Ga naar inhoud

Z4 e85, Witte rook bij koude start (meer dan normaal)


paulossz

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Vandaag bij het starten van mijn e85 Z4 merkte ik direct dat er iets niet helemaal soepel liep bij het blok. De auto schommelde in de toeren en draaide dus niet stationair. In de eerste instantie leek het op een defecte bobine, dat heb ik namelijk wel eens eerder gehad, echter verdwenen de symptomen binnen enkele seconden en leek het alsof er niets aan de hand is. Geen lampjes, op de dash etc.

Even nadat ik de straat uit reed knaagde het onderbuikgevoel bij me en heb ik de auto toch voor de zekerheid even langs de kant gezet. Wat me opviel is dat er meer dan normaal aan witte rook uit de uitlaat komt, normaal komt er in de ochtend wel wat witte rook uit de uitlaat (bij koude start) maar dit leek meer op een locomotief schoorsteen dan een verdampingsproces (als het zo een beetje duidelijk lijkt).

Na de rook gezien te hebben, begon er gelijk een lampje te branden "Olie peil..koppakking etc..", na het checken van de olie-peilstok zag ik dat deze onder het minimum zat. <_<

Nu ben ik dus als de dood dat me koppakking defect is. Ik had geen reserve olie meer bij me dus hoop ik dat het "bijvullen" van de olie dit issue doet oplossen, maar ik heb meestal geen geluk met dit soort dingen. Raar is dat er geen olie lampje in de dash is gaan branden, kon me herinneren dat dit wel eens gebeurde in het verleden en bijvullen klaar. Wel is het zo dat ik per januarie 2015 kortere afstanden rij met de Zzz en dus denk meer olie verbruik, stom om te bouwen op een lampje ik had zelf dit actiever moeten checken.

Mijn vraag aan jullie is:

- Herkent 1 van jullie dit symptoom (weinig olie i.c.m. witte rook)?

- Kan het na bijvullen verdwijnen, of is er nu echt iets defect?

- Welke stappen kan ik nemen om zeker te weten waar het aan ligt bijvoorbeeld stappen om uit te sluiten of de koppakking defect is of niet (stap 1 is uiteraard olie bijvullen).

Gr.

Link naar reactie

Een olielek zou een meer blauwe rook veroorzaken...

Als-ie meteen bij starten onrustig liep zou ik eerder aan een vacuumprobleem/carterontluchting denken dan aan een koppakking.

Een paar vragen die het 'meedenken' kunnen helpen:

  • slaapt je auto buiten of in een garage?
  • wanneer had je voor het laatst olie gepeild?
  • hoe ziet het er rondom je olievuldop uit?
  • is je koelvloeistof wél op peil?
Link naar reactie

He Pim,

Thanks voor je reply

Zojuist met de scooter terug naar de auto gereden, maar dit zijn je antwoorden:

- Auto staat buiten

- Olie had ik een 2 maanden geleden bijgevuld

- Oliedop bevatte een gele mayonaise aanslag.

- Koelvloeistof was op.

- De uitlaatgassen leken een zoete (sigaren) lucht te hebben.

Zojuist de olie, koelvloeistof bijgevuld, en een stukje gereden. Tijdens het rijden geen rare dingen gevoelt en of gezien:

Wat me laatste status is :

- (Nog steeds) Geen lampjes in de dash

- Geen vermogen verlies (na het vol intrappen van het gaspedaal)

- Geen schommeling in de toeren

- Geen witte (overmatige) uitlaat dampen meer.

- Geen overhittingen

- Wel had de koelvloeistofdop (waterachtige) druppels onder de dop (wellicht hoort dit zo na het rijden?)

Snap er geen zak van :blink: , denk je aan een vacuumprobleem/carterontluchting of toch koppakking, kan het niet komen door de korte afstanden die ik rijd (6 km per dag) ?

Gr.

  • Like 1
Link naar reactie

Als die aanslag op je oliedop een heel stevige substantie is kan het ook sludge zijn: aangekoekte olieresten.

