Ga naar inhoud

chiptuning


Gast Guest_Bob_*

Aanbevolen berichten

Gast Guest_Bob_*

Ik ben geinteresseerd in chiptunning. Volgens DBM engineering kan ik met een chip 10-15 pk meer vermogen krijgen. Hiervoor hoef ik dus geen andere aanpassingen te doen zoals remmen e.d.

Wie heeft iets dergelijks in zijn auto zitten en heeft dus ervaring hiermee?

Ik wil pas over een tijdje wellicht een Z4 kopen en om dan nu een "zwaardere" Z3 te kopen is dan niet zo heel zinvol. Vandaar deze tussen oplossing.

Ik hoor weer graag de experts...

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

In een aantal vorgaande topics uitgebreid besproken, chip tunen kan wat uitmaken als je meer aanpassingen uitvoert. Als het alleen maar de chip aanpassen is zal je niet de vermelde winst gaan krijgen, tenzij het bedrijf je dit kan aantonen met voor en na metingen op de rollenbank. Dan zou hij het denk ik wel heel druk gaan krijgen. Als je alleen de chip wil veranderen, mijn advies: niet doen, kost teveel voor te weinig winst. Combineer je het met andere lucht inlaat en uitlaat systemen is het het overwegen waard.

Link naar reactie

Al veel over gezegd. conclusie: chiptuning is meer effectief voor diesels, de winst voor onze Z's is minimaal en werkt eigenlijk alleen nog icm andere tuning.

De bekenste tuning truuk is denk ik de adsorptie uitlaat (dus zonder schotten maar met een rechte buis die met dempend materiaal is omgeven in de kist van de demper) geeft je (volgens Supersprint) een winst van zo'n 10 pk/15 Nm. Ook EPS maakt zo'n uitlaat, die is iets goedkoper.

Naar mijn mening de beste tuning (prijs/winst) is de M50 inlaatspruitstuk/BBTB/chiptuning truuk. Ben Brouwer heeft het spruitstuk al vervangen. Fixer in de UK heeft het helemaal gedaan.

topic

topic

ik heb e.v. nog zo'n inlaatspruitstuk te koop:

hier

Link naar reactie
Gast Guest_Bob_*

Ik heb een 1.9 / 140 PK.

Verder sorry. Ik had gezocht op "chiptuning" maar deze zoektermijn leverde hier niets op.

Vandaar mijn vraag. Bedankt in ieder geval voor de opmerking en zal de volgende keer

beter zoeken.

Groet

Bob

Link naar reactie

heb ik dit weekend meegemaakt op de autostrade, komt er iemand met een 2.2 met chiptuning naastmij en die begint voluit te gaan en ik ging er nog over :nasty: , het zelfde met het vertrekken en ik kon hem goed volgen en ging niet weg bij mij, dus heeft hij ook een slechte chiptuning gedaan.( die mens kon er niet aanuit )

die was direkt in de kroeg gekropen en een stuk in zijne frak gaan drinken.

dus uitkijken met die chiptuning

Link naar reactie
Ik ben geinteresseerd in chiptunning. Volgens DBM engineering kan ik met een chip 10-15 pk meer vermogen krijgen. Hiervoor hoef ik dus geen andere aanpassingen te doen zoals remmen e.d.

Wie heeft iets dergelijks in zijn auto zitten en heeft dus ervaring hiermee?

Ik wil pas over een tijdje wellicht een Z4 kopen en om dan nu een "zwaardere" Z3 te kopen is dan niet zo heel zinvol. Vandaar deze tussen oplossing.

Ik hoor weer graag de experts...

Ik heb het voor 3 jaar terug op mijn alfa laten doen. Chip tuning en greenfilter (400 euro). Merkte er niets van. Zonde van je geld dus.

Link naar reactie
heb ik dit weekend meegemaakt op de autostrade, komt er iemand met een 2.2 met chiptuning naastmij en die begint voluit te gaan en ik ging er nog over :lol: , het zelfde met het vertrekken en ik kon hem goed volgen en ging niet weg bij mij, dus heeft hij ook een slechte chiptuning gedaan.( die mens kon er niet aanuit )

die was direkt in de kroeg gekropen en een stuk in zijne frak gaan drinken.

dus uitkijken met die chiptuning

:D Of het lag aan de bestuurder Bert....... :D

Link naar reactie

ik dacht eerst dat ik normaal nie zou voorbijgaan hij heeft normaal 20pk meer maar nu precies nietmeer.

aan den bestuurder zal het wel niet gelegen hebben was een rechte baan :huh:

kan gebeuren zeg ik, en dan ging ik opzij en dan passeerde er een M3 E30 :fiew:

Link naar reactie

Chiptuning op een motor zonder turbo, heeft het minimale resultaat. Wil je meer vermogen, zet dan een compleet openuitlaatsysteem onder je auto. Als de dempers en de katalysator verdwenen zijn, zal je dat qua vermogen moeten merken, naast het geluid :party:

Als de uitlaat aan vervanging toe is, kan dat een eventuele optie zijn.

Ruben

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik ben in het bezit van een Z3 1.8 1895CC 2 kleppen per cilinder dus het face-lift model.

