Ga naar inhoud

Car care


DJLeonardo

Aanbevolen berichten

Het gaat hier om schoonmaak en bescherming van:

lak, ruiten, cabriodaken en ruitjes, andere plastics, leer, vinyl en andere interieurdelen, velgen, banden en ander rubber

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken wat de meest gewaardeerde en best geteste produkten zijn. Dit zijn er zo veel dat ik ze in een overzicht wil hebben. De bedoeling is dat er test uitslagen komen en persoonlijke ervaringen

graag alleen reacties t.a.v. van het onderwerp. alle tips en tricks zijn welkom

lak

Zaino is geen was. Het is een chemisch goedje wat in meerdere componenten werkt eigenlijk. Het moet ook een zeer langdurige bescherming en glans geven. o.a. omdat het geen vuil aantrekt (en wax wel) Ik ga het binnekort proberen. edit: Ik heb nu de Zaino methode op m'n auto. Het resultaat is zeer bevredigend. Vooral omdat je na een gewone was beurt (met Zaino shampoo) de auto alleen maar even hoeft in te spuiten met de Z6 (glansmiddel en bescherming) en licht uit hoeft te wrijven. Dit gaat vele malen sneller dan waxen. De volledige behandeling van de 2 onderlagen hoef je maar 1 keer in het halfjaar te doen. Goed spul alleen lastig aan te komen. Het komt uit de USA maar wordt buiten USA niet aan particulieren verzonden. In duitsland zit een dealer waar je het wel kan kopen maar dan is het de helft duurder. Je kan mij PM-en als je het wil proberen. Of bestellen bij deze duitse leverancier

Zymöl Ivo zweert erbij. Wordt gemaakt van de beste wassoorten (maar dat zeggen ze allemaal)

Meguiar's De derde van de grote 3. Wordt ook veel gebruikt en kent ook veel tevreden gebruikers (waaronder Dylotic)

3M wordt ook professioneel gebruikt. Ik weet er nog weinig van.

Turtlewax heb ik gebruikt. De groene (original) werkt snel en geeft een zeer goede glans. Is na een week d'r weer af. Ik heb ook de zwarte met kleurstof geprobeerd: zelfde verhaal De bijbehorende chipstick werkt best aardig maar is natuurlijk maar een lapmiddeltje

Mothers

Sonax Ik heb een wittig spul uit een professioneel blik bebruikt. Het is vies spul maar het werkt wel goed. Het verbergt krasjes goed en blijft er lang opzitten. De glans is ok maar niet waanzinnig. Het tast je huid aan (vervellen) dus gebruik handschoen is noodzakelijk

Autoglym De polish en de finishing glans enhancer. Veel werk (je moet er dus ook 2x keer overheen) glans is ok maar niet waanzing. Hoelang het blijft zitten weet ik niet precies. Het lijkt langer dan Turtle maar niet langer dan Sonax. Ik blijf ook krasjes zien. Het merk staat wel goed aangeschreven.

Waxoyl Naar tevredenheid van Sledge, helaas niet voor ons gewone particulieren

-------------------------------

forum stukje over autowassen

ander stukje over autowassen

en steenslag repareren

stukje over het gebruik van een claybar oftewel een stuk klei om je lak glad te maken

------------------------------

testresultaten:

waxtest van NSX forum

epions.com car care reviews

------------------------------

Z3forum topic 1

Z3forum topic 2

Z3forum topic 3

Polish (polijstmiddel)

Poetsen is het glad maken van de lak zodat het gaat glimmen. De wax wordt verdeeld over het oppervlak en vult haarkrasjes zodat het licht op alle plekken in de zelfde richting wordt teruggekaatst en niet naar allerlei verschillende kanten (difuus)

Dit kan je natuurlijk ook bereiken door te polijsten. Je schuurt dan in feite het ruwe toplaagje van de lak een beetje af zodat krasje en oneffenheden (vuil) verdwijnen. Je moet het natuurlijk niet te vaak doen want dan hou je geen lak meer over. Er bestaan een hoop dure polijst machienes die voorzien zijn van een excentrische schijf en druk beveiliging. Er bestaan ook een hoop goedkope modelletjes (van de Gamma en de Halfords enzo) die alleen een beetje trillen, maar die zijn meer voor het poetsen en zijn snel stuk.

