Ga naar inhoud

verstelbare stoelen [electriche]


Aanbevolen berichten

  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

wel overigens 'luster', maar daar kun je dan weer diverse kanten mee op:

luster > stof , dunne stof bestaande uit fijne wol of halfwol, Eng. lustre

luster > kroonluchter

luster > lustre, dunne stof, wol

Link naar reactie
Ik kan het Limburgse woord voor lutser niet vinden.... :schater:

Wat zegt het woordenboek bij "pikkepuuner"? (da's Maastrichts)

Link naar reactie

pikke > pikken

pikke > graaien, gappen

pikke > eten

pikke > gappen, graaien

pikkeduuster > pikdonker

pikkel > poot, staander

pikkel > staander, poot

pikkenere > vitten, Fr. piquer

pikkenere > kwetsen, vitten, Fr. piquer

pikker > kieskeurige eter

pikkuur > spuitje, inspuiting

Ik vrees dat er voor Maastrichts dan weer een ander woordenboek nodig is....

Link naar reactie
Ik vrees dat er voor Maastrichts dan weer een ander woordenboek nodig is....

Nee, hoor. Pune staat er ook in (met 1 "u"):

pune > kussen , zoenen

Ik ben geen Maastrichtenaar, dus dan denk ik maak alles maar heel laaaaangk als je het schrijft. :ok:

Link naar reactie
Ik ben geen Maastrichtenaar, dus dan denk ik maak alles maar heel laaaaangk als je het schrijft. :ok:

Samengevat: Limburgs is een raar taaltje en lijkt wat op Nederlands met een zachte G en extra klinkers; Maastrichts is Limburgs met nog meer extra klinkers. Begint aardig op Fins te lijken..... :blink:

Link naar reactie

ik denk dat dit allemaal mooi on topic is en dat degene de het topic gestart is erg blij is met onze bijdrage om zijn probleem op te lossen :ok:

erg leuk dat woordenboek, ik denk overigens dat lutser een erg goed ingeburgerde Limburgse term is! thans klinkt erg limbonees.

Link naar reactie
ik denk dat dit allemaal mooi on topic is en dat degene de het topic gestart is erg blij is met onze bijdrage om zijn probleem op te lossen :blink:

Smidje is zelf ook Limbo als ik me niet vergis, daarbij was het antwoord op zijn vraag in post 8 al gevallen :ok:

erg leuk dat woordenboek, ik denk overigens dat lutser een erg goed ingeburgerde Limburgse term is! thans klinkt erg limbonees.
"Loetsjer" zou een mooi Limburgse versie van Lutser zijn. :angry:
Link naar reactie

Ook ROFL: mijn ex (uit st geertruid, heel zuidelijk) noemde een kruiwagen "Sjoepkar".

Link naar reactie

Sjoepkar is idd Limburgs voor kruiwagen.

Leuke is dat ieder dorp, "durp" een eigen woord heeft voor alles.

Sjupker

Kruuker

Kruujwage

etc.

Blijft leuk dus :thumbup:

BTW

Hollanders kunnen een toelatingstest afleggen voor de "Limbo-stamtoafel" die aanstaande BLB meeting gevormd zal worden.

Enne, moppen over Jos Verstappen zijn echt not done ! :schater:

Link naar reactie
Sjoepkar is idd Limburgs voor kruiwagen.

Leuke is dat ieder dorp, "durp" een eigen woord heeft voor alles.

Sjupker

Kruuker

Kruujwage

etc.

Blijft leuk dus :thumbup:

BTW

Hollanders kunnen een toelatingstest afleggen voor de "Limbo-stamtoafel" die aanstaande BLB meeting gevormd zal worden.

Enne, moppen over Jos Verstappen zijn echt not done ! :schater:

Hoe heten "aalbessen" bij jullie in het lokale dialekt? Die vond ik ook zo geweldig... :wave:

Link naar reactie
Sjoepkar is idd Limburgs voor kruiwagen.

Leuke is dat ieder dorp, "durp" een eigen woord heeft voor alles.

Sjupker

Kruuker

Kruujwage

etc.

idd, gewoon "sjurker" dus :wave:

Hoe heten "aalbessen" bij jullie in het lokale dialekt? Die vond ik ook zo geweldig... :thumbup:
"miemerte"?
Link naar reactie

Hei kumste kloar van ut lachu... :thumbup:

Dat kan vast iedereen wel vertalen... :schater:

Link naar reactie

Kunnen jullie ook naar het Kerkraads overschakelen, dat kan echt niemand het meer verstaan... :thumbup:

Link naar reactie
dat kan echt niemand het meer verstaan... :wave:

x2!!

Project in Heerlen gedaan, daar waren er genoeg van Kirchroa. Versta je alleen de Duitse delen van, op zich wel lachen, "heel groene Golf GTI" is bijvoorbeeld iets als "jans jeune jolf JTI". :wacko: ...maar toch minder als je in een projectoverleg zit en er ook collega's uit Amsterdam bij zitten :wave::thumbup:

Kirchroa-wiki:

Kirchröadsj

Van Wikipedia

Gank nao: navigatie, zeuke

Dit artikel is gesjreve in 't Kirchröadsj. 't Weurt gewaardeerd óm in dit artikel 't Kirchröadsj aan te hauwe of aan te gaeve welk anger dialek gebroek is.

't Kirchröadsj plat is 't Ripuarisch dialek dat i Kirchroa en umgaeving jekald weëdt. 't Liechent vöal op 't Ucher plat. De sjprechere van 't Kirchröadsj numme hun sjproach noeëts "Ripuarisch" mar ummer "Limburgsj", plat of jeweun Kirchröadsj.

:blink::wacko:

Link naar reactie

Ik geloof inmiddels dat ik van de gemiddelde zin in het Oost-Kirchiezisch meer versta dan van plat limburgs. Die stamtafel kan ik vergeten dus. Tenzij de inburgeringstest gewoon bier drinken betekent..... :thumbup:

Link naar reactie

Ach, missjien is dee Ome Lo waal zo eine die noa un paar beerkes opins plat kint kalle wie unne weltmeister. :drank: :ok: Doabie riet d'r unne Z3 coupe, dus dan is ut eigelik altied al gooht vollek! :kicking:

Trouwens is "tafel" op zijn Kerkraads niet "dusch"? ;)

Link naar reactie
Ach, missjien is dee Ome Lo waal zo eine die noa un paar beerkes opins plat kint kalle wie unne weltmeister. :drank: :ok: Doabie riet d'r unne Z3 coupe, dus dan is ut eigelik altied al gooht vollek! :kicking:

Reken maar: na een paar biertjes praat ik elke taal naar keuze. (Heb er nu al een paar op, vandaar dat ik het opeens lezen kon...) ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.