Ga naar inhoud

6500 toeren is te weinig


guusz3.0coup

Aanbevolen berichten

De 3 liter motor loopt prachtig licht en soepel, heeft onderin al behoorlijk veel kracht en zuipt niet eens. Bij in de versnellingen doortrekken valt me wel tegen dat je al snel tegen het maximumtoerental van 6500 zit (alhoewel het best voelt dat ie wel meer wil). Het zou veel leuker zijn om tot zo'n 7000 toeren door te kunnen trekken en waarbij de motor ook nog wat enthousiaster reageert. Is dit met tunen te bereiken zonder nadelen als minder bedrijfszeker, zuipen of extreme kosten. Wat meer vermogen is dan ook mooi meegenomen. Het gaat er me niet om een racemonster te maken (helaas) maar t mag wel wat feller. Moet je dan denken aan lichtere zuigers en/of motormanagementaanpassing? Heeft iemand hier ervaring mee, weet je een betrouwbare tuner of heb je advies?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Chip tuning

hiermee kunnen ze een aantal zaken mbt de performance verbeteren.

Zelf heb ik ook een 3 l

merk ook dat dese erg "milieu bewust"is afgesteld.

Reageert "traag"op het gas.

Zelf denk ik dat chip tuning een verbetering kan geven , in combinatie met een beter lucht filter.

De lucht inlaat lijkt mij niet ideaal en voor verbetering vatbaar.

Link naar reactie

Er werden al ganse fora volgeschreven over chiptuning. Meestal met conclusie dat het geen zin heeft op een bezinemotor. :thumbup:

Wat haal je eruit ? 10 pk extra en een zogenaamd beter motormanagement ...

Als het goed en door een betrouwbaar bedrijf gedaan is , ok, maar als het via een van die "koopjes ebay bedrijfjes" gedaan wordt, is je wagen er meestal slechter aan toe... Meerverbruik, storingen, etc...

Er is genoeg over te lezen op de diverse BMW-fora wereldwijd, goede en slechte ervaringen dan...

Link naar reactie
Chip tuning

hiermee kunnen ze een aantal zaken mbt de performance verbeteren.

Zelf heb ik ook een 3 l

merk ook dat dese erg "milieu bewust"is afgesteld.

Reageert "traag"op het gas.

Zelf denk ik dat chip tuning een verbetering kan geven , in combinatie met een beter lucht filter.

De lucht inlaat lijkt mij niet ideaal en voor verbetering vatbaar.

Ik heb mijn Z3M in Nederland laten chiptunen. Zonde van het geld. Keep your money in your pocket.

Haman chiptuning in Duitsland werkt wel.

Voor de rest even zoeken er zijn veel varianten al dan in combinatie met andere aanpassingen die wel iets opleveren.

Link naar reactie

Kleine aanvulling, chiptuning heeft niet zo veel zin op een "atmosferische" motor zonder aanpassingen in de luchttoevoer en uitlaat. Heeft dus niet zo veel te maken met bezinemotoren op zich. Dat zou betekenen dat chiptunen alleen op een dieselmotor zin heeft.

Link naar reactie

de kostprijs staat gewoon nooit in verhouding tot de vermogenstoename. punt.

hou je echt van je 3 liter, tune hem dan! maar je weet met zekerheid dat je investering nooit (bij verkoop of zo) zal opbrengen

hou je veel van je 3 liter, maar ben je er niet mee getrouwd: koop een M: goedkoper dan het tunen van je 3 liter en niet duurder in gebruik.

met nokkenassen, in-en uitlaat en nieuwe sturing is zon 260pk en 340nm mogelijk. kost ongeveer 3300€ hier onder andere: kempower

dan nog kom je een dikke 50pk en 1000t/min te kort om met een M mee te kunnen.

compressorkits zijn ook een optie, maar dan ben je toch ook vlug 4000€ kwijt. spijtig in belgie bij wet verboden, dus dat lukt ook niet. bij de levensduur van je motor kan je met de meeste kits toch ook serieuze vraagtekens plaatsen...

Link naar reactie

Tja, of je het er voor over hebt bepaal je uiteindelijk zelf, toch?

Maar ben het wel met je eens inzake chippen van 2.8/3.0 levert niet zo gek veel op. Als ik iets aan mijn 2.8 zou laten doen, dan wordt het een compressor. Paul Vlasblom levert een Rotrax set voor +/- 3500 euro. Gaat aardig richting de 280-290 betrouwbare PK's (2.8) dan.

Link naar reactie

Ik lees nu pas je opmerking over lichtere zuigers...

Volgens mij heeft dit geen zin.

Lichtere zuigers >> heeft zin om (flink wat) hogere toerentallen te kunnen draaien. ( massa traagheid)

Andere zuigers !! mischien om meer compressie te krijgen ..

Heeft iemand daar ervaring mee ?

Wel kostbaar , maar zoals pierre al geschreven heeft

het zijn dure pkaas ..

Volgens mij kan de motor veel gretiger lopen

ao door luchtfilter aanpassing '

afdraaien vliegwiel >> heeft iemand hier ervaring mee met zo'n motor ?

toch weer chip tuning >> niet zozeer de hoeveelheid PK verhoging , maar meer de gretigere loop en soeplesse

Bij autos heb ik er geen ervaring mee.

Bij motoren wel . Deze zijn ook atmosferisch maar toch een paar % aan PK erbij + een veel soepelere motorloop

De zg powercommander voor motorfietsen ca 500€

Hiermee kan je verschillende "mappen"instellen

bv circuit >> top vermogen

regen > handeling of te wel erg soepel etc....

Link naar reactie
Gewoon uit nieuwsgierigheid : bij welk toerental heeft de 3.0 zijn maximum koppel bereikt en tot welk toerental loopt dat door?

Greetz!Gman

300 nm start bij 3500rpm >> zal wel minimaal tot 4500 rpm zijn

ik weet niet wat het verval is na 4500 rpm

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.