Ga naar inhoud

carter ventilaitie


avdb

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Is er iemand die weet hoe je kan controleren of de CCV ( olieafscheider of PCV )

zijn werkt nog goed doet. Heb in een ver verleden wel eens gelezen

dat je door de slang die aan het kleppendeksel zit moet blazen

en dan bubbels moet horen maar weet niet meer de juiste procedure

te vinden. Ik vraag dit omdat het olieverbruik wat aan de hoge kant licht.

Ik kan op dit forum daar niet al te veel over vinden terwijl ik wel begrepen

heb dat er ook een uitleg over geweest is. Ik zal de verkeerde zoekopdracht

wel gebruiken. Het gaat om een M54 2.2 liter

aangepast door avdb
Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Volgens mij kan je de CCV controleren door met draaiende motor de olievuldop los te draaien, als het toerental iets zakt dan is de CCV nog goed. Zoals helaas vaker voorkomt bij de M54 motoren kan het olieverbruik hoog zijn. Bij mij was dat zelfs 1L op ongeveer 1000KM. Op een gegeven moment heb ik de CCV plus alle slangen laten vervangen. Het is misschien een beetje lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen. Om helemaal zeker te zijn dat het verschrikkelijke olieverbruik stopte heb ik uren op het internet naar een oplossing gezocht <_< . Dit heb ik uiteindelijk gevonden. Op de CCV zit een afgedopt vacuumkanaaltje dit kanaaltje wordt bij de oudere M52 motoren gebruikt maar bij de M54 motoren niet. Op dit kanaaltje sluit je een slangetje aan die je laat lopen naar de achterkant van de inlaatspruitstuk waar ook afgedopte vacuumkanaaltjes zitten. Mijn auto verbruikt nu geen olie meer. Ruudkapje weet van deze modificatie dus die kan je verder helpen eventueel.

Ik had mijn olieverbruik bijgehouden dus ik zal dat ook nog wel even laten zien.

Oliewissel 140890km

Bij 142256 1L olie

Bij 143474 1L

CCV vervangen +extra vacuum slang 143930km

Bij 146063 1L

Olie ververst 149730

Nu staat de auto op 155xxx en het oliepijl staat nog steeds op max. Wat nog wel apart is is dat het olieverbruik nadat de CCV vervangen was niet direct 0 was maar je moet dus een aantal km hebben afgelegd voordat het helemaal werkt

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie

Beste SoepaMarv,

Bedankt voor je reactie, ik ga van het weekend ( auto staat nu in garage )

eens kijken wat er gebeurt als ik de dop er af haal. Als er niets met toerental

gebeurd betekent dit dus dat er iets niet goed is met de ccv. Ik heb op youtube

wel een 3-delige serie gezien hoe je de klep met slangen moet verwisselen.

Dat is dan een mooi winterklusje want het is wel een paar uurtjes werk ivm

de hoeveelheid onderdelen die je weg moet halen.

Mochten er nog andere manieren zijn om te testen of de ccv stuk is hoor ik dat graag

van andere lezers van dit artikel.

Mijn verbruik is ongeveer een liter op 2000km. Dit is te overzien maar het hoort gewoon niet.

Link naar reactie

Met dat olieverbruik zou ik toch maar dat extra slangetje aanleggen, ik heb gelezen dat bij sommige mensen het olieverbruik niet of weinig veranderde toen ze de ccv hadden vervangen. en als alles toch open ligt dan is het makkelijk te doen. Als je het niet helemaal vertrouwd dan kan je altijd het slangetje weer afdoppen.

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Afgelopen dagen toch maar de CCV vervangen met de bijbehorende slangen

wat een rotklus, het grootste probleem was de slang die de CCV met de

kleppendeksel verbindt, Op Youtube de3 filmpjes bekeken van Bavauto en

dat heeft me wel geholpen.

Voor het vervangen heb ik de olievuldop eraf gehaald en hoorde ik geen verschil

in toerental, tevens geen zuigend geluid. Na de vervanging met olievuldop eraf

wil hij bijna afslaan en hoor je een zuigend geluid als je de dop er bijna af hebt,

net een stofzuiger. Dit schijnt goed te zijn. Ik heb ook het vacuumslangtje

aangesloten welke op de oude ccv was afgedopt. Nu aangesloten op de vrije

aansluiting aan de achterkant van het inlaatspruitstuk.

Tevens DISA klep gecontroleerd op werking ( dichthouden vacuumgaatje ) en

deze was goed, wel de siliconenpakking weggekrabt en vervangen door een O-ring

Tijdens demonteren luchtfilter brak de slang naar het expansietankje, was helemaal bros.

Deze ook vervangen door een PA luchtslang 8x1

Nu maar hopen dat het olieverbruik minder is geworden en dat ik de P0171 foutmelding

( bank 1 to lean ) niet meer krijg, deze kwam om de 150 km te voorschijn

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.