Ga naar inhoud

compressor, niet doen!!


zter

Aanbevolen berichten

Gisteren even met Frank alias CFQP naar zijn nieuwe onderstel verbouwings project wezen kijken.

Wat is er toch mis met die man na de compressor ombouw nu weer dit.

Je kom die garage binnen en je bek valt open ,remschijven die zo groot zijn dat velgen die toch klein zijn niet meer er om heen passen ,en die worden gestopt door paarse aluminium remklauwen met niet 2 niet 4 niet 6 maar met liefst 8 zuigers :nono: en dat is groot.

Draagarmen, stangen, vreemde rubbers, hier en daar geen rubbers dat alles maakt het dat de wielen buiten de wielkasten vallen dus moeten die ook uitgebouwd worden en gespoten afijn te veel om op te noemen.

Na twee bakken koffie en de passende ultralight velgen met een nieuw semi-slick banden bestelt te hebben liepen we nog even langs zijn oude velgen met banden... nou ja oud... 4000KM en het staal van de achter banden stak door het rubber heen, kuis versleten.

Zeg Frank, leuk hoor een compressor geef je nog eens een rede om ander banden EN ZO te proberen ;) :thumbup:

En met een lach op zijn gezicht stap de man in zijn 600cc Smart en pruttel er vandoor........

Wat ben ik blij met mijn 2.8 yes

Link naar reactie
  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zeg Frank, leuk hoor een compressor geef je nog eens een rede om ander banden EN ZO te proberen :nono: ;)

EN ZO?, wat moet ik met een Ferrari?

Anyway, ik probeerde gisteren foto's te posten van de hele ombouw. En ook van die kale TOYO Proxes ST1 die na nog geen 4000 km kats versleten zijn! Wat ik ook probeer, ik krijg geen foto's op het forum. Ben overigens wel benieuwd hoe lang die triple 8's meegaan; de verwachting is zo'n 4-5K kilometer, dus in ieder geval hetzelfde of zelfs tot 25% langer. Mij hoor je niet mopperen.

Gisteren zijn de spoorstangverlengers gemonteerd. Nu krijg je pas echt een beeld hoeveel de auto breder geworden is: 5 cm links en 5 cm rechts maakt samen 10 cm. Echt ongelooflijk. Arno wacht een uitdaging!

@ Marcel: en ik kan dan wel wegpruttelen in die 600 cc Smart, je kon me toch mooi niet bijhouden met die 2.8 cc....

@Ruud (RvE): ik probeerde het met een link via Imageshack. Werkte ook niet. Ik ben er van overtuigd dat dat aan mij ligt en kan toch zeker wel wat goede tips gebruiken.

Link naar reactie
Nu krijg je pas echt een beeld hoeveel de auto breder geworden is: 5 cm links en 5 cm rechts maakt samen 10 cm. Echt ongelooflijk. Arno wacht een uitdaging!

Ik was vorige week bij Ruudkapje en toen we samen naar mijn coupe stonden te kijken (met een kopje koffie natuurlijk :nono: ), hadden we het erover dat ie toch lekker breed is van achter. En toen vertelde Ruud al dat je van "dikbil" naar "mega-dikbil" zou gaan met je coupe. Nu ben ik toch echt nog meer benieuwd.

Dus het is tijd om inderdaad die foto's te zien. In dit topic kun je lezen hoe dat moet. Zo te horen ben je al een heel eind. Dus als je de link uit het onderstaande scherm kopieert:

tekst39ot.png

En als platte tekst in een reply in dit topic zet, dan plak ik er wel even de "forumcodes" voor en achter.

Link naar reactie

wielbuitenautowi8.jpg

Nu ik het doorheb (die onderste link verschijnt blijkbaar pas als je de waarschuwing negeert, wel omslachtig trouwens) met nog een paar minuten tijd: foto 2 uit de serie COMPRESSOR, NIET DOEN!

Er zijn ook detailfoto's van hoe dit wiel nou toch zo ver naar buiten gekomen is (let wel: zonder spacer en met een ET van 20, jawel jawel!). Als er geinteresseerden zijn, plaats ik ze...

Link naar reactie

Aanvulling in de serie: COMPRESSOR, NIET DOEN!

Hier begon het allemaal mee, ongeveer een jaar terug. Ik had in de schuur nog een oude QP staan waarvan ik al bijna vergeten was dat ik hem had en aangestoken door Zter besloot ik er wat mee te doen. De oude banden waren volkomen uitgedroogd, dus dacht ik dat een setje Breytons de QP wel zouden staan. Zo gezegd, zo gedaan, deze kwamen eronder.

breytonnk8.jpg

Het virus begon me te pakken te krijgen. Weer kwam de oude wens op om een M te rijden, maar dat kan ik me helaas niet veroorloven. Ik moest dus wat anders, maar wat? Hoe kun je met een 2.8 automaat toch wedijveren met de M's. Jaren terug had ik al eens onderzoek gedaan en de uitkomst daarvan begon weer te sluimeren. Niet 1-2-3 maar na een flinke voorbereiding toch eens met Alpina gebeld en er bleek toch wel iets mogelijk - nadat die jongens klaar waren met lachen over de 2.8 automaat . Ik moest maar eens langskomen. Zo gezegd, zo gedaan, dit werd het resultaat.

