Ga naar inhoud

Rij eigenschap


Rob T

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag.

Wij rijden al jaren BMW (5 series) de laatste jaren een 540. Sinds kort hebben we ook een Z3. En nu valt ons het volgende op. Daar waar we met de 5 series met een vinger sturen, hebben we met de Z3 beide handen nodig om de auto recht te houden. Beetje overdreven, maar is om aan te geven hoe groot het verschil is. Uiteraard is dit niet overal, het openbaart zich vooral bij spoorvorming of wegen die bol lopen.

Graag zou ik weten of anderen dit stuurgedrag van de Z3 herkennen. Op onze Z3 (2.8) liggen 245/40 banden.

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Draagarmrubbers vervangen voor m.gif rubbers

Veerpootbrug monteren

Verlagen

In die volgorde. Bij het goedkoopste beginnen. :thumbup:

Z3 heeft pas 30.000km gelopen, en ik zal het eens nakijken, maar volgens mij is hij bij AC Schnitzer geweest voor aanpassingen.

Het stuur heeft een eigen wil. Maar op een vlakke weg merk je niets, trekt niet naar rechts of links, ook niet tijdens het remmen.

Link naar reactie
Z3 heeft pas 30.000km gelopen, en ik zal het eens nakijken, maar volgens mij is hij bij AC Schnitzer geweest voor aanpassingen.

Het stuur heeft een eigen wil. Maar op een vlakke weg merk je niets, trekt niet naar rechts of links, ook niet tijdens het remmen.

De e 36 waaronder de ZzZ ook valt is gevoelig op de vooras voor spoorvorming :thumbup:

Link naar reactie

Maar wat ook spoorvorming in de hand werkt is stugge brede zomerbanden en het feit dat de achterwielen breder sporen dan de voorwielen (zoals met de Z het geval is) en de banden achter ook nog eens breder zijn dan voor zoals bij jou. (Je voorbanden zijn niet 245 maar 225. En als dat niet het geval is is dat de oorzaak van het zware sturen :thumbup: )

Als je dan in sporen op de snelweg rijdt wordt ie wel zoekerig dat verhelp je niet met een veerpootbrug. Smallere achterbanden helpt wel (even smal als voor)

Link naar reactie
Maar wat ook spoorvorming in de hand werkt is stugge brede zomerbanden en het feit dat de achterwielen breder sporen dan de voorwielen (zoals met de Z het geval is) en de banden achter ook nog eens breder zijn dan voor zoals bij jou. (Je voorbanden zijn niet 245 maar 225. En als dat niet het geval is is dat de oorzaak van het zware sturen :thumbup: )

Als je dan in sporen op de snelweg rijdt wordt ie wel zoekerig dat verhelp je niet met een veerpootbrug. Smallere achterbanden helpt wel (even smal als voor)

Achteras speelt geen rol bij spoorvorming :D , bredere voorbanden dan 225 of schuin afgesleten banden bevorderen de spoorvorming, laat ook de fuseekogels is nazien ook een zwak punt op de vooras

Link naar reactie

Hoe breder de banden des te meer de auto gaat zoeken.

Ook de afstelling van de voorwielen is van belang. Volgens Roodkapje staat bij mij de voorwielen iets teveel "toespoor". Ik heb normale banden met breedte 225. Ook de rubbers waarin de draagarmen opgehangen zijn, zijn van het "open" (niet M) type. Al met al stuurt de auto misschien wel daardoor prima en is niet zo zoekerig. Het blijkt echter dat je wel meer moet "werken" met je stuur met zo'n sportautootje. Het rijdgedrag is niet te vergelijken met een sedan uit de 3 of 5 serie.

Link naar reactie

Maar om even terug te komen op de vraag: Ik zou beginnen met een veerpootbrug. Verkrijgbaar vanaf zo'n 100 to 150 euro. Dat was het eerste wat ik zelf had gedaan en de spoorgevoeligheid was toen zodanig minder dat het eigenlijk prima was. Daarna winterbanden gereden en toen was het helemaal weg (maarja daar heb je niks aan) De veerpootbrug verbetert nog een aantal andere rijeigenschappen zoals het moeten corrigeren bij lange bochten op snelheid (klaverbladen)

Als je dan ook nog even die draagarmrubbers vervangt ben je, denk ik, gewoon de koning.

Link naar reactie

Een heleboel ware dingen hierboven (brede banden, etc.) echter ik denk dat er ook simpelweg een verschil is in het onderstel. De E39 had/heeft verreweg het beste onderstel van alle autos in de jaren 90 en de E36 onderstel van de z3 is gewoon een paar nivos lager. Ik heb een E39 gehad, nu een E60 (met RFT) en een z3 coupe en heb hetzelfde gevoel altijd gehad. Ik begrijp dat de e46 onderstel in de z4 en x3 nog steeds dezelfde grondproblematiek heeft. Alleen daarom zou ik ook een x5 nemen in plaats van de x3 (die ik mooier vind) als dat ooit ter sprake komt (nog een paar kinderen?).

Ik denk dus dat je wel wat kan verbeteren (met de tips boven) echter dat je niet hetzelfde moet verwachten als van je E39. De achteras vooral is een zwakker onderdeel van het z3 ontwerp.

DVG The Shrike

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee. Belangrijkste is om te weten dat het een "normaal" verschijnsel is, en geen "verborgen" gebrek.

De Z3 heeft pas 30.000 gelopen, dus ik kan me niet voorstellen dat er al onderdelen versleten zijn. Maar ik zal bij de volende beurt een aantal van de hierboven genoemde onderdelen laten controleren en mogelijk vervangen.

Winterbanden is al een optie die ik aan het overwegen ben.

Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee. Belangrijkste is om te weten dat het een "normaal" verschijnsel is, en geen "verborgen" gebrek.

De Z3 heeft pas 30.000 gelopen, dus ik kan me niet voorstellen dat er al onderdelen versleten zijn. Maar ik zal bij de volende beurt een aantal van de hierboven genoemde onderdelen laten controleren en mogelijk vervangen.

Winterbanden is al een optie die ik aan het overwegen ben.

30k is niet veel maar als er 30k over kiezelstenen gereden is is dat weer veel voor de ophanging :blink:

Link naar reactie
30k is niet veel maar als er 30k over kiezelstenen gereden is is dat weer veel voor de ophanging :thumbup:

En de zgn Speedbumps eisen hun tol !! :newblush: rotondes zouden beter zijn.

Bij mij na ongeveer een ton moesten toch de fuseekogels uitgewisseld worden.

Link naar reactie

Mijn km stand bij aankoop was 62000. Ook niet veel maar wel speling dus op de fusees en hij kwam niet door de APK.

De fuseekogels gingen niet zonder geweld uit de draagarmen dus ook draagarmen vervangen. Die konden niet zomaar vervangen worden zonder de rubbers te vernielen dus ook nieuwe rubbers :newblush:

Let op: ga shoppen voor de materialen want ik heb veel te veel betaald omdat door onwetendheid mijn garagemannetje alles bij BMW had gekocht. Inmiddels weet ik beter en ga ik wel naar Roodkapje. :thumbup:

Link naar reactie

:newblush::thumbup: Soms wil bandenspanning controleren ook helpen :D :D

Dinsdag spanning gecheckt. Bleek er 0,5 bar verschil te zitten tussen linksvoor (1.6) en rechtsvoor (2.1). Alles op 2.2bar gezet en dat deed het stuurgedrag goed. Zeker nu ook de draagarmrubbers de :m: -variant zijn geworden is het weer helemaal :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.