Ga naar inhoud

Ik wil een Z4 E85 of E86 kopen FAQ / aankooptips / aankoopgids


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Omdat dezelfde vragen de afgelopen tijd veel gesteld zijn èn belofte schuld maakt, hierbij dus de frequently asked questions voor het kopen van een Z4.

1. Zijn alle modellen hetzelfde?

Uiteraard niet. Je hebt pre-facelifts (grofweg 2003-2005) en facelifts (grofweg 2006-2008). Je hebt roadsters met als typeaanduiding de E85 en coupés met als typeaanduiding de E86. Je hebt ze met leren bekelding en met stof, je hebt ze met (grote of kleine) en zonder navigatie, met xenon en zonder, met uitgebreide aurdo en zonder, etc., etc., etc.

2. Wat zijn dan de verschillen tussen de prefacelift en de facelift en zijn er verder nog verschillen?

Er zijn een heleboel verschillen, onder andere:

  • Specifieke verschillen tussen de pre-facelift en de facelift worden hier beschreven (dus: informatie over de motoren waarmee de ZZZZ's zijn geleverd, bouwjaren en zo nog wat wetenswaardigheden);
  • Nog wat verschillen die net niet helemaal synchroon lopen met de facelift vind je hier (Twee voorbeelden: de AUX-IN die pas vanaf ergens in 2007 tot de standaarduitrusting ging horen, terwijl de ventilatieroosters met "metaalsierstripje" ook al in de laatste pre-facelifts zaten).
  • Tal van vragen en antwoorden over opties en verschillen zijn hier terug te vinden (dit is een ingekort draadje van iemand die tijdens zijn zoektocht steeds nieuwe aandachtspunten tegenkwam);
  • Nog wat "smaakneutrale" informatie over de verschillende 6 cilinder motoren (lijst + paar posts later info van Guido over de prestaties) en ook nog over uitsluitend de N52 motoren uit de facelifts; en
  • Automaat of niet;

3. Welke problemen kan ik tegenkomen?

Dat hangt ook van het model af.

Als opmerking vooraf, als je je alleen nog maar blind staart op de problemen die een Z4 op papier zou kunnen hebben, zinkt de moed je waarschijnlijk in de schoenen. Ook van de meest voorkomende problemen heeft zeker niet iedere Z4 last. Dat laat onverlet dat je wel behoorlijk wat tegenslag kunt voorkomen door:

  • bij de aanschaf goed op te letten (neem bij voorkeur iemand mee die met je kan meekijken);
  • goede afspraken te maken met de verkoper over problemen die wel veel voorkomen, maar moeilijker vast zijn te stellen; en
  • er rekening mee te houden dat de E85 / E86 ook niet meer de jongste auto is en daar dus ook slijtage en vervanging van onderdelen bij hoort. De oudste Z4's van deze generatie zijn immers ondertussen bijna 12 jaar oud, de jongste ook al zes jaar.

Laat je dus niet gek maken, maar hou rekening met de volgende vaker voorkomende zaken:

Pre-facelift

De pre-facelift (zoals je eerder gelezen hebt van grofweg tussen 2003 en 2005) kan typisch last hebben van:

  • sticky steering (let in dat topic ook op links naar eerdere topics met veel informatie). Als je besluit om het stuurhuis te laten vervangen is dat een erg kostbare optie (EUR 2000,- is nog optimistisch), maar er zijn ook gevallen bekend waar extra smering volgens de eigenaren goed heeft geholpen;
  • een versleten DISA klep. Dat is vervelend omdat onderdeeltjes daarvan door je motor kunnen gaan zwerven. Je kunt een nieuwe kopen, of de bestaande reviseren met een setje dat grofweg de helft van een nieuwe kost;

Facelift

De facelift kan typisch last hebben van:

  • Van tikkende klepstoters tot serieuzere problemen: motorproblemen (Lees dit draadje goed door: bekijk het filmpje en klik ook even de links naar andere topics (ook op het E90 forum) aan). Ook bij auto's met relatief lage kilometerstanden (enkele tienduizenden kilometers) kun je hier tegen aan lopen;
  • condens in de mistlampen;

Alle modellen:

Verder kunnen alle modellen nog last hebben van andere kwaaltjes. Bekend zijn onder andere:

