Ga naar inhoud

Koplampsproeiers


Maurits

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, 2.5si zei:

@Horus: jij zei dat als ik de pomp hoor, dat het het relais niet kan zijn. Maar zou het niet kunnen dat een versleten relais een net te kort / slapjes signaal afgeeft?

Als de pomp regelmatig loopt, dan is het relais oké. Ik zou een andere pomp proberen. Want ik lees nu ook dat je koplampsproeiers niet volledig naar boven komen. Dat is echt een tekort aan druk. In mijn beleving moeten eerst de sproeiers volledig omhoog gedrukt worden, waarna de druk door de lopende pomp verder wordt opgevoerd en het klepje in de sproeiers moet openen. Maar als ze al niet helemaal omhoog komen, heb je echt onvoldoende druk. Kan m.i. komen door een manco aan de pomp zelf, of dat er tussen de pomp en de sproeiers een lek zit, maar ik hoor niets over lekkende vloeistof. Zijn de slangen niet hard geworden en zitten die te slap op de slangpilaren van de sproei-units, waardoor het daar lekt?

Ik begrijp overigens dat je vrij zeker bent aangaande de manier waarop de reparatie op zich is uitgevoerd. Dat is een basis om aan de pomp te twijfelen.

Link naar reactie
  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Ja, de onderdelen zijn vervangen door Ruud (Roodkapje, ofwel AVVR te Reeuwijk). Ik heb geen enkele reden om aan zijn kunsten te twijfelen en dat geldt voor velen hier.

 

De sproeiers werken inderdaad zo dat ze helemaal naar buiten moeten komen en dan pas sproeien. Dat kan ik duidelijk zien als ik het systeem eerst enige vorm van druk laat opbouwen (paar keer achter elkaar opnieuw starten en dan "sproeien") en dan vervolgens de sproeiers handmatig helemaal uittrek. Dan sproeien ze wel wat, maar wel pas als ze helemaal uitgetrokken zijn. Als er daardoor geen druk meer in het systeem zit duurt het ook een paar cycli voor de sproeiers wel omhoog komen. 

 

Ik heb gisteren ook nog gekeken wat er gebeurde als ik de pomp van de voorruitsproeiers ontkoppelde. Niet dat het zo waarschijnlijk is, maar wellicht was de benodigde druk voor twee pompen tegelijk teveel van het goede voor enige component. Dat blijkt dus geen enkel verschil te maken; ook dan komen de sproeiers wel omhoog, maar sproeien ze niet.

 

Het lekt inderdaad niet (afgezien van toen ik met beide pompen wat gewiebeld heb op de aansluiting op het reservoir. Ik wilde even kijken of de pomp wat verdraaien nog wat zou uitmaken. Dan komen ze op een gegeven moment zo hoog dat het daar lekt. Dat is logisch en weer voorbij als je ze weer aandrukt).

 

Ik heb ook een E91 staan met werkende sproeiers. Daar zou de zelfde pomp in moeten zitten volgens RealOEM. Die zit alleen minder in het zicht. Ik hoop dus dat ik daar bij kan zonder de halve auto te hoeven slopen. Als ik weer eens een middagje de tijd heb zal ik kijken of het lukt om ze om te ruilen ... 

Link naar reactie

Ik ben nog benieuwd naar de oude sproei-kop. Ik denk dat de sproei-opening nl. pas opent op het moment dat de kop helemaal boven is. Dat zou je wellicht kunnen proberen met de oude sproeier en lucht. Met de mond?; of als er meer druk nodig is een compressor. Pas in dat laatste geval wel op dat je niet het hele ding op blaast (compressordruk even doseren).

Link naar reactie

@Maurits Ik heb de hele slang naar de sproeiers vervangen. Heb zelf geen tijd gehad om er nog naar te kijken, dus ik laat het voor nu even zo. Toen ik mijn auto kocht was de hele boel afgekoppeld en zag ook nergens de slang los liggen. Het pompje doet het wel, maar misschien dus met te weinig druk. Ik heb dit draadje gevonden waarbij toch de pomp niet goed was http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=75403

 

Zelf zat ik nog te denken aan dat er misschien lucht uit de slang moet, maar aan de andere kant kan dat bij jou sowieso niet het geval zijn omdat hij het al wel gedaan heeft. Blijft een raar verhaal...

