Ga naar inhoud

Inbouw Becker Indianapolis Pro (7952)


bridders

Aanbevolen berichten

Al enige tijd stoorde me de (achteraf) afzichtelijke beugel voor mijn TomTom en daarbij ook nog eens onhandige lokatie van de 12V plug linksboven de versnellingspook. Na wat speurwerk ben ik afgegaan op de positieve verhalen over de Becker Indianapolis. Ik heb gekozen voor de 7952, naast radio, CD en navigatie is het ook een bluetooth carkit. Mooi, een "alles-in-één-package" :rolleyes: .

Wellicht voor vele een eitje, maar voor diegene die ook van plan zijn om deze te gaan gebruiken in de Z3 volgt een inbouwverhaal, zoals ik het heb gedaan...

Wat heb je nodig?

- schroefbitje H2.5 (hexagonaal gevormd bitje, optioneel wanneer er een standaard BMW radio in zit)

- gewone schroevendraaier

- iets wat lijkt op een trekveer, een stuk electriciteitsdraad of zo

- radio-aansluitkabelboom, welke de BMW-radioconnector omzet naar ISO

- een stuk karton

- de Becker Indianapolis 795x radio, GPS-antenne en de microfoon voor de bluetooth telefonie

- geduld en rust

Verwijderen oude radio

Dit is natuurlijk verschillend per type radio in de auto. In mijn geval zat er een BMW Business CD radio in. Linksonder en rechtonder aan de voorzijde van deze radio zit een afdekkapje. Deze kunnen vrij eenvoudig naar buiten toe opengedraaid worden. Er wordt dan een kleine schroefje zichtbaar. Met het schroefbitje H2.5 schroef je deze los en de radio komt vanzelf los. De antennekabel kun je eenvoudig lostrekken, de kabelboom is een iets lastiger verhaal. Steek aan de bovenzijde een schroevendraaier op het aangegeven punt en duw de kunststof beugel omhoog. Trek deze vervolgens ver genoeg omhoog. Na wat gepruts en gevloek kwam deze bij mij los. Hij kan dus wat stroef gaan. Et voila, de radio is verwijderd.

Plaatsen van microfoon

In eerste instantie wilde ik de microfoon plaatsen recht achter het stuur tussen de snelheidsmeter en de toerenteller. Daar heb ik toch maar van afgezien, omdat deze toch erg in het zicht zit en ik vermoedde dat er een spleet zou ontstaan daar waar de kabel het dashboard ingaat en vijlen... nee nee, altijd herstelbaar naar origineel!! Daarom heb ik de microfoon geplaatst rechts van het stuurkolom.

p9260010eu7.jpg

Een gokje, omdat ik niet zeker wist of dit voldoende "gericht" zou zijn. Na een proefritje blijkt dit prima te werken. Voordeel is dat de kabel heel eenvoudig zonder kunst en vliegwerk langs de stuurkolom geleid kan worden naar de radioopening. Deze kabel is overigens zo'n 86 kilometer te lang, dus oprollen maar tot de gewenste lengte.

GPS-antenne plaatsen

Ook een verhaal apart. Op het forum las ik over het plaasten van de GPS antenne achter het middelste luchtrooster, mooi uit het zicht. Maar, in de montagehandleiding van de radio staat dat de antenne bij voorkeur recht onder de voorruit geplaatst dient te worden, zeker als er geen gebruik gemaakt wordt van het snelheidssignaal (GAL-kabel). Omdat ik geen zin had om het snelheidssignaal aan te sluiten (en de achteruitrijsignaal) én omdat het niet perse hoeft heb ik daar van afgezien. (Als iemand me kan vertellen wat de toegevoegde waarde is, dan wil ik het nog wel eens overwegen maar navi werkt nu prima). Kortom, ik wilde de GPS-antenne toch zichtbaar maar redelijk onopvallend geplaatst hebben. Dat werd midden op het dashboard, zo dicht mogelijk bij de voorruit precies op de ronde afdekdop.

p9260011io1.jpg

De GPS-kabel is achter de voorruit naar de rechter A-stijl geleid. De kunststof bekleding van de A-stijl is losgehaald (rustig lostrekken) en het rechter luchtrooster is verwijderd (beetje indrukken en rustig lostrekken). De kabel is via de A-stijl met een "trekveer" langs het rechterluchtkanaal naar voren getrokken. Heb geduld en blijf rustig, want dit is gepruts, weinig ruimte en slecht zicht.

p9260012bn1.jpg

Vervolgens is de kabel (wederom met de "trekveer") geleid naar de radioopening. Ik heb de kabel onder de airbag langs geleid om de werking ervan niet te verstoren mocht het ooit nodig zijn. Zo, die kabel is ook op z'n plek. Nu nog zorgen dat de kabel langs de voorruit niet meer zichtbaar is. Met een stuk golfkarton de kabel netjes weg kunnen duwen, vervolgens de A-stijl kap terugplaatsen en de luchtrooster terug. Op naar de volgende stap...

