Ga naar inhoud

Het grote (xenon) verlichting draadje


Superduper

Aanbevolen berichten

header.png

Algemeen en Fittingen

Over de verlichting van de BMW Z3 is al veel gezegd en geschreven mede omdat er nogal wat mogelijkheden zijn die niet altijd even duidelijk in de handleidingen staan. Ik zal proberen dit een beetje op een rijtje te zetten. Ook is er een mogelijkheid om je z3 uit te rusten met Xenon, door middel van een conversie kit. Ik heb dit net bij mijn z3 laten doen en zal mijn ervaringen even opschrijven. Inmiddels heb ik de leverancier bereid gevonden een forumactieprijs voor ons te maken om met een aantal xenon te kunnen inbouwen.

Het probleem van de BMW koplampen begint eigenlijk albijdeoorsprongvandeZ3deVS.Hier wordt het z3 gefabriceerd in Charlston. De lampjes die ze aan de overkant van de plas gebruiken zijn anders dan die van ons (HB3 / 9005 en HB4 / 9006) en zijn herkenbaar aan de haakse vorm.Tot 1999 zijn de BMW z3s met deze fittingen uitgerust. Omdat het in die tijd lastig was om deze lampjes te kopen, zijn halverwege 1999 in de productie van de Z3 wat dingen veranderd en is er een F- converter gekomen waarin de voor de europeanen meer standaard H7 lamp in te monteren. Het groot licht is nog wel van de HB3 variant, maar die lampen zijn nu ook hier makkelijker te krijgen. Of anders via Ebay.

H7.jpgHB3_9005.jpgHB4_9006.jpg

H7------------------------HB3/9005---------------HB4/9006

Lamptypes: overzicht

Waar de meeste mensen mee de mist in gaan is dat in de handleiding één van de mogelijkheden wordt genoemd, maar die hoeft nu net niet te gelden voor jouw type auto. Gelukkig staat het meestal wel voorop het lampenglas, maar helaas: die zijn nog steeds van de orignele amerikaanse productielijn, en dus staat daarom gewoon nog HB3 en HB4. Ook hier is het helemaal niet zeker dat deze lampen ook daadwerkelijk passen in de gemonteerde fitting.

De moraal van dit verhaal: haal er een lampje uit om te kijken welke passen!!

Meestal moet je wel wat loshalen om er goed bij te kunnen, ik noem een tankje met ruitewisservloeistof of de airbox indien aanwezig. Let er ook even op wat de stand is van het lampje zodat je hem later ook weer goed terug kan plaatsen. Als je dit niet doet kan het zijn dat je lichtbeeld verstoord is en je allemaal 'vriendelijk' zwaaiende tegenliggers krijgt.

Lichttemperatuur

De kleur van het licht wordt uitgedrukt in een temperatuurswaarde in Kelvin (K). Als een matriaal heet wordt gaat het licht uitstralen en de temperatuur van het object bepaald de kleur van het uitgestraalde licht. Als je naar het plaatje kijkt is wit licht bereikt met een temperatuur tussen de 4000 (halogeen) en de 6500 K (Xenon). Hierboven wordt het licht blauwer tot paars.

kleurtemp.jpg

Xenon.

Wat is dat nu allemaal over dat xenon licht.

Xenonverlichting werd begin jaren '90 geintroduceerd op de automobielmarkt. Sindsdien wordt deze dure optie vooral op exclusieve wagens toegepast. De Xenon HID lamp is een High Intensity Discharge lamp welke gevuld is met edel gassen waaronder Xenon. De licht boog van de Xenon lamp wordt gecreeerd tussen 2 elektroden, dus anders dan de hallogeen lamp bezit de xenon lamp geen gloeidraad. De Xenon Hid wordt onstoken door de electronische starter en heeft een ballast (hoogspanningsvoeding) nodig voor de correcte werking.

