Ga naar inhoud

Wat met geluid te doen?


Tom

Aanbevolen berichten

In mijn huidige auto (BMW 330i) heb ik m'n geluid laten pimpen omdat de standaard speakers niet voldeden. Onderstaande spullen zijn ingebouwd:

Focal Polyglass 165 V1 (hoedenplank) + Focal Polyglass 165 VRS (deuren) zit op een Ground Zero GZTA 4000TX versterker

Rockford Fosgate PL2-112 subwoofer op een Ground Zero GZRA 2200XII versterker

Er komt echt een goed, helder en hard geluid uit alleen was het allemaal niet goedkoop. En echt rammelvrij is het lastig te krijgen.

Mijn huidige auto is verkocht en donderdag bouwen ze het spul weer uit om de originele speakers terug te zetten.

Dus binnenkort wil ik een Z4 gaan kopen. Ik heb nog geen specifiek model op het oog, alle opties staan open. Over het HiFi professional geluid wisselen de meningen. Zal ik dat HiFi prof geluid meenemen in mijn 'eisenpakket' voor de toekomstige Z4? Ik moet er nog eens naar luisteren natuurlijk. Aan de ene kant is het wel prettig als het gewoon gelijk goed is. Met mijn huidige setup heb ik de inbouwer toch een aantal keer moeten lastigvallen (rammeltjes weghalen, keer iets anders laten afstellen etc.).

Zijn bovenstaande spullen nog te gebruiken of over te zetten? Ik las dat zo'n losse subwoofer niet gaat werken in de kofferbak van de Z4, als het überhaupt erin past. Anders kan ik het beter verkopen natuurlijk, of de audiozaak een voorstel laten doen of ie het wil terugnemen (hoeveel schrijft dat spul af? zit er nu 3 maanden in ofzo? ook door hem ingebouwd).

Niet alle aanbieders zijn er even duidelijk in of er HiFi-prof. geluid inzit. Is het te herkennen (bijvoorbeeld op de foto's)?

Las in ieder geval dat er hier iemand al flink wat ervaring had met geluid in de Z4 ;)

Ohja ik wil zeker de originele headunit behouden, houd niet van de aftermarket-look.

Link naar reactie
  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik zou zeggen ga er eens naar luisteren.

Ik ben geen "geluidsfreak" maar vind het geluid van de professional erg goed klinken.

Wellicht vind jij het helemaal niks.

Ga dus zelf luisteren en kies dan wat je wilt. Er zijn er een aantal op het forum met Z4 en goed geluid dus post waar je vandaan komt en misschien kan iemand je helpen.

Link naar reactie
In mijn huidige auto (BMW 330i) heb ik m'n geluid laten pimpen omdat de standaard speakers niet voldeden. Onderstaande spullen zijn ingebouwd:

Focal Polyglass 165 V1 (hoedenplank) + Focal Polyglass 165 VRS (deuren) zit op een Ground Zero GZTA 4000TX versterker

Sorry <_< maar een hoedenplank...wie heeft er tegenwoordig nog een plank voor hoeden in zijn of haar auto :newblush: .

Link naar reactie

Vandaag is m'n audio eruit gehaald. Zonde, het zat er nog maar een paar weken in, kort van kunnen genieten! :wacko:

IMG_1368.jpg

IMG_1373.jpg

IMG_1377.jpg

Begreep al van de inbouwer dat ik aan de speakers weinig zou hebben omdat er in de Z4 andere maten speakers zitten. En ook de sub zal het niet worden in een Z4.

't Is zonde!! Maarja. Binnenkort maar eens kijken of ik ergens kan luisteren naar het HiFi-geluid. Mocht dat niet lukken dan post ik het hier wel even om bij een forummember te luisteren (woon in regio Eindhoven).

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik ben op zoek naar de vraag hoe ik een Audio PRO-systeem kan herkennen in een Z4. Zoals eerder gesteld wordt dit niet altijd even duidelijk in de advertentie gemeld. Deze vraag is ook gesteld. Helaas kan ik alleen het antwoord niet vinden.

Kan iemand mij aangeven hoe ik de PRO van de Business kan onderscheiden? Niet que geluid, maar puur op uiterlijke kenmerken.