Heb deze auto met 81000 KM gekocht om te toeren dus niet om te racen maar vond met open kap het motor geluid blikkerig en heb toen een Remus einddemper laten monteren.

Het geluid is aangenaam niet storend maar het motor vermogen is niet toegenomen.

Omdat ik toch iets meer wilde op bochtige weggetjes en kleine klimpartijtjes in de Ardennen heb ik hem laten tunen.

Resultaat op de testbank voor tuning 180NM en 119 PK na tuning 197NM en 132 PK, gemeten snelheid op eigen teller (onnauwkeurig dus) voor tuning net over de 200 KM/U na tuning 210 KM/U.

Ander voordeel bij lage toeren meer koppel, sneller bij het inhalen en benzine verbruik is ietsje gunstiger soms 1:13.4 voorheen kwam ik wel eens op 1:12.7.

Bij het optrekken niet echt veel sneller, dus als je het doet om stoplicht sprints te winnen zou ik de 3.0 liter aanschaffen.

Nadeel het grapje kost 550 Euro incl. 3 jaar garantie maar voor mij is het dit wel waard.

Dus al die open luchtfilters en sportuitlaten vergeet het maar, ze lijken door de herrie die ze maken veel sneller maar het steld weinig voor en de mensen en je oren krijgen een hekel aan je.

Link naar reactie
Ik ben in het bezit van een Z3 1.8 1895CC 2 kleppen per cilinder dus het face-lift model.

Heb deze auto met 81000 KM gekocht om te toeren dus niet om te racen maar vond met open kap het motor geluid blikkerig en heb toen een Remus einddemper laten monteren.

Het geluid is aangenaam niet storend maar het motor vermogen is niet toegenomen.

Omdat ik toch iets meer wilde op bochtige weggetjes en kleine klimpartijtjes in de Ardennen heb ik hem laten tunen.

Resultaat op de testbank voor tuning 180NM en 119 PK na tuning 197NM en 132 PK, gemeten snelheid op eigen teller (onnauwkeurig dus) voor tuning net over de 200 KM/U na tuning 210 KM/U.

Ander voordeel bij lage toeren meer koppel, sneller bij het inhalen en benzine verbruik is ietsje gunstiger soms 1:13.4 voorheen kwam ik wel eens op 1:12.7.

Bij het optrekken niet echt veel sneller, dus als je het doet om stoplicht sprints te winnen zou ik de 3.0 liter aanschaffen.

Nadeel het grapje kost 550 Euro incl. 3 jaar garantie maar voor mij is het dit wel waard.

Dus al die open luchtfilters en sportuitlaten vergeet het maar, ze lijken door de herrie die ze maken veel sneller maar het steld weinig voor en de mensen en je oren krijgen een hekel aan je.

Heb je toch wat effect, maar zit je nog onder de prestaties van de 1.9 16v :angry:

Link naar reactie
Heb je toch wat effect, maar zit je nog onder de prestaties van de 1.9 16v :angry:

Vind ik niet erg anders had ik wel een 6 cilinder gekocht en dat gaat voor 550 Euro meer niet of ik kom bij de eerste van matige kwaliteit terecht.

Maar hij rijdt nu een stuk fijner, minder stroef.

Voor mij is het die 550 Euro echt wel waard geweest maar anderen denken daar misschien anders over en dat mag geen probleem mee hoor.

Link naar reactie

Weet iemand dan misschien hoe dat zit met een 316ti E46. Daar zit toch eigenlijk de motor van een 318ti in? Als je daar dan iets mee doet met chiptuning dan zou je toch wel redelijk wat winst kunnen maken? Of heb ik het helemaal mis.

Heb al een paar keer gezocht op internet of ik hier iets over kon vinden, zonder resultaat. Onze 316ti is namelijk een beetje traag en vroeg me af of dat te verhelpen was met chiptuning.

Groet Jörgen

Link naar reactie
Weet iemand dan misschien hoe dat zit met een 316ti E46. Daar zit toch eigenlijk de motor van een 318ti in? Als je daar dan iets mee doet met chiptuning dan zou je toch wel redelijk wat winst kunnen maken? Of heb ik het helemaal mis.

Heb al een paar keer gezocht op internet of ik hier iets over kon vinden, zonder resultaat. Onze 316ti is namelijk een beetje traag en vroeg me af of dat te verhelpen was met chiptuning.

Groet Jörgen

een paar m badges! :angry:

08_1_b.JPG

Link naar reactie
heb ik dit weekend meegemaakt op de autostrade, komt er iemand met een 2.2 met chiptuning naastmij en die begint voluit te gaan en ik ging er nog over :angry: , het zelfde met het vertrekken en ik kon hem goed volgen en ging niet weg bij mij, dus heeft hij ook een slechte chiptuning gedaan.( die mens kon er niet aanuit )

die was direkt in de kroeg gekropen en een stuk in zijne frak gaan drinken.

dus uitkijken met die chiptuning

Ik vroeg mij af hoe jij aan de buitenkant kunt zien dat een auto chiptuning heeft ondergaan?

Kwam jij uit de kroeg gekropen en zag je visoenen?

Grapje maat, maar leg het eens uit!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.