Ga naar inhoud

Bekende Z3 Problemen Verzameld


ad k

Aanbevolen berichten

Een poging om een handleiding samen te stellen voor de aspirant Z3 koper...............aanvullingen correcties welkom.

Update : 22 Dec 2010, belangrijkste opmerkingen hierna genoemd in de reacties zijn in deze tekst al verwerkt.

Je hebt besloten om maar eens naar een BMW Z3 te gaan zoeken, komt de vraag waar moet ik allemaal op letten en wat zijn veel voorkomende problemen. Vele zijn je al voorgegaan maar als je gaat zoeken kun je relatief weinig vinden wat je direct op weg helpt. Vaak gaan mensen dan toch maar met beperkte voorkennis zoeken, worden op slag verliefd op een auto, en komen de gebreken later naar voren als ze de auto al in hun bezit hebben. Dit vaak omdat ze niet goed voorbereid zijn en ze tijdens hun zoektocht niet wisten waar specifiek naar te kijken.

In het algemeen is een BMW een weinig onderhoudsgevoelige auto, zeker als het onderhoud volgens het boekje is uitgevoerd, de bekende inspectie 1 en 2.

Er zijn ook bekende problemen bij een BMW Z3 die ik hierna zal beschrijven. Er moet uiteraard vermeld worden dat al deze problemen niet bij alle Z3-tjes voorkomen en het moet je zeker niet afschrikken om voor een Z3 te gaan maar moet een overzicht geven van wat er mogelijk mis zou kunnen zijn zodat je er naar op zijn minst aandacht aan kunt schenken.

Keuze maken van wat je belangrijk of mooi vind:

Roadster of Coupe (QP).

Small of Widebody.

Oriënteer je goed op wel of geen facelift.

Er zijn voor en tegenstanders van de faceliftmodellen maar die keuze moet je voor jezelf maken.

bmw20z320pre20en20facel.jpg

Welke motoren zijn de BMW Z3 toegepast.

welke20motoren20zijn20i.jpg

Motorkeuze 1.8 (4 cil) -1.9 (4 cil, 2 versies) – of 6 cil 2.0 - 2.2 - 2.8 - 3.0.

In aanschaf is de 1.8 of 1.9 een stuk goedkoper waardoor je vaak een auto koopt met minder km en meer opties voor minder geld. Een 1.9 is best top en komt in het dagelijkse verkeer zeker niet te kort en op een leuke bochtige weg raakt ook een 2.8 deze zeker niet kwijt. Het geluid van de 6-cilinders is echter geweldig. De meesten zullen een 6 cilinder adviseren, het gaat niet om de sprintjes of het racen maar het rijdt gewoon een stuk soepeler. Juist bij rustig rijden met lage toeren merk je het verschil. Als je dan voor een 6 cilinder gaat ga voor de 2.8 (of meer uiteraard). Het verschil in verbruik met de 2.0 en de 2.2 is te verwaarlozen

Welke opties

Ten eerste wil je een complete auto met alles erop zoals je hem zou willen of wil je juist aan de auto gaan sleutelen en hem helemaal naar je zin ombouwen.

Probeer altijd te gaan voor airco, stoelverwarming en rolbeugels, omdat dit later toch vaak een gemis is en waar je bij aankoop niet altijd bij stil staat. Deze zaken zijn na aankoop moeilijk nog toe te voegen. Oh ja, en een must is lederen bekleding.

Zit er een klasse 3 alarm in (vaak vereist voor verzekering) en met name bij Duitse importauto’s is dit niet standaard ingebouwd.

Wil je in de winter doorrijden dan is een hardtop zeker aan te raden en zit er geen hardtop bij en je wilt die later wel aanschaffen controleer dan of er wel een hardtop voorbereiding in de auto zit. Hardtops worden namelijk veel aangeboden maar vaak zit er geen voorbereidingsset bij en deze zijn gebruikt moeilijk te vinden en nieuw erg duur.

Bekende Z3 problemen, zaken waar je op moet letten

Algemeen:

 Is de onderhoudhistorie van de auto bekend en gedocumenteerd.

 Is er niet te veel steenslag op voorbumper & motorkap want de lak is vaak beschadigd door opspattende steentjes.

 Is voorruit niet beschadigd. (De voorruit is van een zacht soort glas en er springen gemakkelijk stukjes af.)

 Is de auto droog van binnen en ruikt het interieur niet muf (kan lekkage/vocht aanduiden)

 Zijn de spiegelvoetjes niet gecorrodeerd en zijn de spiegels in te klappen.

 Werkt de afstandbediening van de auto en ontgrendelen alle deuren, achterklep en kofferruimte.

