Ga naar inhoud

Remmen


Gast Gast_Bob

Aanbevolen berichten

Gast Gast_Bob

Wanneer ik rem kom ik met horten en stoten tot stilstand. Ik overdrijf nu een beetje maar misschien herkennen jullie dit wel.

Mijn vraag is; wie heeft er ervaring mee? Hoe ontstaat dit probleem? Rem ik te zacht te hard etc?? Zijn de schijven inderdaad dan krom?? Is het mogelijk te bij te slijpen / af te laten draaien? Wat zijn de kosten ervan??

Ik hoor de reacties van de experts

Alvast bedankt weer.

Groet

Bob

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wanneer ik rem kom ik met horten en stoten tot stilstand. Ik overdrijf nu een beetje maar misschien herkennen jullie dit wel.

Mijn vraag is; wie heeft er ervaring mee? Hoe ontstaat dit probleem? Rem ik te zacht te hard etc?? Zijn de schijven inderdaad dan krom?? Is het mogelijk te bij te slijpen / af te laten draaien? Wat zijn de kosten ervan??

Ik hoor de reacties van de experts

Alvast bedankt weer.

Groet

Bob

Heeft de ZZZ een poosje stil gestaan ? zit de afdruk van het remblok op de schijf, gaat vanzelf weg met remmen, anders remschijf opschuuren.

Heb je last van trillen in het stuur bij remmen zijn de schijven idd. krom. je kan ze laten afdraaien. maar waarom zijn ze krom, erg warm geweest wielbouten niet met een momentsleutel vastgezet, of gewoon te dun versleten. beste oplossing gewoon vernieuwen met de remblokken erbij :rolleyes:

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Wat is een "poosje". Ik rij er sowieso vrijwel elk weekend mee. Afdruk van de remblok op de schijf kan ik niet vinden, Het stuur trilt inderdaad een beetje ja.

Vorig jaar zijn ze erg warm geweest omdat we in de bergen hebben gereden.

Maar toen had ik er geen last van. Waarom nu dan ineens wel??

Wat kosten een set schijven + remblokken bij benadering??

Dank voor de snelle berichten

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Ben afgelopen vrijdag bij Detcars geweest. Hier wordt geadviseerd een nieuw setje schijven en blokken aan te schaffen. Gezien mijn ervaring met deze mensen ga ik dat ook doen.

De huidige schijven lijken niet gelijk afgesleten te zijn. Verder lijken ze erg dun.

Gezien mijn plannen om binnenkort naar Zwiterland en later nog naar Italie te gaan wil ik goede remmen hebben...

Groet

Link naar reactie
Ben afgelopen vrijdag bij Detcars geweest. Hier wordt geadviseerd een nieuw setje schijven en blokken aan te schaffen. Gezien mijn ervaring met deze mensen ga ik dat ook doen.

De huidige schijven lijken niet gelijk afgesleten te zijn. Verder lijken ze erg dun.

Gezien mijn plannen om binnenkort naar Zwiterland en later nog naar Italie te gaan wil ik goede remmen hebben...

Groet

Chris XL heeft nog een setje te koop op marktplaats.

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diverse...w/17988617.html

André

Link naar reactie
Ben afgelopen vrijdag bij Detcars geweest. Hier wordt geadviseerd een nieuw setje schijven en blokken aan te schaffen. Gezien mijn ervaring met deze mensen ga ik dat ook doen.

De huidige schijven lijken niet gelijk afgesleten te zijn. Verder lijken ze erg dun.

Gezien mijn plannen om binnenkort naar Zwiterland en later nog naar Italie te gaan wil ik goede remmen hebben...

Groet

Chris XL heeft nog een setje te koop op marktplaats.

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diverse...w/17988617.html

André

Goed gezien Andre, weet niet wat gast Bob heeft, maar ze zijn voor een 4 cylinder.

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Bedankt voor alle info.