Sommige BMW zescilinders hebben daar bovenmatig last van, een fenomeen dat erger wordt door alleen korte stukjes te rijden.

Dat betekent wat meer olieverbruik dan een auto die langere stukken rijdt, hoeveel olie moest je bijvullen?

Het 'loodgietwerk' op deze plaatjes nalopen voor vacuümlekken en/of vervuiling kan sowieso geen kwaad: heeft een positieve invloed op o.a je stationairloop.

bmwteile31800.png

bmwteile141844.png

Maar...

"Koelvloeistof is op" klinkt alarmerend, en suggereert inderdaad je koppakking. Of hoefde je alleen wat vloeistof bij te vullen?

Ook hier: hoe lang geleden had je 't vloeistofpeil gecheckt, en hoeveel moest je bijvullen?

Heb je vloeistoffen opnieuw gepeild na je proefrit?

Link naar reactie

Pim,

Thanks voor je uitleg, dat kan ik sws dit weekend even gaan doen.

Ik ga zo nogmaals even de koelvloeistofpeilstok nachecken, vanochtend zat de stok diep onder in het reservoir, na het vullen van de vloeistof stak deze netjes op de juiste peil boven het reservoir.

Nadat ik naar huis ben gereden kijk ik nogmaals, nu in ieder geval heb ik geen witte rook pluimen meer dus wellicht dat de koelvloeistof ook niet extreem wordt verbruikt.

Gr.

aangepast door paulossz
Link naar reactie

Als je uitlaatgas een zoete lucht heeft, dan is dat vrijwel zeker de koppakking.

Er zijn m.i. 2 mogelijkheden:

1. koppakking

2. lek in het koelvloeistofsysteem, verstopte carterventilatie, een stel slechte sensoren (maf/nokkenas whatever) èn een slechte reukzin.

Ik zou er niet verder mee rijden en een expert naar laten kijken. Rijden met koelvloeistof in je olie is niet zo goed voor je lagers...

Een koppakking vervangen kost geld, een motor vervangen kost meer.

Iemand die achter je rijdt kan de pluimen vaak beter zien dan jezelf.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Die mayonaise aanslag zoals je het omschrijft duidt bijna altijd op een lekke koppakking.

Mwah de meeste auto,s die niet gebruikt worden voor langere stukken hebben dit verschijnsel dus die vlieger gaat niet op.

Als de koppakking idd lek is dan zal de olie grijs zijn en dan is het duidelijk.

  • Like 1
Link naar reactie

even een update:

De afgelopen dagen (gezien de omstandigheden) hou ik een oogje in het zeil m.b.t. de koelvloeistof. Nu heb ik dus toch een lek gevonden bij het koelvloeistofreservoir (zie plaatje).

image3.JPG

Ik zag gisteren druppels vallen vanaf de onderkant van het koelvloeistofreservoir. Drie weken geleden heeft de garage een nieuwe koelvloeistofreservoir-tank ingezet omdat zij tijdens de APK hadden geconcludeerd dat deze lekte. Nu lijkt het zo dat dit nog steeds het geval is, ik heb op verschillende forum's gelezen dat dit zo nu en dan wel eens voor komt en er wordt geadviseerd om ook de slangen etc. te vervangen, deze kunnen namelijk te dusdanig verouderd zijn in de loop van de jaren, te elastisch worden en dus gaan lekken bij bv. de koppelingen.

Het druppelen vanuit koelvloeistofreservoir-tank is wel de rede dat me koelvloeistof sneller opgaat, mijn vraag is of dit toch kan duiden op een niet goed meer functionerende koppakking (teveel druk) of gewoon weg slangen en verbinding die verouderd zijn m.b.t. het koelvloeistof systeem.

Me olie ziet er goed uit zoverre, ik zie geen sludge op de peilstok verder heb ik geen last van witte dikke rookpluimen.

