Ga naar inhoud

2.8 op LPG


OmeLo

Aanbevolen berichten

Vanmiddag mijn 2.8 coupe opgehaald na inbouw van de LPG-installatie. Als daily driver met 50.000km per jaar kostentechnisch wel zo prettig :-)

Complimenten aan de inbouwers (Czakram Autogas Nederland): niet alleen goede service, gratis leenauto enzomeer, maar de heren hebben goed meegedacht om geheel netjes weg te werken: LPG tank onder de bodem van de kofferbak (onder de rollo nu nog maar 10cm ruimte, maar toch), vulnippel mooi discreet onder de nummerplaat, en de brandstofkeuzeschakelaar netjes in de middenconsole weggewerkt. Foto's volgen!

Daarnet bij de pomp al met een dikke smile de 25 euro voor 38 liter LPG afgerekend. Nu nog uitvinden hoe ver ik daar op kom!

Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is nu nog erg vers, dus ik kan nog niets zeggen over verbruik etc, maar tijdens het eerste testritje vanmiddag was er in ieder geval geen afname qua prestaties merkbaar.

Overigens een hele zoektocht om een bedrijf te vinden die LPG in een ZZZ wil inbouwen: heb diverse zaken benaderd, maar de meesten gaven aan dat dit geen 'standaard' inbouw is en willen het dus niet doen - het is ook geen standaard auto natuurlijk - gelukkig was het hier geen probleem.

Hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie

Gisteravond maar even richting de maasvlakte en 'm flink doorgetrapt. Verbruik lijkt redelijk in lijn met wat ik aan benzine verstookte, op 38 liter LPG reed ik nu net onder de 340km, toen was de tank helemaal leeg. Qua acceleratie niets verloren, alleen het 'fluiten' van de motor klinkt wat anders. Topsnelheid nog niet getest... :P

Het enige échte minpunt tot zover is dat de boordcomputer de actieradius niet meer behoorlijk kan berekenen - vermoedelijk omdat deze naar de voorraad resterende benzine kijkt en die natuurlijk gelijk blijft. Ook de functie voor het actuele verbruik kraamt volgens mij de nodige onzin uit als je op gas rijdt, maar ik weet niet exact hoe deze het verbruik meet. Is iemand daarmee bekend?

Ook vraag ik me af hoe de boordcomputer verder zijn info krijgt over verbruik en actieradius. Is er iemand hier in thuis?

Link naar reactie
Ook vraag ik me af hoe de boordcomputer verder zijn info krijgt over verbruik en actieradius. Is er iemand hier in thuis?

In je Z zit een GPS module ingebouwd die continu in verbinding staat met de fabriek in Spartanburg. Daar wordt voor alle US BMW´s data verzameld over de locatie, weersomstandigheden, rijgedrag, de afstand die je aflegt tussen tankbeurten, stand van je linkervoet, de hoeveelheid brandstof die je tankt en de tijd tussen tankbeurten etc.

Na een complexe serie berekeningen wordt het resultaat teruggestraald naar je Z zodat je altijd over wetenschappelijk verantwoorde en up-to-date informatie beschikt over de actieradius en verbruik zoals getoond op de boordcomputers.

Die informatie wordt tevens doorverkocht aan Saoedi-Arabie, waar oliemaatschappijen het gebruiken om de hoeveelheid Super 98 te bepalen dat door olieraffinaderijen geproduceerd moet worden. Nu je op gas rijdt loopt dat gehele proces helemaal in de soep, dat begrijp je.

Dit complexe proces is er mede debet aan, dat het resultaat dat de boordcomputer toont, zo onbetrouwbaar is als wat :P

Of zoiets...

Link naar reactie

Ik weet niet zeker of je hier sarcasme bedoeld. Maar indien dat niet zo is en dat we zo'n module hebben is het echt tofff :drank: .Lijkt me wel een beetje sterk, maar is wel leuk om je aanschaf van je Z op zo'n manier recht te praten. :schater: Dus ik hoor het graag of dit echt zo is.

In je Z zit een GPS module ingebouwd die continu in verbinding staat met de fabriek in Spartanburg. Daar wordt voor alle US BMW´s data verzameld over de locatie, weersomstandigheden, rijgedrag, de afstand die je aflegt tussen tankbeurten, stand van je linkervoet, de hoeveelheid brandstof die je tankt en de tijd tussen tankbeurten etc.

Na een complexe serie berekeningen wordt het resultaat teruggestraald naar je Z zodat je altijd over wetenschappelijk verantwoorde en up-to-date informatie beschikt over de actieradius en verbruik zoals getoond op de boordcomputers.

