Ga naar inhoud

Bmw z3 coupe aanschaf


Robbert

Aanbevolen berichten

Hallo z3 forum leden!

Eerst zal ik een korte intro geven over mijzelf..

Ik ben Robbert -19 jaar oud- en opzoek naar een z3 coupe. Als klein jongetje droomde ik al van een z3 coupe en nu is het moment aangebroken dat ik de mogelijkheid heb er een aan te schaffen.

Nou heb ik al veel zitten lezen op het forum, maar heb ik toch nog wat vragen met betrekking tot aandachtspunten bij aanschaf van zo'n type auto.

Vanaf wanneer werd het dubbele vanos systeem standaard bij een 2.8? (En wat zijn hier uberhaupt de voordelen van?)

Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten tijdens aanschaf van een 2.8?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo Robbert! Welkom hier! ;)

Begin eens met het doorlezen van de FAQ, daar staan veel tips in van zaken waar je op kan letten.

Het tijdstip van single vanos naar dubbel vanos ligt ergens in tweede helft 1998. Maar kijk wel naar de productiedatum van de auto. Mijn eigen Z3 coupe 2.8 is een single vanos, maar heeft een kenteken van februari 1999. (de auto is een showroom/demo wagen geweest vanaf augustus 1998). Ook voor een ingevoerde Z3 kan de "datum eerste tenaamstelling" niet altijd uitsluitsel geven.

Als je een Z3 coupe op het oog hebt, kun je onder de motorkap ontdekken of het single of double vanos is, met behulp van dit topic. Je kunt natuurlijk ook altijd even een linkje naar de advertentie posten, kunnen we even kijken :foto:

Succes & Groet, Ruud :kisstogether:

Link naar reactie
.. is het kopen van een 2.8 met enkele vanos een groot minpunt?

Als je het mij (single vanos driver) vraagt niet. Ik heb proefgereden in beide, maar nooit een merkbaar verschil geregistreerd (maar daarentegen ze ook nooit naast "elkaar gereden"). De single vanos heeft 192 pk de double vanos 193 pk. Een single vanos schijnt minder foutgevoelig te zijn, maar de double vanos is ook betrouwbaar.

Ik zou het niet zo zeer af laten hangen van of ie nu een single of double vanos heeft, zoveel coupe's zijn er nu ook weer niet op de markt. Kijk gewoon wat je leuk/mooi vindt en ga daar naar op zoek. Als je dan uiteindelijk moet gaan kiezen tussen single of double, zoom daar dan dieper op in.

Link naar reactie
Oke, want ik heb namelijk een auto op het oog waarvan het enige nadeel is dat ie een enkele vanos heeft.

De vanos is (zoals Chris al zei) geen "probleemgever" op een Z3.

Er zijn wel een aantal andere dingetjes waar je moet op letten, maar dat vind je hier wel terug als je rustig alles doorneemt.

Belangrijk is dat je uitkijkt naar een wagen waarbij je kan vaststellen dat ie goed onderhouden is, niet "afgeracet", kortom : een liefhebbersauto. (zal je snel merken, als je kontakt opneemt met de eigenaar)

Je kan idd hier even een link plaatsen naar wat je op het oog hebt, soms kennen we 'm of zien we dat er iets niet klopt met het aanbod.

Veel succes in ieder geval en neem er je tijd voor...

Link naar reactie

Eigenlijk moet je single Vanos juist als een voordeel zien.

Hierop kan het spruitstuk van een 2.5 (5 serie???) met grotere inlaattrajecten waardoor je zo'n 20 tot 30pk wint!

NIET, ik herhaal NIET mogelijk op een dubbel Vanos.

De verschillen tussen dubbel en enkele (by myself) KLIK

Link naar reactie

Ik vermoed dat de dubbel-vanos misschien een iets hoger koppel heeft, maar ik weet het niet zeker. Het maximum koppel haalt een dubbel vanos 2.8 bij 3500 toeren per minuut, een enkel vanos bij 3950 tpm. De dubbele voelt dus waarschijnlijk iets soepeler aan.

Maar ik heb zelf nooit in een dubbel vanos gereden dus dit is allemaal boekjeswijsheid.

Ik persoonlijk zou eerder voor een pre-facelift gaan omdat ik die mooier vind.... en daar heb ik wel ervaring mee :schater:.

Keuzes, keuzes.... Je moet gewoon doen wat je leuk vind.

Waar heb ik dat toch gelezen?

Succes!

Link naar reactie

voor dat er verwarring ontstaat, er is voor de qp geen (pre)facelift. Die is qua uiterlijk niet veranderd. Van de roadster is imho de pre facelift ook veel mooier dan de facelift dus waarschijnlijk konden ze aan de qp niets meer verpesten :schater:

Link naar reactie

Edwin, je hebt helemaal gelijk:

waarschijnlijk konden ze aan de qp niets meer verpestenbeteren omdat die de eerste keer al helemaal perfect was! :schater:
Link naar reactie

Hey Martin, Hoe is het met je raket op wielen! -_-

Deze upgrade heb ik gisteren nog met Ruudkapje besproken voor onze single Vanos coupe:

Hierop kan het spruitstuk van een 2.5 (5 serie???) met grotere inlaattrajecten waardoor je zo'n 20 tot 30pk wint!