NOTE:

[ik denk dat ik al weet wat dit is, ik heb uit voorzorgmaatregelen iets teveel koelvloeistof in de tank gegoten, ben bijna zeker dat de overloop de teveel aan koelvloeistof eruit heeft gespuugd. Ik hou de aankomende dagen weer een oogje op de tank. Ben ook een oetl*l dat ik niet nadacht aan de max van de koelvloeistofstok en dat dit dan in de tank gaat uitzetten als het heet is, resultaat is dan "druppels uit de overloop van de koelvloeistof-tank"]

B.v.d. voor jullie tijd & kennis en het delen hiervan.

aangepast door paulossz
Link naar reactie

Hahaha.... denk maar niet dat je de enige oetl*l hier bent, maar de meesten willen het niet onder ogen zien.

Het zijn degenen die hier openhartig hun vergissingen delen waar wij het meest van leren. Ik zeg u alvast dank.

Link naar reactie

Overloop?hmm.

Als het koelsysteem onder teveel druk komt te staan dan laat de klep in de dop wat ontsnappen,als je teveel klvlst ingooit kan het zijn dat het expantie effect daardoor beperkt word of nauwelijks aanwezig is omdat vloeistof nu eenmaal niet samendrukbaar is (voor de techneuten heet dit nauwelijks)

Wat je kunt doen is een adapterdop plaatsen met drukmeter en kijken tot hoe hoog de druk oploopt,stijgt en daalt deze met de hoeveelheid toeren en temperatuur van de motor dan is er niets aan de hand,blijft de druk echter oplopen dan heb je een lek ergens.

Voor nu ,bijvullen op het juiste niveau ,en heel scherp in de gaten houden.

De olievuldop goed schoon maken alsook voorzover mogelijk in de vulopening alle mayo weghalen.

De dop misschien even met remmenreiniger van de action goed tussen de clip schoonspuiten daar blijft vaak zooi achter hangen anders.

Link naar reactie

Sander thanks voor de tip!

Ik heb het weekend een trip moeten maken van Amsterdam naar Zeeland en het resultaat is hieronder te zien. Verder geen verlies van koelvloeistof, en of olie verlies. Ook de Sludge is zo goed als verdwenen, ik moet nog even de randen in de dop zien te verschonen, nu heb ik gehoord dat de Action goed spul verkoopt :lol: ...

P.s: Zijn er nog adviezen mbt de olie als je vaak korte afstanden rijdt? (Kroon olie blijkt er goed te zijn).

Voor:
image4.jpg


Na:
image5.jpg

Mijn conclusie is:

De afgelopen 3 jaar heb ik bijna altijd lange afstanden (snelweg) gereden, tijdens olieverversbeurten had ik nooit last van "Sludge" praktijken (Sludge = mayo\geel achtige aanslag, zie olie-dop op het bovenstaande plaatje) . Nu ik 6 maanden lang korte afstanden rijd, is dit fenomeen ontstaan. Zie je dus op een "koude blauwe maandag" (meer dan normaal aan) witte rookpluimen uit je uitlaat, en loopt het blok een paar seconden niet helemaal lekker, denk dan niet gelijk aan "doom-scenario's" maar check eerst je koelvloeistof en je oliepeil. Controleer ook even de onderkant van je olie-dop of er "Sludge" aanwezig is.

Advies is om beide vloeistoffen (olie en koelvloeistof) bij te vullen indien nodig (let op de grens van min en max.) en ga eens een stukje (c.a. 1,5 uur) snelweg rijden. Check dan na 60 minuten nog eens je olie-dop en je vloeistoffen. Als je je Z altijd goed hebt onderhouden (dus niet je motorblok onder hevige hitte hebt laten staan door bv. te weinig koelvloeistof te hebben gehad) dan kan het haast niet dat je schade hebt aan je blok (defecte koppakking o.i.d.). Doordat het blok door de korte afstanden niet goed op warmte komt is de Slugde een resultaat hiervan. (Eigenlijk zou je voor korte afstanden lekker op de fiets/scooter/openbaar moeten gaan, wil je de duur van je blok willen behouden.).

Ik heb me laten adviseren dat als je korte afstanden vaak rijdt het verstandig is om je bestaande olie te vervangen voor olie voor korte afstanden. Zodat je blok goed gesmeerd blijft tijdens de korte ritten.