Xenon Verlichting reflecteert veel beter op de lijnen en geeft een hogere licht opbrengst (300% t.o.v. halogeen) dit samen met een lager stroom verbruik ( 50% ) welke resulteert in een lager brandstof verbruik. Naast dat het dus een aantal praktische voordelen heeft, ziet het er ook nog eens erg exclusief uit.(tekst gedeeltelijk van www.xenonverlichting.nl)

xenonintensity.gif

halogeen.jpgxenon_6000K.jpgxenon_8000K.jpg

Halogeen------------------------------Xenon (4500K)------------------------------Xenon (6000K)

Er zijn veel verschillende soorten Xenon kits en de moeilijkheid is om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn veel kits in omloop die niet betrouwbaar zijn. Het belangrijkste is de hoogspanningsbron (de ballast). Omdat je deze aansluit op het boordstroomnet moet deze goed zijn afgeschermd zodat de hoogspanning geen storing veroorzaakt in de andere apparatuur en de boordcomputer. Helaas is dit aan de buitenkant niet te zien, dus in het algemeen wordt toch aangeraden om hiervoor een bekend merk te kiezen (bv Hella, Philips etc) ipv een onbekende fabricant uit het oosten.

De montage is in weze heel simpel: de ballast wordt aangesloten op de originele bekabeling van de auto (12v) en op de xenon lamp (HV). De lamp kan dan in de fitting geplaats worden in het lampenhuis. Als dit een standaard fitting is ben je met een half uurtje klaar. Helaas is er bij de nieuwere BMWs een andere standaard toegepast waardoor deze converter moet worden aangepast voor montage van de Xenon lamp. Inmiddels weten we dat deze adapter goedkoop bij Opel te koop is (€ 5,50 tegen € 19,- bij BMW) en met een beetje handvaardigheid is deze simpel te modificeren zodat de Xenon bekabeling er doorheen past.

F_conv.jpg

Forumaanbieding

Inmiddels heb ik contact met de eigenaar van www.xenon-verlichting.nl, welke ook bij mij een set hebben ingebouwd. Voor het forum wil hij ons een leuke aanbieding doen: € 399,- voor een Hella 6000K kit. Dit is incl BTW maar exclusief montage. Op deze kit zit twee jaar garantie op alle onderdelen. De prijs van de montage hangt een beetje af van de manier hoe we de zaken organiseren. Als iedereen apart zou komen kost het veel tijd, maar als we dit zouden combineren met een mini-meeting en de handige mensen helpen mee, dan kan die prijs aanzienlijk dalen. Met mijn auto waar alles vanaf de tekentafel uitgevogeld moest worden is hij 3 uur bezig geweest en dat koste me € 70,- Nu we weten hoe alles aangepast moet worden zal de tijd die ermee gemoeid is wel naar beneden gaan.

Uitbreidingen, correcties en vragen zijn uiteraard welkom!!

Link naar reactie
  • Reacties 207
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

super, SuperD :D

Mijn vragen:

1) heeft de Hella ombouw een aparte 12V voeding dia (via een relais)geschakelt wordt met de 12V van de originele koplampdraad, of pakt hij ALLE stroom van die koplampdraad. In dat laatste geval lijken bij de piekstromen bij het opstarten van de Xenon een mogelijke storingsbron :huh:

2) welke kleur heeft de Hella kit?

3) 2 jaar garantie?

Link naar reactie

Nou dat is nog eens een mooie post!

Ik zie mijzelf op deze aanbieding ingaan... Ik zou alleen wel willen weten of er NOG iets aan de prijs valt te sleutelen als we met een hele meute op een dag komen. Die prijs is natuurlijk gebaseerd op het niet weten hoeveel setjes hij gaat verkopen :huh:

Ik wil niet cheapy overkomen hoor, maar ik vind het gewoon een hoop geld voor licht. that's all. Voor 400 euri kan ik een hoop dingen kopen die mijn auto een stuk mooier maken dan alleen dat witte licht. En ja ik weet het..kijkt lekkerder bladibla enz enz. Maar je begrijpt het he :D

Link naar reactie

Inderdaad super, superduper,

Ik heb het al eerder aangegeven, dat ik belangstelling heb.

Net even de lamp er uit gehaald, de haakse fitting is van hella , de H7 lamp steek je in de fitting (de lamp is dus demontabel uit de fitting)

Dus dit moet simpel zijn.

