Ga naar inhoud

De A stijl isoleren


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Ik hoor bij tijd en wijle het nodige gekraak uit mijn A stijl als de kap dicht is. Donderdag 'moet' ik 1500 km naar Italie rijden; waarschijnlijk vanwege het weer in Duitsland en Oostenrijk grotendeels met de kap dicht (overal regen verwacht , behalve op de plaats van bestemming! :cool: ).

Ik dacht daarom vandaag ik kijk er nog eens naar. Demontage van de plastic delen van de A-stijl bleek simpeler dan gedacht (in totaal 4 schroeven!). Helaas had ik alleen een telefooncamera bij me zonder flitser, dus sorry voor de brakke plaatjes.

Nodig:

- 1 x kruiskopschroevendraaier (philips);

- dempingsmateriaal naar keuze; ik had nog wat bitumenmatjes liggen van de deurisolatie die ik heb opgeknipt);

- muziekje;

- biertje.

De A-stijl dus:

7343253168_4b12b73f09_b.jpg

Om al het plastic te demonteren zijn slechts de volgende stappen nodig:

1. Open het dak. Anders heb je echt te weinig werkruimte;

2. bij iedere zonneklep zitten twee kruiskopschroeven bij de scharnierpunten. Door per klep die twee schroeven los te draaien demonteer je de kleppen.

7158047035_491dc81b99_b.jpg

3. Het bovenste deel van de A stijl zit verder uitsluitend vastgeklikt. Boven aan is een uitgewalste plaat waar de bovenkant op rust, aan de zijkant zit het vastgeklikt aan de twee delen naast het raam. Kijk aan welke kant je die klikverbinding het verst uit elkaar kunt trekken en zet daar wat door. Dan schiet het aan die kant los en kun je het aan de andere kant ook los maken. Vervolgens trek je het bovenste deel recht naar achteren en is het los;

4. stekkertje van de interieurverlichting even los maken: je hoeft uitsluitend aan beide kanten even te knijpen.

Dan heb je een kaal middenstuk en een los stuk plastic van de bovenkant:

7343253506_d3551427b0_b.jpg

(bovenaan zie je ook het omgewalste deel waarop het bovendeel rust)

7158047331_55671ab4cd_b.jpg

(schuimrubber rondom de lamp is de enige geluidsisolatie in de hele A-stijl!)

5. De twee plastic zijkanten zitten nergens geschroefd of met clipjes vast. Net als het middenstuk zijn ze bovenaan over de omgewalste delen geschoven en onderaan gaat het lipje op de foto linksonder in het sleufje in het dashboard op de volgende foto. Je kunt ze er met een beetje beleid dus zo uittrekken.

7158047705_8b0eab6727_b.jpg

7343254148_99cc84c314_b.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

  • Administrator

6. Vervolgens heb ik de plastic delen op veel plaatsen aan de binnenkant van wat geluidsdempend bitumen voorzien:

7158048139_fefa00977a_b.jpg

Dat heb ik trouwens ook gedaan aan de buitenkant / onderkant waar het plastic het dashboard raakt. Doordat je daar een vrij hoge rand hebt, kan daar nog best wat in zonder dat je er iets van ziet.

7. Ook de metalen delen (met name waar je ziet dat er contact is met de plastic delen):

7343254268_ab7d15f617_b.jpg

(wat je hier door de slechte foto niet ziet is dat ook op het randje metaal aan de zijkant naast de voorruit van onder naar boven bitumen zit).

Ik heb op het metaal vooral geplakt aan de bovenkant, op de hoeken en kleine stukjes aan de zijkanten.

8. Op de delen waar het bovenpaneel in de zijpanelen klikt heb ik nog Tesa tape (met zo'n gweven structuur) geplakt om plastic op plastic frictie te voorkomen.

9. Vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten en je biertje opdrinken ...

Dit was in de categorie "baat het niet dan schaadt het niet". De eerste tekenen zijn toch goed: als je op de plastic delen klopt klinken ze veel minder hol en steviger. De eerste 50 km lijken te laten zien dat de A stijl nu net niet volledig kraakvrij is, maar ik lijk wel zeker 90% kwijt te zijn ... :clapping:

Uitgebreidere testresultaten volgen na een paar duizend km Italie ... ^_^

Link naar reactie
  • Administrator

op de plastic delen klopt klinken ze veel minder hol en steviger.

Klopt heb hetzelfde gedaan en als je de zonneklepjes omhoog laat klappen klinkt het wat degelijker.

Veel plezier in Italie, wij moeten nog 6 weekjes wachten

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.