Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Tijdens de poetsclinic/BBQ in het clubhuis in Reeuwijk werd er gevraagd hoe het met m'n winterproject ging, een 1994 Jaguar XJ6 Sovereign met achterstallig onderhoud.

8353694387_8467ee8bd5_z.jpg

Er werd gesuggereerd (nee, ik noem geen namen, Roger!) om hier een topic van te maken, zodat jullie kunnen meegenieten van de ellende die ik de komende tijd ga tegenkomen. :)
Als het té off-topic is, hoor ik het vanzelf wel, aarzel dan niet om de 'delete'-knop te gebruiken, mods/admins!

8315663406_647ae51302_k.jpg
Interieur is in goede tot uitstekende conditie: waarom de matten eruit liggen lees je verderop...


De héééééél creatieve denkers kunnen overeenkomsten zien tussen de reden dat ik op dít forum rondhang en de nieuwe aanwinst:

  • 6-in-lijn (in mijn geval het kleinste model, een 3.2)
  • achterwielaandrijving
  • ZF versnellingsbak

De belangrijkste getallen:

  • 1728 kg leeggewicht
  • een benzinetank die net geen 90 liter kan meezeulen
  • een verbruik van rond de 1:9
  • AJ6 6-in-lijn 24 kleps motorblok, 203pk/298nm (dat blok lag ook in de AM DB7, maar dan met supercharger)
  • 0-100 km/u in 10.1 seconde. Dat zal de mijne nét niet meer halen... :)
  • nieuwprijs: 161.199 gulden
  • aanschafprijs: zéér ruim onder de 1 EUR/kg. Afschrijving? Hoezo?

Als je gewend bent aan de nukken en zwakke plekken van een Z (wiebelstoelen, brandstofmeters, motorsensoren, ophangingsrubbers, dakmotoren, ABS-computers) kan ik je vertellen dat je in een bevoorrechte positie bent, deze auto is maar een paar jaar ouder dan de meeste ZZZjes, maar heeft wat serieuzere zwakke plekken. :muur:

8315688814_f0ad2a1777_k.jpg
Bodem aan passagierszijde, mét extra ventilatie...

De belangrijkste: roest!
Ontwerpfouten uit eerdere XJ-modellen (de Series I-II-III) zijn vrolijk overgenomen in dit model, voor Jaguar-anoraks bekend als de XJ40. Regenwater gaat overal heen, behalve weer naar buiten...
Achter de voorspatborden zitten kabeldoorvoeren, waardoor regenwater in het voeteneinde van bestuurder en bijrijder terechtkomt.
De benzineklep zit aan de bovenzijde van de auto, tussen achterruit en kofferdeksel. De benzinedop is omgeven door een rubber manchet, die onherroepelijk gaat lekken, een gestage reeks druppels zó je kofferbak in.
Combineer dat met een matige tot slechte staalkwaliteit én overdadig gebruik van schuimrubber als geluidsdemping (dat wordt dus één grote spons), en je hebt een ideale voedingsbodem voor roest in alle soorten en maten.

Mijn aanwinst heeft 'maar' drie echt slechte plekken: de voorzijde links en rechts van de bodemplaat, en het rechterbinnenspatbord aan de voorzijde, daar zit een gat van meerdere vierkante centimeters.

Onder de dorpels en achter de voorspatborden zit ook roestellende, maar minder dan bij een doorsnee XJ van deze leeftijd.
Ook is er beginnend roest aan het chassis, maar dat is oppervlakkig genoeg om te volstaan met schoonschrapen, met roestomvormer behandelen en opnieuw te coaten.


8314582155_ae0f27bdd5_k.jpg
De onderzijde: mooi zwart door een oud olielek, sinds gisteren een stuk schoner

Wat is er tot nu toe gedaan?

Omdat de auto geen bekende onderhoudsgeschiedenis heeft, ben ik begonnen met preventief vervangen van alle vloeistoffen en bijbehorende filters. Zowel bak- als motorolie waren overduidelijk tè lang niet gewisseld, de o-ring van de carterplug was al zó lang niet vervangen dat-ie was opgelost, en uit wat losse flinters rubber bestond. Het luchtfilter was mat donkergrijs, een wonder dat de motor daar nog door kon 'ademen'.

