Ga naar inhoud

compressor, niet doen!!


zter

Aanbevolen berichten

ik heb enkel veren geplaatst de schokdempers zijn nog orgineel, en wanneer ik vol gas geef en er zit iemand naast me dan hoor ik

hem ook vanachter schuren, bij hard optrekken trekt hij echt op zijn kont, en neus omhoog. en wanneer er dan een bocht of drempel

genomen wordt hoor ik de voorste wielen in de wielkassen schuren, met als gevolg dat ik bij het einde van de rit stukken plastik van de

wielkassen kan trekken. :ok:

verlagen en geld besparen kunnen niet samen gaan!

Link naar reactie
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag het sleutelkot bezocht, als dat nog ooit moet gaan rijden? De automatenbak ligt helemaal uit elkaar.

nogmeeronderdelenyq4.jpg

Een automatenbak werkt doordat frictieplaten wel of niet tegen elkaar worden gedrukt. Nou had die bak van mij al 100K+ achter de rug en met die compressor erbij heeft ie zoveel voor zijn kiezen gekregen dat een aantal frictieplaten verbrand zijn. Op onderstaande foto kun je goed zien dat de linkse de nieuwe is - dus met frictiemateriaal - en dat de rechtse totaal versleten is, je kijkt zo op het ijzer.

nieuweenoudefrictieplaaxw6.jpg

Nu heb ik de mazzel dat onder mijn QP zo'n ouderwetse, rauwe amerikaanse bak zit. Waarom mazzel? Zo'n duitse ZF schakelt fijner, rijdt zuiniger. Klopt helemaal, alleen kan die de kracht van een compressor niet aan en nog belangrijker, een ZF bak heeft geen ruimte om te modificeren. Een amerikaanse dus wel. Normaal gesproken zitten in de 4L30 5 frictieplaten, voldoende om zo'n 300+ pk over te brengen mits in goede staat. Mijn bak wordt nu voorzien van 8 frictieplaten wat in theorie dus voldoende moet zijn om 480+ pk doorheen te jagen. (Voor de puristen onder ons: het aantal frictieplaten bedraagt meer en wisselt per versnelling maar op deze manier geef ik een vrij eenvoudige voorstelling van zaken).

Hoe ziet nu bijvoorbeeld een tweede versnelling in een AT-bak eruit? Nou, zo dus.

detweedeversnellingry2.jpg

Alle frictieplaten worden aangestuurd door oliedruk die weer naar de goede plek wordt gestuurd door een wirwar van kanalen en kleppen. Een soort mechanische computer.

kanalenineenautomatenbagd1.jpg

Hier is ook nog winst te halen. Met snellere, sterkere kleppen en met een betere logistieke routing door de kanalen. Door de jaren heen uitgevogeld door techneuten wordt die kennis nu in een paar dagen in mijn bak gestopt.

zoekdeverschillenqd6.jpgoeraceir4.jpg

Met deze mods en een betere koeling moet dat tot een bak leiden die de compressorkrachten goed kan beteugelen.

Overigens worden volgende week de adapterplaten voor de achterremmen geleverd. Voor de liefhebbers: ik heb er 6 extra laten maken dus die kunnen eventueel bij mij besteld worden!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nieuws uit het sleutelkot:

1) de automatenbak is gemodificeerd (hangt inmiddels ook weer onder de auto) en zou geschikt zijn om er om en nabij de 500 pk doorheen te jagen;

2) de brackets voor de achterremmen zijn klaar, rond de Kerst haal ik ze op in Asten (deze laatste toevoeging slaat echt nergens op);

3) bij EPS zijn ze een spaghettispruitstuk aan het uitvogelen wat meer trekkracht (nog meer!) onderin geeft.

Link naar reactie

Dat ziet er weer allemaal erg goed uit Frank! Leuk om zo'n bak ook eens van binnen te zien, vooral dat labyrinth bovenop ziet er indrukwekked uit! :hypocritesmiley:

Enne...

.....rond de Kerst haal ik ze op in Asten (deze laatste toevoeging slaat echt nergens op)

Niks mis mee, met trots zijn op je Limbo-roots!! :holiday:

Link naar reactie

Aanvullend nieuws uit het sleutelkot.

Afspraak gemaakt met EPS, onder voorbehoud ergens in januari. Er wordt 1 racekat van 100 CPI (een 2.8 QP heeft 2 kats van zo'n 800 CPI, een graad voor de doorstroming. Hoe hoger dit getal, hoe lager de doorstroming dus minder goed) onder de auto gesleuteld in combinatie met een spaghettispruitstuk.

spaghettispruitstukcv6.jpg

Tot zover de update.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Update uit het sleutelkot:

Vandaag de QP opgehaald bij de automatenboer. Ik heb me in stijl naar de man toe laten rijden, mijn buurman wilde me wel brengen in zijn 850i. Dat rijdt overigens super zo´n V12 ook al is de auto 17 jaar oud. Die van m´n buurman ziet er voortreffelijk uit en ik ben hem aan het warm maken om eens mee te gaan knallen.