Inmiddels heb ik met Detmar al een deal. Er komen schijven op welke voorzien zijn van groeven voor de warmte afvoer. Ze zijn fractioneel duurder incl montage dan de standaard exemplaren. Merk was volgens mij Brembo of zoiets. Kan dit?? Detmar heeft me al eerder geholpen en ik gun hem dus dit klusje.

Oorzaak hebben we wel over gesproken. Het ene wiel heeft ooit een tik gehad. (lager was toen ook stuk) dus hij denkt dat ongelijke slijtage daardoor misschien wel komt. Aan de andere kant zitten de schijven er alweer 84000 km op, dus ja....

Dus echt een oorzaak nee.......

Verder ben ik geen stoplicht racer (daar had ik mijn Yamaha Vmax motor voor), anders zien ze me niet rijden in mijn zzz.

Groet

Link naar reactie

Ik zou dat nog ff overdenken. Gegroefde schijven laten je blokjes snel slijten en dus heb je d'r speciale blokjes voor nodig die weer moeten opwarmen enz. kortom geschikt voor op circuits maar niet voor straat gebruik. En aangezien je aangeeft geen racer te zijn dus al helemaal NIET voor jou geschikt. Detmar heeft ook mijn remmen gemonteerd die ik speciaal bij Biesheuvel heb besteld. GEPERFOREERDE Brembo schijven met Ferodo DS 2500 blokjes. NIET de DS 3000 blokjes nemen want die zijn voor race doeleinden en moeten opwarmen.

topic

Tobias, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar wat voor een dagelijkse auto het beste remt.

Allerlei sites en meningen gelezen. Uiteindellijk kwam ik bij Biesheuvel autosport uit. Zij hebben mij geadviseerd om Brembo geperforeerde schijven te nemen. Ze voeren remstof en vrijkomende gassen beter af. Bovendien koelen ze beter dan normale schijven. En dat is al best snel nodig kwam ik laatst met Andre achter. We hadden een paar keer stevig geremd en toen voelde ik aan de schijven en die waren behoorlijk heet!

Het remblok wat er het beste bij paste was de Ferodo 2500. Ze hebben een zeer hoge frictiecoefficient en ze remmen al meteen goed. Ze hoeven dus niet op te warmen. Je hebt ook de Ferodo 3000, maar die moet echt opwarmen en is dus eigenlijk alleen geschikt voor circuit. Is zelfs gevaarlijk voor dagelijks gebruik omdat je gewoon doorschiet als ze nog niet warm zijn. Ze hebben me specifiek gewaarschuwd daarvoor. Die gegroefde schijven zijn dus ook meer voor circuit geschikt en dat komt omdat ze in combinatie moeten worden gebruikt met die blokken zoals de 3000, omdat ze anders te snel slijten, wat het setje dus totaal ongeschikt maakt.

Ik heb ook voor Brembo gekozen omdat de OEM schijven ook van Brembo zijn, en omdat ik had gelezen dat er nogal wat kwaliteits verschil was in de remschijven die op de markt zijn. Met remmen neem ik liever geen risico. Ik heb van alle merken verschillende verhalen gehoord maar over 1 merk is iedereen te spreken en dat is Brembo.

Qua blokken heb ik gekozen voor Ferodo, omdat het net als Brembo ook op heel veel auto's als OEM geleverd wordt. Bovendien zei iemand hier dat EBC (het andere grote merk) nogal eens piept. Inmiddels ben ik er achter dat dat aan de samenstelling van het blok ligt. De Ferodo's piepen ook af en toe wel eens, als je heel zacht remt b.v. in de file. Ik stoor me d'r niet echt aan eigenlijk.

De beste remmen upgrade vond ik echter de Sparco RVS remleidingen voor 80 euro. Erg fijn, omdat je geen fading meer hebt.

topic

Na internet onderzoek en advies van Biesheuvel Autosport het volgende geleerd:

Het verschil tussen gegroefde en geperforeerde schijven:

Brembo Sport drilled brake rotors are not recommended by The Tire Rack for track use or intended to be used in conjunction with race compound brake pads on the street. For severe duty brake demands see Brembo Sport slotted brake rotors.