Die informatie wordt tevens doorverkocht aan Saoedi-Arabie, waar oliemaatschappijen het gebruiken om de hoeveelheid Super 98 te bepalen dat door olieraffinaderijen geproduceerd moet worden. Nu je op gas rijdt loopt dat gehele proces helemaal in de soep, dat begrijp je.

Dit complexe proces is er mede debet aan, dat het resultaat dat de boordcomputer toont, zo onbetrouwbaar is als wat :P

Of zoiets...

Link naar reactie
:drank::P Is echt waar. Bij de eerste serie Z3's was de verbinding met Spartanburg nog met een kabeltje. Na een aantal maanden kwam men erachter dat die kabeltjes in de knoop raakten als er meerdere Z3's bij elkaar in de buurt reden. Toen is men overgestapt op een straalverbinding.
Link naar reactie

:drank: En niet te vergeten: de verbruikmeting van de boordcomputer kun je fine-tunen met een correctiefactor. Ik ben daar al een tijdje mee bezig maar het is een langdurig proces van benzineverbruik en gereden afstanden bijhouden. Waarschijnlijk is dit een geheel zinloze actie, gezien de onnauwkeurigheid van de benzinevoorraadsensor.

Ik heb weleens in de schema´s zitten neuzen en ben niets anders tegen gekomen dan de benzinevoorraadsensor (een vlotter die een potmeter bedient) en de afstandspuls die van het cardan af komt. Er zit dus geen brandstof flowmeter in. Volgens mij moet de boordcomputer het daarmee (en een tijdmeting) zelf doen. Hoe precies, dat weet ik niet en daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het is mij in ieder geval weleens opgevallen dat het aangegeven gemiddelde gebruik verandert als je de motor uitzet en later weer start...

Overigens is waarschijnlijk die benzinevoorraadsensor (specifieker: die potmeter) de grote boosdoener in de onnauwkeurigheid van de benzinemeteraanduiding. Maar daar zijn al allerlei verhalen over geschreven. Misschien dat we daar ooit nog eens een correctiemethode voor verzinnen...

/ :thumbup:

:P @MdV: Nu pas begrijp ik waarvoor de correctiemethode is ingebouwd: voor de eerste serie Z's was het resultaat natuurlijk afhankelijk van de gebruikte draaddikte en bij de nieuwe Z's spelen atmosferische omstandigheden bij het doorsturen van de gegevens een rol :schater:

[EDIT: doorgestreept op verzoek van ChrisXL]

Link naar reactie
, stand van je linkervoet, ....

Mooi dat ze ook kijken naar wanneer de motor aan de aandrijflijn gekoppeld is, maar ook weer een gemiste kans dat ze je gasvoet niet in de berekening meenemen! :P

Link naar reactie
Dit complexe proces is er mede debet aan, dat het resultaat dat de boordcomputer toont, zo onbetrouwbaar is als wat :P

Nu was ik al weinig onder de indruk van de betrouwbaarheid van de resultaten van de boordcomputer, maar op LPG gaat het werkelijk nergens meer over. Net bij het starten wistie me te vertellen dat ik nog wel 1200km kon rijden tot de volgende tankbeurt (logisch als je geen benzine verbruikt), even later was dat weer terug naar de te verwachten metingen van ca. 250km - wat bij een halfvolle tank redelijk gangbaar is in mijn ervaring.

Evenwel: ik vind de spartanburg-theorie beter. Dan is het een kwestie van daar even een mailtje heen sturen dat ik nu op LPG rijd, en het zou moeten kloppen, niet?

en weer on-topic: ik kan me bijna niet voorstellen dat de meting van het verbruik ook gebaseerd wordt op een vlotter met potmeter. Dat is wel zo onbetrouwbaar als het wordt. Niemand ergens een flowmeter tegengekomen in een schema?

Link naar reactie
Leuk......... en weer een serieus gestarte topic verknald.

Onzinnig off topic graag zelf weghalen of het wordt weggehaald.

u hoort het de grote!(xl) leider heeft gesproken stoppen nu met de kut geintjes tuig kost je je punten kom op man er mag toch ook nog wel wat humor aan te pas komen of niet?

ps op gas moet je koken... :P

Link naar reactie
Nu was ik al weinig onder de indruk van de betrouwbaarheid van de resultaten van de boordcomputer

Ik heb zelf ook een 2.8 coupe (niet op gas), maar de betrouwbaarheid van de boordcomputer is bij mij toch wel goed te noemen.