Ik meld me bij deze aan voor een set.

lampie.jpg

Groet aad

Link naar reactie
super, SuperD  B)

Mijn vragen:

1) heeft de Hella ombouw een aparte 12V voeding dia (via een relais)geschakelt wordt met de 12V van de originele koplampdraad, of pakt hij ALLE stroom van die koplampdraad. In dat laatste geval lijken bij de piekstromen bij het opstarten van de Xenon een mogelijke storingsbron  :D

2) welke kleur heeft de Hella kit?

3) 2 jaar garantie?

Om even deze vragen te beantwoorden:

1. Er zit geen zichtbare electronische scheiding tussen de 12V bedrading van het boordnet en de ballast. De draden van de lampaansluiting gaan direct op de bedrading van de ballast, dit om montage makkelijker te maken neem ik aan. Ik neem eigenlijk wel aan dat er filter zit in de ballast dat er geen pieken worden teruggegeven aan het hoofdnet.

Ik zal dit verder nakijken, maar persoonlijk denk ik dat dit het onderscheid is tussen de oosterse rommel die het boordnet storen, en de merkspullen die een duidelijk keuringshenmerk (TUV etc) hebben. Ik kom ernog even op terug.

Net bevestigd dat er een scheidingfilter tussen zit die het boordnet beschermd. Tevens werd gemeld dat het dezelfde units zijn die BMW, VW en Audi monteren af fabriek.

2. De Hella kit zit op 6000K

3. Er zit inderdaad 2 jaar garantie op de gehele kit incl de lampjes.

Ik zal dit ook even in de startpost overnemen.

Link naar reactie

4) Heeft het ding / de kit CE markering (met name de ballasten)? *

5) Zijn het D2R of D2 S lampen?

* Infolight is een USA merk (volgens mij geen onderdeel van Hella zoals je wel een leest), als de kit eigenlijk voor de US is bedoeld, heeft het misschien geen CE markering. Officiëel mag het dan niet in de EU verkocht worden :D

Praktisch betekent dit dat door EMC problemen (afscherming enzo) de kit misschien niet geschikt is voor de EU markt. Of dat Infolight ze gewoon niet heeft laten testen, dat kan ook B)

Link naar reactie
4) Heeft het ding / de kit CE markering (met name de ballasten)? *

5) Zijn het D2R of D2 S lampen?

* Infolight is een USA merk (volgens mij geen onderdeel van Hella zoals je wel een leest), als de kit eigenlijk voor de US is bedoeld, heeft het misschien geen CE markering. Officiëel mag het dan niet in de EU verkocht worden  :D

Praktisch betekent dit dat door EMC problemen (afscherming enzo) de kit misschien niet geschikt is voor de EU markt. Of dat Infolight ze gewoon niet heeft laten testen, dat kan ook  B)

4. Op de site staat dat alle onderdelen CE keurmerken hebben. Ik zal straks even op de ballasts kijken of dat erop staat. Net bevestigd: CE keurmerk present evenals toestemming om het in Europa te voeren.

5. Heb ik nagevraagd, maar het lijken me D2S lampen.

Volgens mij is Infolight een verzamelnaam waarvan de samenstelling van de onderdelen kunnen wisselen door de importeur/distributeur. Wordt gechecked. ;)

Link naar reactie
Net bevestigd dat er een scheidingfilter tussen zit die het boordnet beschermd. Tevens werd gemeld dat het dezelfde units zijn die BMW, VW en Audi monteren af fabriek.

dus je sluit zowel 12V + aan op het kastje, als de draad die normaal naar de koplampen gaat (aanscluitschema zou ook handig zijn ;) )

Sorry dat ik hierover doorzeur, maar ik ben nu eenmaal een beetje huiverig voor hoogspanning in een auto :D (naast de onTsteking dan B) )

Link naar reactie
5. Heb ik nagevraagd, maar het lijken me D2S lampen.

volgens Remuzzzzz is dit niet zo goed B) :D

Er zijn 2 soorten xenon lampen: D2s, voor gebruik in projector lampen, de zogenaamde cateye koplampen. En de D2r, die worden voor reflectorlampen is gemaakt. De meeste conversie sets zijn D2s lampen omdat deze een betere lichtopbrengst hebben.

