Ga naar inhoud

Verwijderen afdekscherm & versterker/wisselaar


RvE

Aanbevolen berichten

Op het moment ben ik bezig met de inbouw van een subwoofer in mijn Z3 coupe, deze wilde ik naast, of indien mogelijk in, de "bak" van de versterker en/of wisselaar plaatsen. Aangezien mijn Coupe voorzien is van het "erweiterte HiFi" pakket, zit er een versterker achterin, achter de passagiersstoel, in die "bak".

AR%20011.jpg

Onder de versterker is nog ruimte voor een CD Wisselaar. Afhankelijk van de gekozen optie destijds zit hier of "helemaal niks" (bij mij het geval), een kabel (CD wisselaarvoorbereiding) of een CD wisselaar. Aangezien er bij mij niks zit, heb ik er altijd mijn autopapieren en het instructieboekje van BMW in liggen. De afdekplaat die erop zit, kun je makkelijk lostrekken.

Omdat ik mijn subwoofer graag op speaker-level wil voorzien van signaal moest ik bij de kabels zien te komen die vanuit de radio richting de versterker gaan. Dus die "bak" moest open. Dus gezocht op het forum. Ik kwam wel een aantal Coupe rijders tegen met die vraag, maar niemand met een geillustreerd antwoord. Bij deze:

1) Verwijder de afdekkappen die aan de beide uiteinden van het bagage-afdekscherm zitten. Deze kun je eenvoudigweg omhoog trekken:

IMG_0814.JPG

2) Je ziet nu aan iedere kant twee 10mm boutjes, schroef deze los (en laat ze niet achter de stoel vallen :mellow:) . Dan kan het hele scherm omhoog getild worden.

IMG_0816.JPG

Je zult merken dat dit ding met Deutsche Grundlichkeit in gedachte gebouwd is: weegt makkelijk vijf kilo!

Je hebt nu dit over:

IMG_0817.JPG

3) aan de bovenkant van de "bak" zie je vier schroeven waarmee ie vastzit aan het middenschot. Verwijder deze. De schroeven zijn een soort "plug en schroef ineen", dus als ze nog wel ronddraaien maar niet verder naar buiten komen, kun je de schroef met "plug" en al eruit halen.

4) de afdeling lomp geweld is aan de beurt :thumbup: . De "bak" zit op drie punten onderaan vast met een grote plastic "plug" die aan de "bak" zelf vast zit. Haal de "bak" rechts onder de bekleding uit en trek hem recht naar achteren. Hij zou nu los moeten komen. Als ie er eenmaal af is, kun je de pluggen goed zien:

IMG_0821.JPG

De punten waar ie op vastzit ook:

IMG_0820.JPG

Zo, je bak is eraf. Je kunt nu aan de versterker en/of wisselaar! ;)

Voor mij was dit het begin van mijn subwoofer-inbouw-project. Daarvoor zijn dit echt pas de eerste stappen. Ik zal van die inbouw en de demontage van versterker ( :) ) nog een apart topic aanmaken, als alles af is en ik weet hoe het allemaal zit/moet.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hee Ruud, goed topic :thumbup:. Had vandaag nl. al een beetje lopen kijken mbt die afdekhoes omdat ik al het idee had dat die wel wat zou wegen. Dankzij jouw inspanningen ben ik er snel uit hoe dat ding te verwijderen. Met 5 kg minder kom ik op 3,28 kg/pk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.