Ga naar inhoud

Rallysprint Circuit Zolder


navigator

Aanbevolen berichten

Afgelopen zondag nog eens deelgenomen aan een rallysprint als navigator.

De wagen was een Toyota Celica GT Four Gr. N met een open luchtinlaat en veranderde mapping wat de wagen toch 245 pk sterk maakte. Piloot was Johan, mijn teamgenoot van in de BMW 325i tijd.

De rallysprint in Zolder bestaat uit twee komplete rondjes op het circuit en dan een technisch gedeelte in de paddockarea. Niet zoals echte rally's, maar toch goed voor een dagje amusement.

Na de verkenningsritten kregen we een verwittiging wegens te luidruchtig. De norm was 95Db, wij hadden 96.4Db. Dit was namelijk geen "open" geluidsweekend. Gevolg : bij de volgende overtreding moeten we uit koers.

Na de eerste snelheidsrit staan we 15e op 85 deelnemers. De eerste keer met een 4x4, het vergt wat aanpassing. De tweede rit eindigen we met een tijdsverbetering van 4 sek. en we worden 13e.

Voor de derde en laatste rit beslissen we alles of niets te spelen : we verbeteren onze tijd met bijna 14 sek. en duiken onder de zes minuten grens, maar aan de finish volgt de ontnuchtering : te luid, 97.2Db. We worden uit koers genomen en zien zo een top 10 plaats aan onze neus voorbij gaan.

Konklusie : met een goede 4x4 kunnen we mee vooraan strijden en zo een AWD heeft een fantastische wegligging en tractie. Mijn nekspieren doen nog steeds pijn...

Enkele foto's :

rszolder26112296fs8.jpg

rszolder26111269yj8.jpg

Onze nicknames voor het weekend. Ik weet het de mijne hoorde niet echt bij deze wagen maar is ongeveer mijn naam zonder de klinkers erin

rallysprintnov06093uu5.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

En BMW's hoor ik jullie vragen ...

Natuurlijk, in alle maten en kleuren. Hier de leukste...

rszolder26112303km4.jpg

M-Jo (nickname) is normaal aktief in de driftscene en wou eens rallylucht snuiven. Hij oogste veel applaus.

rszolder26112080ne4.jpg

Nog een M3 e36 met een nieuwe 340 pk motor.

rszolder26111265ss9.jpg

En dan was ie d'er weer ! De Z3 M coupé is terug in handen van Nicolas Leune, de bouwer van de wagen in 2004. Hij verkocht de wagen dit seizoen aan Stefaan Prinzie, maar die vond 'm te tricky om mee te rijden.

Nicolas reed in Zolder meteen top-10 tijden, maar kreeg problemen met de oliedruk.

rszolder26111432jd5.jpg

Heb nog een tijdje met Nicolas gepraat en hem ook attent gemaakt op dit forum. Mss komen we er hier later nog eens op terug. De technische kant van deze wagen interesseert jullie mss. ook...

Link naar reactie
Kun je het dan wel een echte rally noemen, en is het dan niet gewoon een race om de snelste tijd? Jammer dat ze zo moeilijk deden om die ene decibel, maar regels zijn nu eenmaal regels. :muur:

Leuk dat je dit soort evenementen altijd met ons deelt. :blink:

Is niet alleen een regel, zelfs een wet. Het circuit Zolder heeft bij wet een aantal A weekends (open uitlaat).

De B weekends zijn tot 100Db en de rest is beperkt tot 95Db. Dit wordt zeer strikt gemeten en gevolgd door een externe dienst. Bij herhaalde overschrijding riskeert het circuit zijn licentie kwijt te raken.

Vandaar de zeer strikte toepassing van de regel, er zijn zo'n 15 tal wagens buiten koers gezet om deze reden...

Verder is het inderdaad geen echte rally (als co heb je enkel werk tijdens het minder bekende paddockgedeelte). Wij beschouwen het eerder als een mogelijkheid om onze kenissen eens wat sfeer te laten snuiven. We ontvangen wat sponsors, drinken een glaasje (fris) en slaan een babbeltje. Heb zo wat nieuwe kontakten gemaakt voor ons team met oa. een bandenzaak en een eventburo. Altijd handig...

Link naar reactie
Leuk om te lezen allemaal. Z3 coupe is ook :blink: !

Toch even een vraaagje..... waarom hebben jullie de wielen verwisseld?

Zie de gouden velgen namelijk eerst op de vooras en later op de achteras zitten.

Wielen werden niet verwisseld, we reden de ganse wedstrijd met nieuwe Pirelli slicks. In totaal was er zowat 33 km tegen de klok af te leggen. Dat lukt best met één stel. Voor de originaliteit heeft de eigenaar vd wagen voor links en achter rechts een gele velg geplaatst. Vond hij leuk...

Link naar reactie
Zalig om dit te lezen. Ook die M-coupé vind ik erg gaaf :blink:

Moest ik zaterdag avond niet weggeweest zijn was ik zeker een kijkje komen kijken maarja het was de zaterdag :muur: ;)

Sissi, mijn vader zei vroeger altijd : 's avonds ne vent, 's morgens ook ne vent... ^_^

Hij stond dan ook op zondagmorgen met plezier en een emmertje water langs ons bed. :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.