Aansluiten en plaatsen radio

Omdat de Becker radio is uitgerust met ISO aansluitingen en de BMW radio met een eigen BMW stekker is er een "BMW-2-ISO" radiokabel nodig. Tip: ga niet naar de BMW dealer (Zwartepoorte, om het beestje bij zijn naam te noemen :thumbup: ) voor zo'n kabel, want die kijkt je schaapachtig aan en heeft geen idee waar je over hebt... Dat doe je toch niet? Dat komt bijna nooit voor... bla bla.. Ok, ik ben al weg. Had ik natuurlijk meteen moeten doen, maar ik ben naar het lokale autoradio/-alarm inbouwcentrum gereden en die wisten uiteraard precies waar ik het over had. En met de vragen of ik een BMW-connector met ronde of platte pennen en de correcte antenneaansluiting had gaf mij het gevoel dat ze in ieder geval weten waar ze het over hebben! Kortom, de "BMW-2-ISO" kabel gekocht en aangesloten aan de kabelboom in de auto.

p9260013wi0.jpg

Verder GPS-antenne, mic en antenne aangesloten aan de radio. De kabels netjes op lengte gemaakt en bij elkaar geknoopt. Vergeet ook niet de antidiefstalplug aan de radio te schroeven. Dat is een rubberen pen die midden achterop de radio zit. Een schroef zit daarvoor bij de radio bijgeleverd. De radio zit dan ook mooi recht in het dashboard.

Moment supreme... contact aan. Yes, radio doet het, GPS geeft een OK en wat valt me op.... het geluid is vele malen beter dan van die BMW radio. Voller en dynamischer. Mooi meegenomen. Bluetooth carkit geloof ik wel dat deze werkt...

Het plaatsen van de radio is wat gepruts mijns inziens, maar met volgen van de handleiding is het wel te doen. Het komt erop neer dat de radio in de DIN-opening wordt geschoven en vervolgens met een tweetal hulpstukken de borgveren "aangetrokken" worden. Hulpstukken goed bewaren, deze zijn nodig als de radio er onverhoopt een keer eruit moet.

Tada....klaar.

p9260014lb5.jpg

Nu is het nog zaak om de navigatie te kalibreren. Omdat ik de GAL-kabel niet heb aangesloten moet deze eerst worden uitgeschakeld in de radio. Maar eerst de navigatie-CD plaatsen om wat software geinstalleerd te krijgen op de radio. Als dit klaar is vraagt de radio om een kalibratierit. Maar ik moest eerst het GAL-signaal uitzetten, want anders blijft ie vragen om een kalibratierit (geloof me... na 10 km was ik het zat :schater: ). Druk op NAVI en vervolgens de 3e en 5e multifunctionele toets van de onderste rij tegelijk in en het service menu verschijnt. Draai met de rechterdraaiknop totdat "GAL Signal" verschijnt. Druk op de draaiknop en selecteer "Off". Bevestig dit door de rechter draaiknop ingedrukt te houden. Klaar. Kalibratieritje rijden en navigeren maar!

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mooie DIY Bas! Valt de radio bij jou ook iets terug in het frontpaneel? Ik heb ook een vrij dik paneel en daar valt de radio bijna 2 mm in weg, dus moet nog altijd kijken voor een opvul plaatje.

Ik denk dat het GAL signaal het GPS signaal vervangt wanneer deze wegvalt in een tunnel of zo. Op basis van de snelheid (GAL) wordt dan de route tijdelijk gesimuleerd. Ik heb hem op het dashboard, en heeft altijd goed gewerkt, echter wel met GAL kabel. Zit de GAL trouwens niet in de kabelboom van de radio bij de facelift? Zwart witte draad.

Link naar reactie

@Danny, de radio valt inderdaad eigenlijk net iets te ver in het paneel maar het stoort me niet vooralsnog. Maar mocht je een oplossing hebben hiervoor dan ben ik daar zeker in geinteresseerd.

De GAL-kabel zit inderdaad in de kabelboom (pin 10, zwart-witte draad), maar ik had even niet de "nette" middelen om deze aan te sluiten. Als iemand weet waar ik zo'n male pin kan vinden om deze toe te voegen aan de "BMW-2-ISO"-kabelboom dan hoor ik dat graag. Ik wil eigenlijk de originele kabelboom intact houden.

