Ga naar inhoud

Verschil Aerodynamica pakket Z4 t.o.v. standaard?


Tysie

Aanbevolen berichten

Nu zie ik op marktplaats dat er diverse er aerodynamica pakketten worden aangeboden voor de Z4.

Nu weet ik dat de voorbumper verschilt en dat er een "diffusor" op de achterbumper wordt gemonteerd.

Nu zou ik graag willen weten of de sideskirts uit het Aerodynamicapakket een andere (dikkere) vorm hebben of

dat deze hetzelfde zijn als de standaard sideskirts van de Z4?

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nu zou ik graag willen weten of de sideskirts uit het Aerodynamicapakket een andere (dikkere) vorm hebben of

dat deze hetzelfde zijn als de standaard sideskirts van de Z4?

sideskirts zijn ook anders, die uit het aero-pakket hebben een vouw en ogen sportiever..

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik heb zelf enkele maanden geleden een Aeropakket op mijn Z4 uit 2003 gemonteerd dat ik in Duitsland had gekocht.

- Nieuwe voorbumper met een spoiler onderop en andere inlaatroosters

Aeropakket5.jpg

- Bredere zijskirts

Aeropakket8.jpg

- Diffuser voor onder de achterbumper

Aeropakket7.jpg

Er is ook nog een spoiler leverbaar voor op de achterklep, maar die vind ik iets teveel van het goede.

Kijk bij het kopen van een Aeropakket wel goed of de openingen er voor de koplampreinigingseenheden inzitten of juist niet als je geen Xenon lampen hebt. Aanduiding SRA wel of niet dus. Daarnaast is het pre-faceliftpakket anders dan na de facelift aangezien de achterbumper, en dus de diffuser anders is. Die is bij post facelift van carbon!

In dit topic kun je mijn avonturen bij de montage van het Aeropakket vinden.

De montage is niet echt moeilijk voor de geoefende knutselaar, maar wel een hoop werk.

De voorbumper is redelijk simpel, oude eraf halen door alle bevestigingspunten los te maken en de koplampreinigingsinstallatie en de nieren over te zetten. Klusje van een uur of 3-4.

De zijskirts vervangen is het makkelijkste. In de bodem en de wielkasten zitten een flink aantal schroefjes en kunststof splitpennetjes. Alles losmaken, de skirts vervangen en alles weer vastzetten. Na het verwijderen van de zijskirts kun je ook de afwateringsleidingen van de kap eenvoudig schoonmaken! Klus van 2-3 uur. ls de auto op de vloer staat en je er slecht bij kunt. Op de brug gaat het sneller.

De diffuser monteren is een flinke klus die ook wat moed vraagt omdat je een flinke rand van de bumper moet afzagen. Ik heb het via de buitenkant gedaan, maar achteraf moet ik toegeven dat het eenvoudiger is om de achterbumper eraf te halen en de zaaglijn op de achterkant te volgen. Ik heb een Dremel gebruikt met daarop een zaagblad van een minicirkelzaag. Wel heel goed oppassen met zagen want het is een moordwapen! Gaat er verder doorheen als het bekende warme mes door de boter.

Alles bij elkaar een klus van een uur of 4-5.

Als je vragen hebt stuur me dan maar even een PB. Ik heb o.a. de handleiding liggen.

Link naar reactie

De diffuser aan de achterkant is idd een leuk detail.

Ik weet niet of ik de rest nou mooier vind of niet. De auto wordt er iets 'agressiever' van, maar ik vind het weer wat minder aansluiten met de designlijnen van de auto.

Ik zit er zelf ook aan te denken om binnenkort wellicht de voorbumper en 1 sideskirt te laten spuiten of wellicht te vervangen, omdat daar bij mij toch een paar krasjes en putjes inzitten, maar dub een beetje tussen origineel en aerodynamic.

Link naar reactie

Heb zelf wel eens gekeken naar de sideskirts. Op de M heb je standaard al andere voor- en achterbumpers, maar de sideskirts zijn dezelfde als op de x.xi modellen.

Ik vind het zeker wel iets hebben, maar het is wel echt een subtiel detail. Alleen een echte Z4 kenner zou het opmerken, denk ik.

Een spoiler is naar mijn smaak ook teveel van het goede. ;)

Link naar reactie

De look van auto wordt er inderdaad wat breder en agressiever van, en is dus een kwestie van smaak. Het maakt je auto wel anders dan vrijwel alle andere Z4's die er rondrijden.

De bredere zijskirts staan heel mooi i.c.m. bredere achterbanden, en eventueel spacers. Het is subtiel, maar naast een standaard auto zie je het verschil wel goed.

De Aero voorbumper lijkt veel op de M-voorbumper. Die heeft alleen geen mistlampen maar extra openingen. De onderspoiler is ongeveer gelijk

De diffuser is echt een mooi detail voor de achterkant.

