Ga naar inhoud

inlaatspruitstuk 2.5 op Bi-vanos M52B28 (2.8)


Coupe2.8

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
hoe kan ik aan zo een adapterplaat en inlaatcollector(m54) geraken voor mijn M52 TU motor ?

Ik heb hem besteld via Joerg van het BMWsyndicat-forum (zie link op eerste pagina)

Link naar reactie

Even een copy-paste van een ander forum waar ik eea bijhou:

Vanmiddag wel alvast even 2 uurtjes lekker ontspannen aan het sleutelen geweest ivm de montage van het inlaatspruitstuk. Viel me tot nu toe niet tegen, alleen kun je overal lastig bij. Dus nu zit iniedergeval alles los (behalve het gasklephuis), nu alleen nog alle randzooi eraf halen zodat het spruitstuk ook daadwerkelijk eruit gepakt kan worden. De injectoren heb ik net meteen even weggebracht om ze te laten reinigen, maar beter meteen even alles goed doen. Daarnaast nog even alle pakkingen etc nieuwe besteld bij de dealer voor de montage.

Het zal nog wel eventjes duren voordat het af is ivm weinig tijd etc, maar het begin is gemaakt.

Dit is de adaptor voor het gasklephuis die nodig is om het M54 spruitstuk passend te maken op de M52 motor. De adaptor heb ik in Duitsland bij iemand besteld die er een paar had laten maken voor zijn project:

4hw1c.jpg

24llbmb.jpg

10i77dc.jpg

Zo begon het:

1s19gj.jpg

De afdekkap van het inlaatspruitstuk eraf:

21opu3b.jpg

De airbox+ LMM + luchtslang eraf:

2f07pl5.jpg

Spruitstuk losgeschroefd + bekabeling en stekkers van de injectoren verwijderd:

2s0o70j.jpg

Brandstofrail los + injectoren eruit:

10x659s.jpg

Link naar reactie

Zou Zéér op prijs gesteld worden als je het Zo gaat bijhouden met dit fotoverslag Fabian... :mellow:

Die adapter is dus een onmisbaar en belangrijk element in Zo'n project, mooi gemaakt door die Duitser, maar daar Zijn Ze goed in.

Heb je ook een PeeKaa/koppeltest laten doen vóór de operatie?

Link naar reactie
Zou Zéér op prijs gesteld worden als je het Zo gaat bijhouden met dit fotoverslag Fabian... :mellow:

Die adapter is dus een onmisbaar en belangrijk element in Zo'n project, mooi gemaakt door die Duitser, maar daar Zijn Ze goed in.

Heb je ook een PeeKaa/koppeltest laten doen vóór de operatie?

Was wel van plan eea zo vast te leggen, dus ik post het direct als ik weer wat gedaan heb. Maar zal nog wel een weekje of 2 overheen gaan voor er vorderingen zijn denk ik.

Heb geen dyno gedaan. Hoeft van mij ook niet. Het gaat mij puur om de verandering van motorkarakteristiek. Ik vind de M52TU een heerlijke motor, maar voor het sportieve baal ik van het afbouwende karakter, het afgeknepen gevoel van de motor na de 4500 tpm. Door deze aanpassing wordt juist daar een verbetering voelbaar. En die zoek ik.

De veel gehoorde klacht over het ontzettende tegenvallende koppel bij lagere toerentallen na de aanpassing van het spruitstuk is juist bij de dubbel VANOS geen probleem. En met aanpassing van het M54 spruitstuk kennelijk helemaal niet. Verwacht er dus best veel van. En of ik nu 5pk of 20 pk erbij krijg maakt me niets eens zoveel uit, het gaat mij puur om het gevoel, het motorkarakter.

Link naar reactie
Heb geen dyno gedaan. Hoeft van mij ook niet. Het gaat mij puur om de verandering van motorkarakteristiek. Ik vind de M52TU een heerlijke motor, maar voor het sportieve baal ik van het afbouwende karakter, het afgeknepen gevoel van de motor na de 4500 tpm. Door deze aanpassing wordt juist daar een verbetering voelbaar. En die zoek ik.

