Ga naar inhoud

Mijn tips voor aankoop bmw Z3


Gast ramonky1

Aanbevolen berichten

Waar ging ik op letten. Na maanden zoeken op internet zoals vele! De verkoper bellen en de garantie krijgen dat hij nooit schade heeft gehad!! Van de 20 die ik gezien heb 10 keer gehoord dat hij als nieuw was. Nope Leugens!! Auto weer in en wegwezen maar!!

Nou kwam er zelf bij 1 die was zo krom als een hoepel dat je niet eens meer kon zien dat het een BMW Z3 Coupe was???? en nog zeggen dat ie als nieuw was????

Vooral bij de Z3 Coupe’s is mij opgevallen dat ze vaak een tik hebben gehad op hun Dikke achterwerk. Dit was goed te zien vaak bij de raamrubbers dat daar een spuit randje zat als je met je nagel het rubber een beetje optilde maar dan beter keek je de schuurkrassen ook echt wel zag zitten.

Ok fijn om altijd te weten als hij geen schade voor of achter heeft gehad dat er onder de nummerplaat een barcode sticker zit vanaf de fabriek. Op zich is schade niet zo erg als het maar niet op het Chassie dus na de veerpoten heeft gehad!! Kijk ook altijd na het lood wat op de velg is geplakt!

Dan de Teller manipulatie. Wat niet wil zeggen dat hij per definitie niet klopt.

Als je het contact omdraait en een rood klein lampje achter de KM staat is er iets om aandacht aan te geven.

Draai het contact weer uit en hou de dagteller knop ingedrukt en draai contact aan! Zo kom je in het test menu. Druk op de dagteller om te bladeren. Ik geloof bij stand 2 dat je daar 4 cijfers ziet staan. Deze vier cijfers zijn je laatste nummers van het Chassisnummer. Komt deze niet overeen is het toch raadzaam om een aankoop keuring door een BMW Dealer te laten doen.

Deze kunnen ook namelijk zien of er vanuit de dealer onder garantie geen nieuwe klokkenset in is gezet. Kwam vaak voor bij de BMW Z3M. Daarbij is het altijd slim om een aankoop keuring voor lief te nemen bij een echte dealer. Alleen zij kunnen de historie uitdraaien en voor rond de 150 euro zou ik niet moeilijk doen.

En als de verkoper of handelaar daar niet in mee wil werken laat de auto dan maar staan.

Motorische kan er weinig fout bij BMW vooral bij de 6 pitters.

Laat de motor altijd draaien en draai langzaam de oliedop los. Als er veel onderdruk in zit blaast hij veel naar buiten. Op zich geen probleem ik heb alleen liever dat hij zuigt. Dat is helemaal super.

De olie pijlstok even eruit en een aansteker eronder!! Knettert het een beetje kan er toch water bij de olie zitten. Dat is niet fijn. Kunnen de kosten wel hoog oplopen! Probeer hem ook altijd op een brug te zetten zodat je onder goed kunt kijken of er ergens iets lekt!

Verder kijk ik altijd naar slijtage aan stuur, pook, pedalen algemene indruk. Een particulier die zijn auto verkoopt is de prijs vaak na maar heeft die auto echt geen beurt meer gegeven. Hou rekening met kosten zoals remmen en een beurtje.

Daarbij heb ik een tip voor de Roadster rijders !! als het achterruitje helemaal niet meer zichtbaar is mail naar info@master-care.nl

Heeft een lichte poets wat je opbrengt met een wonderdoekje van het Kruitvat aan beide zijde en daarna uitpoetsen en zo goed als nieuw. Diepe krassen van het ijskrabben is pech gehad hebben!

Moraal van het verhaal is doe een aankoop keuringen 150 euro op 10000 euro verlies is minder dan je nu hebt bij Fortis!!

Succes Met zoeken en neem tijd!! :wave:

Ben vrij om het aan te vullen met tips!! Altijd goed om iemand te helpen!

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goede tips.

Waar ik destijds ook altijd even naar keek:

banden

de DOT code van de banden. Met "bandenzwart" krijg je zelfs de meest uitgedroogde banden nog toonbaar. Vooral bij "fun-Z3'tjes" die weinig kilometers gemaakt hebben is het profiel nog in orde, maar is het rubber niet meer grippy genoeg. Er staat een DOT code op de band, die de week en het jaartal van fabricage weergeeft. Dus een DOT3407 is een band van de 34e week van 2007. Dus als er op die 1999er "Z3 als nieuw, slecht 21.000 km gereden" nog rondom banden zitten met een DOT2199, kun je vier nieuwe banden bij de aankoopprijs optellen.

lak onder motorkap

Volgens mij heb ik deze tip ooit van dit forum geplukt. De lak onder de motorkap van een Z3 is een soort "basislak" in de kleur van de (metallic) lak buiten. Dus de coupe is mooi Boston Grün van buiten, maar mooi "plat grasmaaiergroen" onder de motorkap. Als er onder de motorkap net zo'n mooie metallic lak zit als buiten, is ie gespoten. Ik weet trouwens niet hoe het met de lak van een non-metallic wagen (Hellrot, Imalorot II, Schwarz of Alpinweiß is). De veerpoot aan de bestuurderszijde hoort ook een sticker te hebben met de lakcode.

