Ga naar inhoud

waterpomp vervangen


bladerunner

Aanbevolen berichten

Ja, het is zo ver, mijn waterpomp heeft het begeven (95.000 km)

Het betreft hier dus een zzz van 1998 1895cc 87KW viercilinder

Nu heb ik op Ebay gezien dat een nieuwe waterpomp niet zoveel kost (+/- 35 euro)

Mijn vraag is nu of het moeilijk is deze zelf te vervangen, dus graag nuttige tips en info.

Link naar reactie
Ja, het is zo ver, mijn waterpomp heeft het begeven (95.000 km)

Het betreft hier dus een zzz van 1998 1895cc 87KW viercilinder

Nu heb ik op Ebay gezien dat een nieuwe waterpomp niet zoveel kost (+/- 35 euro)

Mijn vraag is nu of het moeilijk is deze zelf te vervangen, dus graag nuttige tips en info.

Je vraag is al ff geleden maar hier toch ff een paar plaatjes uit TIS ! :D

waterpomp1ku5.jpg

waterpomp2ni4.jpg

waterpomp3rx6.jpg

:)

Link naar reactie

Hallo, bedankt voor de info. Ik heb de pomp eruit gekregen zoals op uw info stond. Ik heb wel van tevoren de koelvloeistof niet afgelaten wat maakte dat heel mijn oprit nu onder de koelvloeistof ligt.

Nu over de pomp, de achterste plastic schoepen zijn afgebroken en als ik de stukken die ik eruitkreeg aaneenpas mis ik enkele stukjes, kan dit kwaad als ze in het koelsysteem terechtgekomen zijn?

Ik hoop dat ze meegevloeid zijn met de koelvloeistof als ik de pomp uit de motor trok en dat ze nu ergens onder de auto op mijn oprit liggen, maar wat als dit niet het geval is?

Heb je nog info wat ik moet doen als ik de nieuwe pomp plaats, en dan bedoel ik hiermee de koelvloeistof. Waar opvullen en ontluchten en dergelijke.

Ook een manier om de riem er terug op te leggen want die was toen de pomp het begaf van de poelie gelopen.

Link naar reactie
Ik heb wel van tevoren de koelvloeistof niet afgelaten wat maakte dat heel mijn oprit nu onder de koelvloeistof ligt.

Milieu dilict :schater:

Nu over de pomp, de achterste plastic schoepen zijn afgebroken en als ik de stukken die ik eruitkreeg aaneenpas mis ik enkele stukjes, kan dit kwaad als ze in het koelsysteem terechtgekomen zijn?

Je zou het systeem kunnen doorspoelen, maar dan nog bestaat de kans dat er ergens nog wat zit.

De meeste stukken die wel kwaad kunnen doen zijn weggespoeld met het verwijderen van de waterpomp.

Je kan de thermostaat nog even verwijderen en schoonmaken. :huh:

Link naar reactie
Ja, het is zo ver, mijn waterpomp heeft het begeven (95.000 km)

Het betreft hier dus een zzz van 1998 1895cc 87KW viercilinder

Nu heb ik op Ebay gezien dat een nieuwe waterpomp niet zoveel kost (+/- 35 euro)

Mijn vraag is nu of het moeilijk is deze zelf te vervangen, dus graag nuttige tips en info.

Wel apart dat zo'n waterpomp +/- 1 ton meegaat.. Bij mij was het nl. ook raak bij die km stand. Zijn die pompen nu zo slecht? Of is dit gebruikelijk voor automobielen?

Link naar reactie

In het verleden heeft BMW de waterpompen uitgevoerd met plastic schoepen :m::P .

Plastic heeft de neiging om eerder stuk te gaan dan metaal.

Inmiddels is dit verholpen door de schoepen te vervangen door metalen.

In onze, oudere, ZzZ is de waterpomp dus nog voorzien van plastic schoepen. In sommige gevallen gaan deze stuk, in anderen niet. Er is niet een vinger op te leggen dat het met 100K stukgaat, maar je weet dat het mogelijk is en je houdt er rekening mee.

Het is mogelijk dit preventief te vervangen, je weet immers nooit wanneer de schoepen de geest geven.

Helaas een erfenis uit vervlogen tijden :lol:

Link naar reactie
Wel apart dat zo'n waterpomp +/- 1 ton meegaat.. Bij mij was het nl. ook raak bij die km stand. Zijn die pompen nu zo slecht? Of is dit gebruikelijk voor automobielen?

Bij mijn 320 M50 blok ging de pomp stuk bij 180000km, het schoepenwiel was gebarsten. Hierdoor draaide wel het asje maar draaide het schoepenwiel niet mee. Bij stationair toerental kwam de motortemperatuur terug normaal, maar op toeren liep het blok warm ;)

Misschien nog een handige tip :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.