Ik gebruik zelf een schijf die je op de boormachiene zet. Daarop doe je een soort bontje. Dit is te koop bij de Gamma.

Hoe te werk:

Neem een boormachiene met variabele snelheid en begin op lage toeren. Zeker NIET TE HARD DRUKKEN. Hoe harder je drukt, des te meer zal je afschuren en dus ben je eerder door je lak heen. Als de lak heel erg dof is kan je best wat meer druk uitoefenen maar eindig altijd met zeer lichte druk. HOE MINDER DRUK, DES TE GLADDER HET RESULTAAT.

Zorg vooral ook dat je altijd in beweging blijft en laat de schijf de plekken overlappen. Simuleer als het ware de excentrische schijf. PAS OP MET HOEKJES. Ga met zeer lichte druk en maar heel even over uitstekende hoekjes want je contreert de druk op 1 klein plekje. Voor je het weet zit je er doorheen.

Zorg dat je weet hoe grof de polish is die je gebruikt. In feite is polish vloeibaar schuurpapier (maar dan heel fijn), je hebt verschillende "korrelgrootes"

Commandant M5:

Ook met te hand te gebruiken (alleen poets je jezelf dan een ongeluk)

Is niet de fijnste "grofheid" maar je kan zeer glad resultaat krijgen met weinig druk en veel omwentelingen (geduld dus) Doffe oppervlakken zijn wel weer glimmend te krijgen maar eigenlijk is de polish daar te fijn voor. Als je te hard drukt is het resultaat een waas dus wel oppassen, het is in feite schuurpapier.

Autoglym Super Resin Polish:

Is een combinatie van cleaner, polish en een soort waxachtig poetsmiddel.

Het reiningt en polijst heel fijn dus je hoeft niet echt bang te zijn dat je door de lak heen gaat. Als je het uitwrijft glanst de lak al erg goed en is de lak al beschermt door de sealing die het achterlaat.

Je kan er daarna met Extra Gloss Protection overheen. Dat versterkt de glans iets en laat een betere beschermlaag achter.

De Polish is goed en snel te doen met de polijst/poetschijf. Ik heb het ook eens met de hand gedaan maar toen was ik na het doen van de motorkap al bekaf.

glas

Turtle wax glass polish om waas en krasjes te verwijderen. ZEGGEN ZE, maar doen? neh, dat niet. Sterker nog, het maakt het alleen maar erger! Ik heb het volgens gebruiksaanwijzing op diverse plastics en glas geprobeerd. Het is hopeloos spul. Ik was zo verbeisterd over hoe slecht dit spul werkt dat ik boos terug ben gegaan naar de winkel om ze te vertellen wat voor zooi dit is.

Nano glasprotector is een soort filmlaag op je ruit. Ik heb het er pas opgedaan. Maar merk niet zo veel verschil. Ik ga het nog een keer proberen want misschien heb ik het te dun opgesmeerd. edit: ik heb het nog eens geprobeerd en nu ging het beter. NADEEL: het geeft bij wissen van de ruitenwissers een soort witte waas die even blijft hangen na iedere wisserslag. Alsof er idd een film op de ruit ligt. Ik heb deze nu al een aantal maanden en ben er goed zat van. Koop dit produkt dus maar niet.

Rain X is een zeer goed werkend produkt. Het is een tijdelijk laagje wat je dus wel iedere paar weken moet herhalen. Het werkt echter vrij goed, maar het is niet zaligmakend. Het is wel zeer geschikt voor koplampen b.v. of andere ruiten die niet door ruitenwissers bediend worden. Ook buitenspiegels hebben minder last van druppels. Het werkt uiteraard beter als de ruit door rijwind schoongeblazen wordt. Ik heb zelf Rain Away van Motip en dat werkt hetzelfde. Het is alleen wat goedkoper

cabriodak

handige uitleg

Renovo

Raggtop

Raggtopp is te koop bij cabriocare en is het produkt dat wordt aangeraden voor moderne kappen zoals wij hebben. Het is wordt als enige aangeraden door 's werelds grootste producent van cabrioletkapstoffen (Haartz) maker van o.a. de Sonnenland stof.