hmmm, dus d2r zou het beste passen ... (in mijn Peut zitten projectielampen, dus dat zal wel d2s zijn) ;)

Link naar reactie
Net bevestigd dat er een scheidingfilter tussen zit die het boordnet beschermd. Tevens werd gemeld dat het dezelfde units zijn die BMW, VW en Audi monteren af fabriek.

dus je sluit zowel 12V + aan op het kastje, als de draad die normaal naar de koplampen gaat (aanscluitschema zou ook handig zijn ;) )

Sorry dat ik hierover doorzeur, maar ik ben nu eenmaal een beetje huiverig voor hoogspanning in een auto :D (naast de onTsteking dan B) )

No problem ;)

Ik heb hier een plaatje gevonden wat ongeveer het schema aangeeft. Je sluit inderdaad wel zowel de 12V als ingang op het kastje en hebt een HV uitgang. (Hoe zou je dat anders willen doen?) Ze zijn dus intern gescheiden door een filter.

De ballast op het plaatje ziet er iets anders uit: uit 'onze' ballast komen twee goed geisoleerde kabelstrengen die los vanelkaar lopen, één voor 12V de andere met de HV uitgang naar de xenon lampjes.

Maar als je hier huiverig voor bent, kan je niet zelf een extra relais er tussen zetten of een optocoupler schakeling die alles keurig scheidt?

aansluiting.jpg

Link naar reactie
(Hoe zou je dat anders willen doen?)

zo dus (dus in ieder geval een relais voorziening om de heavy stroompiek te voeden via een nieuwe, aprt gezekerde kabel ipv. via de bestaande draadboom, die niet bedoeld is voor Xenon. En ja, de stroom is lager als xenon eenmaal brand, maar het gaat mij om de inschakelpiekstroom (3x woordwaarde);

relaycircuit.gif

(dank je wel: http://dsl.torque.net/images/relaycircuit.gif )

:D

Link naar reactie
Ben geen elektrotechneut, maar dat schema ziet er vrij eenvoudig uit. Wel vreemd dat vanaf het relais de kabel die naar de lampen gaat gesplitst wordt, of hoort dat zo?  :notworthy: In ons geval zou je dan ook twee relais moeten maken, maar dan voor ieder dimlicht eentje.

neuh, gewoo die 12 Volt die normaal naar het dimlicht gaat, naar een relais sturen. verder een vette nieuwe (gezekerde) + kabel van de accu naar het relais (+ een mindraadje) en de + alleen dan na het relais splitsen naar beide ballasten.

Ik kan natuurlijk wel een kitje samenstellen en verkopen :lmao: ;)

(beetje kabel, 2.5 of 4 mm2 kabeltjes (lekker vet) een zekeringhouder en een kabelschoentje 6.3 mm + een prima Hella relais) = EUR 25,- :)

Link naar reactie

Lijkt me een beetje overdreven allemaal. In een Hella ballast zit een prima filter.

En voor de piekstroom hoef je het niet te doen; de inschakel stroom van twee 55 watt halogeen pitten is minsten zo hoog.

Link naar reactie

Als ik zo vrij mag zijn maak ik even een lijstje met geinteresseerden, anders moet ik de lijst met posts steeds doornemen om te kijken wie wel of niet wilde. Let op: dit is dus geen bestellijst, als je niet wil kan je er net zo makkelijk weer vanaf.

  • Aad
  • ChrisXL
  • Dylotic?
  • Ivo?
  • Pierre?
  • DJLeonardo??

@ DJleonardo: ik vrees dat er weinig van de prijs verder afkan. Hij is al aardig gezakt (13%) en er komen ook nog wat montagekosten. Als er nog iets afkan zal dat daar wel mee verrekend gaan worden. Tenzij we natuurlijk 25+ kits afnemen natuurlijk :notworthy: :lmao:

Link naar reactie
Lijkt me een beetje overdreven allemaal. In een Hella ballast zit een prima filter.

En voor de piekstroom hoef je het niet te doen; de inschakel stroom van twee 55 watt halogeen pitten is minsten zo hoog.

Image1.gif

hmmm, ik geef liever toch maar een paar euro extra uit aan een relais :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.