De veel gehoorde klacht over het ontzettende tegenvallende koppel bij lagere toerentallen na de aanpassing van het spruitstuk is juist bij de dubbel VANOS geen probleem. En met aanpassing van het M54 spruitstuk kennelijk helemaal niet. Verwacht er dus best veel van. En of ik nu 5pk of 20 pk erbij krijg maakt me niets eens zoveel uit, het gaat mij puur om het gevoel, het motorkarakter.

Ik kan je helemaal begrijpen, alleen vind ik het Zéér intressant wat Zo'n verandering nou écht doet.

Natuurlijk, 5 PK, 10 NM koppel of juist aanZienlijk meer, of je dat gaat merken?

Alleen is het ontbreken van gegevens blijft het grote gemis tijdens topics over dit soort mod's.

Iedereen wilt altijd van alles (ook ik) maar we weten nou nooit eens te vertellen wat iets "bracht".

Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld een compressor:

"Jong, die gaat, ongelooflijk wat een power"...Hoeveel PeeKaa heb je nu dan? "Weet ik nie, 300+ geloof ik"...Blijft raden, ergens toch wel jammer.

Link naar reactie
Ik kan je helemaal begrijpen, alleen vind ik het Zéér intressant wat Zo'n verandering nou écht doet.

Natuurlijk, 5 PK, 10 NM koppel of juist aanZienlijk meer, of je dat gaat merken?

Alleen is het ontbreken van gegevens blijft het grote gemis tijdens topics over dit soort mod's.

Iedereen wilt altijd van alles (ook ik) maar we weten nou nooit eens te vertellen wat iets "bracht".

Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld een compressor:

"Jong, die gaat, ongelooflijk wat een power"...Hoeveel PeeKaa heb je nu dan? "Weet ik nie, 300+ geloof ik"...Blijft raden, ergens toch wel jammer.

Fabian, mooi project, mooie reportage ook. Aan de kant van de uitlaat heb ik binnenkort wat over wat verschrikkelijk veel positiefs bijdraagt aan de motorkarakteristiek: het spaghettispruitstuk met racekat en Eisenmann einddemper. Die combi maakt dat je niet weet wat je overkomt.

@Zedri: niet zeuren. Ik heb van Alpina/Infinitas op schrift dat de compressor +145 pk levert. Dus in dit specifieke geval is hard te maken wat deze compressor oplevert. Bovendien valt er nog meer uit te halen maar dat moet dan wel weer opnieuw bepaald worden. Dat dan weer wel.

Link naar reactie
Fabian, mooi project, mooie reportage ook. Aan de kant van de uitlaat heb ik binnenkort wat over wat verschrikkelijk veel positiefs bijdraagt aan de motorkarakteristiek: het spaghettispruitstuk met racekat en Eisenmann einddemper. Die combi maakt dat je niet weet wat je overkomt.

Je hebt een PM ;)

Link naar reactie

Zo, vandaag de hele dag bezig geweest met het M54 inlaatspruitstuk. Geen rug meer over!

Maar hij zit en hij loopt! Sleuteltje omdraaien en voilla, als een zonnetje.

Er zaten wat dingen tegen, zoals een boutje was naar beneden valt en je er net niet bij kunt...wie kent het niet :wtf:

2 borgringen van de injectoren vlogen weg en waren onvindbaar, BMW dealer had ze niet op voorraad dus die moeten er nog wel even op.

De inlaatslang van de LMM naar het gasklephuis is gescheurd, was gewoon poreus. Dus daar moet een nieuwe voor besteld worden. Maar door de montage van het inlaatspruitstuk is eea ook krapper geworden, mn luchtfilter past niet meer goed. Kijken ofdat de oplossing te combineren is met en andere inlaatslang.

Het inlaatspruitstuk wat ik had gekocht kwam volgens mij van een auto af waarvan de motor in de soep was gelopen, hij zat echt VOL met stukjes metaal soms zelfs wel van 1mm groot en het was een grote vettige bende. Dus die maar even heel goed schoon gespoten bij de wasstraat met ontvetter en vervolgens met lucht drooggespoten. Daarna was er geen vuiltje meer te bekennen.