De eerste 'oeps' was het wisselen van het oliefilter: onbereikbaar vanaf de onderkant (stuurhuis en stuuras zitten in de weg), en aan de bovenkant zitten LMM, gasklephuis en nog wat andere aanbouwstukken in de weg. Dan maar stap voor stap demonteren en schoonmaken wat je onderweg tegenkomt...
Er zat een stevige hoeveelheid prut in het inlaatsysteem, dus deze operatie was geen overbodige luxe. Alles gedemonteerd, ontvet en behandeld vóór het werd teruggeplaatst.

Het oliefilter zat serieus vast: er was veel geweld nodig om het los te krijgen. Niet onlogisch, achteraf: de rand van het metalen filter zat aan het blok gecorrodeerd... :rant:


8314668229_afeb2cd6d1_k.jpg
Gasklephuis gedemonteerd, met het oliefilter des doods op de achtergrond

Ook het versnellingsbakfilter was een leuke klus: de 6 klemmen die het versnellingscarter op z'n plek houden zaten onder de smurrie, eerst schoonmaken voordat ik er fatsoenlijk bij kon. Daarna een van de torxbouten waarmee het filter vastzat stukgedraaid, grrrr!!! Uiteindelijk is ook dat gelukt, en met een schoon carter, filter, verse pakking en liters verse Dextron schakelt-ie een stuk soepeler!

8315628660_2e5ee85f4e_k.jpg
Carter is helemaal schoon: de zwarte rechthoekjes zijn magneten om 'afval' op te vangen

Volgend weekend worden 'de gaten' opgelost, een plaatwerker met goeie reputatie gaat 'm weer dicht maken. Daarna kan ik aan de slag met primer en coating, om binnen- en buitenkant weer roestbestendig te krijgen.

En daarna zorgen dat-ie eind oktober door de APK heen komt, dat wordt nog een race tegen de klok:

  • alle koplampen vervangen (spiegels gecorrodeerd) en opnieuw stellen
  • remmen rondom vervangen (schijven, blokken, handremblokken, handremveren)
  • een klein lijstje aan elektrische 'Gremlins' oplossen. Wonderbaarlijk genoeg werkt vrijwel alle elektronica!
  • voortrein controleren op speling. Ik vermoed dat links en rechts wat rubbers 'op' zijn...
aangepast door pimgmx
  • Like 2
Link naar reactie
  • Administrator

Compleet of-forum en zal hem ook deleten...................dus niet ;)

geweldig verhaal en het zal vast nog geweldiger worden :sFun_whistle:

  • 0-100 km/u in 10.1 seconde. Dat zal de mijne nét niet meer halen...

  • 1728 kg leeggewicht dat zal deze ook niet meer halen

Mooi dat je dit project met ons wilt delen en hopelijk zien we hem een keer irl :thumbup:

Link naar reactie

1728 kg leeggewicht dat zal deze ook niet meer halen

O jawel, er zit nog zo veel zooi aan de onderkant dat-ie aardig in de buurt komt...

Alleen het voorste subframe schoonmaken leverde me naar schatting anderhalve kilo aan smurrie op.

je bent nu al mijn held :sleep:

Ik gok meer op de rol van joker, wacht maar tot ik het roest achter de spatborden ben tegengekomen...

Link naar reactie

Helemaal geweldig project, als mg-eigenaar herken ik veel van je roest ellende, maar na reparatie en droge stalling heb iik al 13 jaar geen ellende meer en de electronica van een mg bestaat uit 3 zekeringen, dus dat is het probleem niet, maar massaverbindingen des te meer. Oktober de tweejaarlijkse apk, zal me benieuwen.......

Veel succes met je jag project en blijf vooral veel schrijven.....

Link naar reactie

Leuk topic, ( heb altijd al een Jaguar willen hebben, maar zal er wel nooit van komen).

Het was een groot automerk en zo'n wagen dwong op straat ontzag/respect af, dit in tegenstelling tot de huidige modellen.

Ik hoop voor jou, dat je weinig te melden hebt (dus geen problemen) Ben eigenlijk wel benieuwd naar de verkrijgbaarheid van onderdelen etc.

Link naar reactie

Aan de hele meute: dank!
Die X-serie die Martijn postte is jonger, maar niet eens zó veel betrouwbaarder, minder roest, maar meer elektrisch/mechanische ellende.
Een kennis van me wist na een paar garagerekeningen niet hoe snel-ie hem de deur moest uitgooien...

