Ga naar inhoud

Passagiersairbag uitschakelen


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik heb nog geen auto voor te stellen, we zijn nog in de verkennende fase. Maar graag zouden wij als tweede auto op zoek gaan naar een Z4 (E85). De eis is echter dat er een kinderzitje op de passagiersstoel geplaatst moet kunnen worden en daarvoor moet deze aan- en uitgezet kunnen worden. Nu heb ik Z4's gezien die op de middenconsole rechtsboven de pook een (zo op het oog) fabrieksgeplaatste indicator hebben waarop je kan zien of de airbag aan of uit staat. Want uiteraard zal er ook wel eens een volwassene op die stoel plaatsnemen. Bij de auto die ik heb gezien kon je als de deur openstaat door middel van een schakelaar rechts naast het dashboard de airbag (de)activeren.

Echter, ik zie die indicator op de middenconsole maar bij een (heel) beperkt aantal van de Z4's die worden aangeboden. De meesten hebben geen indicator. Mijn vraag is daarmee dus of ik ervan uit kan gaan dat wanneer die indicator er niet is, er dus ook geen uitschakelbare airbag aanwezig is? Dat zou de spoeling wel dun maken.

Een andere vraag is die ik heb betreft de hardtop: ik zie in advertenties dat er zoiets bestaat als een hardtop voorbereiding. Betekent dat wanneer dat niet aanwezig is (en, wat houdt dit eigenlijk in?), dat er dus geen hardtop geplaatst kan worden, en is zoiets achteraf nog aan te brengen? En tegen welke kosten (indicatief)?

Hoe zijn eigenlijk de ervaringen met doorrijden in de winter met de reguliere kap? Die ziet er zeer solide uit.

En, weet iemand, buiten de cosmetische wijzigingen, wat de verschillen zijn tussen de pre-facelift modellen tot 2006 en de gefacelifte versies? Zijn er technische updates? Ik kan daar eigenlijk niets over vinden.

Nou, een hoop vragen van een beginneling (to be).

Alvast bedankt voor antwoorden!

Groet,
Erwinho

Link naar reactie
  • Administrator

Nieuwe stuurkolom i.v.m. sticky steering en de facelift lopen niet synchroon. De stuurkolom is pes ergens in 2007 aangepast, terwijl de facelift er vanaf eind 2005 (productiedatum) is.

Er zijn tal van kleine optische wijzigingen in het interieur en aan de buitenkant. Rob hierboven noemt de meeste aan de buitenkant al, maar in aanvulling daarop ook nog een andere achterbumper, andere diffuser. In het interieur zijn ook tal van kleine wijzgingen: andere luchtroosters, radio met MP3 en in het zwart (facelift) in plaats van grijs (vfl), her en der wat chroomkleur, etc., etc.

Verder een aantal kleinigheden: de facelift heeft vrij minimale dreunplaten in de deur om het blikkerige geluid van de vfl wat aan te passen, heeft bijvoorbeeld fabrieksmatig altijd hill assist, geen handmatige oliepeilstok meer, een verlicht dashboardkastje, automatische bediening omhoog passagiersraam (bij de vfl kun je het anders programmeren, maar moet je in beginsel de schakelaar permanet vasthouden om het raam helemaal omhoog te laten gaan) en zo nog wat kleinigheden. Dan afhankelijk van bouwjaar nog wat kleinigheden zoals bijvorobeeld fabrieksmatig al een AUX aansluiting (pas vanaf productiedatum eind 2007)

En ten aanzien van de N52: tikken is nog wel je minste zorg; dat is in beginsel niet schadelijk. De N52 lust ook een hele forse slok olie. Dat is duur, maar ook nog niet verschrikkelijk. Maar de N52 is ook veel gevoeliger voor storingen e.d. Mijn N52 liep na een keertje 230 op de Duitse snelweg nog maar op vier cilinders en had een koprevisie, wat kleppen en zo nog wat nieuwe motoronderdelen nodig ...

Kortom: er zijn heel veel hele kleine verschillen. Ik ben vooringenomen, want heb een facelift met problemen verruild voor een pre facelift zonder. Ik zou het zo weer doen en omgekeerd nooit meer ...