Link naar reactie
Als iemand weet waar ik zo'n male pin kan vinden om deze toe te voegen aan de "BMW-2-ISO"-kabelboom dan hoor ik dat graag. Ik wil eigenlijk de originele kabelboom intact houden.

X 2. Ik heb die ook nog niet kunnen vinden. Als je dit aan een dealer vraagt dan gaan ze heel glazig kijken.

Maar ja toen bij mij twee velgen van mijn Funf wat lakschade had, adviseerden ze ook gewoon simpel om gewoon vier nieuwe velgen a 2000,- bij hen te bestellen.

Link naar reactie

Mooi inbouw verhaal!

Ik heb nog zo'n originele cassettespeler erin zitten, maar maak wel van het GAL signaal gebruik. Waar het eigenlijk voor bedoeld was: snelheidsafhankelijke volumeregeling. Harder rijden -> hardere muziek. Best wel prettig, vindt ik.

Hoe en wat de navigatie van de Becker er iets aan heeft daar heb ik geen flauw idee van.

Link naar reactie

Die losse pinnetjes kun je gewoon uit een andere ISO stecker trekken (of een pinnetje trekken wat je niet gebruikt).

verder zou ik de antenne idd onder het dash bij het luchtrooster zetten. Is veel fraaier (je ziet geen kabel of blokje) en het werkt prima uit mijn ervaring ...

:kisstogether:

Link naar reactie

Laat maar je adres weten, stuur ik je zo'n kabeltje op. Als je wilt kan ik er ook een kabel voor het Reverse signaal bij doen. Heb ik zelf met een quicklock afgetapt (dus zonder de kabel door te knippen) van de kabelboom links naast de pedalen. Twee kappen onder het stuur demonteren en je kunt hem zo doortrekken naar de radio toe.

Link naar reactie
Laat maar je adres weten, stuur ik je zo'n kabeltje op. Als je wilt kan ik er ook een kabel voor het Reverse signaal bij doen. Heb ik zelf met een quicklock afgetapt (dus zonder de kabel door te knippen) van de kabelboom links naast de pedalen. Twee kappen onder het stuur demonteren en je kunt hem zo doortrekken naar de radio toe.

Dat zou geweldig zijn :thumbup: . Je hebt PM!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Mooi werk, Bas!

Maar volgens mij heb "iets" verkeerd gedaan..........dit soort dingen moet je laten doen :schater: !!

Nu jij ook in het bezit bent van zo'n mooie Becker, kun jij me dan misschien wegwijs maken in het voorprogrammeren van radiozenders enz enz ? Want dat hele boekwerk doornemen ben ik nog steeds niet aan toegekomen.

Ik heb makkelijk praten hoor, met te zeggen dat je dit moet laten doen...de mijne is ingebouwd door Menke Cars in Gouda, omdat mijn Z3 daar te koop stond. De eigenaar van Menke was een vriend van de vorige eigenaar van mijn Z3 en hij zei dat als ik een radio/navigatie oid daar zou kopen, dat hij die dan gratis zou inbouwen..... :thumbup:

Groetjes Karin en ik hoor wel wanneer jij je kennis wilt overdragen!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ook ik heb gekozen voor de indianapolis 7952. Op marktplaats gevonden voor 400 euries incl. gps en ipod kabel. Mijn business cd speler voor 200 verkocht; dus voor n prikkie zo'n mooi apparaat. ;)

Ik hoop dat ik iets aan deze handleiding heb en zodra die er inzit laat ik het weten. Ben erg benieuwd.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hij zit er in en ik ben er helemaal blij mee. Helemaal zelf gedaan met m'n 2 linkerhanden; ben best trots op mezelf :rant: Ik heb de gsm kabel alleen langs de andere kant geleid; bij het stuur langs. Hoefde alleen maar een paar schroefjes van die "klep" onder het stuur los te maken en voila klaar was henkie :rant: . En het mooie is: Hij doet het ook nog. Alles; de Navi, Ipod, Radio. Bluetooth nog niet geprobeerd. Doe ik morgen. :rant:

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Vandaag geleerd en wellicht handig voor de overige sleutel-dummies onder ons:

een H2.5 hexagonaal gevormd bitje = een mini imbussleutel :schater:

hiermee verwijder je de originele BMW RDS radio. Bas dankjewel voor je uitleg! :thumbup:

De 'mini-imbus' past hier precies in:

foto3gyp.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.