Het blijft apart dat auto's met zo'n uitstraling zó slordig in elkaar zitten <_<

Ook qua vormgeving vind ik de nieuwe garde minder; het liefst had ik een Series II-III gehad, maar zowel de ellende (ouder, dus vrijwel zeker rotter, en 'gimmicks' als dubbele brandstoftank met extra pompen en kleppen) en de 'bonus' die je voor een wegenbelastingvrij exemplaar betaalt hebben me daarvan weerhouden. Eerst maar eens 'droog oefenen' op een youngtimer!



Ik hoop voor jou, dat je weinig te melden hebt (dus geen problemen) Ben eigenlijk wel benieuwd naar de verkrijgbaarheid van onderdelen etc.

Dat hoop ik ook, maar ik weet dat er nog een berg zit aan te komen :)
Ik maak me geen illusies, hier zit nog wel een 'paar' uurtjes werk in vóór ik 'm naar m'n zin heb! Een aantal interieurpanelen moet ontlakt en opnieuw gedaan worden, het ventilatiesysteem heeft een eigen wil, en zo nog een paar 'kleine dingetjes'.

Onderdeelprijzen: er is veel gebruikt te krijgen, zelfs in Nederland. Wel handig voor plaatwerkdelen en elektrische componenten, die zijn nieuw schier onbetaalbaar...
Een boel van de 'slijtdelen' heb ik in UK gekocht (SNG Barrat, British Parts), en vergeleken met een ZZZ zijn het buitengewoon vriendelijke prijzen. Ik was voor de remmerij rondom (blokken, schijven, handremblokken, handremveren) inclusief verzending met koerier net iets meer dan 150 Pond kwijt. De UPS-meneer was minder blij: die had bij het tillen niet in de gaten dat er vier remschijven in 't doosje zaten dat-ie probeerde op te tillen :punk:
Dankzij Facebook is er een werkende CD-wisselaar onderweg (de mijne is verzopen) voor 25 Pond, tot nu toe valt dit deel van het project dus wél mee...



de electronica van een mg bestaat uit 3 zekeringen, dus dat is het probleem niet


Jaloersmakend simpel!

Zoals ik al schreef was ik prettig verrast: bijna alle elektronica doet het. Inclusief de ramen, spiegels, boordcomputer, cruise control, de idiote hoeveelheid interieurlampjes (dimbare leeslampjes voor achterpassagiers, beide zonnekleppen, zijkanten van de deuren, ...), én alle waarschuwingslampjes. Inclusief het geniale lampje "er is een zekering kapot". Da's die met het bliksemschichtje op het plaatje hieronder.
"Handig", hoor ik sommigen denken, maar....
Had ik al verteld dat een XJ40 drie zekeringkasten heeft? Één aan beide kanten vóór de voorportieren, en een 'verrassingskastje' in de middenconsole.

Gelukkig heeft Jaguar ook aan knutselaars-zonder-geduld zoals ik gedacht: een functietoets op de boordcomputer geeft je een code die vertelt in welk kastje de kapotte zekering zit, mooie feature. :clapping:

8315647732_6a95c87d85_k.jpg
'Zekering stuk', vertelt het bliksemschichtje links. Volgens de BC 11l/100km, niet onaardig...

8315645298_221d852fd9_k.jpg
Controlelampjes: mooie kerstboom! Ook lampjes voor features die de mijne niet heeft, overigens...

De komende dagen zal het er niet van komen... A.s. zaterdag waarschijnlijk naar een onderdelendonor kijken, en zondag moet-ie al naar de lasser.
Wordt vervolgd... aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Vroeger liftte ik nogal eens op vakantie (arme student), en heb ik ook een keer een lift gehad in een jag souvereign. 600km (praag tot ca wiesbaden) in 4 uur afgelegd, incl binnenweggetjes (toen nog nauwelijks snelweg in tsjechië).

Rijdt heerlijk savonds op de autobahn met 240+ (was wel een 4.2 v8), beter (qua comfort) dan veel concurrerende tijdgenoten, zoals de 1e a8 4.2 quattro (die heb ik destijds ook wel eens met liften gehad).

Maar ook al was die jag gloednieuw, die lekte ook al water (vermoedelijk vanaf de airco) het interieur in bij de pedalen.....

Maar wat haal je je op je hoofd met die roest....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Maar wat haal je je op je hoofd met die roest....


Dat is 'part of the experience' bij dit merk. Geloof het of niet, maar dit was de 'hardste' van 8 prijsklassegenoten die we bekeken hebben!

