Ga naar inhoud

Aanschaf Z3, geen idee welke versie??


Aanbevolen berichten

Ik heb een week geleden besloten om voor de Z3 Roadster te gaan (de Audi TT Roadster was de andere kandidaat).

Ik heb me al een beetje proberen in te lezen over de verschillende bouwjaren en motoren, maar kom er niet echt uit.

Ik wil tot zo'n 18.000 euro besteden en heb het liefst een Z3 met 'acceptabel' verbruik, omdat het mijn enige auto gaat worden. Ik denk dat de 2.8 en 3.0 daarom al afvallen.

Kan iemand me helpen in mijn keus?

1. Vanaf welk jaar zijn er noemenswaardige verschillen/verbeteringen in de Z3 aangebracht? (zodat ik weet vanaf welk bouwjaar ik moet gaan zoeken). Ik houd niet van een verouderd interieur en ben momenteel erg verwend met mijn Alfa 147 :m:

2. Welke motor is de fijnste en/of is het beste compromis in prestaties en verbruik?

3. Moet ik nog op andere zaken letten? (bepaalde kilometerstanden etc.)

In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp!!!!

Groeten van een toekomstige Z3'er :m:

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Voor 18.000 euro is ALLES mogelijk.

Van 1.8 t/m M Roadster

Je geeft aan dat je de auto dagelijks gebruikt... houdt er rekening mee dat de ZZZ zowieso niet een zuinige auto is!

Ik ben erg tevreden met de 2.8 (dubbel vanos) en deze beveel ik je van harte aan!

Het maakt toch niet zoveel uit.. of je nou 1 op 11 rijdt met een 2.0 of 1 op 10 met een 2.8

Link naar reactie

Onzin, de 2.8 loopt gemiddeld makkelijk 1 op 10 ook bij sportief rijgedrag. Mijn Pa had hem in een 328Ci (die een stuk zwaarder is dan de ZZZ) die zat gemiddeld op 1 op 11 en die vergeet nog wel eens op tijd door te schakelen :m:

De 2.2 of 3.0 M54 is relatief nog zuiniger, de 3.0 heb ik in mijn touring van bijna 1600 kilootjes, gemiddeld 1 op 10 is geen probleem, op de snelweg minder.

Gebruik de Rob knop eens zul je lezen dat de verschillen tussen 1.8, 1.9 en de zescilinders erg marginaal zijn. De ///M is natuurlijk een ander verhaal :m:

Link naar reactie
Gebruik de Rob knop eens zul je lezen dat

Een newbie weet uiteraard niet wat de Rob knop is.

De Rob knop is de zoekfunctie die je rechtsboven vindt en waar een wereld van informatie achter zit als je je zoekwoorden ingeeft.

En dan hebben we de FAQ nog, ook niet te versmaden.

Link naar reactie
dat de verschillen tussen 1.8, 1.9 en de zescilinders erg marginaal zijn. De ///M is natuurlijk een ander verhaal :m:

Maar dan heb je 't toch alleen over benzineverbruik, mag ik hopen, Pierre.

Link naar reactie

Verstandig om een ZZZ te kiezen ipv de TT. Ik heb een TT roadster (Quattro) gehad en vind de ZZZ veel meer karakter hebben nou ben ik wel verwent met een :wave: maar toch, rij hier met sportief gebruik 1:9,7 mee. Voor de TT had ik een 2.8 waarbij je met normaal gebruik 1:11 rijd :rolleyes:

Link naar reactie

Ga eerst eens proefrijden in een 4 cil. en een 6 cil.

Ik zou zeggen neem een 2.8 bij normaal gebruik kan je 1 op 10 rijden.

Met een 1.8 of 1.9 zou je gemiddeld 1 op 12 rijden.

Vind je die 2 km per liter meer verbruik in het niet vallen met de fun van de 2.8 is de keuze snel gemaakt.

Succes

Link naar reactie

Allereerst welkom hier. is een verstandige keuze om niet voor de TT, maar voor de Zzz te gaan :rolleyes:

Zoals Ruud al aangeeft, ga eens rijden in een 4- en een 6-cylinder. Dan merk je goed het verschil in pk's én het geluid. Wat het aantal pk's betreft, ligt het er natuurlijk ook aan wat jezelf wilt. Wil je flink wat paarden in het vooronder, dan ga je richting de 6-cylinders. Dat heeft wel weer een (iets) hoger benzineverbruik tot gevolg. Gaat het je puur om het open rijden, waarbij je lekker wilt cruizen, dan zal je niet zo'n zware motor nodig hebben. Wil je ook goed weg kunnen komen, dan kom je bij de 2.8 of 3.0 uit. Het interieur is over het algemeen redelijk gelijk, als je naar de diverse versies kijkt. De een zal bijvoorbeeld hout accenten hebben, de ander weer meer leer, etc.

Kijk hier op het forum eens goed rond. In de membersgalary kom je een hoop foto's en verhalen tegen omtrent diverse Zzz in alle soorten en maten. Neem goed de tijd om de keuze te maken. heb je die eenmaal gemaakt, ga dan lekker op zoek naar dat type Zzz.

Succes verder!!!!

Link naar reactie
Ik wil tot zo'n 18.000 euro besteden

Maak voor je zelf dan ook eerst een keuze in gewenste leeftijd/bouwjaar en km stand.

