Ga naar inhoud

DISA revisie


Horus

Aanbevolen berichten

Op dit forum is al veel gezegd over de DISA. Controle van de DISA van mijn in april '15 aangeschafte ZZZZ (2004) leerde eerder dat de klep een speling had van een paar millimeter. Uiteindelijk heb ik toch besloten om te gaan voor een spelingsvrije DISA en liet uit de UK (i6 Automotive) een revisie setje komen.

Reviseren heeft alleen zin als je DISA behuizing incl. vacuüm deel in goede staat is. Hoe je je DISA kunt beoordelen staat o.m. in de revisie instructie van de leverancier. De link naar de revisie instructie krijg je van de leverancier bij bestelling van het kitje. Het lijkt me echter goed om voor bestelling van de revisie kit je DISA te boordelen, zodat je niet te elfder ure alsnog voor een geheel nieuwe DISA moet gaan en met het revisie kitje blijft zitten.

De inhoud van revisie kitje ziet er als volgt uit (borgringetje mist op de foto):

Disa%20Rev%20set_001_zpscoz3ybva_1.jpg

De instructie van de leverancier vind je hier:

http://goo.gl/VdMKzm

De nieuwe onderdelen zijn van aluminium en rvs. Op de foto's hierna de oude (boven) kunststof onderdelen en de nieuwe delen (onder).

Disa%201_zpsqumjyck3.jpg

Disa%202_zps0qwf1mjy.jpg

Disa%203_zpsvbgl5sht.jpg

Op de foto's is mooi te zien hoe de klep en het deel met het armpje in elkaar moeten komen. Komt klemvast en kan in principe niet uitlubberen als de boel goed vast wordt gedraaid met de rvs bout en borgringetje.

aangepast door Horus
Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Er bestaat overigens ook een setje voor als je vacuumgedeelte niet meer goed is:

http://vanos-bmw.com/disa-bmw-repair-kits

Hier zit dus ook een nieuw vacuummembraan bij (dat witte kapje)

Het lijkt zo te zien wel een wat lastigere procedure om het vacuumgedeelte open te breken.

Correct werkend vacuumgedeelte op de disaklep om een idee te krijgen:

(da's mijn oude klep, maar na 100dkm nog steeds in orde :wink: )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ervaring met dit UK revisie setje.

"2.5si" schreef dat het wellicht goed was om de gereviseerde DISA na een tijdje gebruik nog eens los te nemen om te zien hoe het zich houdt. Op zich een zinnige gedachte, maar de onderdelen zien er zo goed uit, dat een latere inspectie m.i. geen teleurstelling zal opleveren.

Maar....de montage.

Bij het monteren van de nieuwe klep, valt op dat klep en 'hendel' heel precies passen. Dat is ook noodzaak, want anders lekt er alsnog lucht zodra de klep gesloten is. Echter bij het monteren van de lange bout met daarop het veerringetje (!) komt de klep zodanig strak in de behuizing te zitten dat deze niet voldoende soepel meer opent/sluit; ook niet zonder het vacuüm deel te monteren. Met gemonteerd vacuüm deel, blijft de klep gesloten gewoon hangen. Het probleem doet zich pas voor bij de laatste slagen om de bout vast te zetten. 'Nader onderzoek' leert dan het volgende (zie foto)

Disa%205_zps09br30t1.jpg

Ik heb echt de veerring op de bout gedaan en desondanks is de schroefraad zo lang dat die bij goed vastzetten iets boven de klep uit steekt.

Mijn conclusie is dat of de bout niet aan de juiste specs voldoet, of dat het meegeleverde borgringetje te dun is. Het probleem zou makkelijk op te lossen zijn door bij het borgringetje nog extra vulringetjes te plaatsen. Ik heb daar niet voor gekozen, omdat ik vreesde dat het borgringetje in combinatie met de vulringetjes niet meer het gewenste effect zou hebben. Uiteraard met als gevolg dat de klep mogelijk op enig moment los in de behuizing komt te zitten (klep en bout zullen er niet uit kunnen).

Ik heb iets van de schroefdraad bovenaan het asje verwijderd (foto):

Disa%206_zpsbggpjkho.jpg

Het geheel weer in elkaar en dan ziet het er zo uit (foto)

Disa%207_zpsacblyuka.jpg

Dan steekt de bout dus te ver buiten de rand van de DISA in vergelijk met de originele situatie. Ook daar een stukje af en de revisie gaat verder als in de instructie wordt verondersteld.

Daarbij is het verwijderen van de oude rubber afdichting (met het inlaat spruitstuk) nog even een gepriegel omdat die origineel in de groef is.gevulkaniseerd. Maar met een beetje beleid komt dat ook goed. De nieuwe ring geeft een mooie afdichting (iets meer weerstand bij het monteren dan met de oude ring).

De klep werkt perfect en afgezien van de sores met de bout is het setje een goede basis voor een goed werkende DISA.

Ik lees dat zelfs geheel nieuwe DISA's met dit setje gemodificeerd worden.

aangepast door Horus
Link naar reactie

Inclusief het gedoe met de bout kan ik zo niet meer inschatten; ik heb eerst een nachtje over de probleemsituatie geslapen om zo voor mezelf de mogelijke probleempunten in beeld te krijgen. Het knijp lopen van de klep had ook nog aan de onderkant daar waar die door het DISA-huis gaat kunnen liggen. Eerst nadenken en meten dus alvorens het 'breekijzer' ter hand te nemen. Tussendoor ook de plaatjes nog gemaakt.

Als ik het nu weer moet doen, dan is in een uurtje geregeld verwacht ik. Inclusief de aanpasactie van de bout.

Dus als iemand hulp nodig heeft bij de DISA revisie, dan wil ik je wel helpen.

Link naar reactie

Ik heb de omissie met de bout aan de leverancier voorgelegd; hier het commentaar:

"Hi,

We checked it for our stock, when tightening up you should only have to tighten just enough for it to get snugged. If you over tighten then it will start to bind.
In the past usually we have no problems but for some customers we do have binding issues which is rare but has happened in the past. To solve the complete bind issue an extra washer usually fixes the problem as it gives the screw some extra length to stop the binding. If the first solution of torquing to 3-4ft doesn't work then we can solve it with an extra washer.
Kind Regards
i6 Automotive
6 Blackburn Road
Sheffield
S61 2DR"
In feite zeggen ze dus a. niet zo vast draaien of b.extra ringetje eronder.
Ik zou zo zeggen als je de bout niet voldoende vast zet, dan kan je deze er net zo goed meteen los erin leggen :muur:
Een extra ringetje zag ik dus niet zitten.
aangepast door Horus
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.