Ik heb exemplaren gezien met roestblazen langs iedere centimeter van alle raamrubbers, en één exemplaar met gaten in het plaatwerk waar je een vuist doorheen kon halen zonder je hand te beschadigen. Uiteraard werden ze allemaal aangeprezen met 'in goede conditie'. <_<
Motorschutborden waar je doorheen kunt kijken, dorpels die eruit zien als Brussels kant, aquaria in kofferbakken: heel normaal, en dat bij auto's die stuk voor stuk hooguit 'n jaar of twintig oud zijn.

8315748682_7e9071e9e8_k.jpg
De kofferruimte. In Jaguarkringen mag je dit 'roestvrij' noemen.


Als je allergisch voor roest bent is 'made in UK' niet je eerste keus. Hetzelfde geldt ook bij een allergie voor olielekken: als-ie niet meer lekt, dan is-ie leeg... happy.png

Het cliché met een beetje werk werd door geen van de adverteerders die ik bezocht heb gebruikt, wat suggereert dat er nog veel, veel slechtere exemplaren moeten zijn. Achter die vier woorden die je veel ziet in klassieker-advertenties schuilt meestal een niet te overziene bron aan automobiele ellende. De verkopers van de mijne waren verfrissend eerlijk, en zo'n beetje de enigen die niet een of ander l*lverhaal gingen ophangen over de gebreken die ik tegenkwam:
"Onderhoud? Gin idee, haj is hier ingerole. Maar ge zal er vas wa aan moete doen". "As ge 't wa vindt, moe-ge zelf maar effe dronder kaajke, ik hoor 't wel van oe". "Haj gift gin olliedruk, maar rije doet-ie prima".

Een no-nonsens bedrijf, gerund door 2 Jacobse- en Van Esklonen, op een industrieterrein buiten Eindhoven. Voor een duurdere auto had ik een aankoopkeuring bedongen, maar daarmee had ik deze al bijna 10% in waarde verhoogd. :guitar:
Dus: de gok gewaagd en 'm meegenomen, en tot nu toe niets tegengekomen dat mijn lekenoog niet bij aanschaf al vaststelde, maar daar komt vast nog verandering in... aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Heb je ook nog roestplekken in gefelste naden in het zicht? Dus onderaan deuren, kofferklep etc?

Dat is volgens mij lastig netjes weg te werken.

Al het roest aan de onderkant/bodemplaat en zaken uit het zicht is vaak nog wel te doen (al heb ik echt een hekel aan plaatwerk...)

Link naar reactie

Heb je ook nog roestplekken in gefelste naden in het zicht? Dus onderaan deuren, kofferklep etc?

De deuren, motorkap, kofferdeksel zijn alle goed, evenals de beruchte boven-achterkant tussen achterruit en kofferdeksel.

Ik zie wat sporen (slecht overgespoten panelen) die op eerdere vervanging duiden, dat zou e.e.a. verklaren...

Tot nu toe zit al het 'plaatwerk-werk' buiten het zicht, so far, so good!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ik had je er zaterdag al uitgebreid over gehoord, maar wat een onderneming is dit. En dat allemaal alleen maar om een auto te hebben die een aanhanger kan trekken, zodat je zelf je volgende project op kunt gaan halen. :P

Ook qua vormgeving vind ik de nieuwe garde minder; het liefst had ik een Series II-III gehad, maar zowel de ellende (ouder, dus vrijwel zeker rotter, en 'gimmicks' als dubbele brandstoftank met extra pompen en kleppen) en de 'bonus' die je voor een wegenbelastingvrij exemplaar betaalt hebben me daarvan weerhouden. Eerst maar eens 'droog oefenen' op een youngtimer!

Ik ben niet zo thuis in de Jaguar-types, maar wat ik altijd het mooiste vond (nou ja, behalve de XJS natuurlijk) waren die sleeën met twee dubbele ronde koplampen en een gewelfde motorkap. Van Jaguar, of - nog liever - de Daimler:

daimler.jpg

Link naar reactie

...en how to's maken

zeker, maar daar ga ik dit forum niet mee vervuilen... Geen concurrentievervalsing voor Ad hier!

en dat allemaal alleen maar om een auto te hebben die een aanhanger kan trekken, zodat je zelf je volgende project op kunt gaan halen

goeie smaak, Jeroen! Niet alleen door de XJS in de achtergrond, de Series XJ in de voorgrond had ik als tijd en geld het toelieten liever in huis gehad... Heb nog naar een Daimler Double Six gekeken (een luxere Jaguar met andere badges), maar die was verder heen dan mijn vaardigheden aankunnen.