Heb helaas niet kunnen rijden omdat de nieuwe achtervelgen blijken aan te lopen in de wielkasten (buitenzijde), NIET LEUK! :shithappens: Moet hier dus nog een oplossing voor gaan zoeken. Maar duidelijk is dat de motor echt veel meer lucht verzameld, en veel alerter reageert bij gas geven. Mn luchtfilter brult het echt uit ineens. Je ziet ook duidelijk verschil in de ruimtes van het inlaatspruitstuk, ze zijn veel groter. Tevens is de klep van de versteleenheid (nummer 6 op het plaatje) ook gewoon 2x zo groot als in mn originele inlaatspruitstuk. Ik denk dat deze mod absoluut geslaagd gaat zijn!!!

MTM4MzU3X3A=.png

Morgen volgen de fotootjes en hopelijk binnenkort een rijverslag, moet even iets bedenken op de velgen...........................

Link naar reactie

Ik ben benieuwd naar je bevindingen na een uitgebreide rit.

Op het Duiste forum las ik laatst nog dat iemand het weer terug naar origineel had gebouwd omdat het onderin teveel weg had gehaald.

Dat maakt het weer leuk als jij Zou vinden dat het nauwelijks of niets uitmaakt... :ok:

Fabian, hoeveel vraag je om bij mij dit inlaatspruitstuk te installeren? :wave:

Ik Zou dus even wachten Maikel... :)

Link naar reactie
Ik ben benieuwd naar je bevindingen na een uitgebreide rit.

Op het Duiste forum las ik laatst nog dat iemand het weer terug naar origineel had gebouwd omdat het onderin teveel weg had gehaald.

Dat maakt het weer leuk als jij Zou vinden dat het nauwelijks of niets uitmaakt... :ok:

Ik Zou dus even wachten Maikel... :)

DE grote vraag is dan: ging het ook echt wel op een dubbel VANOS? Veel mensen die dit doen en klagen over veel verlies van koppel onderin zijn de mensen die enkel-VANOS 2.8 hebben. Er wordt heel veel doorelkaar heen gepraat wat dat betreft, zijn heel wat misverstanden over.

Maar ik ga niet inbouwen voor anderen, wil daar geen verantwoordelijkheid voor dragen, i'm sorry :wave:

Link naar reactie

Door de vraag van Fabian of mijn inlaatspruitstuk er al op zat ben ik toch maar eens aan het werk gegaan. Ben net terug van de eerste proefrit(je) en hij loopt goed ! Reageert goed op gasgeven, maar dit kan ook komen omdat de accu los is geweest (reset ??), dus eerst maar eens wat langer rijden.

Krijg nu wel een foutcode op de sensor van de uitlaatnokkenas, maar dat staat hier los van denk ik.

Bij montage van de adapter bleef er een klein randje zichtbaar van het inlaatspruitstuk, even dremelen en opgelost.

Alleen de "doos" met bedrading past niet precies meer omdat het gasklephuis ong. 10mm naar buiten komt, zit wel vast nu maar moet nog anders (pietje precies). Verder past alles precies. DISA klep is inderdaad een stukje groter.

Ringen voor de injectoren heb ik vernieuwd maar zagen er goed uit, indien nodig heb ik de "oude" wel voor je Fabian (ik woon in de buurt van Roosendaal (Rucphen).

Buiten een pijnlijke rug en een paar ontvellingen aan mijn handen verder geen rare dingen tegengekomen....

Link naar reactie

Zelfde ervaring dus!

Qua handen, rug etc :schater: Lig helemaal open en loop als een vent van 80 :schater:

Pasvorm inderdaad, maar gewoon een afstandsbusje tussen gezet en iets langer boutje. Als jij 2 borgringetjes voor me hebt, super! De dealer heeft ze pas eind van de komende week in huis. Kan ik alles dichtbouwen. Woon in Breda, dus dat is overbrugbaar.