De betrouwbaarheid van de benzinemeter daarentegen is ronduit slecht. Toen ik er de eerste keer mee naar huis reed, had ik echt het idee dat ik erg lang met het "eerste kwart" in de bezinemeter deed. Maar daarna werd er in rap tempo een inhaalslag ingezet richting de 0. Tegen het eind gaat het dan wel weer met de nauwkeurigheid. Als het lampje gaat branden heb ik nog ongeveer vijf liter (50 km, mijn verbruik zit zowat continue op 1 op 10).

Toen ik vroeger LPG reed, gebruikte ik eigenlijk altijd de dagteller voor het plannen van de tankbeurten. Dat was eigenlijk altijd wel nauwkeurig genoeg. Als het dan een keer misging, had je altijd nog benzine natuurlijk!

Link naar reactie

Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met de boordcomputers van volkswagen/seat, en die vond ik altijd erg betrouwbaar. De BC in mijn zzz maakt af en toe rare sprongen, voornamelijk na even stilgestaan te hebben gebeurt dit.

Mooiste zou natuurlijk zijn om de BC te laten reageren op de LPG-installatie, maar dat zal wel lastig worden vermoed ik...

Link naar reactie

Volgens het schema in mijn bentley's service manual krijgt de boordcomputer de afstandspuls, info van het motormanagement (stand gasklep??), tankvlotter, en van de buitenthermometer.

Een goede schatting van het bereik zal dus nooit meer lukken.

Het verbruik ligt met gas natuurlijk ook anders (hoger) ivm de lagere kalorische waarde.

De boordcomputer zou ik dus maar negeren, totdat je terugschakelt op benzine.

Link naar reactie
Volgens het schema in mijn bentley's service manual krijgt de boordcomputer de afstandspuls, info van het motormanagement (stand gasklep??), tankvlotter, en van de buitenthermometer.

Die info van het motormanagement was mij ontgaan, goed gezien. In principe zou je uit de injectiegegevens wel een redelijke schatting van het benzineverbruik moeten kunnen maken. Mmmm...

Die buitenthermometer lijkt mij alleen maar voor de buitentemparatuur aanduiding. Kan me niet voorstellen dat deze ook nog in de berekeningen wordt gebruikt. Maar het blijft een beetje gissen zo.

Overigens: toen mijn accu niet helemaal op orde was (lang stilgestaan bij de vorige eigenaar) gaf die thermometer waanzinnig te laag aan. Het eerste wat Ruud vroeg was: "is je accu wel goed opgeladen"? Kennelijk raakt de berekening van de buitentemperatuur in de war bij een te lage accuspanning. Uit technieuwsgierig oogpunt zou ik weleens willen weten hoe dat ding precies werkt ja...

De boordcomputer zou ik dus maar negeren, totdat je terugschakelt op benzine.

Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat de boordcomputer klopt als je op gas rijdt, totdat het tegendeel is bewezen.

Link naar reactie
Je begint een beetje dictatoriale neigingen te krijgen Chris. :drank:

Persoonlijk vind ik dat de moderator groot gelijk heeft! :P

Het woord 'dictatoriaal' is ronduit onaangenaam.

Kunnen we het aub bij het onderwerp houden?

Het gaat hier om de eerste Z3 op gas in Nederland!

Link naar reactie
Die buitenthermometer lijkt mij alleen maar voor de buitentemparatuur aanduiding. Kan me niet voorstellen dat deze ook nog in de berekeningen wordt gebruikt. Maar het blijft een beetje gissen zo.

Overigens: toen mijn accu niet helemaal op orde was (lang stilgestaan bij de vorige eigenaar) gaf die thermometer waanzinnig te laag aan. Het eerste wat Ruud vroeg was: "is je accu wel goed opgeladen"? Kennelijk raakt de berekening van de buitentemperatuur in de war bij een te lage accuspanning. Uit technieuwsgierig oogpunt zou ik weleens willen weten hoe dat ding precies werkt ja...

Het schema spreekt van de 'on-board computer temperature sensor', zou het de 'intake air temperature sensor' zijn? Dat zou ook de afwijkende gevoeligheid bij een te lage systeemspanning verklaren.

Link naar reactie

Ik had er zelf nog niet aan gedacht om op het schema in de Bentley-manual te kijken, maar had het schema hieronder bestudeerd. En ik had pen 2 en 3 (DIAGNOSEVERBINDUNG) niet op waarde geschat. Geen idee wat daarover binnenkomt.

bcz31998ic1.jpg

De temperatuursensor zit hierzo:

temperarturfuehlerry3.jpg

Link naar reactie

pen 2 en 3 noemt bentley's: 'data link', en de data link lijkt alles te verbinden: engine controle module, transmission controle module, abs, startblokkering, asc, centrale vergrendeling, body electronics controle module enz.

Buitentemp sensor dus achter de voorbumper. Weer wat wijzer geworden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.