(De bovenstaande conclusie is gebaseerd op mijn eigen ervaring, ik ben geen technicus\monteur :petje: )

Gr.

Paul

aangepast door paulossz
Link naar reactie

P.s: Zijn er nog adviezen mbt de olie als je vaak korte afstanden rijdt? (Kroon olie blijkt er goed te zijn)

Kroon is bij mij favoriet als 't om vloeistoffen gaat.

Onze ZZZ rijdt hoofdzakelijk kleine ritjes, met de incidentele (paar keer per jaar) toertocht of vakantie als uitzondering. Sludgevorming was fors toen we deze een jaar of 5 geleden kochten: de vorige eigenares reed alleen 'boodschappenritjes' ermee. Door een fanatieke frequentie aan oliewissels (meestal 2/jaar) met Kroon Helar 0W-40 is het blok een stuk schoner, en zit er geen 'prut' meer aan de oliedop.

Mijn Jaguar gebruikt een wat dikkere olie (Kroon Emperol 10W-40) dan de Z3 en rijdt relatief meer korte stukken dan de Roadster. Het motorblok is geflusht als onderdeel van m'n restauratieproject en daarna kwam bij beide oliewissels een verrassend schone substantie uit het carter. Ook onder het kleppendeksel blijft het goed schoon.

En ik ben niet de enige tevreden Kroon-gebruiker: het onderhoud dat ik zelf niet kan/wil doen wordt door twee verschillende vakidioten merk-/typespecialisten gedaan die beiden niets anders gebruiken...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Olie voor het rijden van kortere stukken?? persoonlijk nog nooit van gehoord.(en ik ben toch al een jaar of 25 een soort sleutelmans)

Gebruik gewoon een goede LL04 Volsynth voor je z en alles komt goed,ik ben zelf erg van de Castrol maar de verschillen zullen nihil zijn .

Link naar reactie

Maar goed, is er iemand hier die aantoonbare slechte ervaringen heeft gehad met een merk olie?

Er zijn wel veel fabels over olie en kwaliteit in theorie is het zo dat wanneer een olie voldoet aan de specs deze goed bevonden zou moeten worden.

Link naar reactie

Olie voor het rijden van kortere stukken?? persoonlijk nog nooit van gehoord.(en ik ben toch al een jaar of 25 een soort sleutelmans)

Dat komt ook omdat het niet bestaat.

De mayo komt door vocht, condensatie, wat alleen kan verdwijnen als de motor/olie goed warm wordt.

Die mayo is een emulsie van vocht en olie (het blijft een emulsie omdat ze niet mengen).

Als je dat zou willen oplossen moet je een olie gebruiken die hydrofiel is, dus waarin het water kan oplossen. Dan weet je ook zeker dat je lagers zich zullen opvreten....of vastroesten...

Dus de beste remedie blijft gewoon wekelijks een wat langere route nemen als er kleine stukjes gereden worden.

Ja ik ben ook van de castrol, bmw adviseert dat zelf ook volgens mij ?

Niet meer hè... het is nu allemaal shell wat hosanna is :)

Link naar reactie

Ja het is waar <_<

http://www.shell.com/global/products-services/solutions-for-businesses/lubes/media-centre/news-media-releases/2014/shell-to-be-bmw-recommended-oil-supplier.html

En waarom?

Omdat Shell bereid was meer te betalen natuurlijk :rolleyes:

Je dacht toch niet dat bmw Castrol verkoos omdat het de beste olie was?

Daar moet je voor betalen, en dan is jouw product het beste volgens de fabrikant.

Shell zal vast wel aangeven welke olie geschikt is en dat zal ongetwijfeld de duurste zijn. Dus iets van Helix Ultra Professional THX superduper Special Reserve oid.

Ik wacht nog steeds op een nieuwe

oilcap.jpg

:lol:

Link naar reactie

Ah ok ja dat begrijp ik ook wel.

Ik dacht dat je iets wist waarom Shell echt de betere olie maakte.

Ja bmw recommends Castrol stond idd op de vuldop,niet dat dat de reden is waarom ik dan ook castrol heb gekocht.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.