Ga naar inhoud

Wintersport met de zzz(z)


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Vraagje: wie is er wel eens met de zzz(z) op wintersport geweest en ben je toen nog specifieke aandachtspunten tegen gekomen?

Heb je bijvoorbeeld je set up nog aangepast (bij verlaging en / of spacers), hoeveel sneeuwkettingen had je bij je (voor BMW en voor achterwiel aangedreven auto's in het algemeen lees je zowel 2 als 4)?

Kortom, wie heeft welke ervaringen? <_<

(Dat je winterbanden met een fatsoenlijk profiel nodig hebt spreekt voor zich.)

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Lata ik het dan speciaal voor jou herformuleren: ben je wel eens met de zzz(z) door een besneeuwd bergachtig (dus buiten Nederland) gebied gereden, eventueel zonder uitstappen? <_<

Link naar reactie

a) heb geen ervaring met Z3

:rolleyes: Of je problemen kunt verwachten hangt sterk af van je bestemming.

Op de pakweg 900-1000 km snelweg heb je dezelfde problemem als je in nederland zou hebben met sneeuw. Meestal ligt er geen sneeuw <_< en bij sneeuwval wordt er goed geveegd gestrooid. Bij plotselinge hevige sneeuwval heb je dezelfde problemen als andere autos.

Belangrijker is je eindbestemming, dus de laatste 20-40km. Zijn die wegen/weggetjes goed begaanbaar? Rijd je over veelgebruikte (goed onderhouden) wegen of een weggetje naar the Middle of Nowhere?

Het venijn kan zitten in de laatste 20-100 meter bij een oprit naar je hotel als daar nog niet geschoven/veegd is etc.

Moraal: Zit je in het centrum van een gemakkelijk bereikbaar dorp, heb je in principe nooit problemen.

Je wagen een paar cm verhogen lijkt niet nodig te zijn, Als je wil verhogen ivm te verwachten barre onmstandigheden, doe het dan met 20cm of zoiets.

Link naar reactie
  • Administrator

^Mohikaan, dank voor de tips. Algemene ervaring met rijden in wintersportgebieden heb ik genoeg en het zijn inderdaad de laatste km's en soms zelfs de laatste meters die tellen. Maar het gaat mij specifiek om tips / ervaringen / aandachtspunten ten aanzien van het rijden met een Z3 / Z4 in zulke omstandigheden (afgezet tegen rijden met bijvoorbeeld de afgelopen jaren een Saab 9-3 / Volvo 940 / Volkswagen Golf / Nissan Almera, etc., etc., etc.).

Link naar reactie

Hoi,

Lijkt me geen probleem om met een z3/z4 naar de wintersport te gaan.

Winterbanden zijn van zelfsprekend idd, daar kwam ik vorige winter hier in NL ook overal mee door de sneeuw in de z3 Coupe!

Even kijken of er sneeuwkettingen op kunnen/mogen, staat dacht wel iets over in de handleiding van je auto!

Anders ga je voor de spikes-spider, die kunnen overal op! http://www.spikes-spider.nl/

Als je toch maar met twee personen gaat dan is het vliegtuig nog een hele goede optie, reistijd is lekker kort en geen last van slechte weersomstandigheden en files onderweg.

Kostentechnisch is het ook te doen. Eindhoven/Innsbruck was circa 225,- euro p.p.meen ik me te herinneren.

Ligt natuurlijk aan je woonplaats of vliegen handig is, maar van Rotterdam, Eindhoven en ook Schiphol vliegt transavia op Innsbruck . Is echt top!

Greetz Maarten

Link naar reactie

Toen ik vorig jaar per ongeluk eind november met mijn z3M coupe in de sneeuw terecht kwam en een hellinkje moest nemen vanaf een parkeer terrein heb ik wel peentjes zitten zweten. Trucjes als in de tweede versnelling wegrijden ed boden geen soelaas, uiteindelijk dan maar achteruit omhoog. Vooruit blijf tie alleen maar kwispelen.

Daarna bij elke rotonde opnieuw bal en toen moest ik de oprit van mijn garage nog nemen. Ik zag de deurstijlen van de garage deuren akelig dicht bij mijn achterspat borden voorbij komen, ik heb hem toen dus maar lekker buiten laten voor de deur en gehoop op betere tijden. Gelukkig begon het 's nachts als een gek te dooien, dus de volgende ochtend weer in zijn stalletje gezet.

