weinig zicht hebt. Het zicht achteruit is sowieso waardeloos met de kap dicht vind ik. Vandaar natuurlijk die mega passpiegels die er standaard opzitten.

Link naar reactie

Recent heb ik bij mijn Z3 het ruitje gepoetst met de originele BMW pasta. Deze tube kost (bijna) 9 euro bij de dealer en het werkt perfect! Ik zie hier op het forum van alles aan varianten voorbij komen maar waarom gaan we niet gewoon uit van wat de dealer heeft? Volgens mij is iedereen hier hartstikke trots (en terecht) op z'n mooie Z3 / Z4 en wat maakt die 9 euro dan uit? Juist door alle suggesties hier op het forum ging ik heel sceptisch met het spul aan de gang maar het resultaat was echt top! Het was bij mij juist de binnenkant die erg vies/smoezelig was. Uiteindelijk is het raam nu glashelder, heb alleen onderaan over de breedte een beschadiging, komt van het opvouwen (zoals iedereen al meld). De binnenkant poetsen is helemaal niet lastig, op de bestuurdersstoel knielend doe je de passagierskant en op de passagiersstoel knielend de bestuurderskant.

De BMW pasta is een beetje krijt-achtig, er dwarrelt wat wit spul naar beneden op je bekleding maar dat haal je zo weer weg.

Wat mij betreft: kleine moeite, groot plezier!

Groet van Mark.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Deze pasta is niet meer te bestellen, enkele dealers hebben ze nog wel op voorraad, dus als je denkt deze pasta binnenkort nodig te hebben zul je snel moeten zijn.

Ik heb de laatste 2 in de omgeving den Bosch, bij Renova in Waalwijk moeten halen, prijs 7,50 euro/stuk.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.