  • versleten / vastgelopen dakpompen. De inbouw van de dakpomp net achter het linker achterwiel is een zwak punt in de constructie van de Z4. Vervanging is kostbaar (pomp alleen grofweg EUR 500,- maar bij de dealer maakt de inbouw het nog een paar keer zo duur) . Als je bij een Z4 gaat kijken waar het dak niet soepel / niet volledig / langzaam open en dicht gaat is dit de meest waarschijnlijke en duurste oorzaak. Als de bakjes aan weerszijden van de neergelaten kap vies zijn, kan dit ook een teken zijn dat er de nodige troep in de afvoerkanalen zit. Je kunt de pomp overigens preventief zelf al verleggen naar de kofferbak waar die schoon blijft (dit is een klus voor de volhouder), of dat door een Duitser laten doen die dat op commerciële basis doet;
  • gebroken veren (en nog een tweede topic over gebroken veren). Dit is bij aankoop echt een aandachtspunt: veren kunnen al na enkele toenduizenden kilometers gebroken zijn;
  • versleten relais op de grondmodule. Dat merk je aan deurvergrendeling die niet helemaal goed functioneert. Bijvoorbeeld niet beide deuren op de afstandsbediening, of niet allebei van buitenaf te openen. Dit probleem ontstaat geleidelijk, let dus zeker ook op auto's die "soms" dit probleem hebben. Vervanging van uitsluitend de relais is niet duur (EUR 6,- per relais + arbeidsloon), vervanging van de hele module wel;
  • loszittende glazen in de buitenspiegel. Het is niet alleen onhandig als het spiegelglas er uitvalt, maar (alleen) als je automatisch dimmende spiegels hebt ook nog eens erg duur;
  • Versleten bowden kabels in de deur;
  • zwakke raammechanieken. Als het raam piept als het open gaat, weet je dat het raammechaniek binnenkort aan de beurt is. Een nieuw raammechaniek kost in de buurt van de EUR 200,- (inclusief montage). Let wel op, als je de kap dicht hebt kan het raam het eerste stukje waarin het uit de rubbers van de kap komt ook piepen. Een paar voorbeeldplaatjes hier;
  • de VANOS.Er zijn mensen die deze preventief laten reviseren.Tips voor de handige hobbyist hier (let ook op de link naar Beisan in dat topic);

Hier geldt dat de meeste onderdelen doorgaans ten onder gaan aan slijtage, of aan inwerking van externe krachten (raammechaniek en dakpomp). De facelift heeft op sommige punten dezelfde onderdelen, en op andere punten slechts beperkt aangepaste onderdelen maar er zijn nog weinig of geen gevallen bekend waar sommige onderdelen al versleten zijn. Voorbeeld zijn de relais op de grondmodule: die beginnen nu te sneuvelen bij de eerste bouwjaren. De facelift gebruikt dezelfde relais, dus krijgt daar vermoedelijk over een paar jaar ook last van.

4. Waar let ik op bij de aankoop?

Los van alles hierboven? :P Kort samengevat hier wat aandachtspunten. Er is ook wel een "aankoophandleiding" beschikbaar op internet, maar die is niet (helemaal) volledig. Kijk afhankelijk van het model dat je op het oog hebt altijd nog even of je op meer dingen moet letten.

Koop je een roadster? Hou er dan rekening mee dat leren bekleding veel makkelijker droog en schoon te maken is. Bij leren bekleding ben je na een plotselinge regenbui met de kap open / na een zeemeeuw / te royaal zonnebrand smerende vrouwelijke passagier / etc. / etc. met een doekje er overheen klaar. Je hebt geen droogtijd. Bij stoffen bekleding heb je in ieder geval een natte stoel en in het slechtste geval een vlek die er nooit meer uitgaat.

5. ​Moet ik bij een (ooit) geïmporteerde Z4 nog ergens op letten?

Ja. Als er al een kilometerstand in de NAP voorkomt is die van ná invoer. Wat er daarvoor gebeurd is laat die kilometerstand dus niet zien. Bij uit Duitsland geïmporteerde auto's (in het algemeen, niet Z4 specifiek) wordt de kilometerstand nog wel eens terug gedraaid. Let daarom op een sluitende onderhoudshistorie en vraag bij BMW op basis van het chassisnummer (laatste zeven cijfers, de "VIN code") de onderhoudsgeschiedenis bij BMW op. Koop bij voorkeur een auto met niet alleen een afgestempeld boekje (koop je op iedere straathoek), maar ook de bijbehorende bonnen. Dat geldt natuurlijk ook bij een oorspronkelijk Nederlandse auto.