Spiegelellende

Spiegels van Z3's houden niet zo lang als de auto's zelf. ze corroderen van binnenuit. Ze zitten dan zo vast dat ze niet meer draaien. Tenzij je een garage-wagen hebt gevonden, die al tien jaar binnen heeft geslapen, gaat ie hier last van hebben. Het beste zou je de verkoper kunnen vragen om de spiegels eens in te klappen, ben jij het tenminste niet die met een losse spiegel in zijn hand staat. :thumbup: De coupe had zeeeeer verrotte spiegels, ziehier het voetje na demontage:

IMG_6338.JPG

Dit was duidelijk zichtbaar bij aankoop en de spiegel trilde ook hevig boven de 130-140kmh, dus geen nare verrassing, gewoon ingecalculeerd. Reken op een bedrag tussen de 300 en 500 euro voor nieuwe, afhankelijk hoe handig je bent met spuitlak en inbussleutels.

Dan de categorie "Waar ik nooit naar gekeken heb, maar nu wel zou kijken" (gelukkig maar twee dingen)

Stuurbekrachtigingsvloeistofkoeler (blijft mijn favoriete 3x woordwaarde-woord in Z3 jargon :wave: )

Deze zit tussen de radiator en de bumper van je auto. Ik dacht eigenlijk altijd dat het gewoon een soort verstevigingsframe was. Tot mijn schoonpa (die weg is van de coupe) twee slangen ontdekte die diep onderin de bumper aangesloten waren op dit "frame" en dat ie wel erg verrot uitzag onderaan.

IMG_0746.JPG

De online BMW onderdelen database wees uit dat het de koeler is van de vloeistof van de stuurbekrachtiging. Deze heb ik door de dealer meteen laten vervangen. Ding zelf kost 45 euro, vervangen 150 euro (stuurbekrachtigingsvloeistof inbegrepen).

Ophangingsrubbers

De voorste draagarmen zitten in rubbers. Deze houden het ook geen tien jaar uit. Bij de coupe waren deze heftig uitgedroogd en aan een kant was een van de twee zijden van het rubber gebroken.

IMG_1047.JPG

Dit is niet opgemerkt door twee officiele BMW dealers. Een die de aankoopkeuring heeft gedaan en mijn eigen dealer die de olieservice + APK heeft uitgevoerd. Als deze helemaal door waren gescheurd tijdens Autobahn ritje met 200+ kmh, was het voorwiel heel erg hard gaan wiebelen. Voor wat Ruud er voor vraagt om ze te vervangen door :m: rubbers zou ik geen seconde over deze ingreep twijfelen.

Link naar reactie

Ik hoef maar 1 ding toe te voegen History van de auto.

Boekjes documentatie rekeningen enz enz enz.

Bij mij zat er gelukkig alles bij van de rekeningen tot de afgestempelde boekwerkjes.

Zodat de km stand ook betrouwbaar was.

En zoals eerder is aangegeven aankoopkeuring is geen geld tegenover de waarde auto.

Link naar reactie
Ik hoef maar 1 ding toe te voegen History van de auto.

Boekjes documentatie rekeningen enz enz enz.

Bij mij zat er gelukkig alles bij van de rekeningen tot de afgestempelde boekwerkjes.

Zodat de km stand ook betrouwbaar was.

En zoals eerder is aangegeven aankoopkeuring is geen geld tegenover de waarde auto.

Helemaal mee eens !! Maar nu uit ervaring toen ik nog bij Nobra BMW werkte in Uden!! Er is geen goede plaats voor de boekjes. Dus wat gebeurde er. De mensen hadden ze veilig thuis liggen. Dus wel zijn beurten maar geen stempels. Dat probleem had ik dus. Maar met dealer in Zwitserland gebeld en afgesproken dat de boekje naar hem stuur zodat hij volgens de Gegevens de stempels kan voeren zodat ik zo bij Nobra het vervolg kan laten doen.

Een beetje werk maar zie het ook graag!

Link naar reactie

Spiegelellende

Spiegels van Z3's houden niet zo lang als de auto's zelf. ze corroderen van binnenuit. Ze zitten dan zo vast dat ze niet meer draaien. Tenzij je een garage-wagen hebt gevonden, die al tien jaar binnen heeft geslapen, gaat ie hier last van hebben. Het beste zou je de verkoper kunnen vragen om de spiegels eens in te klappen, ben jij het tenminste niet die met een losse spiegel in zijn hand staat. :angry: De coupe had zeeeeer verrotte spiegels, ziehier het voetje na demontage:

IMG_6338.JPG

Dit was duidelijk zichtbaar bij aankoop en de spiegel trilde ook hevig boven de 130-140kmh, dus geen nare verrassing, gewoon ingecalculeerd. Reken op een bedrag tussen de 300 en 500 euro voor nieuwe, afhankelijk hoe handig je bent met spuitlak en inbussleutels.

Ook bedankt hahahahah

Durf niet meer aan de spiegels te komen!!!!

En vergeet de Airco sticker niet op de voorbalk!! een klein rechthoekig groen stickertje

Link naar reactie
tip 5

koop gewoon een nieuwe auto

lees bij jou je berichten? nieuw gekocht? is gewoon een hulpje voor mensen die er 1 zoeken. maar zeker om beetje zuinig te zijn op iedereen zijn zuur verdiende centen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.