Ga naar inhoud

Inbouw Parrot CK3100 Carkit


Mus

Aanbevolen berichten

Dag mede forum members,

Ik zal hier beschrijven hoe je vrijwel zonder technische kennis,

maar met veel geduld en arbeid een Parrot CK3100 aan je BMW business CD radio koppelt

(ik heb de Parrot bevestigd op een telefoon console).

't Hangt van je radio af welke koppelstekkers je nodig hebt en hoe je de Parrot aansluit,

maar daarover later meer...

Hier eerst het resultaat voor degenen die zich hier niet 100% een voorstelling van kunnen maken,

't geheel is niet definitief af, er zit nog wat werk in de bevestiging, mede doordat de middenconsole

en L-panelen zijn beschadigd (overigens niet tijdens de inbouwgebeurd), maar voor de write-up volstaat het:

parrot020vm0.jpg

Ik heb er zeker wel een uurtje of 15 over gedaan om de console eruit te halen, er weer in te zetten,

alles aan te sluiten en gebruiksaanwijzingen door te lezen. Mijn advies is dan ook om er alleen

aan te beginnen als je er echt de tijd voor wilt nemen. Ik heb de hele middenconsole gedemonteerd,

maar er zijn ook mensen die voor wie dat niet nodig was. Achteraf zou het me misschien op die

manier ook wel gelukt zijn, maar om de bedrading goed weg te werken is het toch wel handig

om de console los te maken. Ik zal proberen alles zo makkelijk en duidelijk mogelijk uit te leggen,

aangezien ik zelf ook met 0% kennis aan dit projectje ben begonnen.

De benodigdheden:

-Een kleine imbussleutel om de radio te demonteren, weet niet welke maat het is.

-Een goeie kruisschroevendraaier. Er zat een schroef in de midden console die ik er niet uit kreeg.

Ik heb toen een schroevendraaier geleend van iemand die claimde dat er zoiets bestaat als

een schroevendraaier voor plastic/ijzer, een gewone zou alleen voor hout bedoeld zijn.

Tot mijn grote verbazing was niets minder waar...

-Een benzine stift om te onthouden welke contacten ook alweer bij elkaar hoorden.

-Een parrot CK3100 (ik heb een black edition)

http://www.parrot.com/uk/products/hands-fr...kits/ck3100-lcd

Bestaande uit een LCD scherm met 3 knoppen, een microfoontje, een control box en een berg snoeren.

Hij heeft mij 130 euro gekost, duurder kan volgensmij niet. Maar bij de groothandel hadden ze 'm niet

en ik durfde hem niet op marktplaats te kopen omdat ik niet wist uit welke onderdelen een carkit bestaat.

(control box, lcd scherm en microfoon)

parrot008xf4.jpg

(deze stekkers gaan aan de andere kant de control box in, de mute stekkertjes met de rode kopjes

heb ik niet nodig gehad, maar dat kan per radio verschillen)

parrot009cd1.jpg

(daarnaast, aan dezelfde kant, zitten deze stekkers)

stekkerau0.jpg

-Een telefoonconsole (niet noodzakelijk), ik heb er een van het merk Kuda gekocht, speciaal gemaakt voor de Z3,

geloof dat ze alle interieurkleuren wel hebben, plastic of leer.

http://www.kuda-phonebase.de/start.php?id=6

Kostte 40 euro, waarschijnlijk is ie ook wel te krijgen op ebay of marktplaats,

scheelt misschien 5 euro, dus dat maakt weinig uit.

175rs6.jpg

Daar ook meteen een universele telefoonhouder besteld, 't enige waar even op gelet

moet worden is de breedte van je telefoon. Zou er eventueel nog een telefoonlader bij

kunnen kopen voor de lange afstanden.

Link naar reactie
  • Reacties 2
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

-Een koppelstekker, wederom niet noodzakelijk, maar het is gewoon

de makkelijkste manier om alles aan te sluiten, in mijn geval zou je 'm noodzakelijk kunnen noemen.

Ik heb 'm gekocht op ebay bij de adapterexpert voor 20 Euro.

