Ga naar inhoud

Bijrijder stoel


roco

Aanbevolen berichten

  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De recher stoel heeft electrische verstelling, maar alleen voor en achter werkt, op en neer niet meer... :D zitten er andere motoren voor op en neer ?, en waar moet ik zoeken om het probleem op te lossen ?

Gebeurd wel vaker, meestal zit de stoel vast in de hoogste of de laagste stand.

Niet zolang geleden had Cora hetzelfde probleem, als je even zoekt op het forum kun je daar de oplossing vinden.

Als de stoel ergens in de middenstand blijft hangen is vaak het motortje stuk, of zit het kabeltje onder de stoel los.

IK heb even voor je gezocht, hier kun je het topic vinden: https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=3657

Link naar reactie

Remmuz alweer bedankt .. hiermee moet ik het probleem kunnen oplossen .. Mijn stoel zit vast in de bovenste stand en wanneer ik de schakelaar bedien dan hoor ik alleen maar een zachte klik meer niet

Het moet wachten tot volgend weekend. heb deze week geen tijd meer ..

Link naar reactie
Remmuz alweer bedankt .. hiermee moet ik het probleem kunnen oplossen .. Mijn stoel zit vast in de bovenste stand en wanneer ik de schakelaar bedien dan hoor ik alleen maar een zachte klik meer niet

Het moet wachten tot volgend weekend. heb deze week geen tijd meer ..

Hij zit dus vast in de bovenste stand, moet je hem even helpen door een een tikje op de motor te geven terijl je de knop van de verstelling naar beneden houd, je moet het motortje hebben die onder de stoel in het midden zit, lukt dit niet kan je een steekseutel op de verstelling zetten en deze helpen om naar beneden te krijgen, werkt dit ook niet motortje kapot.

succes :rolleyes:

Link naar reactie

Ik had hetzelfde. Stoel in de hoogste stand vast. Bij het verstellen hoorde wel het motortje klikken maar geen beweging. Het asje probeerde wel te draaien maar de verstelling was geblokkeerd Stoel even los genomen zodat je er makelijker onder kunt, maar de bedrading aangesloten gelaten. Het bleek dat de spindel welke door het asje wordt aangedreven vastgelopen zat in het stelmechanisme. Deze even los gemaakt en met een steeksleutel wat verdraait zodat deze weer soepel over de spindel liep. Een relatief makkelijk karweitje. Het lijkt er op dat de spindel soms net iets te verloopt en dan vast loopt. Mogelijk heb je hier iets aan.

Link naar reactie
Alle ZzZ stoelen zijn in de hoogte verstelbaar............ wordt dus ook klussen aan je bijrijders stoel voor je :lol:

Op de schakelaar van de rechter staan geen pijlen en op de linker wel (boven en onder) en er is ook geen beweging in die schakelaar te krijgen.............. wel naar voor en achter. :blink:

Link naar reactie
Op de schakelaar van de rechter staan geen pijlen en op de linker wel (boven en onder) en er is ook geen beweging in die schakelaar te krijgen.............. wel naar voor en achter. :lol:

dan lijkt het erop dat ... :blink:

Link naar reactie
  • 3 jaren later...
Hij zit dus vast in de bovenste stand, moet je hem even helpen door een een tikje op de motor te geven terijl je de knop van de verstelling naar beneden houd, je moet het motortje hebben die onder de stoel in het midden zit, lukt dit niet kan je een steekseutel op de verstelling zetten en deze helpen om naar beneden te krijgen, werkt dit ook niet motortje kapot.

succes :thumbup:

Het magische tikje tegen de motor heeft bij mij niet gewerkt, kan iemand aangeven waar je dan een steeksleutel op zou kunnen zetten, zou dit willen proberen alvorens de hele stoel te demonteren.

Groeten

Ad

Link naar reactie

Het beste gaat het met een waterpomptang die je op het draadend van de stoelverstelling zet

Het magische tikje tegen de motor heeft bij mij niet gewerkt, kan iemand aangeven waar je dan een steeksleutel op zou kunnen zetten, zou dit willen proberen alvorens de hele stoel te demonteren.

Groeten

Ad

Link naar reactie
  • 3 weken later...
He Ad kijk hier maar eens ik heb het met behulp van het verhaal in deze link opgelost

groet Sido

Bedankt voor het meedenken......ik ga er in de "donkere maanden" eens wat tijd aan besteden en het zal zeker wel opgelost kunnen worden.

Voor nu staat de zon hier in het zuiden al aan de hemel en men voorspeld 23 C dus hij gaat van stal vandaag en morgen. :kisstogether:

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Het beste gaat het met een waterpomptang die je op het draadend van de stoelverstelling zet

Vandaag de tijd gehad om de stoel eens na te kijken, 15 minuten werk en klaar was "Kees".

Roodkapje :thumbup: bedankt voor de tip, de waterpomptang truuk was simpel en doeltreffend.

Vier boutjes uit de vloerplaat om de stoel op zijn zijkant te kunnen leggen "Roodkapjes truukje uitvoeren" en alles werkt weer :thumbup: .

Voor de zekerheid alle scharnieren met WD40 (wondermiddel volgens dit forum) ingespoten en de bijrijder kan ook weer omhoog en omlaag.

Groeten

Ad

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

beste ZZZ vrienden,

ik denk een zinvolle aanvulling binnen dit topic te hebben. Ook bij mij hield de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel er plots mee op. Natuurlijk op het forum gekeken maar geen van de oplossingen/suggesties verhielp het probleem. Tussen het motortje en de spindel zit een soort distributiehuisje waarin via een worm en een kunststof tandwiel de spindel een draaiende beweging maakt en zodoende de hoogte van de stoel versteld. Kunnen jullie het nog volgen? De foto's maken eea wel duidelijk denk ik.

Dit distributiehuisje, wat scharniert om een asje zodat het met de spindel kan meebewegen, bestaat uit twee delen welke met vier zwarte schroefjes aan elkaar zijn geschroefd. Twee van de schroefjes kun je niet bij. Door het boren van twee 8mm gaatjes in het metalen deel welke het distributiehuis omsluit lukte dat wel. Het kunststof tandwiel bleek om mij onduidelijke redenen gebarsten te zijn en kon vrij draaien om de as van de spindel die daardoor niet draaide en de stoel dus niet verstelde. Het onderdeel is bij BMW niet los te koop. Ik ben bij de plaatselijke BMW dealer wezen informeren en heb me laten vertellen dat je dan een compleet nieuw stoelframe moet kopen van ruim 700 euro?!

Bij een regionale BMW sloperij heb ik voor 125 euro een stoel gekocht ( waar al het eea aan ontbrak ) en door dezelfde techniek de spindel met het distributiehuisje uitgebouwd en in mijn stoel weer samengevoegd/ingebouwd. Het is een flinke klus maar alles functioneert weer. :)

2wc3eqe.jpg

33tm61e.jpg

a0jnnn.jpg

514n79.jpg

aangepast door romakoma
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.