En "geheim project trekhaak" is een gevalletje lange adem, dat laat nog wel even op zich wachten...

Link naar reactie

Ik had jaren 80' ook wel interesse in een rover 3500 Van der Plas edition. Kostten destijds 40.000 gulden meen ik, maar kon je na 4 jaar al voor 5000 gulden kopen.

Krankzinnige afschrijving!

Link naar reactie

Imaar kon je na 4 jaar al voor 5000 gulden kopen.


Tsja, intussen zijn ze vrijwel 'op', die SD-1's. 5000 gulden was best een aardige investering geweest, ervan uitgaande dat je nét dát exemplaar te pakken had dat niet roestte. [/naïefmodus]

Ondertussen zijn er meer onderdelen binnengekomen, zijn er spulletjes voor de vooras besteld en begint het interieur langzaam z'n muffe lucht te verliezen. Deze week is een belangrijke mijlpaal: gistermiddag is-ie afgeleverd bij de lasser, als het goed is staat-ie nu op de brug.

8314571317_62639f2a47_k.jpg

Op weg naar de lasser was 't effect van de klusjes tot nu toe goed merkbaar, soepeler schakelen, een motor die sneller reageert en rustiger loopt. Maar er is nog een lange weg te gaan...

Bij terugkomst kan ik verder met het boodschappenlijstje, beginnend met opsporen en oplossen van de 'natte voeten' voorin.
Als m'n research klopt zijn er twee veel voorkomende oorzaken: de luchtinlaten voor de interieurventilatie en/of (hoogstwaarschijnlijk 'en' <_<) de kabeldoorvoeren achter de spatborden/zijpanelen. Een slechte waterafvoer van de sunroof is oorzaak nummer 3, maar daar is deze gelukkig niet mee uitgerust. aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Het vage rijgedrag begon me zó te storen dat ik heb besloten niet alleen wat rubbers te vervangen, maar de hele voortrein te reviseren. Ook wel genoemd: een l*llige smoes om jezelf een winter lang bezig te houden. :)
Als de boel toch al uit elkaar moet, kan het maar beter in één keer goed!

Maar snel een nieuw verlanglijstje gemaakt en besteld:

  • alle ophangingsrubbers, incluis die voor antirollbar/schokdempers (+/- twintig stuks totaal, wish me luck...)
  • stuurstangeinden
  • pendelsteunen voor de antirollbar
  • fuseekogels onder en boven (4 in totaal)
  • gemengde ijzerwaren om de boel op z'n plek te krijgen en houden

Ik (of beter gezegd: het snel vermagerende spaarvarken) twijfel nog over veren en dempers, nog maar eens rustig over nadenken.


8354757512_f206540c59_k.jpg
Ook voor deze klus lage onderdeelprijzen (vergeleken met BMW), en de bestelling wéér binnen 48 uur in huis!

Het scenario 'auto schorsen om 'm rustig aan goed in orde te maken' wordt steeds waarschijnlijker, gelukkig hebben we sinds kort de ruimte voor 2 auto's met een logeerbehoefte...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

heeft die poes het elke dag weer druk...

Gelukkig is de frequentie verre van dagelijks, maar er komt 'wel eens' wat langs, ja...

Vrijwel alle katten zijn én nieuwsgierig én dol op kleine ruimtes; zo'n kartonnen doos wordt direct tot speeltuin gebombardeerd. Dit exemplaar heeft daarnaast nog een fetish voor plastic in het algemeen, en plakband in het bijzonder, en is dus niet weg te slaan als er weer een koerier voor de deur staat :)

donor bij kopen

Die donor zal op veel plekken dezelfde ellende/slijtage hebben als de mijne... Ik investeer nu vooral in slijtagedelen (remmen, ophanging, filters), die bij iedere oude Jag zo-zo zullen zijn, en heb gelukkig weinig grote 'niet-slijtzaken' die aan vervanging toe zijn. En daarbovenop: ik heb best een ruime garage, maar twee van die slagschepen achter elkaar gaat niet lukken!

Ik heb een mogelijke donor opgespoord in het oosten van het land, als die er volgende maand nog staat ga ik kijken of daar van valt te 'oogsten'. De hele wagen 'eventjes meenemen' is geen optie, ter plekke een dag in touw om te demonteren wat ik nodig heb is het meest waarschijnlijke scenario.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.