compressorindetailcp6.jpg

COMPRESSOR, NIET DOEN! Rond die eerdergenoemde Breytons lagen Toyo Proxes ST1. Na 4000 km was het profiel nagenoeg weggesleten, ik kwam er zelfs achter dat banden kunnen roesten. Becijfer dan maar eens wat een pizza in Duitsland kost!

kalebandrm6.jpg

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na weer eens een jaartje met de QP gereden te hebben werd het voor mij tijd wat te modificeren. Op topsnelheid leg ik het af tegen een M maar qua wegtrekken en tussensprints legt de M het af. En daar wilde ik de verbetering zoeken. Het onafgeveerde gewicht moest omlaag, dat is gelukt:

autoopbruglo3.jpg

Als de kap van een M opengaat, zie je de schodempers excentrisch geplaatst. Dat is bij deze QP nu ook mogelijk dankzij de verstelbare camberplaten. Deze maken het mogelijk de veerpoot in een 3-D vlak te verstellen.

verstelbarecamberplaatdg9.jpg

De remschijven en klauwen werden aangepast.

remschijfindetailia1.jpgdoorsnederemschijfbm7.jpgnieuweremklauwuk6.jpg

Link naar reactie

De draagarmen en de stabilisatorstang werden vervangen door lichtgewicht competitiespul. Met de nieuwe draagarmen wordt de QP 10 cm! breder en de stabilisatorstang is alle kanten op te verstellen. De spoorstangen moesten ook worden verlengd. Normaal gesproken hangt een en ander in rubbers. Bij deze QP zijn die verdwenen om plaats te maken voor vervangers van harde kunsstof of voor een starre verbinding. Ook weer competitiespul.

vasteverbindingfuseekogfq3.jpgvasteverbindingdraagarmcs5.jpgnieuwedraagarmverlengburw6.jpg

Link naar reactie

gepoedercoatdifferentielx5.jpg

Omdat de QP nagenoeg uit elkaar lag, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt en gelijk wat onderdelen laten poedercoaten. Ziet ie er aan de onderkant ook weer fris uit.

Het wachten is nu op de nieuwe velgen, want die Breytons waar het allemaal mee begon, die passen niet meer (die pizza wordt met de minuut duurder) omdat de spaken iets te ver naar binnen komen en daarom tegen de remklauw aanlopen. Helaas, nu moest ik andere wielen nemen. Het zijn wielen van OZ racing geworden, de competitie 1.2. Over drie weken zijn ze klaar (afdraaien naar de juiste ET en steek) en kunnen de Toyo 888 banden eromheen, een semi-slick die met een wat ruime interpretatie van street-illegal naar street-legal is gebracht. Ben benieuwd naar wat dan een pizza gaat kosten. En hiermee wil ik de titel van dit topic COMPRESSOR, NIET DOEN! veranderen in WAT KOST EEN PIZZA? want het mag duidelijk zijn dat een compressor echt iets toevoegt.

Wie komt er als eerste M met een compressor???

Link naar reactie

Respect Frank, voor het geen je allemaal voor zo'n 2.(W)achtje over hebt :D Man het wordt weer tijd om daadwerkelijk een pizza te gaan scoren bij onze favoriete pizzeria. Ik ben zeer benieuwd hoe het zich allemaal verhoud. Mocht je die andere Frank eruit rijden, is dat de eerste :m: met een compressor vrees ik :thumbup:

Link naar reactie

Ben ik voor en moet nog even geduld hebben, want klaar is ie nog niet. Overigens staat mijn QP naast een auto die ze voor Tom Coronel aan het ombouwen zijn. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat TC erg geinteresseerd is in wat ik aan het doen ben. Toch eens proberen of ik er niet mee op tv kan komen in dat programma van hem....

Link naar reactie

Frank: R E S P E C T!!! :thumbup:

Je weet, ik ben ook een die-hard coupe fan, maar jij spant de kroon! B)

Ik ben echt heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Dit wordt een erg "one of a kind" Über-coupe. Erg gaaf dat je de guts hebt dit te doen.

Wat ga je doen met de spatborden voor en achter? Nu is iedere Z3 gebouwd conform Mecano principe en kan het spatscherm er zo af, maar 5cm (!!! :m: ) aan iedere kant, dat krijg je niet meer bijgewerkt door de spatschermen "even uit te kloppen". :D

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Frank, het kan toch niet dat ik heel nieuwsgierig, maar geduldig :notworthy: , aan het wachten ben op foto's van je Über-brede coupe en er opeens gewoon een in een ander topic opduikt:

19102008087kk5.jpg

Die goed gevulde wielen, met 8 pots klauwen zien er in ieder geval goed uit :ok: Misschien moet je 'm achter wel een tikkie verlagen... :P

Link naar reactie
Die goed gevulde wielen, met 8 pots klauwen zien er in ieder geval goed uit :ok: Misschien moet je 'm achter wel een tikkie verlagen... :D

Hee Ruud, scherp, erg scherp! Nav je opmerking: ik heb er bewust voor gekozen om hem achter hoger te laten. Geeft een sneller beeld :P

Alle gekheid op een stokje, je hebt gelijk: de foto's horen in dit topic en die komen ook. De auto krijgt nu nog wat testen links en rechts en er worden nog wat dingetjes aangepast en dan komen de foto's, wees gerust.

Ik kon me alleen niet inhouden na een item over spoorvorming (weer spoorvorming).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.