Ga naar inhoud

Reparatie koplampverstelmotor


Martin-Z3

Aanbevolen berichten

Soms deed de koplampverstelling het links voor wel maar vaak ook niet.

Ik dacht, dat is een slecht contact en dat kan niet moeilijk zijn, dus heb de zaak eens nader bekeken.

Nadat ik de complete koplampunit en daarin de verstelunit verwijderd had (slechts 4 zelftappers en daarna de verstelunit een kwart slag draaien en eruit trekken), bleek het mechanisch kantelmechanisme in de koplampunit weliswaar redelijk zwaar te gaan maar werkte wel.

Toen heb ik de verstelmotor open gemaakt. Met je nagels zo'n 5 klipjes wegduwen en de achterkant is los. Let wel op want er vallen 3 rubber afstandsteuntjes uit en de afdichtring gaat los.

Zie hier het binnenwerk van de verstelmotor.

compleetbinnenwerkie0.jpg

Op de witte kunststof as links zit een koperen aandruklip die een nokje van een lineair potmetertje vasthoudt tussen de lip en het witte tandwiel. Je kunt het zwarte nokje net ziet zitten ter hoogte van de tandjes van het tandwiel. Net moet je met een klein soldeerboutje de potmeter los solderen. Op de foto zijn dat de 3 soldeerverbindingen boven de "Hella" tekst.Het beste is om soldeerlitze te gebruiken die alle tin wegzuigt.

Daarna de plastic nokjes voorzichtig naar binnen buigen en je kunt het printje eraf halen.

Zie hier de foto van de print zonder potmeter.

printjezonderpotmetertb4.jpg

Dan met een 12 Volt voeding het speelgoedmotortje laten draaien zodat de lip in de bovenste stand (naar je toe) staat. Gewoon de spanning op de 2 lipjes aansluiten en motortje laten draaien. Andersom gaat natuurlijk door de plus en min om te draaien. Dan kun je het potmetertje eenvoudig eruit wurmen.

Zie hier de foto van het mechanisch binnenwerkje. Wel kwaliteit hoor!

binnenzijdeverstelmotorpu7.jpg

Zie hier de inhoud van het potmetertje.

lineairpotmetertjeqn4.jpg

Ik heb de slepertjes (linksonder) voorzichtig wat meer naar buiten gebogen en de zaak met een multimeter even beproefd. Het is 2,5 kohm trouwens. Het werkte weer en hopelijk nu voor langere tijd.

De zaak weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet en een aantal keren beproefd. Het werkt! En nu hopelijk voor langere tijd. Je hoeft trouwens niet bang te zijn voor een verkeerde afstelling want de elektronica in de verstelunit kiest zijn standen a.d.h.v. de stand van de potmeter en die is mechanisch niet in positie veranderd.

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dank u heren. :thumbup:

Inderdaad een klusje voor een druilerige zondag.

Een klusje voor de zondag?? :nono:

Een heel weekend zou ik er mee zoet zijn,

en dan op maadagochtend maar op consult bij Dr.Phil in reeuwijk. :wave::muur: :D

complimenten

nogmaals voor de uitleg, ga het stiekum toch ook proberen.

Gr Spycke

Link naar reactie
Een klusje voor de zondag?? :D

Een heel weekend zou ik er mee zoet zijn,

en dan op maadagochtend maar op consult bij Dr.Phil in reeuwijk. :thumbup::nono::wave:

complimenten

nogmaals voor de uitleg, ga het stiekum toch ook proberen.

Gr Spycke

Is voor de 2e keer een klusje van hooguit een paar uurtjes incl. koffie. Je kunt ook naar Veldhoven komen. Doen we het samen. Ik ben altijd bereid een mede forumlid te helpen.

Link naar reactie

Whauw, respectvolle aktie. (Wat is een soldeerlitze??? Ik ken alleen een ´bout´)

Ik weet niet eens of de koplampverstelling het doet... nog nooit gebruikt. Bakstenen vervoer ik wel met de Golf en trekhaak zit er niet op... Daarnaast ben ik 4 cm. verlaagd, dus wie kan ik nu nog verblinden :thumbup: . Ik word zelf meer verblind in de binnen- en buitenspiegels, dooral door die MPV ´bussen´.