Link naar reactie

Dank jullie wel voor de snelle en uitgebreide reacties! Een hoop informatie. En wat een omineuze verhalen over de 6 cilinders van na de facelift. Op zich dacht ik al meer aan een 2 liter. Eerlijk gezegd vind ik dat voor onze situatie al mooi genoeg. Er zitten naast plezier ook een 200 woon-werk kilometers per week in en ik denk me ook met 150pk wel goed te vermaken.

Nog wat over dat sticky steering gelezen. Niet elke Z4 heeft er dus last van en sommigen hebben dus een al dan niet onder garantie/coulance vervangen stuurhuis? Ik mag ervan uit gaan dat wanneer dat is gebeurd en liefhebbende eigenaar daar wel een bewijs van heeft. En vanaf de loop van 2007 komt het niet meer voor, begrijp ik. Is dat nog ergens aan te controleren of een auto uit 2007 de modificatie al heeft?

Verder struinen struinen op het forum zag ik nog mogelijke problemen met de electrische bediening van de kap. Ik heb altijd geleerd dat alles wat electrisch beweegt stuk kan (andere dingen ook trouwens :unsure: ), maar ik heb zelf de kap eens open en dicht gedaan bij een handmatige versie en dat ging erg soepel. Wat is volgens de experts hier de meerwaarde van een electrische kap? Of verdient handmatig de voorkeur.

(Het valt me verder trouwens op dat stoelverwarming veel minder gekozen blijkt door eerste eigenaren dan ik had verwacht... lijkt me toch wel een must als je wilt doorrijden in de winter. Maar wie weet doen weinig eigenaren dat. Ik zie nog vaker electrische kapbediening...)

Groeten, Erwinho

aangepast door Erwinho
Link naar reactie
  • Administrator

Zoals een wijs man al eens zei toen iemand neerbuigend deed over de handmatige kap:

Daar verkijk je je op denk ik. Ik heb als een van de weinigen hier een ZZZZ met (origineel) handbediende kap gehad en heb het open- en sluitproces nooit als storend ervaren. Kan met een hand en is (nog) sneller dan elektrisch. Doe je ook gewoon bij een stoplicht of niet al te hard rijdend (zonder module :wink:)

Een voordeel van een elektrische kap is wel dat je die (afhankelijk van het bouwjaar met een module / door te prgrammeren) ook op afstand kunt openen en sluiten. Maar ik zou echt geen enkele Z4 laten staan vanwege uitsluitend de handbediende kap.

Stoelverwarming daarentegen is met name een absolute noodzaak als je je vriendin / vrouw ook bij temperaturen onder de 20 graden met het dak open mee wilt krijgen ... :wink:

Link naar reactie

Uitschakelbare airbag was idd een optie icm isofix.

Er was een retrofit kitje van, echter wordt die niet meer geleverd.

Ik heb het onlangs achteraf ingebouwd met als reden dat onze hond nog wel eens op de voorstoel zit.

De bekabeling ligt er nml al, de sleutelschakelaar is los te bestellen en het lampje ook.

Wel moet het geprogrammeerd worden.

Het lampje zit bij mij dmv kabelverlenging in het paneeltje onder de kachelbediening. Wilde nml niet in de middenconsole boren. Slot zit op dezelfde plek en is met sleutel afhankelijk, je kan hem zelfs eventueel met een schroevendraaier aan en uitschakelen.

Kosten materiaal rond de 90 euro excl programmeren. Dat programmeren heb ik zelf gedaan.

Ik zou een goede Z4 er niet voor laten schieten.

Suc6 met de zoektocht

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Nogmaals dank allemaal weer voor de informatie. En ik ben me ook een beetje vergeten voor te stellen... gelijk maar even doen dan :). Mijn naam is Erwin en woon samen met vrouw en kind in Balk (FR). Op het moment hebben we naast mijn auto van de zaak een Twingo waarmee mijn vrouw woon-werk doet. Prima autootje en doet wat hij moet doen, maar erg spannend is het natuurlijk niet. En aangezien we van de achterbank van de Twingo nooit gebruik maken en ik de Z4 altijd een schitterende wagen heb gevonden, leek het ons een leuk idee om eens te verkennen of dat zou kunnen werken. Eisen zijn dus dat er 2 à 3 keer per week woon-werk verkeer mee gedaan kan worden (denk aan winterbanden dus) in voldoende comfort en veiligheid, er een uitschakelbare airbag in moet zitten voor kinderzitje. Een twee liter versie lijkt mij al leuk en fijn genoeg. En voor mijn vrouw zeker.

