Ga naar inhoud

handmatig schakelen of een automaat


kaas

Aanbevolen berichten

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel, de BMW automaat, zeker als je de nieuwere tiptronics neemt, is echter erg vlot en doet zeker niet onder voor handgeschakeld.

Er zijn hier een aantal automaat rijders die tot de vlottere van het forum behoren: Zedri, Huub, ADOPAT.

Link naar reactie

Het ligt er m.i. helemaal aan waarvoor je hem gebruikt. Ik heb op mijn lease 3 serie een automaat en dat bevalt mij geweldig goed. Gewoon gasgeven en rustig een broodje eten, wat drinken en filerijden zonder steeds te moeten schakelen. Op de Z wil ik echter absoluut een schakelbak omdat ik hiermee alleen voor mijn plezier rij en dus niet in files sta etc.

Link naar reactie

In mijn zoektocht naar een Coupe heb ik ook met een automaat gereden. Ik wilde graag een 2.8 handgeschakeld maar de automaat is ook niet slecht.

Je merkt alleen dat hij niet zo snel "denkt" als je op het gas gaat, en eigenlijk schijnen het maar 3 versnellingen te zijn met een overdrive. Ook vond ik het iets schokkerig overschakelen. Normaal rijdt ik vaak met een nieuwe Mercedes S-klasse automaat 7tronic dus ben misschien wat verpest.

Een 3.0i heeft wel een 5-bak automaat.

Ik heb uiteindelijk een handbak gekocht. Lekker met tussengas terugschakelen en hij drift beter.

Link naar reactie

ligt inderdaad een beetje wat je wilt.

Rij zelf ook Z3 automaat.

Voor mij is de ZZZ een plezierauto om met mooi weer lekker te gaan rijden. Af en toe een beetje gasgeven is uiteraard ook lekker.

De "S" stand op de automaat laat 'm wat meer toeren maken en reageert sneller. Dan kun je er ook filnk mee crossen.

Link naar reactie

Ik ben het met (s)toploss eens. Ik rij door de week een 330 coupe met automaat en dat bevalt me prima, zeker in de file of in de stad. Met de Z is het echter veel leuker om een handbak te hebben, geeft mij een sportiever gevoel...Vooral bij stoplichtsprintjes is dat leuk alhoewel je met een automaat normaal gesproken een handbak altijd achter je laat... :thumbup:

Link naar reactie
alhoewel je met een automaat normaal gesproken een handbak altijd achter je laat... :thumbup:

:huh: ik moet de eerste volautomaat nog tegenkomen die sneller in dan een handbak hoor op de 0-100 sprint.

Hoeft niet veel te schelen maar normaal gesproken is handbak volgens mij altijd sneller dan volautomaat.

Bakken als de DSG van VW zijn wel sneller maar dat zijn ook geen volautomaten.

Link naar reactie
:thumbup: ik moet de eerste volautomaat nog tegenkomen die sneller in dan een handbak hoor op de 0-100 sprint.

Hoeft niet veel te schelen maar normaal gesproken is handbak volgens mij altijd sneller dan volautomaat.

Bakken als de DSG van VW zijn wel sneller maar dat zijn ook geen volautomaten.

Wat Edwin zegt klopt. Ik heb nu een 325i met 6-trapsautmaat en 218PK. Ik heb echter ook een 328 gehad met ik meen 192 pk en een handbak maar dat trok veel sneller op. Die automaat is hardstikke goed maar wint het niet van een schakelbak.

Link naar reactie

Al 23 jaar rijdt ik automaten en heb 17 BMW,s gehad van vrijwel alle types. De laatste 10 jaar heb ik voor diverse werkgevers gewerkt ( ben 55 ) en daardoor "auto,s van de zaak " gehad. Dus altijd schakelbakken. Op dit moment een A4 2.5 tdi V6, dus best een snelle met veel koppel. Toch durf ik te beweren dat mijn weekendauto Z3 Qp vrijwel alles eruit trekt. Deze automaten zijn best agressief en daarom niet fluweelzacht. Vanuit stilstand, op droog wegdek, plankgas weg, komt de rook onder de banden uit ! Je bent vrij om de juiste versnelling te kiezen dus is driften geen probleem.