 Zijn de stoelwangen erg versleten door het in- en uitstappen (lage km stand en erg versleten stoelwangen geeft reden tot nadenken).

 Werken alle individuele speakers in de auto, ook de tweeters in de deuren.

 Gaan de portierramen soepel en zonder bijgeluiden open en dicht.

 Werkt de elektrische verstelling van de stoelen

 Gaan alle lampjes op het dashboard branden als je het contact aanzet.

 Gaan alle lampjes uit nadat de motor is gestart.

 Schakelt de auto soepel in de eerste versnelling.

 De M43 (1.8) motor heeft vaak last van olielekkage langs de voorkant bij de kop.

 Zijn de banden in orde en met name de achterbanden want die slijten harder als gevolg van de camberstand en omdat dit de aangedreven wielen zijn.

 De achteras bij bepaalde typen (met hoog vermogen) wil nog wel eens loskomen van de aanhechting (puntlassen) onder in de kofferbak.

Ramen

De elektrische ramen kunnen wel eens moeilijk opengaan, schakelaar/motor kapot of raammechanisme droog. Is te verhelpen door het mechanisme te oliën. Vaak zie je wanneer de ramen gesloten (omhoog) zijn en de kap gesloten is toch nog een heel klein kiertje, maar ook dit probleem is makkelijk te verhelpen door het raam/rubber te verstellen.

Alarm, afstandbediening

Spontaan afgaan, motorkapschakelaar, interieurschakelaar, kofferbak schakelaar, stelmotors van deur kapot

Spiegels

De spiegelvoetjes willen nog wel eens corroderen, maar dat zie je vaak al van verre. De corrosie rond de spiegelvoetjes is een klein probleempje omdat ze niet los te bestellen zijn, je moet de hele spiegel vervangen. De spiegels gaan ook vaak van binnen corroderen. Daar zie je niks van, maar het gevolg is dat ze dan niet meer kunnen draaien. Als je ze dan toch wilt draaien, breken ze af. Ze breken ook wel eens spontaan af, eventueel met een beetje hulp van buitenaf. Nieuwe zijn tamelijk duur, 2e hands bijna niet te krijgen. Als je de spiegels wel kunt draaien, zijn ze gewoon in orde.

Vocht

Als de auto een vochtlucht heeft is dit het resultaat van vocht in het interieur. Onder de vloerbedekking is het dan vaak ook vochtig en loopt dan ergens water in de auto.

Dit kan zijn via kofferbak, portieren, passagiersruimte, A-stijl, kap of zelfs vanuit de motorkap. Als de waterafvoeren (A-stijl en kap) ergens verstopt zit kan het water ook hierdoor naar binnen lopen.

Ook vocht aan de binnenkant van de mistlampen komt regelmatig voor.

Stoelen

Het komt voor dat de bestuurder of bijrijderstoel bij stevig remmen niet goed verankerd zit en een klein stukje (1 cm of zo) naar voren komt.

Op zich wel mee te leven, maar relatief makkelijk op te lossen. Verder staan de (electrisch bediende) stoelen soms in de hoogste of laagste stand geblokkeerd.

Dit is vaak mechanisch en makkelijk op te lossen.

Radio

Inbouwen van niet BMW radio geeft soms speaker problemen. BMW heeft standaard geen ISO aansluiting en er moet altijd met een verloopkabel gewerkt worden als je een niet BMW radio in wil bouwen. Zit er een originele BMW radio ingebouwd is het belangrijk om de “Secrurity code” van de radio er bij te hebben. Als de radio zonder spanning komt te staan dan heb je de code nodig om de radio weer aan de praat te krijgen.

Verwarming

De verwarming van de Z3 is niet geweldig te doseren, een beetje een aan/uit knop dus.

Niet echt een probleem, maar wel een minpuntje. Soms werkt de verwarming niet goed ( ventilator werkt , en blaast iets verwarmde lucht ) vaak zit de oorzaak in het regel ventiel of kachelweerstand.

Benzine meter

Foute of geen aanwijzing, keramisch plaatje van de tankvlotter kapot, gehele vlotter moet vervangen worden

Spoorzoeken

De BMW Z3 zijn van zichzelf spoorgevoelig, hetgeen nog sterker naar voren komt door versleten draagarm rubbers (ophanging van de voorwielen) , of als er een verkeerde maat banden gemonteerd is.

Airbaglampje brand

Vaak zijn elektrische componenten losgehaald met het contact aan waardoor het airbag lampje gaat branden.

Dit kan ge-reset worden bij dealer of iemand met een mogelijkheid tot het uitlezen van de auto.