Voor de oudere daken, zoals die van oldtimers, wordt Renovo aangeraden. Renovo heeft ook een produkt om cabriodaken te verven. Helaas zijn er maar 3 kleuren verkrijgbaar. Zwart, bruin en blauw.

cabrioruitje

Renovo (zie cabriodak) heeft een produkt wat goed schijnt te werken.

BMW zelf heeft een produkt dat iets minder goed werkt.

CabrioCare verkoopt ook een produkt dat helpt bij krasjes.Bij wolkvorming in de ruit helpt dit polijstmiddel echter niet. Renovo claimt dat het daar wel tegen helpt

hardplastic koplampen en achterlichten (zie ook glas en cabrioruitje)

Ze zijn bij steenslag schade wel te polijsten. Ik heb het met commandant M5 met de hand geprobeerd. Het resultaat was best bevredigend, maar ik denk dat het beter kan. Er zijn bedrijven die ze machinaal polijsten. Heb er nog geen gevonden.

plastic carosseriedelen

Turtle Wax Black Chrome is ervoor bedoeld om die plastic delen weer mooi en nieuw glimmend zwart te krijgen en dat werkt super!. Op de Z zitten welliswaar geen (ongelakte) plastick bumpers en spiegels maar je kan het natuurlijk ook voor je plastic handvaten en je voorruitsproeirs gebruiken. Ik heb er al het plastic aan ons Golfje mee gedaan. Hij ziet er weer als nieuw uit. Nooit meer lelijk "vergrijst" plastic.

velgen

Valma wheel clean geprobeerd, werkt prima. Mooi schoon en helemaal als je d'r bij boent. Laat geen (zichtbare) schade achter.

Heb ook goedkoop spul van de Kruidvat geprobeerd maar dat werkt voor geen meter.

Swissol wielen wax is dus... wax voor wielen. We gaan het proberen!

Rejex is een soort vuilafstotend middel. Het is eigenlijk gericht op de Motorfietsgebruiker. Het werkt erg goed op velgen. Het vermindert het zwarter worden van je velgen door remstof. Ik ga het binnkort ook maar eens proberen op andere delen van de auto. De fabricant claimt dat het ook een vervanging is voor Wax en dat het dus laat glimmen. Het laat iig wel de velgen glimmen. In feite is het een soort Zaino, dat is ook vuilafstotend en synthetisch. Rejex zou er een paar maanden op moeten blijven zitten, we zullen zien.

banden

No touch wet 'n protect bij de Halfords, beetje ranzig spul maar het werkt wel. Het geeft een wetlook "nieuwe glans" aan je banden maakt het wel af!

Valma tyre shine Sledge gebruikt 't met succes. "Valma bandenzwart" is minder handig omdat je d'r vies van wordt (gedoe met kwastje)

ander rubber

Remmuz gebruikt Wurth en is daar tevreden over

Ik heb zelf een spuitbusje van Valma gevonden bij de Halfords. Dit spul laat het rubber mooi glanzen, vookomt vastvriezen in de winter en uitdrogen in de zomer. Ik kan het echter nergens terugvinden

leer

Sonax leather care geprobeerd, maakt leer idd zacht maar schoonmaken en kleurherstellen doet 't niet echt. Wat me wel opviel is dat je handen niet meer aan het leren stuur blijven plakken met wat langer rijden.

Als het leer een andere kleur moet hebben, of moet worden gerepareerd is hier een site met info en een link naar Colourlock dat produkten heeft voor professionele leerbehandeling

vinyl

andere interieurdelen

links

webshop met een mooi overzicht aan produkten

Weetjes over car care

Protech

protech is soort beschermlaag die bestaat uit Teflon en andere toevoegingen.

Eerst wordt je auto helemaal gereinind voor een optimale reininging, krasjes eruit gepoetst enzo.

Tegenwoordig wordt het vaak gecombineerd met het uitdeuken zonder spuiten.

daarna wordt de beschermlaag met teflon aangebracht.

Een nieuwe auto krijgt vijf jaar!garantie een oudere auto twee of drie jaar!

Dit komt omdat de auto al aan de weersomstandigheden is bloot gesteld.

je kan een kleine behandeling laten doen, alleen buitenkant

Of een grote behandeling dan worden je velgen,buitenzijde en binnenzijde compleet behandeld.