Vanavond post ik nog wat fotootjes van de verdere ombouw. Al is dat gewoon het omgekeerde van wat ik hierboven als had laten zien :thumbup:

Link naar reactie
Zo, vandaag de hele dag bezig geweest met het M54 inlaatspruitstuk. Geen rug meer over!

Maar hij zit en hij loopt! Sleuteltje omdraaien en voilla, als een zonnetje.

Er zaten wat dingen tegen, zoals een boutje was naar beneden valt en je er net niet bij kunt...wie kent het niet :wtf:

2 borgringen van de injectoren vlogen weg en waren onvindbaar, BMW dealer had ze niet op voorraad dus die moeten er nog wel even op.

De inlaatslang van de LMM naar het gasklephuis is gescheurd, was gewoon poreus. Dus daar moet een nieuwe voor besteld worden. Maar door de montage van het inlaatspruitstuk is eea ook krapper geworden, mn luchtfilter past niet meer goed. Kijken ofdat de oplossing te combineren is met en andere inlaatslang.

Het inlaatspruitstuk wat ik had gekocht kwam volgens mij van een auto af waarvan de motor in de soep was gelopen, hij zat echt VOL met stukjes metaal soms zelfs wel van 1mm groot en het was een grote vettige bende. Dus die maar even heel goed schoon gespoten bij de wasstraat met ontvetter en vervolgens met lucht drooggespoten. Daarna was er geen vuiltje meer te bekennen.

Heb helaas niet kunnen rijden omdat de nieuwe achtervelgen blijken aan te lopen in de wielkasten (buitenzijde), NIET LEUK! :shithappens: Moet hier dus nog een oplossing voor gaan zoeken. Maar duidelijk is dat de motor echt veel meer lucht verzameld, en veel alerter reageert bij gas geven. Mn luchtfilter brult het echt uit ineens. Je ziet ook duidelijk verschil in de ruimtes van het inlaatspruitstuk, ze zijn veel groter. Tevens is de klep van de versteleenheid (nummer 6 op het plaatje) ook gewoon 2x zo groot als in mn originele inlaatspruitstuk. Ik denk dat deze mod absoluut geslaagd gaat zijn!!!

MTM4MzU3X3A=.png

Morgen volgen de fotootjes en hopelijk binnenkort een rijverslag, moet even iets bedenken op de velgen...........................

Fabian, fantastisch verhaal :thumbup: , goede mod :guitar: . Ben benieuwd naar de combi-ervaring met de uitlaatkant.

Als de achtervelgen aanlopen aan de carosserie heb ik 2 tips:

1) je kunt de flens wat laten afdraaien zodat de ET waarde wat hoger wordt waardoor de velg meer naar binnen valt;

2) andere veren monteren bijvoorbeeld die raceveren die ik ook monteerde, dan loopt ie (waarschijnlijk) ook niet meer aan of het moet zijn dat je nog hogere waarden hebt dan 10J met een ET11. In dat geval moet je naar tip 1.

Je kunt overigens die veren van mij wel even lenen om te testen. Ze zijn er 1-2-3 onderuit (dus ook bij jou) en ik heb er de komende maanden toch niet veel aan!

Link naar reactie

Zo, even een kleine foto up-date van de laatste werkzaamheden van het inlaatspruitstuk:

Gaskephuis gedemonteerd:

jhecmc.jpg

xfxlw1.jpg

Inlaatspruitstuk zo goed als los, nog wat vacuumleidingen aan de onderkant die vastzitten (en waar je dus bijna niet bij kunt):

2hqcled.jpg

Inlaatspruitstuk er helemaal vanaf:

538v8l.jpg

Een van de verschillen tussen M52TU28 en M54B30 spruitstuk (verzamelkamers, DISA-versteleenheid etc zijn ook groter van de 3.0)

nebxqe.jpg

Het M54 inlaatspruitstuk gereinigd, nieuwe pakkingen en klaar voor montage:

2rfuclx.jpg

En dan een sprong naar het gemonteerde spruitstuk (sja, alles ertussen is gewoon omgekeerd schroefwerk inprincipe, dus geen foto's van gemaakt)

k53j95.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.