Verder vind ik de facelift versie net iets fraaier doordat de achterlichten links en rechts gelijk zijn. Tic van mij :rolleyes: .

Ik denk dat mijn ideale plaatje er als volgt uit gaat zien:

Facelift versie dus, 2.0i, graag in een lichte kleur, dan zie je de vouwen beter, waarschijnlijk zilver of lichtgrijs metallic. Geen zwart, in ieder geval. Uitschakelbare airbag. Leren bekleding met stoelverwarming. Velgen niet groter dan 17". Ook liever niet kleiner. Geen navigatie nodig, net als elektrische kap, veroudert maar of kan stuk. Ook de knoppen op het stuur vind ik zelf zonde - omdat het stuur met dat aluminium erin juist zo mooi is. En zou een hardtop noodzakelijk zijn?

En dan niet te duur :P en niet teveel kilometers (rond de 100.000 km).

Maar goed, die staat niet te koop :unsure:, maakt niet uit, we hebben geen haast. We moeten eerst maar eens gaan proefrijden. Er stond een mooie om de hoek in Lemmer, maar die is weg, waar ik in ieder geval heb kunnen checken of de weekendboodschappen er in pasten (eitje), maar niet gereden dus.

Hier staat er bij mij in de buurt ook één http://www.pheifer.nl/occasions, mooie kleur en wielen, maar lijkt me wel een beetje aan de prijs met € 16850?

Groeten,

Erwin

aangepast door Erwinho
Link naar reactie
  • Administrator

^ Ik denk dat je dat nog zou moeten willen toevoegen aan je lijstje: leren bekleding. Het lijkt misschien overdreven, maar als er een vogel naar binnen kakt (mij in acht jaar cabrio rijden meer dan eens gebeurd), het begint te regenen terwijl je het niet verwacht, etc., etc. ben je iedere keer weer blij met die leren bekleding...

Link naar reactie
  • Administrator

Ik vind op zich 17 mille als "werkbedrag" overigens helemaal niet zo gek, zeker niet als je een facelift zoekt.

Overigens heb je voor grofweg EUR 170,- op een vfl ook symmetrische achterlichten:

7051373951_54345e3990_c.jpg

Link naar reactie

Die 17 mille zit ook wel boven mijn budget :) of in ieder geval wat wij eraan uit willen geven. Die je doorstuurt via marktplaats ken ik, maar heeft zo te zien geen uitschakelbare airbag. ik kijk tegenwoordig in de advertenties eerst rechtsboven de pook :wink:

Verder zou dat inderdaad een optie zijn, prijs is ook wat ik in mijn hoofd heb (om en nabij).

Dank voor de achterlichten foto, dat wist ik niet.

Link naar reactie

Tja, ik vind de meeste 18" een beetje te groot (ogen), hangt ook wel van het ontwerp af. Die Duitse ziet er inderdaad mooi uit, mooie velgen ook. Dat is ook 17", niet? Samen met de 200 vind ik dat zelf de mooiste. Maar uiteraard ieder zijn eigen keuze daarin. En mooie kleur vind ik dit :sHa_biggrin2:

Lijkt me geen originele eindpijp onder die wagen?

Wat is eigenlijk een Sportfahrwerk? Ik neem aan dat hij dan verlaagd is en extra straf geveerd? En ik kom ook vaak open-air pakket tegen. Wat is dat?

Ik zoek inderdaad ook wel eens op Duitsland, niet dat er veel voordeel is te behalen, maar inderdaad is er veel meer aanbod en zitten ze vaak wel beter in hun spullen. Soms zelfs beetje te veel. Heb alleen niet zoveel trek in het papierwerk, maar er zijn ook bedrijfjes die dat voor je uit handen nemen. Uiteraard tegen betaling, maar goed. Maar ja, dan zit je wel weer met inspectie, daar gaat nog een hoop tijd inzitten. Op foto's ziet het er vaak prachtig uit, maar in het echt... :sCo_unsure:

En ik heb niet veel ervaring met het kopen van gebruikte wagens, maar goed, aankoopkeuring lijkt me wel wijs. Ik heb zo'n bedrijfje (AutomotiveImport - iemand ervaring mee?) wel gevraagd naar de kosten, en op een aanschafwaarde van zeg 11 mille komt er ongeveer 2 mille aan kosten bij (BPM, keuringen, handling fee, transport en kenteken) voor ze voor de deur staat.

aangepast door Erwinho
Link naar reactie
  • Administrator

... uitschakelbare airbag ...