Nee ik werd er niet vrolijk van. Nu had ik natuurlijk geen winter banden en was uberhaupt vergeten hoe je dat ook alweer doet met een achterwiel aandrijver, de daily heeft wel voorwiel aandrijving en winter banden.

Nee het was, in mijn ogen, no fun.

Nu zeggen ze dat alles went maar mijn coupe-tje blijft bij sneeuw en ijzel lekker binnen (ook beter voor het pekel gehalte) en naar de wintersport doen we met easy jet, kleine 150 euri pp naar Geneve......en op de plaats van bestemming rij je toch niet, dan ga je skieen.

Maar moraal, als je het leuk vindt dan moet je gewoon doen en dan zijn de tips van de baron de juiste.

Link naar reactie
  • Administrator

Iedereen dank voor de tips. Winterbanden heb ik en ik zal een schepje en wat tapijt meenemen. Het is niet omdat ik per se met de ZZZZ wil gaan, maar in mijn vriendenkring zijn de meer voor de hand liggende rides dit jaar weg gevallen. Dat wordt dus waarschijnlijk met zijn 6-en met een bepakte en bezakte Volvo 940 en mijn Z4 puur voor de extra zitplaatsen.

Maar als ik het goed begrijp; nog niemand hefet echt wintersport ervaring met de zzz(z) en bijvoorbeeld zijn verlaagde zzz(z) weer iets verhoogd / spacers er afgelate met het oog op bijvorobeeld vrijloop van banden met sneeuwkettingen.

Iemand verder (op andere auto's) ervaring met die Spikes Spider (goede tip Maarten, dank!). de meningen op internet zijn nogal wisselend en ze zijn bepaald niet gratis.

Link naar reactie
  • Administrator

Gewoon op de zomerbanden naar Winterberg met droog wegdek om de volgende ochtend tot de ontdekking te komen dat er 20cm sneeuw was gevallen. :rolleyes:

Dat was erg lachen kan ik je vertellen. Een hoofdschuddende Duitser die naar mijn banden keek, dacht daar toch echt anders over :thumbup:

Link naar reactie

Ik heb wel ervaring vorig jaar met m'n Z4 op stalen wintervelgen + banden :rolleyes:

Was echt heel goed te doen, zelfs toen de sneeuw zo hoog lag dat m'n bumper een sneeuwschuiver was geworden bleef de Z grip houden. Had toen geloof ik 4x 205/45/17" banden. Was gewoon een "normaal" merk band en was ook al 2e hands.

Veel profijt van gehad. Zelfs op glade wegen sloeg de ESP niet in... je moet ook wel rijden alsof het winter is ... dus volgas weg bij stoplichten nee ... en voor een scherpe bocht de snelheid er uit.

Link naar reactie
Heb je bijvoorbeeld je set up nog aangepast (bij verlaging en / of spacers), hoeveel sneeuwkettingen had je bij je (voor BMW en voor achterwiel aangedreven auto's in het algemeen lees je zowel 2 als 4)?

Sneeuwkettingen moeten alleen op de aangedreven wielen toch? Zou het nooit op de voorwielen doen als het niet hoeft, want wanneer je op 'schoon' asfalt komt glijd je zo door (ervaring met een 605, was niet prettig :rolleyes: )

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo,

Ik ga tijdens de winter verschillende keren per jaar met de ZZZ QP de Italiaanse Alpen in. Al vaak op besneeuwde steile wegen gereden en nooit de sneeuwkettingen hoeven te gebruiken. Winterbanden zijn wel een must. Gouden tip: kalm blijven, tractiecontrole uitschakelen en gedoseerd gasgeven. En niet vergeten te genieten!

Koen

Link naar reactie

Vorig jaar genoeg kunnen oefenen in Nederland toch?

Winterbanden en hardtop erop en gaan met die Z.

Sneeuwkettingen alleen om je aangedreven wielen dus bij een Z om de achterwielen.

Monteer ze goed en je kunt nog makkelijk 80 km/uur rijden indien noodzakelijk.

De rest hangt af van de chauffeur en ervaringen.

Link naar reactie
  • Administrator

@Koen; dnak voor je antwoord, goed om even te horen dat er ook mensen verder dan Nederland zijn geweest met de ZZZ(Z) in de sneeuw.

@Phantom: het is de volgauto; alle troep zit in en op een grote Volvo, maar daar passen geen 6 man in.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.