Positieve uitzondering is België. De CARPASS daar is verplicht (registratie van de kilometerstand bij vrijwel ieder onderhoud en iedere keuring) en je kunt altijd een exemplaar afhalen bij een Belgisch keuringsstation. Als de auto ooit tweedehands particulier verkocht is (niet zakelijk / door een handelaar) door een Belg moet die de CARPASS mee hebben geleverd. Als die er niet bij zit is dat dus op zijn minst reden om door te vragen.

6. Moet ik hier allemaal zelf op letten bij de aankoop?

Ja en nee. Probeer wat je gevonden hebt zo goed als mogelijk toe te passen. Neem het liefst iemand mee met verstand van zaken. Heb je twijfels of wil je gewoon wat meer zekerheid dan heb je natuurlijk nog meer opties:

  • Laat onze eigen Z3 / Z4 specialist Ruud van Vuuren van AVVR er voor aankoop naar kijken. De beste man is de hele dag, avond en het hele weekend bezig met Z3s en Z4s en kent dus alle ins en outs;
  • Laat iemand van de DEKRA langskomen bij de verkoper. Het enige dat je nodig hebt is een brug en een tijd waarop de auto beschikbaar is. Koper en verkoper kijken niet mee bij de keuring (de verkoper kan dus ook niet beïnvloeden, jij ook niet), maar krijgen een uitgebreid rapport en kunnen daar de keurmeester achteraf vragen over stellen;
  • Rij er mee naar de ANWB. Anders dan bij de DEKRA komt de ANWB niet langs, maar moet je zelf op pad. De ANWB zit maar op een paar plaatsen en bovendien relatief dicht in de buurt van onze eigen Ruud; of
  • Laat je lokale BMW specialist er naar kijken. Voorwaarde zou wel moeten zijn dat die veel Z4s gezien heeft, omdat ze hun eigen aandachtspunten hebben ten opzichte van andere BMWs.

7. En verder?

Zoals voor elke auto geldt, zijn er nog veel meer kleine problemen mogelijk. Die komen wat minder vaak voor dan de hierboven genoemde en zijn daarom niet genoemd. Blader eens een keer door de Z4 E85 / E86 techniek lounge (met name ook de algemene techniek lounge) en je krijgt al een heel aardig idee.

Veel van de mogelijke aandachtspunten bij aankoop zou je daarna ook eigenlijk eens in de zoveel tijd moeten controleren om onderhoud voor te zijn / aan te zien komen.

Maar zoals gezegd, bij iedere auto zijn problemen mogelijk. Zoals hierboven sub 3 en in de diverse topics waarnaar hier gelinkt wordt ook al gezegd, moetje je daar vooral noet door laten weerhouden om wel een Z4 te kopen.

8. En tot slot?

Ik kan het niet genoeg zeggen; je kunt eindeloos op papier de modellen en opties blijven vergelijken en op de bank voors en tegens afwegen. Dat levert wel wat aandachtspunten op en kan je ook zeker helpen om een shortlist van kandidaten te maken. Zorg dat je niet te lang blijft hangen in deze "papieren fase". Van veel van de verschillende opties kun je slechts live vaststellen of die ook voor jou belangrijk zijn. Ook geldt dat echt aantrekkelijke exemplaren soms snel van eigenaar wisselen. Ga dus vooral ook al in een vroeg stadium eens wat auto's bekijken!

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

^ Het begin van de Z4 aankoop FAQ is er. Als mensen belangrijke zaken missen, laat het dan even weten in dit topic ...