Brembo Sport slotted brake rotors can be used in conjunction with race compound brake pads on the track for drivers’ schools and lapping days.

IMPORTANT REMINDER: Slotted, drilled or dimpled rotors offered as OEM replacements should not be considered appropriate for high-speed track use.

PLUS:

Gegroefde schijven maken meer lawaai dan geperforeerde. Ze zijn daarom eigenlijk meer voor circuit en ralley gebruik. Gegroefde schijven zijn bedoeld in combinatie met racecompound brakepads zoals de DS 3000 van Ferodo. Deze moeten echt opwarmen voordat ze goed remmen. Zou je deze voor straatgebruik inzetten, zijn ze gewoon gevaarlijk omdat ze in onopgewarmde staat gewoon NIET GOED REMMEN

CONCLUSIE:

cicuit en ralley: Brembo gegroefde schijven met Ferodo DS 3000 of andere zoals yellow of bluestuff

straat en zwaar straat gebruik: Brembo geperforeerde schijven met Ferodo DS 2500 of EBC greenstuff of redstuff hoewel de laatste ook moet opwarmen.

tevens zouden EBC blokken piepen en Ferodo niet. EBC blokken geven wel minder remstof.

Ook werd ik gewaarschuwd voor de hoeveelheid geperforeerde schijven van inferieure kwaliteit die op de markt zijn.

Vergeet overigens ook niet dat de OEM schijven ook van Brembo zijn

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

DJleonardo,

Bedankt voor de info. Ik zal het hier over hebben met Detmar.

Situatie is me duidelijk.

Wel vraag ik mij af waarom ze deze schijven dan produceren. Want het zijn schijven die dus specifiek op de zzz passen. Echter dit is geen auto voor het ciruit.....

Groet

Link naar reactie

Tja, ik vraag me ook wel eens af waarom ze b.v. "spinners" maken. Kijk, als mensen het willen hebben, gaan ze het maken. Veel mensen vinden dat soort schijven gewoon stoer staan, net als een achtervleugel ofzo (of kiewen :rolleyes: ) Overigens zie ik niet in waarom je met een Z het circuit niet op kan?

Link naar reactie

Dan ben ik blij dat ik op de Z1 gegroefde en geperforeerde schijven heb mag je overal gebruiken en doen het ook al goed met originele blokken hoor :rolleyes:

Uiteraard kan het altijd beter met bijv, ferodo 2500 er is echter veel op de markt voor ieders smaak :D

Link naar reactie
Gast Gast_Bob

Leonardo daar zeg je zo wat. Binnen de MX5 club was er iemand met veel circuit ervaring en die kon je laten zien en voelen waartoe een Mazda MX5 toe in staat was.

Ik zou het dus erg leuk vinden om naast een coureur in een (of mijn) zzz plaats te nemen en zou uit te vinden wat nu allemaal mogelijk is en wat onmogelijk is.

Een aardig idee krijg je met een slipcursus die binnen de club jaarlijks werd georganiseerd. Helaas kon ik daar niet bij zijn maar de verhalen zijn heel positief.

Idee???

Groet

Link naar reactie

moah, ik heb een slipcursus gedaan. Het was heel leerzaam maar racen leer je daar niet. Voertuigbeheersing ook niet echt. Ik zou dan voor een race cursus gaan. Vraag maar aan Chris die weet er meer van.

Je kan ook vragen wat een cursus voertuigbeheersing inhoudt, maar ik vrees dat je daar ook niet echt wijzer van wordt wat betreft sportief rijden.

Link naar reactie

Heb ook Ferodo 2500 in combinatie met Zimmermann schijven (enkel vooraan) samen met Mobil 1 remolie. Resultaat is merkelijk beter, zelfs op circuit.

Wat ik echter nog zou veranderen zijn de remleidingen. De originele kunnen moeilijk om met de hitte als de boel echt warm gereden wordt (is enkel op circuit merkbaar). Als ik nog eens iets aan mijn remmen doe, zijn het andere (gevoerde) remleidingen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.