Als je die gegevens op autoscout.nl of autoweek.nl, invoert krijg je al een aardige selectie wat binnen je budget ligt.

Link naar reactie

Bijna iedereen promoot zo'n beetje zijn eigen keuze zie ik al. Ik heb zelf een 328Ci gehad en vond dat een geweldige motor. In de Z3 2.8 zit dezelfde motor dus een goede keuze. Ik heb nu een Z3 2.2i en volgens mij is dat het beste compromis tussen prijs en prestatie. De voordelen ten opzichte van de 2.8i zijn m.i. dat je een auto kunt kopen van een recenter bouwjaar met een verder doorontwikkelde motor (M54) en met weinig kilometers. De 2.2i (en de 3.0) zijn in de laatste levensfase van de Z3 gemaakt en daarom vaak volgestopt met leuke extra's. Een 2.2 vind je in NL niet voor 18k. Als je in DLD een beetje zoekt moet er een van 2002 met weinig km te vinden zijn voor rond de 16.000 Met BPM zit je dan op 18.500,-- of zoiets. Verbruik zit bij mij met veel kleine stukjes op 1:11 dus dat is mooi.

Link naar reactie

Helemaal eens met de twee voorgaande forumleden:

Ik heb net een 2,2 liter Sport Edition van 2002 bomvol optie's in Duitsland gekocht voor iets meer dan 16000 Euro met 55000 km op de teller van een BMW dealer uit de Premium selectie met 1 jaar Europlus garantie ....

Dat 'ie voor mij maar 100km van m'n woonplaats in Nederland stond was natuurlijk ook wel handig.

succes met je speurtocht!

Link naar reactie
Bijna iedereen promoot zo'n beetje zijn eigen keuze zie ik al. Ik heb zelf een 328Ci gehad en vond dat een geweldige motor. In de Z3 2.8 zit dezelfde motor dus een goede keuze. Ik heb nu een Z3 2.2i en volgens mij is dat het beste compromis tussen prijs en prestatie. De voordelen ten opzichte van de 2.8i zijn m.i. dat je een auto kunt kopen van een recenter bouwjaar met een verder doorontwikkelde motor (M54) en met weinig kilometers. De 2.2i (en de 3.0) zijn in de laatste levensfase van de Z3 gemaakt en daarom vaak volgestopt met leuke extra's. Een 2.2 vind je in NL niet voor 18k. Als je in DLD een beetje zoekt moet er een van 2002 met weinig km te vinden zijn voor rond de 16.000 Met BPM zit je dan op 18.500,-- of zoiets. Verbruik zit bij mij met veel kleine stukjes op 1:11 dus dat is mooi.

Hier sluit ik me als 2.2 bezitter volledig bij aan. Ik zou vooral gaan voor een zo jong mogelijke auto (in KM en bouwjaar) die goed onderhouden is en alle opties heeft. Dat moet lukken voor je budget als je een beetje zoekt. Ten eerste voor het rijplezier en de minste kans op onderhoudskosten. En mocht je hem ooit weer weg willen doen, heb je denk ik de meeste kans om er weer een goede prijs voor te krijgen. Er zijn veel oudere z3 op de 2e hands markt te vinden, maar relatief weinig nieuwere.

Verder is het ook een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik de kont van de pre face lift 6 cylinder (laag en breed) mooier dan die van de face lift (hoewel ik die zelf heb). Die van de 4 cylinder pre face lift, is duidelijk slanker.

Link naar reactie

Ik zou ook inderdaad voor een 2.8, heb er ook één :rolleyes:

Ik begrijp wel niet hoe jullie het verbruik zo laag kunnen houden ik geraak maar niet onder de 12l/100km.

Ok ik rijd wel "sportief" maar op lange autosnelwege, scheelt het ook niet echt veel.

Maar geloof megt het is het waard. Het plezier overtreft het verbruik!

Link naar reactie
Ik rijd met mijn 2.2 tegenwoordig voornamelijk kortje stukjes, maar dan komt ie toch ook ruim onder de 1:10 uit hoor

Tja, dan kom je op het punt, wat is de definitie van een kort stukje. De definitie van de gemiddelde man wat een kort stukje is is bij een vrouw anders denk ik :rolleyes:

Link naar reactie
Gast Guest_hans_*

Ik rijd zelf met een Z3 1,9i van 2001. Op korte afstanden (woon-werk= 20 km) kom ik in de buurt van 1 op 10.

Langere afstanden gaan naar (1 op 12).

Velen promoten hier de fun van de 2,8 liter. Uiteraard is snel optrekken plezant, maar houd er rekening mee dat dit de bandenkost ook de lucht in jaagt. Ook verzekering en belastingen liggen bij de 2,8 hoger.

In elk geval: de ZZZ is een plezant bakje, ook al is de mijn "maar" een 1,9. En te zien aan de blikken van de mensen op straat, moet ie nog aantrekkelijk zijn ook. Of moet ik geloven dat het naar de bestuurder is dat ze kijken ? Neen, want als ik met mijn mondeo rijd, dan nog geen verbaasde blikken gezien.

Link naar reactie
Tja, dan kom je op het punt, wat is de definitie van een kort stukje. De definitie van de gemiddelde man wat een kort stukje is is bij een vrouw anders denk ik :lol:

Doe dan ook nog maar de definitie van de "gemiddelde "man!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.