Link naar reactie

Dit is een mooi streven maar lijkt me lastig om goed te houden. Ikzelf gebruik geen 5 verschillende soorten was om de auto te poetsen, dus ik heb maar een mening over 1 misschien 2 soorten. Dan kom je met 30 gebruikers als gauw op 15 verschillende soorten wax. :huh:

Maar goed, een mooi referentie lijstje is altijd handig.. :rolleyes:

Link naar reactie

Het gaat er om dat er een overzicht van produkten, meningen EN testen komt. Zoals er op internet veel reviews te vinden zijn van mensen die WEL meerdere produkten hebben geprobeerd. Als we al die reviews (inclusief onze eigen ervaringen) verzamelen...

Kan je uiteindelijk een keus maken wat je wil hebben

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Weet iemand welk spul te gebruiken voor onderhoud van raam- en deurrubbers e.d.?

Ik gebruik de Gummi-Pflege spuitbus van Wurth voor de deurrubbers en de rubber afdichting tussen de softtop en de carrosserie.

Het rubber wordt weer soepel en mat zwart, ben er zelf erg tevreden over.

Link naar reactie
Weet iemand welk spul te gebruiken voor onderhoud van raam- en deurrubbers e.d.?

Ik gebruik de Gummi-Pflege spuitbus van Wurth voor de deurrubbers en de rubber afdichting tussen de softtop en de carrosserie.

Het rubber wordt weer soepel en mat zwart, ben er zelf erg tevreden over.

gewoon te koop bij de Halfords ofzo? Ik heb daar geloof ik niet echt iets zien staan wat er betrouwbaar uitziet. :foto:

Link naar reactie
gewoon te koop bij de Halfords ofzo? Ik heb daar geloof ik niet echt iets zien staan wat er betrouwbaar uitziet. :foto:

Het spul wordt normaal gesproken alleen aan b.v. garages en aan de automaterialen handel geleverd. Je zult het zeer waarschijnlijk niet bij halfords vinden.

Mischien kan Detmar eraan komen?

Link naar reactie

Mooi stukje, heb er dit aan toe te voegen:

banden

Valma tyre shine, heel fijn spul. Goed schudden en op de banden spuiten. Het schuim trekt weg en de banden zien er weer mooi glanzend zwart uit. Eventueel met een zachte doek afnemen.

A27tyreshinefoam.jpg

Wat ik absoluut afraad is Valma bandenzwart. Resultaat is gelijk, maar het smerige goedje moet met een kwastje opgebracht worden. Moeilijk van de velgen te verwijderen, en je hele handen zwart na gebruik.

Wax

Een keer waxoyl mogen gebruiken. Zit er nu dik een half jaar op, en de Z glimt tot op heden nog even sterk. Behandeling in twee stappen. Wassen met een speciale shampoo, en het aanbrengen/uitwrijven van de wax.

http://www.waxoyl.com/nl/ (niet voor particulier)

Link naar reactie

thanks, het is upgedate. Sledge; dat Waxoyl wordt dat door schadeherstelbedrijven e.d. gebruikt? of is het meer voor vrachtwagens e.d.? Is er voor ons e.v. aan te komen? Heb je ook ervaring met andere merken zodat je een vergelijking kan geven? (Daar gaat dit topic toch wel een beetje om ;) )

Link naar reactie

Wie heeft er Meguiars, Zymol, 3M, Mothers of iets anders moois en wil dat op een klus/poets/uitdeukdag testen op mijn auto?

Heb zelf:

Zaino

AutoGlym

Turtle

Dus ik dacht:

linker- en rechterdeur, achterklep linker- en rechterachterscherm. Motorkap zou niet helemaal eerlijk zijn.

Dat zijn dus 5 testdelen! <_<

Remmuz wil jij je ruitje dan meenemen? En wie wil er dan Renovo, BMWhuismerk en andere plasticruitjes spul meenemen?

oja Sledge beantwoord jij die laatste vraag nog even?

Link naar reactie
Sledge; dat Waxoyl wordt dat door schadeherstelbedrijven e.d. gebruikt? of is het meer voor vrachtwagens e.d.? Is er voor ons e.v. aan te komen? Heb je ook ervaring met andere merken zodat je een vergelijking kan geven? (Daar gaat dit topic toch wel een beetje om :D )

zie boven:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.