Wij hebben vandaag ook wat geknald - 850i v. Z3QP 2.8 - regelmatig zaten we tegen de 250 aan (de hermandad is druk bezig met die andere knallers) en hier bij ons hebben we ook de dragstrip even mee gepakt. De 850 kan niet op tegen het geweld van de QP, behalve op topspeed, dan komt ie er weer bij.

Voor mij was het alweer een poos terug dat ik in de QP stuurde en ik had er eigenlijk nog niet echt in gereden sinds de mods. Nu dus wel en ik heb er maar een woord voor: YAHOOO! In het begin nog even onwennig want het stuurgedrag is totaal anders, de QP schakelt anders en hij is zo stijf als een plank. Maar toen de QP eenmaal warm was en ik het gas erop kon gooien en die fohn weer hoorde blazen, toen wist ik weer waar ik het voor deed. Wat geweldig om zo het oude jaar af te sluiten.

In januari even naar EPS en dan nog de 355 mm achterremmen monteren en dan kan die eindelijk naar Arno. De remmen (nu dus alleen nog de voorremmen) zijn fenomenaal, de vertraging is niet te beschrijven.

PS: ik ben in de markt voor een sperdifferentieel, wel een goede. Als iemand er een heeft liggen (PJ?) dan hoor ik dat graag. Suggesties waar ik zo´n ding kan kopen zijn uiteraard ook welkom.

Link naar reactie

Wat een heftig winterprojectje... :thumbup:

Hoe heb je eigenlijk kunnen rijden met de extreeme verbreding van de draag armen?

Gaaf om te Zien en te leZen wat je over de automaat schrijft!

Ik neem aan dat de remmen wel een inrijdperiode nodig hebben.

Wat Zou het mooi Zijn als je tussen de upgrades door even de rollenbank op kon om wat gegevens te sprokkelen.

Ik Zou bijvoorbeeld eens graag willen weten wat die spaghettie i.c.m. de racecat aan extra vermogen brengt.

Link naar reactie
Frank, goed te horen dat je dikbil weer rijdt! :banaan:

Is ie nu helemaal af? Of steken je banden aan iedere kant nog steeds 5cm uit?

Ruud, hier een foto die L&B weergeeft zoals het hoort te zijn:

02122008033pz9.jpg

Achterin loopt de band nog in de wielkast als ik over de plaatselijke 'rijksweg' rijd (zijn nog van die oude betonplaten uit 1930). En dat komt goed als de QP bij Arno is geweest :D .

Link naar reactie
Ruud, hier een foto die L&B weergeeft zoals het hoort te zijn:

Truly :D :banaan: :banaan: Frank!

Je neemt 'm toch wel mee de 6e februari naar de BLB meet? (wordt het meteen de BLB L&B meet!).

Anders zien we 'm de 22e februari wel in Lelystad (we moeten het nog eens hebben over die t-shirts met pakkende Arno teksten voor die dag. ik sponsor graag mee :banaan: )

Link naar reactie
Ruud, hier een foto die L&B weergeeft zoals het hoort te zijn:

02122008033pz9.jpg

Achterin loopt de band nog in de wielkast als ik over de plaatselijke 'rijksweg' rijd (zijn nog van die oude betonplaten uit 1930). En dat komt goed als de QP bij Arno is geweest :D .

Man wat een patat! Geweldig :banaan:

Link naar reactie
Man wat een patat! Geweldig :D
Maikel, volgens het Vlaams - Nederlands woordenboek betekent "Patat" (onder andere) het volgende:

patat : aardappel (Sp. patata); slag, klap, optater; uitroep na impact van een gebeurtenis

Alhoewel deze ook wel leuk is:

zo zat als ene patat : stomdronken

:banaan:

Link naar reactie
Truly :D :banaan: :banaan: Frank!

Je neemt 'm toch wel mee de 6e februari naar de BLB meet? (wordt het meteen de BLB L&B meet!).

Ja, dan Zet die wat R&B muZiek op en dan is het BLBL&BR&B'en... :schater:

Zie er al errug Vet uit op die laatste foto.

Link naar reactie
Maikel, volgens het Vlaams - Nederlands woordenboek betekent "Patat" (onder andere) het volgende: ...uitroep na impact van een gebeurtenis

:banaan:

Wel, ik werd van m'n sokken geblazen (is de impact zowel als de gebeurtenis) bij het zien van die foto. Bijgevolg mijn uitroep: PATAT. :D

:schater: Die Ruud toch, was stiekem al aan het wachten op een reactie hierop... :banaan:

Link naar reactie
Ruud, hier een foto die L&B weergeeft zoals het hoort te zijn:

Wow, dat ziet er echt heftig uit Frank.

Nu nog een 1.8 embleem en een imperiaal (of sticker baby aan boord) erop en daarna iedereen helemaal zoek rijden. :schater:

Link naar reactie
Wow, dat ziet er echt heftig uit Frank.

Nu nog een 1.8 embleem en een imperiaal (of sticker baby aan boord) erop en daarna iedereen helemaal zoek rijden. :schater:

Heb jij - als Zafirafanaat - toevallig zo'n sticker voor me? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.