Zeer behulpzame verkoper, het hangt namelijk weer van de radio af welke stekker je nodig hebt,

maar na het sturen van allerlei schema's en foto's wel in een keer de juiste stekker ontvangen.

http://cgi.ebay.de/BMW-runde-Stecker-PARRO...id=p3286.c0.m14

167un9.jpg

De inbouw:

Als eerste moet de radio er uit, links en rechts op de radio zitten 2 rechthoekige kapjes,

deze kan je open draaien en er vervolgens voorzichtig uit halen. Nu zijn de schroeven zichtbaar,

draai deze los met een imbus schroevendraaier. De openingen waar de schroeven in zitten zijn vrij ruim,

als je de imbus daar in/achter haakt (of 2 dan kan je aan beide kanten trekken) moet je de radio eruit kunnen krijgen.

Dan moet de radio los worden gekoppeld. Er is een klein rond stekkertje dat je er zo uit trekt.

De grote hoofdstekker om 'm maar zo te noemen, gaat er wat lastiger uit. Er zit een schuif systeem op

dat eerst recht omhoog en vervolgens schuin omhoog schuift, met wat kracht en voorzichtigheid

gaat ie er wel af, als je het een keer weet is het vrij simpel.

(hoofdstekker)

163mt9.jpg

162tn1.jpg

Dan is de tijd aangebroken om de console los te schroeven. In principe is 't niets anders dan alle schroeven die

je tegenkomt eruit draaien. Door de console te bewegen voel je wel of en waar die nog vast zit. Vergeet die onder de asbak niet.

Als de console eenmaal los is, probeer hem dan uit z'n originele positie te brengen

door de achterkant eerst omhoog te tillen en vervolgens de voorkant.

Er zitten nu nog allerlei contactjes vast, achterruit verwarming, electrische ramen,

airco etc...

Probeer de console zo hoog mogelijk te houden, dan kan je het makkelijkst alle contactjes van onder lostrekken.

Vergeet vooral niet welke bij welke hoort.

(onderkant van de console)

161xz0.jpg

Dan vervolgens de console de auto uit manoeuvreren.

Link naar reactie

Nu de aansluiting. De 'hoofdstekker' die origineel in de radio zat wordt verbonden met de koppelstekker

met het deel dat op de foto van de koppelstekker onder mijn wijsvinger zit.

Het deel dat boven mijn duim zit moet worden verbonden met de radio.

Vervolgens moet de Parrot nog worden gekoppeld aan de koppelstekker.

(stekkers Carkit)

169ng7.jpg

(stekkers koppel stekker)

168kx7.jpg

Ik had op een briefje geschreven wat waar in moet, maar dat ben ik helaas kwijt, maar ik kan het zo ook wel zien denk ik.

Er zijn 2 stekkertjes die maar 5 contactpunten hebben in plaats van 8. Ik d8 eerst dat die in elkaar moesten,

maar dat is niet zo. Verder is te zien dat de sluiting of in het midden zit of rechts, dus er kan weinig mis gaan.

Ik noem ze ff van links naar rechts en boven naar beneden 1 t/m 8.

Dan moet dit de combinatie zijn van wat in elkaar moet: 1-7, 2-6, 3-8, 4-5.

Nu testen of alles werkt, als dat zo is kan alles weer in worden gebouwd.

Er is nogal wat nieuwe bedrading bijgekomen, ik heb het grootste gedeelte

naar de ruimte achter de radio geduwd en dit met behulp van tie-wraps vastgezet.

De control box heb ik ergens onder de radio vastgezet.

parrot019cl7.jpg

De telefoon console haakt zich met een ijzeren plaatje vast achter het rechter L-paneel.

Niet echt stabiel dus daar moet ik nog ff een oplossing voor bedenken.

Het microfoontje heb ik op het linker L-paneel bevestigd, zit een bevestigings stukje bij met een plakzijde.

De telefoonhouder en het lcd schermpje heb ik met de dubbelzijdige tape die mee

was geleverd vastgezet, maar het plakt niet zo goed dus ik ga nog iets sterkers kopen.

Ik denk dat zo alles wel duidelijk is, nogmaals, 't is een specifieke write-up vanwege de

radio en koppelstekker, maar in grote lijnen zal het allemaal niet veel uitmaken.

Nu moet ik het zelf alleen nog afronden...

Alleen als je het leuk vindt om dingen zelf te doen en uit te vinden hoe het in elkaar zit

is het iets om zelf te doen. Maar in principe zou ik zeggen besteedt het gewoon uit.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft, als er vragen of op of aanmerkingen zijn hoor ik het...

Cheers,

Mus

parrot021pf1.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.