Ga naar inhoud

centrale vergrendeling werkt niet meer?


Aanbevolen berichten

Zoals zovelen heb ook ik problemen gehad met mijn centrale vergrendeling. Eerst mijn linkerportier en daarna het rechterportier.

Dikwijls is de oorzaak, het stelmotortje dat er elektrisch voor zorgt dat je deur vergrendeld en ontgrendeld.

Zo'n motortje kost je +/- 80 euro bij de BMW dealer (niet geplaatst natuurlijk) maar +/- 20 euro bij de sloper van BMW's. Het is namelijk hetzelfde als van de 3-reeks type e36 waar er waarschijnlijk 500.000 van zijn gemaakt, dus stelmotortjes genoeg te vinden. Van de rechter of linkerportier speelt geen rol.

Het probleem is het uit- en inbouwen, hiet moet je namelijk zo goed als heel je deur demonteren.

Bij het vervangen van het motortje aan de passagierszijde heb ik ongeveer 3u gewerkt voor ik ermee klaar was. Bij vervanging aan de rechterzijde heeft het hoop en al een uurtje geduurd.

Ik zal in korte stappen uitleggen hoe je te werk gaat.

- eerst het deurpaneel eraf

- airbag uit het deurpaneel verwijderen (!!!! let wel op, vooraf batterij afkoppelen !!!!)

- dmv 3 bouten het voorste driehoekig ruitje demonteren en verwijderen.

- daarna kun je de gewone ruit uit zijn geleiders schuiven en langs boven uitnemen

- dan de raamgeleider losmaken dmv één bout onderkant deur en één inbusbout boven deurvergrendeling onder zwarte rubber. De raamgeleider dan wegkantelen en wegnemen

- dan dmv drie inbusbouten het deurslot losmaken en nu kun je langs de binnenkant het volledige slot inklusief het stelmotortje wegnemen.

- het motortje vervangen (is heel eenvoudig met een stekker)

- daarna alles in tegenovergestelde manier terug monteren

Dit is kort gezegd, je moet natuurlijk een beetje fantasie gebruiken en niet opgeven want in de garage kennen ze dit ook niet en moeten ze ook zoeken maar daar betaal je wel 55 euro per uur.

Bij hulp mag je mij altijd contacteren via mail: janssen.l@skynet.be

succes

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 6 maanden later...

Hoi,

Ik heb een probleempje met de CV terhoogte van de benzinedop.

Deze sluit niet af. Het asje die moet schuiven zit redelijk vast.

Ik heb deze reeds gesmeerd, maar het verandert niet.

Is dit makkelijk te vervangen? Kostprijs?

:rolleyes:

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Ha Bladerunner,

Dat probleem heb ik nu ook bij mijn ZZZ 1,9. Eerst de linkervergrendeling, en nu ook de rechterstuk. De binnenbekleding heb ik er al af. Een airbag zit er niet in. Is het noodzakelijk om het voorste driehoekige ruitje te verwijderen, of kan ik er ook zo bij??

Adriaan :rolleyes:

Link naar reactie
Ha Bladerunner,

Dat probleem heb ik nu ook bij mijn ZZZ 1,9. Eerst de linkervergrendeling, en nu ook de rechterstuk. De binnenbekleding heb ik er al af. Een airbag zit er niet in. Is het noodzakelijk om het voorste driehoekige ruitje te verwijderen, of kan ik er ook zo bij??

Adriaan :rolleyes:

Bladerunners laatste bezoek aan dit forum: 12 november 2006.

Op zijn antwoord zou ik maar niet wachten, maar wellicht heeft iemand anders het antwoord?

Link naar reactie
Ha Bladerunner,

Dat probleem heb ik nu ook bij mijn ZZZ 1,9. Eerst de linkervergrendeling, en nu ook de rechterstuk. De binnenbekleding heb ik er al af. Een airbag zit er niet in. Is het noodzakelijk om het voorste driehoekige ruitje te verwijderen, of kan ik er ook zo bij??