Link naar reactie
  • Administrator

Yep; heel simpel. Stoel naar voren doen, bij pro zit er vanaf de rolbeugel omlaag bezien eerst een ronde speaker en dan een grotere vierkantere speaker (de sub die Sander noemt). Zonder pro zit de ronde speaker er wel, maar zit er in plaats van de grote bijna vierkante speaker een opbergvak.

Verder; maar daar heb je misschien al een verfijnder oor voor nodig, zit achter het roostertje in de deur naast de "doe-de-deur-open-greep" geen speaker als je niet met een pro van doen hebt. Let op: het roostertje zit er wel en je hoort het verschil dus niet, maar je hoort er niks achter. Let op 2: gaat dus niet om roostertje direct naast de spiegel, maar om het roostertje dat in het lederend eel van de deurbekleding zit.

Link naar reactie
Kan iemand mij aangeven hoe ik de PRO van de Business kan onderscheiden? Niet que geluid, maar puur op uiterlijke kenmerken.

Download de technische files die ik gisteren online heb gezet. En bestudeer "12 E85 Communications.pdf".

Als je dat gedaan hebt, mag je hier de management summary plaatsen ;)

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Yep; heel simpel. Stoel naar voren doen, bij pro zit er vanaf de rolbeugel omlaag bezien eerst een ronde speaker en dan een grotere vierkantere speaker (de sub die Sander noemt). Zonder pro zit de ronde speaker er wel, maar zit er in plaats van de grote bijna vierkante speaker een opbergvak.

Verder; maar daar heb je misschien al een verfijnder oor voor nodig, zit achter het roostertje in de deur naast de "doe-de-deur-open-greep" geen speaker als je niet met een pro van doen hebt. Let op: het roostertje zit er wel en je hoort het verschil dus niet, maar je hoort er niks achter. Let op 2: gaat dus niet om roostertje direct naast de spiegel, maar om het roostertje dat in het lederend eel van de deurbekleding zit.

Sorry, maar dit lijkt me niet helemaal correct, dan wel niet volledig.

Uit jouw verhaal zou je kunnen op maken dat er twee mogelijkheden zijn: je hebt het hifi-pro systeem, of je hebt het niet. Dat klopt volgens mij niet. Volgens de prijslijst van sept. 2008 (zat ook in de documentatie die RvE online gezet heeft) heb je namelijk drie mogelijkheden:

  • Standaard: dit is het systeem met 6 speakers. In dit geval zitten er inderdaad geen subs achter de stoelen en is de grootste speaker in de deur leeg.
  • Hifi-luidsprekersysteem (10 speakers): € 976
  • Hifi-luidsprekersysteem Professional (10 speakers): € 1.397

Nu is de vraag hoe je het verschil ziet tussen die laatste twee systemen. Als je kijkt in het hoofdstuk 12 E85 Communications is de terminologie wat anders. Ze maken daar onderscheid tussen Hifi en Top-Hifi. Beiden met 10 speakers. De variant met 6 speakers bestaat kennelijk niet in de VS.

Het verschil tussen Hifi en Top-Hifi is:

  • De amplifier in de kofferbak: de Hifi-versie heeft een 'Hifi amplifier' en de Top-Hifi-versie heeft (jawel) een 'Top-Hifi amplifier'
  • De subwoofers achter de stoelen hebben in de Top-Hifi-versie 'Carvertechnology' en in de Hifi-versie niet.

Blijft over de vraag hoe je dat in de praktijk nou kunt zien. Daarvoor moet ik straks even naar m'n auto lopen.

Link naar reactie

Als aanvulling (ik heb nog even verder gelezen): volgens dat hoofdstuk van RvE heeft de Top-Hifi variant automatische snelheidsafhankelijke volumeregeling (de amplifier regelt dat), terwijl je dit bij de Hifi variant via de radio in kunt stellen.

Als dat klopt heb ik het Hifi-systeem en niet de Top-Hifi / Professional. :D

Link naar reactie
De subwoofers achter de stoelen hebben in de Top-Hifi-versie 'Carvertechnology' en in de Hifi-versie niet.

Vroeg me altijd al af wat dat "Carver" gedoe was. :unsure:

Als ik deze uitleg lees, of deze, is het mij nog steeds niet helemaal helder. Waarschijnlijk heb ik simpelweg te weinig "Tja" genen :D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.