Ga naar inhoud

z3 softtop - water in kofferbak


Geurt

Aanbevolen berichten

Water in de kofferbak...

De lekbakjes al gecontroleerd - er staat geen druppel wat in, en als ik er 60ml water in spuit loopt dat er keurig via de carosserie bij de voorwielen uit, dus dat is het probleem niet.

Het blijkt dat het water langs de kabelboom de kofferbak in komt, en met het weer van afgelopen dagen hebben we het dan niet over een paar druppeltjes.

Mijn Z3 vertoont geen spatje roest, en ofschoon hij al een jaar buiten staat is er met de softtop zo op het oog niets mis: geen gescheurde rubbers bijvoorbeeld.

Iemand enig idee ?

Geurt

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Misschien bij 3e remlicht of de grote antenne tule

Bedankt voor het meedenken !

Het 3e remlicht was mijn eerste gedachte - uitgebouwd, kurkdroog (dan zou je trouwens water bij of in de gereedschapkoffer of in of rond de akku-bak verwachten). Geen hangende druppels aan het profiel voor het 3e remlicht.

Antenne tule - kurkdroog. De ruimte tussen het linker achterlicht en de motor van de softtop (waar je in geval van tule ellende het water zou verwachten) - droog.

Maar waar de kabelboom door de carosserie naar voren gaat voel ik - letterlijk overigens - nattigheid. Of komt het via de tule van de slangen van de softtop hydrauliek ?

De tuinslang op sproeien gezet, geruime tijd bakken water over de softtop en het kofferbakdeksel gespoten, kofferbak geinspekteerd - droog. En een kwartier later liggen er 2 kopjes water in het horizontale profiel vlak achter het schot van de kofferbak (ik heb alle bekleding uit de kofferbak verwijderd om het zoeken te vergemakkelijken). Het moet dus ergens ophopen om vervolgens naar binnen te lekken.

Morgen eerst de CD-wisselaar maar eens verwijderen om wat meer ruimte en zicht te krijgen... en het wordt wat gemakkelijker om uit te vinden of het water langs de kabels of langs de hydrauliek slangen komt.

(wordt vervolgd)

Geurt

Link naar reactie

Opgelost - in zoverre, ik weet in ieder geval hoe het komt...

Bij het achterraampje is aan de buitenkant de stof ter hoogte van de linker onderhoek uit het plastik profiel geschoten. Volgens een cabrio-boer: "dat kan geen kwaad" en "dat houdt je toch", dus verder geen acht op geslagen. Maar dan blijkt dat op dit punt het water door de rits aan de binnenkant heen lekt op de hoedenplank. Na verloop van tijd is die hoedenplank verzadigd met water, en dan begint het te lekken via de tules die naar de kofferbak gaan. Dat nut van die rits aan de binnenkant heb ik trouwens nooit begrepen, maar dat terzijde.

Met een schroevendraaier langs het genoemde profiel de stof er weer in gemanoevreerd - zal onder invloed van nattigheid en warmte wel geen eeuwigheid blijven zitten, maar voorlopig heb ik er alle vertrouwen in dat we het droog gaan houden...

Geurt

Link naar reactie

nu hoor ik iemand denken "dat je niet eerder gemerkt hebt dat je hoedenplank nat is" - een wind-deflector heeft voordelen, maar ook nadelen, en de verminderde bereikbaarheid van de hoedenplank is er een van. Al helemaal als je een non-standard non-removeable wind-deflector hebt (vanwege afwijkende rolbeugels) waar ze uren mee in de weer geweest zijn om dat ding te monteren...

Link naar reactie

Het nut van die rits wordt vanzelf helder als je het achterruitje gaat vervangen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier op het forum is er wel e.e.a. over te vinden.

De stof van de softtop gaat bij veel mensen/auto's los: deze komt uit het rubber randje dat rond het achterruitje zit. Is er wel weer tussen te proppen, maar dat blijft natuurlijk niet zo heel lang zitten. Blanke siliconenkit is 1 van de mogelijke oplossingen daarvoor. Wel oppassen met die siliconenkit, het komt ook waar je het niet wilt hebben en is dan lastig te verwijderen. Elders op het forum staan nog alternatieven om de stof weer blijvend op zijn plaaats te krijgen.

Succes met het oplossen van de lekkage. Je schoonmoeder zal wel blij zijn dat je de oorzaak waarschijnlijk gevonden hebt.

Link naar reactie
Het nut van die rits wordt vanzelf helder als je het achterruitje gaat vervangen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hier op het forum is er wel e.e.a. over te vinden.

De stof van de softtop gaat bij veel mensen/auto's los: deze komt uit het rubber randje dat rond het achterruitje zit. Is er wel weer tussen te proppen, maar dat blijft natuurlijk niet zo heel lang zitten. Blanke siliconenkit is 1 van de mogelijke oplossingen daarvoor. Wel oppassen met die siliconenkit, het komt ook waar je het niet wilt hebben en is dan lastig te verwijderen. Elders op het forum staan nog alternatieven om de stof weer blijvend op zijn plaaats te krijgen.

Succes met het oplossen van de lekkage. Je schoonmoeder zal wel blij zijn dat je de oorzaak waarschijnlijk gevonden hebt.

Vond inderdaad de topic over het vervangen van het ruitje. Vraag me alleen af of een aktie nu met kit (ben inderdaad ook niet zo'n fan van siliconen kit - mooi spul, maar het wordt bijna altijd een kliederbende) het eventuele later vervangen van het ruitje niet in de weg zit

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Vond inderdaad de topic over het vervangen van het ruitje. Vraag me alleen af of een aktie nu met kit (ben inderdaad ook niet zo'n fan van siliconen kit - mooi spul, maar het wordt bijna altijd een kliederbende) het eventuele later vervangen van het ruitje niet in de weg zit

Siliconenkit lijkt me niet zo'n strak plan. De kit is alleen nodig om het stof op de juiste plaats te houden en niet om alles af te sluiten.

Simpele kit zoals heel licht bison kit is voldoende.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.