Ga naar inhoud

Dak gaat nog maar heel langzaam open.


LexWarez

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
Vandaag gaat het dak helemaal niet meer open. de motor draait wel, ik heb het idee dat de hydrauliek niet meer werkt.

Het betreft een Z4 van april 2004

Beste Arthur,

Blijft het lampje ook knipperen bij de knop? Ik vrees namelijk dat je hydraulische pomp het begeven heeft. Bij mij is het exact zo gegaan, het dak ging op een gegeven moment nog maar heel langzaam open en dicht, daarna deed hij helemaal niets meer.

Dit is een kostbare zaak om te (laten) repareren. Ikzelf heb het namelijk ook gehad, alleen had ik het geluk dat het gebeurde binnen de eerste maanden na de aanschaf van de auto. Onder de bovag garantie is het toen gerepareerd, maar ik ben de auto een week of 3 kwijt geweest. BMW beweert namelijk dat die pomp niet kapot kan en het kostte de garage nogal wat moeite om los een pomp te bestellen. Kennelijk komt het geheel in een complete set. In mijn geval is de pomp kapot gegaan omdat het compartiment waar het zich in bevindt (achter het bestuurdersportier) vol water stond. De afwatering was verstopt.

Hoe dan ook moet de complete bekleding en het dak eraf om bij de pomp te kunnen. Als je dit dus laat doen kost het je bakken met geld aan arbeidsuren in de garage.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Beste Arthur,

Ik vrees namelijk dat je hydraulische pomp het begeven heeft.

Hoe dan ook moet de complete bekleding en het dak eraf om bij de pomp te kunnen. Als je dit dus laat doen kost het je bakken met geld aan arbeidsuren in de garage.

Nu, als je de pomp zelf kan demonteren, en dan binnendragen bij een bedrijf dat hydrauliek doet, dan kan het nog meevallen.

Probleem is terug monteren, en ontluchten. Mogelijks vind je een handleiding daarover in TIS?

Link naar reactie

Gisteren hield mijn dak er ook definitief mee op. Mijn Z4 is van maart 2004. Als ik dan even vlug rekenen en een gemiddelde van 1x per dag open/dicht actie hanteer dan is die motor nog maar 1825x gebruikt. Als zou het 5 voudige gebruikt worden, dan is dat nog helemaal niets zou je denken. Is dit niet een productie fout waar BMW toch voor aansprakelijk gesteld zou kunnen worden? Zeker als ze zelf al aangeven dat zoiets eigenlijk niet kapot gaat...

Link naar reactie

Ook een zelfde probleem, een korte ronde langs de dealers leert dat deze reparatie zeker 1000 euro gaat kosten, een pomp kost 260 euro ex BTW, het werk zeker 6 uren montage van het gehele stoffendak a 90 euro per uur, dus reken maar uit, wat mij van de BMW dealers tegenvalt, is dat men doet of het nooit voorkomt, maar op dit forum tel ik 4 auto’s met hetzelfde probleem, en in mijn BMW vriendenclub ken ik er ook een die het heeft, dus BMW en haar dealer waar zijn we mee bezig….

Link naar reactie
  • Administrator

En daarom heb ik dus 6 jaar geleden voor een handbediend dak gekozen... dat werkt na al die jaren nog steeds en binnen 3 seconden is 't dak open en dicht :rolleyes:

Link naar reactie
En daarom heb ik dus 6 jaar geleden voor een handbediend dak gekozen... dat werkt na al die jaren nog steeds en binnen 3 seconden is 't dak open en dicht :rolleyes:

Alleen is dat geen optie op de Z4 voor zover ik weet....(helaas want op de Z3 werkte de handbedienig toch wel het fijnst)

Link naar reactie
Alleen is dat geen optie op de Z4 voor zover ik weet....(helaas want op de Z3 werkte de handbedienig toch wel het fijnst)

Handbediend is inderdaad geen optie, het is standaard. Voor elektrisch moet je bijbetalen. Hoewel het best zo zou kunnen zijn dat het op de 3.0 wel standaard elektrisch was.