Link naar reactie
  • Administrator

Misschien wel iets, maar Mohenkikaan is er helaas het levende voorbeeld van dat je ook bij facelifts met weinig kilometers al aan de beurt kunt zijn. Blijft op termijn helaas een erg zwak punt. :(

Link naar reactie

Misschien wel iets, maar Mohenkikaan is er helaas het levende voorbeeld van dat je ook bij facelifts met weinig kilometers al aan de beurt kunt zijn. Blijft op termijn helaas een erg zwak punt. :(

Klopt, de behuizing/waterafvoer is alleen anders waarin de dakpomp zit, maar voor de rest zit die nog steeds op dezelfde plek en dus vatbaar voor vuil en vocht

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

2.5i: Complimenten voor het geschreven stuk. Hier zullen mensen na mij (en jullie natuurlijk) zeker profijt van hebben. Leuk dat mijn vragen omgetoverd zijn en gerefereerd wordt als "vragen en antwoorden over opties en verschillen". :)

Wat mogelijk ook een handige (aparte) tutorial kan zijn, is een FAQ-lijst voor de fase na de aankoop, namelijk zaken als:

1. Welke brandstof te gebruiken (ik las een discussie over 95 vs. 98. Dit topic kan misschien als referentie dienen)

2. Hoe onderhoud ik mijn Z3/Z4. Denk aan zaken als wassen, poetsen, stoffen kap en velgen reinigen en welke materialen en middelen hiervoor te gebruiken etc. Hier zijn ook talloze posts van op dit forum.

3. Stalling, gebruik afdekhoes (?), etc.

4. ....en nog meer aandachtspunten en tips die ik nog zal ontdekken.

Bovenstaande valt voor mij momenteel onder ontdekkingsreis deel 2.

Link naar reactie

Ik vraag me af waarom alleen de gm5 van de pre facelift last zou hebben van versleten relais?

De gm5 uit de facelift is toch exact hetzelfde?

Idem dito voor de bowden kables van het raammechanisme? Ook is dat imo niet echt een issue van verslijten, maar dat er vocht op drupt (van de ruit) en dat de kabels daarom verzwakken en uiteindelijk breken (draadje voor draadje). Dat is een probleem waar heel veel auto's mee worstelen.

En als je zo rondleest kan een facelift ook last hebben van sticky steering. Meerdere meldingen uit voornamelijk de usa (hete zomers)

Dat zou dus onder 'alle modellen' kunnen worden geschaard.

Wat ook nog vermeld zou kunnen worden is de vanos (m54/s54) en de draagarmrubbers van de voorste draagarmen en het ophangrubber van het diff. Dat zijn ook zwakke punten in het ontwerp (geldt voor alle modellen; de diff rubbers in mindere mate voor de z4m)

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, je hebt gelijk: eerste dingen staan zo ook in vrijwel alle topics waar naar gelinkt wordt: sticky steering kan bijvoorbeeld tot medio 2007. Ik zal het hier voor de duidelijkheid ook nog wel even vermelden. EDIT 13/6: DONE.

Ten aanzien van vanos, diff en draagarmrubbers goed punt! Punt is alleen dat we volgens mij geen goede beschrijvende topics hebben. Heb je een vindplaats of voel je je geroepen? ;-) EDIT 13/6: ik heb wel wat links toegevoegd over vervanging van de VANOS, maar is mis nog een goede probleem- en symptoombeschrijving.

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, zo kan ik het ook natuurlijk als alles hier al staat. :lol: Bronvermelding was wel op zijn plaats geweest. <_<

Overigens klopt lang niet alles. Sticky steering is ab-so-lu-ut niet beperkt tot vfl modellen zoals de presentatort zegt; stuurkolom is pas in de loop van 2007 (dus in het tweede productiejaar van de fl modellen) aangepast. Fl modellen geproduceerd tussen 2005 en 2007 kunnen er dus net zo goed last van hebben. De presentatort suggereert ook dat de Z4 meerdere kapmotoren heeft en dat reparatie duizenden euro's kost. Het is wel duur om die ene kapmotor te laten vervangen, maar dit is toch wat pessimistisch. Water in je accubak is veel waarschijnlijker terug te voeren op een lekkend derde remlicht of een lekkend(e) achterlicht(pakking) dan op een dakpomp op zijn retour. :hypocritesmiley:

Ik vraag me ook af waar ze die E85 met de maximumprijs van EUR 57.950 (grafiek in het filmpje) gevonden hebben ... :171:

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Handig topic, als adspirant Z4 bezitter! Ik heb er heel wat van geleerd. Vooral dat van die duitse import cq km stand, ik heb kontakt met een verkoper/handelaar in den Bosch die er eentje van 2007 met slechts 42 dkm op de teller te koop heeft?

Wel een fraai exemplaar trouwens, het betreft een 2.5 SI dus met 218 pk maar weer ietsje onzuiniger dan een 'gewone'' 2.5 denk ik, of is dit niet zo?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.