ABS DSC

Twee lampjes op het dashboard branden continu. De beide lampjes gaan tegelijkertijd soms (dus niet altijd) aan een na een tijdje rijden soms ook weer uit. Dit geeft aan dat het DSC+ASC systeem een probleem heeft en uitgeschakeld is. Kan alleen vuil zijn op een van de sensors maar kan ook op elektrische problemen duiden die behoorlijk in de papieren kunnen lopen.

Oranje motorlampje brand

Vaak geeft dit aan dat er in de lucht/brandstof verhouding iets niet goed is waardoor het lampje gaat branden. Oorzaken haarscheurtjes in de balg van de luchtmassameter of een vervuilde lambasonde.

Achterruit, softtop

Het cabriodak van een Z3 heeft een plastic ruitje. Let op krassen en loslatend stof langs de ruit.

Achterruit is kwetsbaar en breekt erg makkelijk beneden de 5 graden celcius, het is wel te vervangen maar is redelijk duur.

Beoordeel de kwaliteit van het achterruitje, helder, dof van het vele opvouwen en/of gescheurd.

Gordelspanners

De gordelspanners van de facelift modellen willen nog wel eens kapot gaan..reparatie lijkt eenvoudig maar is een hele klus.

Thermostaat, waterpomp

De waterpomp en de thermostaat zijn zwakke punten, vaak zijn thermostaat en/of waterpomp kapot.

Roest,

Geen bekend probleem, als er wel roest te bespeuren is dan zal dit te wijten zijn aan een slechte schade herstelling.

Verlichting

Interieurverlichting (dashboard) vaak zijn lampjes kapot. Van de hoofd lichtschakelaar is vaak dimfunctie van dashboard verlichting defect.

Versnellingsbak

Bekend probleem is dat de versnellingsbak soms zwaar schakelt en moeilijk in de eerste versnelling te krijgen is bij een koude bak.

Bij het schakelen in de lagere versnellingen hoor je soms een duidelijke klak als je dat niet heel zorgvuldig doet wat aangeeft dat de hardyschijf of koppelingsschijf niet meer goed is.

Motortype 4 cilinder.

Koelvloeistof verlies bij 4 cilinders, is natuurlijk niet te controleren als je voor een auto gaat kijken.

Sensoren, luchtmassameter

Er zitten vele sensoren in de Z3 die soms wel een defect gaan zoals ABS sensoren, nokkenassensor etc. De luchtmassameter wil ook nog wel eens problemen geven waardoor de motor niet netjes meer loopt.

Specifieke problemen bij bepaalde modellen of uitvoeringen:

Motortype S50 – S54.

Hiervan is bekend dat de vanos-boutjes kunnen afbreken, deze altijd preventief vervangen (is een service recall voor geweest). Lagerschalen dienen preventief vervangen te worden bij 80.000Km. Ook oliepomp wordt vaak preventief vervangen als er nieuwe lagerschalen ingaan. S50 is opgevolgd door S54.

VANOS ratel

De rubberen VANOS ringen van de zespitters zullen bij het ouder worden allerlei problemen veroorzaken. Onregelmatige stationairloop voor de dubbelvanossen en een "sticky transfer" van laag naar hoog voor de single vanos. De reparatie is vrij duur. Het verschil tussen enkel en dubbel Vanos is op het kenteken te zien, de single is 141KW de dubbel is 142KW.

BMW Z3 /M/ uitvoering

Bekend probleem is los zittende differentieel ophanging. Door het grote vermogen van deze uitvoeringen worden de puntlassen in de achterbak losgetrokken.

Coupe (QP):

Kijk of het derde remlicht, de achterruitverwarming en de achterruitenwisser werken. Indien een van deze drie niet werken kan er een kabelbreuk in de kabel van auto naar achterklep zitten.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Er zijn weleens mensen voor wie zelfs een :thumbup: tot de mogelijkheden behoort, maar die noem je niet?

In dat geval is er een M-motorblok type (ik vergeet steeds welke) dat gevoelig is voor lagerschaalschade.

@RvE: zelf even vertalen.

Link naar reactie
In dat geval is er een M-motorblok type (ik vergeet steeds welke) dat gevoelig is voor lagerschaalschade.

motortype = S50. Hiervan is ook bekend dat de vanosboutjes kunnen afbreken, deze altijd preventief vervangen (is een service recall voor geweest). Ook oliepomp wordt vaak preventief vervangen als er nieuwe lagerschalen ingaan.

opgevolgd door S54, dit is de facelift Z3 :thumbup: maar zeer beperkt verkrijgbaar (en nog behoorlijk aan de prijs). Ook toegepast in Z4 :) .

Link naar reactie

We zijn goed bezig....laat de opmerkingen en aanvullingen maar komen.....we zullen er hopelijk wat mensen mee op weg helpen.