Link naar reactie

Ik ben een echte schakelman ben ik intussen achter, OK voor de luxe limo op de snelweg een automaat maar voor de pretauto absoluut een handbak, wordt gek van dat wachten en nerveuse op en neer geschakel, tevens niet zo'n mooie soundontwikkeling met de kickdown. <_<

Zelf die auto door de versnellingen jagen terugschakelen met of zonder tussengas als ik er zin in heb, dat is Top :thumbup:

Vorige week toevallig als huurauto een Mini Cooper S cabrio meegekregen met zesbakautomaat en stuurflippers. Nieuwste van het nieuwste, absoluut niet sportief, wou dat ding nog niet voor niks met die automaat.

Mijn vrouw mag ook blijven want die kwam ongevraagd met dezelfde boodschap na een ritje rond de blok :thumbup:

Rijd er gewoon alletwee ff mee dan kun je je mind opmaken :huh:

Link naar reactie

:schater:Mijn vrouw mag ook blijven want die kwam ongevraagd met dezelfde boodschap na een ritje rond de blok :schater:

:thumbup:

Link naar reactie

Ik heb een Steptronic op de Z en ik moet zeggen: die kan echt wel zijn (haar) mannetje staan.

Ik was het een beetje beu constant in de soep (lees: de versnellingsbak) te roeren.

De S stand is leuk, de E stand moet ook niet onderdoen. Enkel de M stand heb ik nog niet geprobeerd.

Mij volgend dagelijks voertuig (nu nog passat) wordt beslist een automaatje....

Link naar reactie
Ik heb een Steptronic op de Z en ik moet zeggen: die kan echt wel zijn (haar) mannetje staan.

Ik was het een beetje beu constant in de soep (lees: de versnellingsbak) te roeren.

De S stand is leuk, de E stand moet ook niet onderdoen. Enkel de M stand heb ik nog niet geprobeerd.

Mij volgend dagelijks voertuig (nu nog passat) wordt beslist een automaatje....

Een ST met S-E-M stand ? <_<

Met een steptronic kan je ook handmatig schakelen en als je lui bent of in de file staat zet je hem gewoon op automaat :rolleyes:

Link naar reactie
IK kan een leuke 6 cilinder kopen die naar mijn zin is maar de bak is een automaat en dat vind ik nu weer jammer

zo'n auto vraagt erom om met de hand geschakeld te worden......... toch?

wat is de mening van dit forum?

Waarom vindt je dat jammer Dirk ?

Naar aanleiding van welke automaat-ervaringen baseer je dit ?

ik laat het maar komen zoals het komt als een automaat langskomt en de rest v/d auto bevalt mij waarom niet.

Over dit laatste heb ik een andere gedachte: Nooit een automaat kopen omdat toevallig de prijs goed is, of de juiste kleur heeft of iets dergelijks... <_<

Het kopen van een automaat moet een bewuste keuZe Zijn, en dat kan alleen maar op basis van jouwn eigen rij-ervaringen met een Z3 met automaat.

Niet met een 330 of een Golf of whatever...Met een Z3 automaat !!!

En dan heb ik het niet over een blokje rond de kerk maar echt een lange rit met alle variaties tussen cruisen en racen in.

Er Zouden 20 freaks kunnen schrijven dat de automaat de perfecte keuZe is en het Zou jou Zomaar vies kunnen tegenvallen.

Andersom is natuurlijk óók mogelijk: Dat als je eens aan het rijden bent dat je denkt: Had ik dit maar meteen gekocht.

Bijvoorbeeld die Mini waar Piérre over schrijft:

Die Zou mij als automaat-freak eens werkelijk perfect kunnen bevallen, terwijl Piérre hem niet eens voor niets Zou willen rijden.

En dan die verschillen in optrekken en topsnelheid, die staan echt op de tweede plaats als je weet dat een automaat jouwn bewuste keuZe is.

Drifters en mensen die op tienden van een seconde kijken als het om de 100 meter gaat behoren tot de 'extremen', de echte racefreaks dus.

Het Zijn deZe racefreaks die in de realiteit een verschil kunnen tonen tussen een automaat en handbak.

Ze moeten dan ook nog over talent beschikken en veel beZig Zijn met remtechniek en 'Hoe een bocht aan te snijden' etc.

