Ga naar inhoud

How To: "vaste" wind blocker / windscherm monteren


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Ik heb zo'n beetje het afgelopen jaar telkens wat onderdelen bij elkaar geschraapt. Twee weken geleden heb ik mijn beugel BH verkocht, dus nu moest het maar eens gebeuren.

Woord vooraf: voor iedereen die twijfelt over de moeilijkheid van deze klus. Niet doen. Je hebt alleen af en toe wat lef en kracht nodig. Trust me, I'm a lawyer ... :lol:

Hoeveel tijd kost dit? Als je zoals ik heel rustig werkt, een berg foto's tussendoor neemt en bovendien geen handige plek hebt om te werken: nog geen 1,5 uur. Dat valt mee niet?

Benodigde onderdelen: BMW wil je laten geloven dat je veel meer onderdelen nodig hebt dan daadwerkelijk het geval is. Volgens BMW heb je zo'n beetje al deze onderdelen nodig:

193.png

Dat is nadrukkelijk niet waar, tenzij je echt als een bezetene te werk gaat bij het demonteren van de rolbeugelkappen.

Als je een beetje met beleid werkt en het wel gelooft met de montage in de kofferbak volstaat no. 1. Dat is dus:

  • schermpjes voor in de rolbeugels;
  • montagebeugeltjes voor het grote scherm (en als je ze er niet bij krijgt: 4x torx 25: 20 mm lang, 4 mm diameter); en
  • het grote scherm.

16678799677_c1cd25307d_b.jpg

Als je dan toch twijfelt: koop alleen de voorkanten (2x no. 2) erbij.

Benodigd gereedschap:

  • Prying tools:

16700005749_87dab1dfe9_b.jpg

  • Torx 25
  • Nijptang / ander tangetje met platte bek (om afgebroken tabjes uit de rolbeugels te trekken)
  • Muziekinstallatie
  • Biertje

Basis situatie:

16885902935_fe53e7abbe_b.jpg

Wat gaan we doen?

  • Gordelgeleiding demonteren;
  • Flexibele onderrandjes demonteren;
  • Rolbeugelkappen demonteren;
  • Biertje openmaken;
  • Afgebroken tabjes uit de binnenbekleding van de rolbeugels friemelen;
  • Muziek luisteren;
  • Binnenschermpjes in de rolbeugels drukken;
  • Voorkanten rolbeugelkappen inboren;
  • Flexibele onderrandjes terug zetten;
  • Rolbeugelkappen weer monteren;
  • bevestigingspunten middenscherm monteren;
  • Middenscherm inklikken; en
  • Tevreden naar het resultaat van onze noeste arbeid turen ...

Gordelgeleiding demonteren:

Bovenop de gordelgeleiding zit een kapje.

16884734712_e327f54edd_b.jpg

Dat zit gewoon geklikt, maar kan behoorlijk vastzitten. Beetje wiebelen en trekken, je beschadigt niks.

16266159383_331c4e7b95_b.jpg

Dan met torx 25 de gordelgeleiding losmaken:

16700012599_de12686666_b.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Flexibele onderrandjes demonteren:

Dat wijst zich vanzelf. Aan de buitenkant van de rolbeugel waar je net de gordelgeleiding hebt weggehaald zit het randje niet rondom. Daar kun je hem simpelweg wegtrekken aan een uiteinde. Aan de binnenkanten van de rolbeugels moet je even op zoek naar waar het onderrandje aansluit:

16700029979_608ea13aea_b.jpg

Rolbeugelkappen demonteren:

Zowel de voor- als de achterkant zit met een aantal tabjes in de "binnenkappen" van de rolbeugelbekleding geklikt. Per kant zijn dat er minimaal vijf; het is dus geen drama als er bij de demontage zo af en toe één verloren gaat. Als dat zo is, zorg dan wel dat je de afgebroken stukken uit het binnenwerk friemelt. Anders gaat dat rammelen. Als je (deels) nieuwe afdekkingen gebruikt kun je die niet plaatsen voordat het oude plastic er helemaal uit is.

