Ga naar inhoud

pimgmx

Member
  • Items

    2,986
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    145

pimgmx won de laatste dag op 11 december 2023

pimgmx had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Ja!
  • Geslacht
    Not Telling
  • Locatie
    zuidoost

Recente bezoekers van dit profiel

4,095 profielweergaven

pimgmx's prestaties

Bronze M member

Bronze M member (7/12)

513

Reputatie

1

Community antwoorden

  1. Als het wél lukt om te starten: heb je dan bij draaiende motor dezelfde symptomen, zoals de slecht werkende ramen? Zo ja: dan is een massa-/bedradingsprobleem plausibel, zo nee: dan is 't misschien tijd voor een nieuwe accu...
  2. Mocht je twijfelen over doe-het-zelven: het servicecenter van ZF in Delfgauw biedt absolute topservice. Het is het overwegen waard om te informeren wat die voor een servicebeurt vragen en dat te vergelijken met jouw kosten voor onderdelen/vloeistoffen...
  3. Een update voor 'project uitlaat': gisterem kon de V12 voor het eerst uitademen door het nieuwe systeem. Ik ben niet geheel ontevreden... 😇 WhatsApp Video 2023-12-04 at 18.38.11.mp4 WhatsApp Video 2023-12-04 at 18.41.59.mp4
  4. Een tag voor @DutchSpace, die rijdt een (nogal gemodificeerde) 2.8 Coupé met automaat....
  5. Bluetooth is waarschijnlijk te hoog gegrepen, ik zou 't sowieso proberen met een 'hard-wired' verbinding... Met wat voor uitleeshardware heb je het geprobeerd?
  6. Pre-facelift heeft inderdaad - meestal - alleen de ronde OBD-stekker in de motorruimte. Zie links bovenin de foto: Ik durf niet te zeggen of je deze kan benaderen (met verloopstekker) met zo'n generieke ELM327-module, voor onze Z3 gebruik ik een dedicated test-/diagnosekastje...
  7. Net zoals mijn woning lijkt ook de roofkat een project-zonder-einde te worden... 🤔 Na een tijd stilstand (want druk met woning, nieuwe baan en andere prioriteiten) werd me gevraagd of ik de XJ-S uit logeren wilde sturen. Doel: een 3D-model creëren van motorruimte en onderstel, om op basis daarvan een geoptimaliseerd uitlaatsysteem voor Jaguars V12-motoren te ontwerpen en bouwen. Het idee sprak me aan, de man achter het concept bleek sympathiek en na een werkplaatsbezoek om het vlees in de kuip te testen is de auto op transport gegaan. Een kleine 5.000 foto's en omgerekend weken aan computertijd later was het 3D-model klaar. Hierna kon het échte ontwerpen pas beginnen... 😱 Het systeem is met akelige toleranties ontworpen: voor iedere cilinder is de afstand van uitlaatklep tot uitlaattip met een marge van een potloodpunt(!) gelijk! Na alle theorie is nu eindelijk de praktijk aan de beurt: onderdelen bestellen, fabriceren en assembleren.... Spruitstukflenzen in 10mm RVS Halffabrikaten voor de spruitstukken Het eerste spruitstuk is zo goed als af... ... en past dankzij al het meet- en rekenwerk vooraf perfect! Oplevering van mijn auto met prototype-uitlaatsysteem kan nog wel even duren: er moet eerst nog vanalles geassembleerd worden. Tweede spruitstuk, de constructie van de over-axle pipes, om maar wat te noemen. Daarna testen tegen de extreem strikte standaarden van de ontwerper en waar nodig aanpassen vóór de vierwieler weer mijn kant op komt...
  8. Wij waren daar eind augustus: het westen van het land (waar o.a. Bled ligt) heeft relatief weinig te lijden gehad. Véél ontwordelde bomen, maar verder weinig schade aan infrastructuur. En als je toch in die contreien bent, is dit misschien een aardig intermezzo: https://potniski.sz.si/en/motorail/
  9. Het 'kantelpunnt' OBD1-OBD1 en 2 valt ongeveer gelijk met de Z3-facelift tenzij ik me vergis. (onze '97er heeft alleen die ronde OBD1-poort) Precies! @pinnoes1 In gaten van die ronde schijf zitten elektronische contacten, die wil je niet permanent aan de elementen blootstellen... Mijn suggestie: een (gebruikt) deksel voor die OBD-poort aanschaffen, de poort schoonmaken met contactspray en het deksel erop!
  10. Tweede foto ziet eruit als een oldschool OBD-poort? 🤔
  11. (hardop denkend, want heb een Z3, geen Z4) Die binnenverlichting zal niet continu branden lijkt me, en moet dus ergens door geschakeld worden. Vaak is dat een (micro-)schakelaar op of bij de scharnieren van het kofferdeksel, heb je de schakelaar al gecheckt?
  12. Ik heb geen hands-on ervaring met alarm/afstandbediening, dus helaas geen concrete tips voor je. Wél kan je een VIN-decoder gebruiken om te zien met welke specificaties jouw Z3 geleverd is, bijvoorbeeld https://www.mdecoder.com/. Met wat geluk geeft dat uitsluitsel over wel/geen op afstand bedienbare CDV....
  13. Heb je daar foto's van? Maakt het meedenken een stuk makkelijker!
  14. Kan je wat preciezer vertellen wat je hebt gedaan? Draadbruggen in de verschillende zekeringhouders als 'vervanging' van de zekeringen, of verbinding gelegd tussen de verschillende zekeringhouders?
  15. De impact op een niet-geblazen motor is bij alleen ECU-tuning meestal beperkt. Verschillende tuningboeren claimen voor die 1.9i een verbetering in koppel en vermogen van <10%, waarbij de getalletjes uitgaan van optimale omstandigheden/staat van onderhoud. Of je de impact van chiptuning van een 1.9 in dagelijks gebruik ook gaat merken durf ik niet te zeggen, maar met een prijskaartje van EUR 2-300 is de investering relatief te overzien. Perfornance-ingrepen als andere nokkenassen of een minder restrictieve uitlaat kosten een veelvoud van dat bedrag... In dit clipje wordt een stuk meer aangepakt dan alleen de ECU, en is de 'winst' ongeveer 10% in performance. https://zroadster.org/threads/all-you-need-to-know-about-z3-tuning.49081/
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.