Link naar reactie

In de link van @GigiA naar het Engelse forum lees ik checks van een filter tussen reservoir en pomp en van een eventuele knik in een slang achter de bumper. Maar ook dat levert daar niets op. Echter de pomp bleek daar de boosdoener te zijn. Symptomen verder gelijk aan die van @Maurits. Een draaiende maar niet op druk komende pomp, zou kunnen duiden op een lekkend pomphuis, waardoor de pomp valse lucht aan zuigt i.p.v. de vloeistof. Andere pomp proberen dus!

Link naar reactie
  • Administrator

Ja,het Engelse verhaal is nogal gelijk aan het mijne. Sterkt mij in de gedachte om te proberen de pomp uit de E91 eens te testen in de Z4.

 

@CorvH: heb ik ook aan gedacht, maar dat gaat - los van dat het een andere pomp is - ook niet omdat zowel de elektrische aansluiting op de pomp, als de stekker een ander model hebben. Waarschijnlijk juist om te voorkomen dat je ze per ongeluk verwisselt (wat overigens bijna niet kan: de bedrading voor de ruitenwissersproeiers is in ieder geval bij mij in geen velden of wegen lang genoeg om de stekker van de ruitenwissersproeiers op de pomp voor de koplampsproeiers te krijgen). Ik had niet de gedachte om de pompen om te wisselen, maar wilde eens kijken wat er gebeurde als het niet onderbroken signaal van de voorruitsproeiers op de koplampsproeierpomp werd gezet en omgekeerd. Maar dat gaat dus niet.

 

@lightning87: dat geeft erg weinig ruimte om vervolgens bij de relais op de achterkant van de zekeringenkast te komen ... Voor mijn gevoel moet de zekeringenkast er dus uit, maar ik hoor het graag als iemand het wel eens anders heeft gedaan (hoewel ik toch meer en meer denk dat ik eerst opnieuw naar de pomp ga kijken).

 

Die filtertjes zijn overigens simpele dingen waar je zo aan ziet of ze verstopt zijn of niet:

filter.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Aha!  Nee, dat zit er qua slanglengte helaas niet in. De aansluiting op de koplampsproeierpomp geeft wel iets van ruimte, maar zeker niet genoeg om van vrij laag onder de voorkant van het reservoir helemaal naar achter boven te komen waar de "output" van de ruitenwissersproeierpomp zit ...

 

Overigens hebben ze die pomp in de E91 wel weer behoorlijk onmogelijk geplaatst; wiel en binnenkuip moeten er eerst af en de kans dat je slangetjes beklemt is door de nauwe ruimte veel groter. Bij de E85 pak je hem er eigenlijk zo uit met geopende motorkap. 

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, vooruit dan maar weer:

 

IMG_3048

 

Omdat ik geen zin heb om de halve E91 af te breken (ook in het kader van: if it ain't broke, don't try to fix it) vandaag toch maar weer een nieuwe pomp gehaald. En toen ik er toch was ook maar een nieuw filtertje voor die paar euro extra...

 

Nu eens kijken wanneer ik het er in friemel en of het iets uitmaakt ...

Link naar reactie
  • Administrator

Oké lekker dan. Ik wil de spanning niet onnodig opbouwen, maar mijn Firefox is vastgelopen. Het was dus toch de pomp. Zo meteen wat uitgebreider ...

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, derde poging dan maar :blink:.

 

Het was dus de pomp. Ruudkapje monteerde een paar weken geleden een splinternieuwe pomp gemaakt door Febi. Dat is zeker geen onbekende onderdelentoeleverancier. Gaf alleen niet het gewenste resultaat: sproeiers kwamen wel twee keer omhoog, maar er kwam niets uit.

 

Hieronder nieuwe Febi pomp (links) naast nieuwe OEM pomp (rechts).

 

33889762692_339a285f6f_o.jpg

 

De originele OEM pomp uit 2002 (met ander onderdeelnummer) heb ik helaas niet meer, die ligt nog bij Ruudkapje. Los van wat piefjes en palletjes valt mij op dat de nieuwe OEM pomp marginaal langer is dan de nieuwe Febi pomp.