Pak je prying tools. Ik ben aan de buitenkanten (bij de gordelgeleiding) begonnen met de achterkanten:

16698507840_d034bebe6a_b.jpg

Dan naar boven werken:

16266176043_9e91caf29c_b.jpg

En als je bang bent dat het terugschiet aan de ene kant, terwijl je werkt aan de andere kant: stop er even een lapje tussen:

16886179615_ae83912bc5_b.jpg

Voor een idee van waar de tabjes zitten: een gedemonteerde kap:

16263796304_f49658ee38_b.jpg

Mijn score qua afgebroken tabjes was:

linksachter: 1

rechtsachter: 0

beide voorkanten: 2 per stuk: de twee naast elkaar aan de onderste rand van het verbindingsstuk.

Hier de restanten van een voorkant:

16700215109_f73e94cfe3_b.jpg

Omdat ik niet naast mijn gereedschapskist aan het klussen was, had ik geen nijptang bij de hand. Dan bereik je met wat wiebelen en buigen plasticmoeheid van het afgebroken deel: werkt ook.

Link naar reactie
  • Administrator

Binnenschermpjes in de rolbeugels drukken

Iedere andere handleiding zegt dat je goed moet opletten wat voor en achter is. Dat is onzin. Je drukt ze er van achteren in en dan kunnen ze er maar op één manier in. Dat is met het kledinghaakje, en de tabs die in de rolbeugels gaan naar voren. Let wel op dat je ze (met beleid) volledig aandrukt.

Resultaat (van achter bezien, links zit het ding er al in):

16860453556_b3c427595b_b.jpg

Van voren bezien:

16885362001_4681335b2c_b.jpg

Voorkanten rolbeugelkappen inboren

Je ziet aan de binnenzijde van de rolbeugels waar de schroefgaten zitten. Even precies opmeten en boren maar. Ik heb deze stap overgeslagen omdat ik splinternieuwe voorkanten met voorgeboorde gaten van SanderE39 heb overgenomen.

Flexibele onderkanten terugleggen

Leg deze terug voordat je rolbeugelkappen terug klikt. Als je eenmaal begonnen bent met terug klikken is er immers geen weg terug zonder risico op nieuwe afgebroken tabjes.

Leg de onderrandjes dus terug en zet de rolbeugelkap eerst daar goed in.

Rolbeugelkappen terugklikken

Ik ben begonnen met de voorkanten. Ik heb dat gedaan omdat je dan de beugeltjes voor het middenstuk kunt monteren met de achterkanten van de rolbeugels er nog niet op. Als je er dan achter komt dat er iets niet lekker zit hoef je die er niet opnieuw af te halen met risico op extra afgebroken tabjes.

16699063230_ec400de015_b.jpg

Bevestigingspunten middenstuk monteren

Let op: deze dingen hebben een onder- en bovenkant. Doe je het verkeerd om dan kun je je windscherm niet vastklikken (vergrendeling zit aan de bovenkant) Dit is de juiste montagewijze:

16886370745_731f153e39_b.jpg

Ze hebben (net als de rolbeugelkappen) ook een links en een rechts. Welke wat is staat aan de binnenkant:

16885182272_18ae6f4392_b.jpg

Dan vastmaken met torx 25 boutjes (twee per kant):

16679043127_fe2ee75451_b.jpg

Er zijn ook afdekdopjes bij de beugeltjes. Ik zou eerst even test passen, als je ze er al indrukt. Ze gaan er nogal moeilijk weer uit namelijk.

Tevreden naar het eindresultaat turen:

16860476836_8839bd0810_b.jpg

Achterkanten zitten er hier nog niet op, maar die moesten nog even drogen. Gordelgeleiders moet ik hier ook nog even terugzetten, maar dat wijst zichzelf

Dat was het. Succes met de jouwe!

Link naar reactie

Netjes Maurits,Toch maar goed dat ik die kappen niet weg gegooid had!

Ik heb denk ik wel een keer of vijf met die dingen in mijn handen gestaan bij de kliko maar iets zei me dat ze nog een keer nodig zouden zijn haha

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Vanmiddag deze modificatie ook doorgevoerd. Dank voor de heldere uitleg!

Helaas iets meer klemmetjes verloren, maar heb wegens wens het origineel te houden gelijk de nieuwe kappen meebesteld. Ben wel geswitched van grijs naar chromeline. Ik vind het goed geslaagd. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat moois.

O ja, de houders voor het middenstuk, ten behoeve van opslag in de kofferruimte zijn ook geplaatst. Helemaal netjes zo.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.