Link naar reactie

Het probleem is alleen met de pre-facelift modellen waar het afwateringskanaal verstopt raakt en de hydraulische pomp dan onder water komt te staan. In de facelift modellen is de pomp waterdicht gemaakt.

Ik heb verschillende gevallen gezien, het is zelf vrij eenvoudig te doen. Het dak moet er af en soms als de hydraulische pomp uitgedroogd is dan werkt hij weer gewoon.

Ik zou het eerlijk gezecht zelf doen om de arbeidsloon te besparen. Het erafhalen van het dak duurt ongeveer 2 uur.

Hier een link met foto's : http://68.230.199.103:8080/Z4_Stuff.htm

Link naar reactie

Dit is inderdaad een regelmatig voorkomend euvel, dat terug te voeren is op een zwak punt in de constructie van de auto.

In Duitsland wordt dit regelmatig met een gedeeltelijke "Kulanz" (coulantie) afgehandeld. De dealer vraagt dit aan bij het hoofdkantoor en dan kan er soms flink bespaard worden; BMW neemt dan de materiaal- en soms zelfs ook de arbeidskosten over. Soms wordt er echter ook geen coulantie verstrekt.

Misschien iets om te proberen als je goede vrienden bent met de dealer. Hoewel het me niet zou verbazen als dit in Nederland per definitie niet mogelijk is. Service is er immers een vies woord. :o

Link naar reactie
  • Administrator
Misschien iets om te proberen als je goede vrienden bent met de dealer. Hoewel het me niet zou verbazen als dit in Nederland per definitie niet mogelijk is. Service is er immers een vies woord. :thumbup:

Jullie kunnen wellicht met alle Z4's met dit probleem eens langs Rijswijk rijden. RvE heeft er vast wel een ingang. Denk dat zo'n actie meer succes heeft... :o

Link naar reactie
Het probleem is alleen met de pre-facelift modellen waar het afwateringskanaal verstopt raakt en de hydraulische pomp dan onder water komt te staan. In de facelift modellen is de pomp waterdicht gemaakt.

Even terzijde, vanaf welk bouwjaar is de face-lift? Ik ben me aan het orienteren op aanschaf van een Z4 en kan dan misschien dit probleem voorkomen. Toch niet hetzelfd periode als de "Sticky Steering"?

Link naar reactie

Dat van die strategie is grappig. Ik denk wel dat ze bewust de garagisten bezig willen houden met onderhoud, echter wat ik nooit begrijp bij de dealers, waar ik me tegen de broekspijp laat aanpissen, is dat ze de aftersales (upgrade van de radio, normale niet run-flat banden, etc.) niet beter aanpakken om een derde geldstroom te ontwikkelen. Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen wat er beschikbaar en mogelijk is (meestal n.a.v. amerikaanse E60 collegas die aan het upgraden zijn) en dan nog steeds complete desinteresse vind is echt bizar.

Link naar reactie
Waar is ooit geschreven dat Service kosteloos moet zijn ? .... maar dit terzijde

Ik zeg alleen maar dat het in Duitsland dus wel kan. Kosteloos inderdaad (in sommige gevallen). Als het dus inderdaad zo is dat coulantie in Nederland geheel niet verstrekt wordt, dan vind ik dat persoonlijk scheef.

En ja, het kan vast geen kwaad een nette broek aan te hebben als je bij de dealer op bezoek gaat.

Link naar reactie

Naar Rijswijk, BMW Nederland lijkt mij een goed idee, voor dit probleem met het elektrische dak van de BMW Z4. Met de dealer in overleg geweest, zij verwijzen ook naar BMW Nederland, wie sluit zich hierbij aan, gaat dus om de defecte pomp om het dak te openen en te sluiten, mischien kunnen wij iets voor de rijders doen die het nu hebben, en de rijders die het ook gaan krijgen, want ze krijgen het allemaal een keer. Wie sluit aan en heeft iemand een goede ingang bij BMW Nederland.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.