 

Omdat het demonteren van de pomp bij de Z4 eigenlijk vrij simpel is vanuit de motorkap, geen hele DIY, maar nog wel een paar opmerkingen.

 

Ik wilde niet gaan sjouwen met een vol reservoir dat aan de onderkant op twee punten leegloopt. Voor iedereen die zijn natuurkunde niet meer helemaal paraat heeft: hevelen! Ik hield minder dan een eierdopje vloeistof over in het reservoir:

 

33204201254_42a1e137b7_o.jpg

 

Ik weet niet of dat bij een andere motorinhoud ook zo is, maar bij een 3.0i is de werkruimte in ieder geval minimaal. Ik heb eerst de stekkers van beide pompen (dus ook voor de voorruit) los gehaald, toen het boutje van het reservoir en toen beide pompen met de slang erop uit het reservoir "gewiebeld". Dat kan niet met het reservoir gemonteerd en ook niet voor beide pompen op hetzelfde moment. Reservoir los maken en wat experimenteren dus. Redenen: 1) ik wilde de slang niet van de niet te vervangen voorruitpomp halen uit angst voor lekkages 2) je hebt bijna geen ruimte om de aansluiting naar de koplampsroeierpomp los te maken als het reservoir er nog inzit.

 

Ik heb vervolgens ook het reservoir nog maar eens doorgespoeld omdat daar wel iets van troep in zat (ook al waren de pompfilters absoluut niet verstopt). Je moet dan logischerwijs beide filtertjes er eerst even uithalen, anders blijft alle troep daar in achter.

 

34046883075_3f4bc54362_o.jpg

 

34046882725_abab0b1913_o.jpg

 

Dan de boel in omgekeerde volgorde terugzetten. Ik heb nu wel eerst de pomp van de koplamsproeiers in het reservoir geklikt voor het terugzetten. De slang klikt er bij het terugzetten met een hand op, terwijl je voor demonteren twee handen nodig hebt (vergrendeling induwen en trekken).

 

Nieuw jerrycannetje vloeistof erin (oude zat kennelijk toch een beetje troep in):

 

34006240336_7d7d1ff9f8_o.jpg

 

Koplampen aan, starten, naar buiten rijden en gaan! Dan zie je meteen weer wat een bende die dingen eigenlijk veroorzaken :171::

 

33234813263_17264b7840_o.jpg

 

33889760652_14faee2799_o.jpg

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

@Maurits even off topic hoor, maar ik zie dat jij ook het aerodynamic pakket hebt, ik ook. Alleen zie ik bij jou onder aan de voorbumper nog een extra zwarte lip onder de bumper. Volgens mij heb ik dat helemaal niet. Is dat standaard?

 

gr

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, niet standaard, pure "Bastlerei". Ik heb lang gtezocht naar iets hapklaars voor op de Aero bumper, maar dat bestaat niet. Zoiets als de Mstache (voor de M bumper) is er niet voor de Aero bumper.

 

^Dat is zeker waar, maar die past niet onder een aero bumper (of een M bumper). Voor een Cupra lip heb je een vlakke bumper nodig en de Aero (en M bumper) heeft op de hoeken twee uitstulpingen. Daardoor kun je hem niet fatsoenlijk bevestigen. Bovendien is een Cupra lip van hard en goedkoop plastic en dus zo weer kaduuk.

 

Ik heb een universele EZ Lip. Je zou op de plakstrip moeten kunnen vertrouwen, maar ik heb zekerheishalve nog wel wat parkers gebruikt ...  Ik heb deze vooral als "curb feeler" om te voorkomen dat mijn Aero bumper (nog) verder aftakelt. Als ik de EZ Lip hoor weet ik dat ik rustiger aan moet doen ...  Tot nu toe 1x gebeurd (tijdens tweede deel van de Paasit). De EZ Lip heeft dat goed doorstaan; je ziet er niks aan. Montage is als je een krik hebt, inclusief extra parkers hooguit een uurtje werk (en dan doe je wel heeeeeeeeeeeeeel rustig aan).

Link naar reactie

^Aha goed om te weten, ik kwam er namelijk laatst achter dat mijn aerobumper ook wel een plekje had van waarschijnlijk een irritant hoge vluchtheuvel. Misschien dat ik ook eens zo'n ding ga bestellen. Bedankt voor de info!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.