Zie de post van Leon (Blackwwz3) hierboven: kun je zelf (laten) inbouwen voor weinig.

Ik denk dat je ergens op zult moeten toegeven: je hebt wat veel wensen voor je huidige budget. Een 2.0i facelift met rond de 100.000 km, leren bekleding (optie), uitschakelbare airbag (optie) en stoelverwarming (optie), 17 inch velgen (optie) in Nederland voor minder dan een mille of 15 zal zelfs in combinatie met lang wachten nog best moeilijk zijn. Dat wordt dus of iets meer betalen, of ergens op toegeven, of iets zelf (laten) doen ...

Link naar reactie

Wellicht heb ik veel wensen, maar goed, ik ben nu gewoon een referentiekader aan het opbouwen om zo gevoel te krijgen voor wat iets mag of moet kosten. In Lemmer stond onlangs een Z4 2006 met 102000 km voor krap 14k te koop. Daar ontbrak van mijn wensenlijst alleen stoelverwarming aan. Niet onbelangrijk overigens. :rolleyes:

Link naar reactie

Die 17 mille zit ook wel boven mijn budget :) of in ieder geval wat wij eraan uit willen geven. Die je doorstuurt via marktplaats ken ik, maar heeft zo te zien geen uitschakelbare airbag. ik kijk tegenwoordig in de advertenties eerst rechtsboven de pook :wink:

Verder zou dat inderdaad een optie zijn, prijs is ook wat ik in mijn hoofd heb (om en nabij).

Dank voor de achterlichten foto, dat wist ik niet.

Wat ik al eerder zij, die passagiersairbag zou ik me geen zorgen om maken, qua kosten achteraf inbouwn vallen die reuze mee. ik zou liever een goeie Z4 hebben zonder, dan een afgetrapte met uitschakelbare airbag.

En qua achterlichten, als je oranje knippers heb, kost het ongeveer 70 euro om ze gelijk te maken

Link naar reactie

dan vrees ik dat het vinden van zo'n kitje niet makkelijk gaat worden Maurits. tenzij je er toevallig aan kan komen.

Het kitje op artiikelnummer is er idd niet meer, maar de losse onderdelen wel en inbouw beschrijving.

Het lampje van uitgeschakelde airbag is los te krijgen, en de sleutelschakelaar is ook los te krijgen ( e87)

  • Like 1
Link naar reactie

Voor de onderdelen wel ja, wat ik al in een eerder post zei, de bekabeling licht er al. De onderdelen zijn ongeveer 90 euro exclusief installatie en programmeren. Ik was er zelf een uurtje mee bezig. Dus wat je zou kunnen doen is de onderdelen bestellen, zelf inbouwen, en dan eventueel laten programmeren bij de BMW, of bij Ruud (Roodkapje) of een handig forumlid in de buurt.

Link naar reactie

@blackwwz3 ligt die bekabeling er ook in een facelift dan ? Want ik weet dat er bij mijn bouwjaar wel Bep. Bekabeling ligt maar die ligt er niet in een later model ( bijv cruisecontrol ).

ja, vanwege onderdeel veiligheids eissen en het achteraf inbouwen, m.a.w. je mag als bmw dealer zijnde niet aan de kabelboom zitten waar veiligheidaspecten zoals bijv airbags of abs zitten. Dit kan de werking van het systeem beïnvloeden,althans dat was wat mij bmw dealer zei. Een cruisecontrol of stuurbediening valt natuurlijk niet onder de veiligheidsonderdelen van een auto.

  • Like 1
Link naar reactie

Ok, dank. Dus als ik het mag samenvatten, bevinden zich zowel in de pré facelift als in de facelift variant alle randvoorwaarden om ook later het in- en uitschakelen van de airbag middels een schakelaar in te bouwen?

En dat geldt ook voor Duitse (import) auto's, lijkt me?

Link naar reactie

Je kan het voelen als je gaat kijken bij een z4. Als je het dashboardkastje open maakt en je voelt met je hand rechts bovenin dan voel je een opgerold draadje zitten. Eventueel het kastje naar beneden klappen zodat je de zekeringen kan zien

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.