Ga naar inhoud

Piepje achter bestuurdersstoel? --> Check "Kofferdekselstelschroefrubbertje"


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Omdat sommige dingen na heel lang zoeken heel simpel kunnen zijn het volgende:

Ik ging gisteren bij een vriend langs die sinds een paar maanden een Z4 heeft, maar zich stoorde aan een piepje dat vooral optrad bij rijden over klinkerweggetjes. Het piepje zat achter de bestuurdersstoel en was te horen met de kap open en dicht. Na een aantal voor de hand liggende oorzaken (windscherm, kap, klapding eronder om 20l bagageruimte extra te hebben, etc.) uitgesloten te hebben keek ik eens naar de veren waarop het kofferdeksel rust. Het viel op dat de stelschroef links verfslijtage vertoonde. Metaal op metaal dus. Even rechts gekeken en daar had de stelschroef een dopje (volgens ETK € 0.42 p/s). Stelschroef links wat lager, dopje erop en we konden weer de klinkers uit de straat trekken, zonder piepje ... :clapping: Nu nog even een dopje bijbestellen voor rechts ...

Blootliggende stelschroef (rood) en los dopje:

7190066044_34da324b98_b.jpg

Zoals het hoort:

7190066392_c1ba0c2399_b.jpg

Dus voor iedereen die een muis aan boord lijkt te hebben: kijk even of beide dopjes er nog wel zijn ...

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mis er eentje links, erger me al 5 jaar aan irritant gepiep, gaf windscherm de schuld.

Heb er even ducktape om gedaan, kan ik vandaag testen

Link naar reactie
  • Administrator

^ Ik ben heel benieuwd naar de testresultaten. Keep us posted!

Ik dacht zelf ook nog als "surrogaatdopje" aan zo'n plakviltje voor onder stoelpoten enzo. Niet omdat ik de aanschaf van grofweg EUR 0.42 te groot vind, maar omdat ik daarvoor wel twee keer naar de BMW dealert moet (BMW Amsterdam: "Nee sorry meneer, ALLE onderdelen moeten tevoren betaald worden, anders blijven wij er straks mee zitten." )

Link naar reactie

Vandaag getest, slechte wegen zat hier in de Eifel.

Windscherm piept nog, maar minder herrie dan voorheen, dus een deel moet uit de kofferruimte gekomen zijn.

Ook ik heb niet veel zin 2x naar de dealer te rijden (totaal minstens 90 km) dus ga wel eens bij de bij de dhz naar een dopje zoeken.

Link naar reactie
  • Administrator

Nou mooi man! Draadje niet voor niks geopend dus ... Ik weet niet hoe je kofferbakdeksel de afgelopen vijf jaar gelegen heeft, en je hebt er ongetwijfeld zelf al aan gedacht; maar vergeet niet de stelschroef waar het nieuwe dopje op komt even opnieuw af te stellen zodat het deksel ook met het nieuwe dopje vlak ligt. Dat doe je met een maatje 8 dop / steeksleutel/ etc. Ik zou een dopsleutel gebruiken omdat je weinig ruimte omhoog hebt ...

Link naar reactie

Geen zorgen, komt in orde. Wel typisch dat beide links missen. Productie foutje?

Voor zover ik weet heeft dat dopje er nooit links opgezeten.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik voel een groupbuy aankomen ... :lachen: I Mijn 3.0i heeft ze wel aan beide kanten, maar ik weet natuurlijk niet of de linker er af fabriek al heeft gezeten. Wat mij opvalt is dat het dopje links vooralsnog bovenmatig vaak bij 2.5i's lijkt te missen (de ZZZZ van mijn goede vriend (die op de foto's) is een 2.5i, Rob en EzZzy hebben ook een 2.5i) ... :blink: Misschien is dit dopje geen onderdeel van de standaarduitrusting van een 2.5i en was het voor de 2.5i een optie? :party:

Link naar reactie
  • Administrator

Genoemde vriend heeft inmiddels een los exemplaar bij Renova Breda weten te bestellen. Die doen dat dus wel per stuk ... :thumbup:

Link naar reactie

Vond nog zo'n dopje dat ze vroeger in een portier deden om een gat te dichten na tectileren.

Past perfect, en na een korte proefrit geen enkel piepje.

Mocht nog iemand die originele dopjes niet per stuk kunnen krijgen, ik wil er dan wel 2 overnemen.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • Administrator

Het was een typisch gevalletje met zijn tweeen zie je veel meer dan in je eentje en sluit je veel sneller oorzaken uit. Heel simpel, maar leek me zonde om andere mensen met een muis aan boord de oplossing te onthouden ...

Link naar reactie

^: "Nee sorry meneer, ALLE onderdelen moeten tevoren betaald worden, anders blijven wij er straks mee zitten." )

tjonge jonge wat een gedoe,ik bel mijn "mannetje" bij de dealert en die besteld het gewoon voor me.

(ik ken hem natuurlijk wel al jaaaaaren)

Link naar reactie

Is hier op 't wat plattere land heel gewoon: bel dealer, geef onderdeel door en krijg een telefoontje wanneer het onderdeel klaar ligt. :thumbup:

Werkte zowel bij de BMW dealer -waar ik nog nooit geweest was- als bij de andere autobedrijven hier in de buurt. :clapping:

Ben er super blij mee, scheelt een hoop heen-en-weer gerij :P

Link naar reactie

platteland rules :punk:

alhoewel wij er op de werf voorzichtig mee zijn hoor,een onbekende moet toch wel even een mail sturen met naam adres etc,we hebben idd eea op de plank liggen wat nog opgehaald moet worden.

ik kan het wel begrijpen,maar voor bekende klanten is het natuurlijk geen probleem.

Link naar reactie

Nou, daar probeer ik ze hier in Amsterdam toch ook al een jaar of drie toe te verleiden, maar zonder enig succes tot dusverre ... :muur:

Dat is vreemd. Ik bestel hier vaak telefonisch onderdelen die ik dan ophaal nadat ze me een SMS sturen als ze binnen zijn. Nooit vooraf betalen. Hebt vrienden of niet.....;-)

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.