Adriaan :rolleyes:

Adriaan,

Heb je even een foto-tje van dat driehoekje?? Ik heb mijn deuren meerdere malen moeten slopen om een afgebroken raammechanisme en een kapotte stelmotor te moeten vervangen.

Ik kan zo snel niet bedenken wat je met "driehoekje" bedoeld.... Indien het voorste kleine raampje... ja die moet eruit!

Link naar reactie
Adriaan,

Heb je even een foto-tje van dat driehoekje?? Ik heb mijn deuren meerdere malen moeten slopen om een afgebroken raammechanisme en een kapotte stelmotor te moeten vervangen.

Ik kan zo snel niet bedenken wat je met "driehoekje" bedoeld.... Indien het voorste kleine raampje... ja die moet eruit!

Hi Martinvh

Inderdaad, ik bedoel dat raampje. Met het zweet op mijn voorhoofd ga ik morgen maar verder met demonteren..... Ik hoop dat ik daarbij niets volstrekt de vernieling in help.. :wave:

Adriaan

Link naar reactie
Adriaan, even hopen en een beetje rekenen op de betere hulp hier, aan mij heb je echt niets.

Kom op mensen, help even...

sorry Rob, ik kan 'm net als jij alleen de vernieling inhelpen

Link naar reactie
sorry Rob, ik kan 'm net als jij alleen de vernieling inhelpen

Edwin,

Dat raampje is er zo uit.

Het raampje zit vast aan de geleiderails van het "grote" raam.

Helemaal onderin, aan de onderkant van de deur zit een bout die door de deur heen aan de geleiderail vast zit... verwijder deze. (kijk even in welke positie die stond, dit is namelijk af te stellen.... bespaard je heel wat windgesuis)

Verder zit het raampje bovenin de deur met 2 boutjes vast.... draai deze eruit en je kunt het raam incl. geleiderails er zo naar boven uithalen.

Maximaal 5 minuten werk!

Link naar reactie
kijk daar zal Adriaan mee geholpen zijn :rolleyes:

Ja, dat bedoel ik eigenlijk... even om je testen! :schater:

Als Adriaan me nou even vertelt waar hij woont, kan ik misschien te hulp schieten!

Link naar reactie
Ja, dat bedoel ik eigenlijk... even om je testen! :schater:

Als Adriaan me nou even vertelt waar hij woont, kan ik misschien te hulp schieten!

Bij mij werkt de kofferbak sluiting niet meer op de centrale.

Is dit makelijk te repareren en is hier ook zon zelfde motortje in te plaasten???

gr eric

Link naar reactie
Bij mij werkt de kofferbak sluiting niet meer op de centrale.

Is dit makelijk te repareren en is hier ook zon zelfde motortje in te plaasten???

gr eric

Nee, dit is een ander motortje

Foto-7SYNDRTN.jpg

Nummer 22

22 ACTUATOR F TRUNK LID Onderdeelnummer: 67118360732

Link naar reactie

Foto-YOTE73AL.jpghallo allemaal,

ik heb net als jij allemaal het zelfde probleem gehad!

stelmotorje van de bestuurders deur kapot!

natuurlijk hier op het form gekeken hoe jullie het allemaal hebben opgelost,maar vond het eerlijk gezegt toch nogal wat om heel de deur uit elkaar te halen.

nou heb ik het anders gedaan:

deurpaneel verwijderen,de stekker die op het stelmotortje zit kan je door met je hand op het gevoel verwijderen van het motortje.

daarna het motortje dat eigenlijk simpel op de slotvanger zit geklikt,er zonder te veel kracht er aftrekken.

het makelijkste gaat het als je het motortje een beetje naar de buitenzijde van de deur duuwt.

en het zelfde uiteraard weer in omgekeerde volgorde.

alleen dan het motortje rechtstandig op de slotvanger drukken.

om een klein beetje een indicatie te hebben hoe ver je het motortje de deur in moet stekken op plaats van bestemming,kun je van te voor even kijken door een gaatje in de deur waar je het stelmotortje al een beetje kunt zien zitten.er staat op het motortje altijd een type nummer,waar je via het gaatje in de deur een beetje kunt afleiden hoe ver je het motortje in de deur op de slotvanger moet drukken.

schilt een hoop werk om het op deze manier te doen!

met een beetje geluk,is het in een half uurtje gepiept!bij mij dan toch.