Link naar reactie
Whauw, respectvolle aktie. (Wat is een soldeerlitze??? Ik ken alleen een ´bout´)

Ik weet niet eens of de koplampverstelling het doet... nog nooit gebruikt. Bakstenen vervoer ik wel met de Golf en trekhaak zit er niet op... Daarnaast ben ik 4 cm. verlaagd, dus wie kan ik nu nog verblinden :thumbup: . Ik word zelf meer verblind in de binnen- en buitenspiegels, dooral door die MPV ´bussen´.

Met die xenon ben ik een beetje nerveus dat ik niet te hoog schijn dus voel ik me beter als 't wel werkt. Kan ik ze altijd iets lager instellen als 't nodig is.

Litze is een soort gevlochten plat koperdraad wat je tussen de bout en het soldeervlak legt. Als je de bout erop drukt wordt het soldeereilandje volkomen schoon gezogen omdat de litze als een soort tinsponsje werkt.

Sommigen gebruiken een desoldeerpomp maar dat werkt voor geen meter.

Link naar reactie
Goed werk Martin :thumbup:

Mocht je nog eens vervelen op een "druilerige" dag,

Ik heb er nog een stuk of 3 liggen bij mij die mag je wel een keer reviseren al ben je bij mij op de koffie :wave:

Leg ze maar klaar, dan neem ik ze wel mee om ze thuis te repareren omdat ik hier al mijn eigen spulletjes heb. Kost natuurlijk niets maar ik kan je ook niet beloven dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben en dus een simpele oplossing bieden. Ik kan dan misschien wel een opofferen als donor als b.v. een IC kapot is.

Link naar reactie
Leg ze maar klaar, dan neem ik ze wel mee om ze thuis te repareren omdat ik hier al mijn eigen spulletjes heb. Kost natuurlijk niets maar ik kan je ook niet beloven dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben en dus een simpele oplossing bieden. Ik kan dan misschien wel een opofferen als donor als b.v. een IC kapot is.

Ruud breidt uit en opent een 2e vestiging. In Veldhoven. :thumbup:

Link naar reactie
Is voor de 2e keer een klusje van hooguit een paar uurtjes incl. koffie. Je kunt ook naar Veldhoven komen. Doen we het samen. Ik ben altijd bereid een mede forumlid te helpen.

Martin,

Ik ga zeker van je aanbod gebruik maken, :thumbup:

stuur je morgen nog ff een PM

alvast bedankt :cooltext:

gr Spycke

Link naar reactie
Leg ze maar klaar, dan neem ik ze wel mee om ze thuis te repareren omdat ik hier al mijn eigen spulletjes heb. Kost natuurlijk niets maar ik kan je ook niet beloven dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben en dus een simpele oplossing bieden. Ik kan dan misschien wel een opofferen als donor als b.v. een IC kapot is.

:cooltext: Ik kwam van de week die motortjes tegen, ooit eens overgehouden. ik zal ze eens proberen volgens mij werken ze gewoon.

Maar helemaal top dat je het aanbied.

Ik heb nog een verlengkabel gevonden, is niet van mij maar misschien van de frituurpan ? komt anders de 10e wel goed, moet je me wel ff helpen herinneren :thumbup:

Link naar reactie
:cooltext: Ik kwam van de week die motortjes tegen, ooit eens overgehouden. ik zal ze eens proberen volgens mij werken ze gewoon.

Maar helemaal top dat je het aanbied.

Ik heb nog een verlengkabel gevonden, is niet van mij maar misschien van de frituurpan ? komt anders de 10e wel goed, moet je me wel ff helpen herinneren :thumbup:

Een grijze die nogal gekruld is? Nee, die ken ik niet :schater:

Leg maar klaar please. Neem ik 'm wel mee.

Link naar reactie

Echt KLASSE Martin !! Mooie duidelijke handleiding voor de handige jongens en meiden onder ons !!! :cooltext:

En jou hulp aanbod wordt nog het meeste gewaardeerd !!! :sleepy: :thumbup:

Link naar reactie
Veldhoven is dicht bij de grote elektronica stad, dus ik ga ervan uit dat dit een kwaliteitspost is :thumbup:

Echt wel. Ik ben ruim 30 jaar geleden bij de Marine opgeleid als elektronica monteur. Dus met 30 jaar ervaring mag je wel zeggen dat je kunt solderen lijkt me. :mellow:

Overigens nu alleen nog voor de hobby.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.