Je kunt de Aeropakketten bij de BMW dealers al nergens meer krijgen. Op Ebay staan er nog een paar, maar die zijn vaak niet in de juiste kleur.

Dan moet je een ongespoten pakket zien te krijgen en dan zelf in de juiste kleur laten spuiten. Dat wordt een duur grapje! Alleen voor het spuiten ben je al gauw EUR 500,= kwijt.

Ik heb in mei van dit jaar het laatste sapphire zwarte pakket gekocht dat in Duitsland te krijgen was, en heb er via Ebay EUR 575,= voor betaald.

Er zijn nog wel wat grijze en blauwe te krijgen, maar meestal zonder de openingen voor de koplampsproeiers. Dat is wel op te lossen door zelf de gaten te maken, maar is toch weer een aardig extra klusje, en ik weet niet of de bevestigingspunten voor de sproeiers dan wel aan de binnenkant van de bumper zitten. Zo niet dan heb je echt een probleem.

Losse Aero voorbumpers zijn nog wel te vinden.

Ik heb nog 2 originele sapphire zwarte zijskirts liggen die zo gemonteerd kunnen worden, dus als iemand beschadigde skirts heeft en ze wil laten spuiten stuur me dan maar even een PM. Scheelt je aardig in de kosten lijkt me!

ZijskirtsZ4sapphireblack3.jpg

Link naar reactie

Dat is dan ongeveer de prijs die het pakket destijds origineel bij BMW gekost heeft als het in kleur gespoten was. (ca. EUR 1.850,=)

Toen ik de aanbieding op Ebay zag hoefde ik niet lang na te denken. De betreffende Duitse BWM dealer vroeg er EUR 650,= voor, maar wilde er graag vanaf omdat ze geen nieuwe Z4's (E85) meer leveren en er vanaf wilden. Zo'n pakket neemt in de originele doos namelijk heel veel ruimte in. Ze hadden toen ook nog een 'Titan Silber' pakket liggen zonder SRA, dus voor de liefhebber?

Ik heb trouwens de oude bumper deze week verkocht voor EUR 150,= dus eigenlijk kostte het Aeropakket me maar EUR 425,=! ;)

Link naar reactie
Ook enig idee hoe deze side-skirts gemonteerd zitten?

Want mijn side-skirt zit los aan de onderkant, en dan bedoel ik het gedeelte dat net achter het voorwiel zit (wat dus doorloopt met het voorspatscherm) :thumbup:

De side skirts zitten met een paar drukkers aan de zijkant gemonteerd, en met schroefjes en drukkertjes met stifjes er in aan de onderkant gemonteerd.

Waarschijnlijk is 1 van die zwarte plastic drukkertjes los geraakt bij jou.

Link naar reactie

Aeropakketmonteren17-1.jpg

Aeropakketmonteren19-1.jpg

De zijskirts zitten met een paar schroefjes en een groot aantal kunststof spiltpennetjes in de bodem en de rand van het spatbord vast. Je moet daarbij eerst het middelste pennetje naar buiten trekken door hem met een schroevendraaier los te wrikken. Als het pennetje eruit is dan kun je de rest er ook eenvoudig uittrekken.

Voor de rest zitten de skirts vast met een lange rij klikverbindingen in de zijkant van de dorpel. Die kun je niet zien vanaf de buitenkant. Om de skirt los te maken moet je die voorzichtig loswrikken. Ik zou na demontage van de skirt altijd de klikverbindingen vernieuwen want die willen nog al eens afbreken bij demontage. Bij nieuwe skirts zitten daarom ook nieuwe splitpennetjes en klikverbindingen. Zie bovenste foto.

Je kunt deze splitpennetjes en drukkers voor een paar eurocent gewoon bij de locale BMW dealer verkrijgen.

Link naar reactie
  • Administrator
:guitar:

Nou nee, is toch wel van een andere soort. Ook met een Aeropakket erop blijft het een 100% originele Z4!

Vond het wel een gewaagde ombouw, ben er geen voorstander van maar deze vind ik wel :guitar: en nee ik ga dat echt niet doen,

dan spaar ik liever voor een echte Z8 ( :guitar: hoe lang zou dat duren)

Link naar reactie

Sorry, maar ik vind een Z8 niet eens mooi. Veel te groot en te log voor een roadster, ook als stop je er een V8 in. Hij rijdt volgens de kenners ook nog eens als een natte dweil.

Smaken verschillen.

Link naar reactie
  • Administrator

Ach ja, eer dat ik hem bij elkaar gespaart heb komt die grotere kofferbak wel van pas..............kan ik makkelijker de rollators in kwijt :schater::schater::schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.