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

groetjes Serge

Link naar reactie
hallo allemaal,

ik heb net als jij allemaal het zelfde probleem gehad!

stelmotorje van de bestuurders deur kapot!

natuurlijk hier op het form gekeken hoe jullie het allemaal hebben opgelost,maar vond het eerlijk gezegt toch nogal wat om heel de deur uit elkaar te halen.

nou heb ik het anders gedaan:

deurpaneel verwijderen,de stekker die op het stelmotortje zit kan je door met je hand op het gevoel verwijderen van het motortje.

daarna het motortje dat eigenlijk simpel op de slotvanger zit geklikt,er zonder te veel kracht er aftrekken.

het makelijkste gaat het als je het motortje een beetje naar de buitenzijde van de deur duuwt.

en het zelfde uiteraard weer in omgekeerde volgorde.

alleen dan het motortje rechtstandig op de slotvanger drukken.

om een klein beetje een indicatie te hebben hoe ver je het motortje de deur in moet stekken op plaats van bestemming,kun je van te voor even kijken door een gaatje in de deur waar je het stelmotortje al een beetje kunt zien zitten.er staat op het motortje altijd een type nummer,waar je via het gaatje in de deur een beetje kunt afleiden hoe ver je het motortje in de deur op de slotvanger moet drukken.

schilt een hoop werk om het op deze manier te doen!

met een beetje geluk,is het in een half uurtje gepiept!bij mij dan toch.

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

groetjes Serge

Goed punt Serge,

Ik heb het wel over de hele deur slopen... maar deed dit dan ook om het gehele (defecte) raammechanisme eruit te krijgen... ja, en ook om het motortje te vervangen.

Link naar reactie
Goed punt Serge,

Ik heb het wel over de hele deur slopen... maar deed dit dan ook om het gehele (defecte) raammechanisme eruit te krijgen... ja, en ook om het motortje te vervangen.

heeft er iemand het artiekel nummer van nummer 4 op de tekening

gr eric

Link naar reactie
heeft er iemand het artiekel nummer van nummer 4 op de tekening

gr eric

04 GAS PRESSURIZED SPRING 580N 2 stuks tot en met 04/1999 Onderdeelnummer: 51248399087

BRON: www.realoem.com

Link naar reactie
Ja, dat bedoel ik eigenlijk... even om je testen! :schater:

Als Adriaan me nou even vertelt waar hij woont, kan ik misschien te hulp schieten!

Hi Martinvh

In Amersfoort

Als je tenminste in de buurt woont, anders is het een beetje teveel gevraagd...

Adriaan :mellow::angry:

EDIT Rob: straatnaam + nummer verwijderd om privacy-redenen.

aangepast door Rob
Link naar reactie
Hi Martinvh

In Amersfoort

Als je tenminste in de buurt woont, anders is het een beetje teveel gevraagd...

Adriaan :):thumbup:

Dat is wel een beetje uit koers... Leiden - Amersfoort

EDIT Rob: straatnaam + nummer verwijderd om privacy-redenen.

aangepast door Rob
Link naar reactie
Dat is wel een beetje uit koers... Leiden - Amersfoort

EDIT Rob: straatnaam + nummer verwijderd om privacy-redenen.

Martinvh

Maar toch, bedankt voor het aanbod! Wellicht komen we elkaar ergens tegen.

Adriaan :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.