En ja natuurlijk zijn er ook //M-etjes......ik vond het al heeeeeeel stoer van mezelf dat ik de QP genoemd had :schater: ik dacht dat de //M geen problemen kende :thumbup:

Wat zijn de specifieke problemen bij een //M........Wie?

Grroeten

Ad

Link naar reactie
Achterruitje breekt makkelijk bij 5 graden of lager

In de lijst op te nemen als : beoordeel de kwaliteit v/h achterruitje, helder, dof v/h vele opvouwen en/of gescheurd.

Ga proefrijden en doe 2 testen:

Bij wegrijden : Trap op de rem en laat de koppeling voorzichtig opkomen. Motor moet neiging hebben om af te slaan. Zo niet, is er een slippende koppeling.

Test 2 : rijd 80-100km op een ""vrije" weg. Haal beide handen van stuur en trap op de rem. Let op of de auto scheef weg trekt.

Link naar reactie

QP:

kijk of het derde remlicht, de achterruitverwarming en de achterruitenwisser werken. Indien een van deze drie niet werken kan er een kabelbreuk in de kabel van auto naar achterklep zitten (die kan Rogier dan weer voor je fixen)

De VANOS ringen van de zespitters zullen bij het ouder worden van de Ztjes meer voor problemen gaan zorgen. Onregelmatige stationairloop voor de dubbelvanossen en een "sticky transfer" van laag naar hoog voor de single vanos.

Niet echt een probleem, maar wel een verschil: nu we het over Vanos hebben, het verschil tussen single en double. Te zien aan de uitlaat als ie OEM is (wimpy size op een single vanos), maar vooral onder de kap waar de vanos zit natuurlijk:

dubbel

IMG_1334.JPG

enkel

IMG_6184.JPG

Ook op kentekengegevens te zien trouwens, de single is 141KW de dubbel is 142KW.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Een hele tijd terug heb ik een verzameling Howto's van dit forum gedownload, deze mogen zeker niet ontbreken in deze thread.

Goed bedoeld, maar je kunt m.i. beter gewoon naar het Z3 howto topic verwijzen;

  1. Niet iedereen zal alle howto's gelijk nodig hebben/lezen.
  2. Ze worden op het forum uptodate gehouden - je zip-bestand zou weleens een paar achterhaalde versies kunnen bevatten.
  3. Ze staan allemaal op het forum - ook mogelijke nieuwe die nog niet in het zip-bestand staan.

"Een hele tijd geleden" is ook relatief: we zijn er in janurai 2010 mee begonnen... :rolleyes:

Link naar reactie

Nog even wat (goed bedoelde) kritiek:

Je begint op een gegeven moment met motornummers te gooien (bij de Vanos ratel). Voor ons allemaal zo logisch dat niemand er problemen mee heeft. Leken in de Z3-motor-nummer-kunde (zoals ikzelf 6 maanden geleden) snappen er geen hout van..

Misschien ook even een lijstje maken met de motornummers gekoppeld aan de inhouden/series... Dat maakt een hoop duidelijk.

Het zou vooral mooi zijn, dat bij de bovenste post toe te voegen.. Heb je mooi alles bij elkaar...

Ik kan 't niet, want ik ken alleen de motor nummer van die van mezelf.. :wave:

Verder nog een Correctie:

Keuze maken van wat je mooi vind:

Roadster of Coupe (QP),.... Hmm.. Mooi?? Gewoon voor een QP kiezen..

Small of Widebody...?? Heb je die keuze ook direct gemaakt.. :schater:

Link naar reactie

Waarop letten bij aankoop?

Bij gelijkwaardige scores tussen 2 autos, kunnen de opties wel eens de doorslag geven.

Zelf zweer ik bij mn electrische dak :wave:

Heb een hardtop te koop. Is veel op gereageerd, maar niemand heeft de hardtop voorbereiding. :guitar:

Verder: zijn er rolbeugels bij en een windscherm?

Link naar reactie
Nog even wat (goed bedoelde) kritiek:

Ik zal tijdens de kerstvakantie even de eerste post aanpassen met alle opmerkingen die zijn gemaakt om het lekker bij elkaar te houden zoals voorgesteld.

Eerst even boodschappen doen en lekker eten :wave: ......allemaal fijne dagen toegewenst vanuit het zuiden. :guitar:

grrroeten

Ad

Link naar reactie
Ik zal tijdens de kerstvakantie even de eerste post aanpassen

Had vandaag al het gevoel dat ik kerstvakantie had en heb daarom de eerste post aangepast met alle "serieuze" opmerkingen <_<

Grroeten

Ad

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.