De doorsnee rijders Zullen dat echter niet boven water krijgen, Zó snel Zijn de automaatjes wel... :rolleyes:

Je weet van jeZelf wel of je een échte racer bent of een cruiser of Zoals de meeste onder ons iets er tussen in.

Nogmaals: Probeer het Zelf en beslis aan de hand van je eigen ervaringen...maar laat het een bewuste keuZe Zijn... :wave:

Link naar reactie
Een ST met S-E-M stand ? ;)

Met een steptronic kan je ook handmatig schakelen en als je lui bent of in de file staat zet je hem gewoon op automaat :D

Inderdaad, maar ik ben graag lui hoor... ;)

Daarmee, een automaatje is ideaal voor me, dan heb ik nog een hand vrij om te bellen...... :ph34r:

Link naar reactie
Daarmee, een automaatje is ideaal voor me, dan heb ik nog een hand vrij om te bellen...... :ph34r:

Ik leg die hand graag op de knie rechts van me... :D Als het 'dAh lAdy' is natuurlijk... ;)

Link naar reactie
  • 3 jaren later...
Nooit een automaat kopen omdat toevallig de prijs goed is, of de juiste kleur heeft of iets dergelijks... :nono:

Het kopen van een automaat moet een bewuste keuZe Zijn, en dat kan alleen maar op basis van jouwn eigen rij-ervaringen met een Z3 met automaat.

Niet met een 330 of een Golf of whatever...Met een Z3 automaat !!!

En dan heb ik het niet over een blokje rond de kerk maar echt een lange rit met alle variaties tussen cruisen en racen in.

En dan die verschillen in optrekken en topsnelheid, die staan echt op de tweede plaats als je weet dat een automaat jouwn bewuste keuZe is.

Drifters en mensen die op tienden van een seconde kijken als het om de 100 meter gaat behoren tot de 'extremen', de echte racefreaks dus.

Het Zijn deZe racefreaks die in de realiteit een verschil kunnen tonen tussen een automaat en handbak.

Ze moeten dan ook nog over talent beschikken en veel beZig Zijn met remtechniek en 'Hoe een bocht aan te snijden' etc.

De doorsnee rijders Zullen dat echter niet boven water krijgen, Zó snel Zijn de automaatjes wel... :D

Je weet van jeZelf wel of je een échte racer bent of een cruiser of Zoals de meeste onder ons iets er tussen in.

Nogmaals: Probeer het Zelf en beslis aan de hand van je eigen ervaringen...maar laat het een bewuste keuZe Zijn... :wave:

Bij het zoeken naar info over voor-, nadelen van een automaat kwam ik bovenstaande wijze woorden van frido tegen :newblush:

Probleem is idd dat je soms een auto vindt met het gewenste bouwjaar, km stand, kleur en uitvoering, :wub: maar dat het een automaat is. ;)

Moet dat een reden zijn om niet te kopen <_<

Mag je aannemen dat de steptronics uit de Z4 weer verder ontwikkeld zijn dat uit de Z3 (meer versnellingen bijv?)

Link naar reactie
  • Administrator
Moet dat een reden zijn om niet te kopen <_<

Als je eigenlijk op zoek was naar een handbak wel ja.

Ik ken echt mensen te over die op een gegeven moment onder het mom van lekker rustig rijden een automaat hebben gekocht en daar nu enorm van balen omdat ze "gevoel" missen. Als je bij een funauto al overstapt op een automaat loop je dat risico natuurlijk nog veel sterker. Je moet dus wel echt een automaat willen volgens mij, anders krijg je spijt ....

Link naar reactie

Ik denk inderdaad dat niemand hier een zinnig woord over kan zeggen voor iemand anders.. Het is wat je zelf wil.

Van speel/sportieve auto's wordt inderdaad vaak gezegd dat een handbak een must is.. Ach.. Ik heb een Mercedes W123 300 TDT (3 liter turbodiesel) uit 1982. Dat is een 1650 kilo wegende walrus met 125 PK (toen ie nieuw was) en een automaat... Ik kan je vertellen dat als de weg nat is, ik driftend en dwars slippend door elke bocht ga, en net zoveel plezier heb als de gemiddelde sportauto rijder die dit doet..

Nu heb ik geen Z3 automaat, maar mijn gok is dat dit met een Z3 automaat minstens net zo goed, maar vermoedelijk nog veel beter gaat.. :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.