Maar de coupe krijgt eerst wat andere upgrades ( ;) rubbers + veerpootbrug + klein grut), daar eerst maar eens mee naar de Ring op 14 september!!! <_<

Intussen Marktplaats en eBay maar eens in de gaten houden voor zo'n M50 inlaatspruitstuk -_-

Link naar reactie
Eigenlijk moet je single Vanos juist als een voordeel zien.

Hierop kan het spruitstuk van een 2.5 (5 serie???) met grotere inlaattrajecten waardoor je zo'n 20 tot 30pk wint!

NIET, ik herhaal NIET mogelijk op een dubbel Vanos.

De verschillen tussen dubbel en enkele (by myself) KLIK

Niet volledig onderzocht dus, op de dubbel Vanos is deze upgrade wel te doen, is alleen aanzienlijk duurder dan het simpel overzetten van een tweedehandse 2.5 inlaat stuk.

Voor de dubbel Vanos zul op jacht moeten gaan naar een B3 inlaatspruitstuk.

Link naar reactie
voor dat er verwarring ontstaat, er is voor de qp geen (pre)facelift.
Sorry voor de verwarring <_<.

EDIT: ...maar ik blijf een prefacelift mooier vinden... -_- en dat van dat koppel blijft ook gewoon waar -_-.

Link naar reactie
Niet volledig onderzocht dus, op de dubbel Vanos is deze upgrade wel te doen, is alleen aanzienlijk duurder dan het simpel overzetten van een tweedehandse 2.5 inlaat stuk.

Voor de dubbel Vanos zul op jacht moeten gaan naar een B3 inlaatspruitstuk.

Ja, en Alpina wil geen spruitstukken verkopen als je geen kentekenbewijs kan overleggen waarop aantoonbaar is dat je een Alpina bezitter bent.

WEL volledig onderzocht dus. Verder is er tweedehands nergens aan deze spruitstukken te komen....

Link naar reactie
WEL volledig onderzocht dus. Verder is er tweedehands nergens aan deze spruitstukken te komen....

Verschil dus tussen "technish mogelijk" (dat is wat ik Chris hoor zeggen) en "niet verkrijgbaar" (Martin).

Maar jullie tweetjes hebben deze discussie al eerder gehad. :fiew:

Anyway, Robbert is op zoek naar een Z3 coupe. Als je dat linkje post naar je beoogde coupe, ik ben inmiddels wel benieuwd :rolleyes:

Link naar reactie
Verschil dus tussen "technish mogelijk" (dat is wat ik Chris hoor zeggen) en "niet verkrijgbaar" (Martin).

Maar jullie tweetjes hebben deze discussie al eerder gehad. :foto:

Anyway, Robbert is op zoek naar een Z3 coupe. Als je dat linkje post naar je beoogde coupe, ik ben inmiddels wel benieuwd :huh:

Je hebt helemaal gelijk R.

Robbert,

Succes met je zoektocht naar je droom auto.

Als je er eentje vindt kunnen de kenners hier je ongetwijfeld van voldoende info voorzien.

Ik zet de Vanos discussie idd wel hier voort.

Link naar reactie

De afgelopen dagen heb ik veel oude topics gelezen hier en ben een stuk wijzer geworden!

Het is de bedoeling dat er een 2.8 ingevoerd gaat worden vanuit Duitsland of Belgie (woon zelf in Maastricht), maar ben nog op zoek naar een geschikte. Het liefst een donker exterieur kleurtje (zwart; donker grijs) en een interieur met chroom. Leer kleur maakt eigenlijk niet veel uit, want het is allemaal schitterend!

Heeft iemand nog suggesties..?

Link naar reactie
Wat is je budget (incl BPM) ongeveer?

Deze coupe is van David hier op het forum geweest, half jaar geleden (of is het al langer) verkocht. Is in ieder geval zwart met zwart.

Dat is idd mijn ex :foto:

Ik heb hem toendertijd in perfecte staat verkocht en de huidige eigenaar heeft er zo te zien ook niet op bezuinigd !

Blijft toch mooi he...zo'n Coupe :huh:

Link naar reactie

Zwarte 9-1998er met Walnuss interieur ( :foto: ) via BMW.de. (iig single Vanos, ze hebben het over 192pk)

148.000 km gelopen voor 12.885 EUR. BPM zal nog zo'n 1000 euro zijn.

Je kan niet linken naar de advertentie, maar wel de foto's linken:

2608510.jpg

2608476.jpg

2608475.jpg

Zodra dat interieur in Hoensbroek (bij Emanuel's Clean & Shine) is geweest, ziet dat er ook weer perfect (minder glimmend uit)

Er staat ook nog een Bostongrüne Z3 coupe, met beige interieur MET Erweiterte Lederausstattung en MET Mischbereifung!. IMHO een van de meest mooie combi's :huh:

Maar zonder gekheid, die zijn minder gewild dan de zwarte en de zilveren, dus vaak goedkoper. Hier dus ook het geval: uit december 1998, met 92.000km moet ie nog 11.890 EUR kosten. Als ik er niet al precies zo een had, ging ik zelf kijken!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Afgelopen vrijdag naar deze z3 coupe in Eindhoven gaan kijken.

z3 coupe

De auto zag er op een deukje in het linker spatscherm netjes uit, maar nou heb ik de volgende vraag aan jullie.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Je krijgt garantie tot aan de deur en de achtergrond van de auto's is veelal onbekend.

Ps. Bij de auto zaten 2 sleutels, ik neem aan dat er eigenlijk 3 sleutels bij een z3 horen te zitten, dus ook een code sleutel?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.